
Naujausios
Ar kietas, ar minkštas – „Brexit“ trinktelės visiems
Kovo 29-oji galėjo tapti istorine diena: Jungtinė Karalystė išstoja iš Europos Sąjungos ir prasideda pereinamasis laikotarpis. Bet „Brexit“ žaidimai užsitęsė. Ko tikėtis ir kada? „Šiaulių krašto“ kalbinti verslininkai situacijos nedramatizuoja, tačiau perspėja, kad „Brexit“ pasekmes pajus kiekvienas, ne tik įmonės, eksportuojančios prekes ar paslaugas į Jungtinę Karalystę.
Loreta KLICNER
loreta@skrastas.lt
Transporto paslaugoms – iššūkis
Daugiausiai į Jungtinę Karalystę (JK) eksportuojame baldų, trąšų, plastiko ir jų dirbinių, medienos ir jos dirbinių, medžio anglių, drabužių bei kitų prekių. Tarp eksportuojamų paslaugų dominuoja transporto paslaugos, dar – finansinės, telekomunikacijų, informacinės bei kitos.
Transporto sektoriaus laukia bene didžiausias iššūkis.
Šiauliuose įsikūrusi UAB „Tikslas vienas“ užsiima siuntų ir keleivių pervežimu maršrutu Lietuva-Anglija-Lietuva. Dirba jau šešerius metus. Įmonės vadovas Vilius Klovas apie „Brexit“ nedaugžodžiauja: „Kol kas dirbame kaip dirbę, situacija nepasikeitė. Laukiame, nes ir pačioje Anglijoje neaišku, kas bus.“
Jo nuomone, nedidelei įmonei prisitaikyti prie pokyčių bus lengviau negu dideliam vežėjui. Jeigu reikėtų, neatmeta galimybės atsidaryti įmonę Anglijoje ir toliau vykdyti veiklą.
UAB „Departus Transport“ direktorius Putinas Jankevičius sako jau šiandien susiduriantis su sunkumais prie Lamanšo.
„Kalė uoste stringa vilkikai. Ten nuolat vyksta streikai: streikuoja arba muitininkai, arba pasieniečiai. Laukiu, kad greičiau viskas išsispręstų, nes dabar – nežinomybė“, – situaciją komentavo P. Jankevičius. Vilkikai uoste įstringa ir parą, ir dvi, o tai krovinių pervežimo įmonėms didina kaštus. Be to, vilkikus užlaikė ir audra jūroje, ir „geltonųjų liemenių“ protestai Prancūzijoje.
Įmonės vadovas svarsto, jeigu po „Brexit“ teks stumdytis beprotiško ilgio eilėse, taip dirbti bus neįmanoma. Gal teks keisti krovinių kryptį.
„Jeigu mes stovėsime, viskas brangs, didės kaštai. Brangs ir pervežamos prekės“, – sakė verslininkas.
Šiauliečiai ketvirtus metus, nuo pat veiklos pradžios, dirba Austrijos kompanijoje. P. Jankevičius susitiko su verslo partneriais ir tarėsi, kaip planuoti veiklą po „Brexit“. Partneriai iš Austrijos taip pat nežinioje, bet kompanija žiūri į ateitį, plečiasi, nenori, kad šiauliečiai pasitrauktų. Maršrute Italija – Anglija dirba 25 „Departus Transport“ vilkikai.
P. Jankevičiaus nuomone, „Brexit“ nebus naudingas nei britams, nei Europos Sąjungai, o iškilę nesklandumai tik padidins įtampą verslui. Britų rinka yra patraukli, nes ji daug importuoja. „Į Angliją daugiau įvežame krovinių, negu išvežame. Dažnai į žemę keliamės tušti“, – sakė P. Jankevičius.
Transporto įmonės vadovas laukė kovo 29-osios, dabar gal gegužės 22-osios: „Man svarbiausia, kad vilkikai nestovėtų“.
Gal „Brexit“ sugrąžins darbuotojus?
