
Naujausios
Įvairios temos
Šiaulių universiteto Regionų plėtros instituto organizuotoje konferencijoje pranešimus literatūros, dailės, istorijos, muzikos, heraldikos temomis skaitė aštuoni pranešėjai.
Konferenciją rengė regionų tyrimų grupės mokslininkės Regina Kvašytė ir Dalia Jakaitė.
Šiaulių universiteto docentas Juozas Pabrėža, knygos "Žemaičių kalba ir rašyba" autorius, kalbėjo žemaitiškai – apie žemaičių kalbos dvasią Romualdo Granausko kūryboje, docentė Dalia Jakaitė nagrinėjo žemaičių dvasinę kultūrą Viktorijos Daujotytės poezijoje.
Eilėraščius kurianti Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos kultūros renginių organizatorė Roberta Stonkutė žemaičio tapatybės ieškojo šiuolaikinėje poezijoje.
Gabrielė Jasiūnienė (Lietuvos genealogijos ir heraldikos draugija) pristatė herbo svarbą Žemaitijos kultūroje.
Žemaičių dailės muziejaus direktoriaus pavaduotoja Jolanta Skurdauskienė kalbėjo apie rengiamas pasaulio žemaičių dailės parodas, dailininkas, rašytojas Petras Rakštikas – apie Kuršėnų grafiką ir savamokslę grafikę Dalią Gasienę. Grafikės paroda vasarą buvo eksponuojama Šiaulių dailės galerijoje, kūryba bus pristatyta ir tradicinėje "Laiptų" galerijos miniatiūrų parodoje.
Žemaičių vyskupystės muziejaus direktorius Antanas Ivinskis pasirinko temą "Skirtingų tapatybių Žemaitija".
"Baltų centrui" vadovaujanti R. Kvašytė pranešimą susiejo su latviais – kas rašyta latviškai apie Žemaitiją ir žemaičius.
Vienijančios bendruomenės
Etnomuzikologė, etninės kultūros puoselėtoja, laidų vedėja, folkloro dainininkė Loreta Sungailienė, Lietuvos nacionalinio kultūros centro nematerialaus kultūros paveldo specialistė, savo pranešimą pradėjo pagerbdama vakar amžinojo poilsio atgulusį muzikologą, etnologą Alfonsą Motuzą.
L. Sungailienė žemaitiškai kalbėjo apie nematerialų kultūros paveldą – šiuolaikinę folklorinę raišką dounininkų ir dūnininkų aplinkoje, žemaičių bendruomenes, žemaičių dainų ir dainavimo specifiką, archajiškumą. Kad būtų aišku ir suprantama, uždainuodavo.
Pasak L. Sungailienės, žemaičiams sava žemė yra šventa, jie saugo vietovardžius, folkloro ansamblius vadina žemių, vietos, vietovardžių, piliakalnių vardais, vandenvardžiais, dievybių, personažų vardais. Tapatumo pojūtis – žemaičių stiprybė.
"Ar XXI amžius – etninių bendruomenių egzistavimo pabaigos amžius?" – šį klausimą kėlė pranešėja. Ji citavo doc. dr. Remigijų Bliumą, kuris teigia, kad žemaičiams būdingi platesni gyvenimo užmojai, jų bendravimo įgūdžiai itin gerai išlavinti. Tik svarbu mokėti prieiti, prakalbinti.
L. Sungailienė auditoriją prajuokino pasakojimu apie savo pirmąją ekspediciją Žemaitijoje, kai rėmėsi Muzikos akademijoje išmokta metodika: iš pradžių su žmogumi kalbėti apie orą, aplinką. "A nuori kuo?" – neiškentęs paklausė žemaitis. Kitas buvo dar tiesmukesnis: "Ek š...!"
Teko kliautis savo, žemaitišku, supratimu ir pajautimu, kaip bendrauti su žemaičiais, – pavyko.
Kalbėdama apie žemaičių bendruomenes, L. Sungailienė pagal Žemaitijos vietoves vardijo tradicijas tęsiančius folkloro ansamblius, kurie saugo, garsina senąją kultūrą, ugdo jaunąją kartą.
L. Sungailienė minėjo ir Kelmės folkloro ansamblius "Taduja", "Judlė", unikaliais įvardijo 32 metus vykstančius Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų vasaros kursus, Žemaitijos regiono bandonininkų kursus.
Kelmės Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų vasaros kursuose pirmuosius etnožingsnius žengė ir L. Sungailienė, tuomet – "mergelka iš Palangos".
Gražių žodžių sulaukė ir nenutrūkusi Kurtuvėnų Užgavėnių tradicija, 2017 metais įtraukta į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąrašą.
"Ar išliks bendruomenės, priklauso nuo mūsų", – apibendrindama sakė L. Sungailienė.
Baigdama ji pacitavo Reginos Daugelienės iš Palangos užrašytus žodžius apie žemaitišką dainavimą: "Vedančiuojė kuožnus žuodis kap išdiets bova. Galieje panarnietė basavuodams. Tam, katrus narnies, liūb sakitė: "Nenarniek kap šou šakuma grauždams..."
L. Sungailienė nenarnėti po nosimi ragino ir visus konferencijos dalyvius – plačiai skleisti žinią apie žemaičius.
R. Kvašytė tikisi, kad konferencijos tema bus tęsiama ir ateityje, apimant kitus regionus.
Žemaičiams sava žemė yra šventa, jie saugo vietovardžius, folkloro ansamblius vadina žemių, vietos, vietovardžių, piliakalnių vardais, vandenvardžiais, dievybių, personažų vardais. Tapatumo pojūtis – žemaičių stiprybė.