AB Neaustinių medžiagų fabriko, vienijančio 16 įmonių, vadovas Stanislovas Grušas sako, kad su Didžiosios Britanijos rinka jie nėra labai susiję. Per partnerį Europos Sąjungoje britams parduoda tik mažą dalį savo gaminių – antklodžių ir pagalvių, per metus maždaug už 5–6 milijonus eurų. Tačiau S. Grušas neabejoja, kad „Brexit“ turės įtakos visiems. Pokyčiai netiesiogiai palies per tas verslo rinkas, kurios su Jungtine Karalyste susijusios labai tampriai: Vokietija, Belgija, Nyderlandai ar Skandinavijos šalys.
„Jeigu tos šalys nukentės, kris apyvartos, tai paveiks ir mus. Kol kas jokių pokyčių nematome, visi laukia, kas bus, o kas bus – niekas nežino, – sako S. Grušas. – Turbūt pigs euras, tai mums blogai, bet turbūt dar labiau pigs ir svaras. Kitas klausimas, kiek „pabėgusių“ pinigų iš Jungtinės Karalystės pasieks Europą?“
Gal dėl „Brexit“ į Lietuvą sugrįš dauguma emigrantų ir užpildys darbo rinką?
„Manau, kad ne „Brexit“ priviliosime žmones į Lietuvą, o geresniu gyvenimu, didesniais atlyginimais, geresnėmis sąlygomis. Klimato juk nepakeisime, kad būtų šilčiau, – šypsosi verslininkas. – Bet suomiai, nors gyvena dar šiauriau, vis tiek yra laimingiausi žmonės.“
Šiaulių pramonininkų asociacijos prezidentas Alvydas Stulpinas sako, kad dalis darbuotojų grįžta, bet „Brexit“ nėra pagrindinė priežastis.
„Grįžta įgiję tarptautinės patirties, mokantys kalbas, kito mentaliteto, požiūrio į darbą. Mes rankas išskėtę jų laukiame ir ieškome, padedame jiems priimti sprendimą, kad grįžtų. Su įmonėmis pasikalbame: nutveria po vieną kitą perliuką ir jie tikrai pasiteisina, nes dabar turime nesveiką konkurencinę kovą, perviliodami darbuotojus iš vienos įmonės į kitą. Specialistų stygius atskiruose sektoriuose pasiekė ribą, kai stabdomi investiciniai projektai – vien dėl žmogiškųjų išteklių“, – situaciją komentavo A. Stulpinas.
Ne tik nerimas, bet ir galimybės
Lietuvos eksportą skatinančios VšĮ „Versli Lietuva“ specialistai akcentuoja, kad verslui būtina jausti „Brexit“ pulsą ir tinkamai priimti sprendimus. Kadangi ne visos įmonės turi tam reikalingus resursus ir galimybes, „Versli Lietuva“ kartu su Užsienio reikalų ministerija inicijavo specialų informacinį projektą Lietuvos eksportuotojams „Brexit“ tema.
„Verslios Lietuvos“ interneto svetainėje specialioje skiltyje „Brexit“ pateikiamos aktualijos, konsultacijos, informacija apie muitus ir kitus mokesčius, analizuojama, kam reikia ruoštis.
Anot VšĮ „Versli Lietuva“ verslo aplinkos gerinimo grupės vadovo Vytauto ADOMAIČIO, iš pradžių ši iniciatyva nesulaukė didelio dėmesio, tačiau atsiradus kietojo „Brexit“ grėsmei, verslininkai ėmė aktyviau domėtis, kokie pokyčiai laukia. Bet vis dėlto verslo interesas tebėra vangus. Kodėl?
– Jeigu Jungtinės Karalystės (JK) rinka nėra kritinės svarbos, į ją eksportuoji tik 5 procentus savo apyvartos, tikėtina, kad toks požiūris gali būti pamatuotas, nes tavo nuostoliai, net ir visiškai užsidarius prekybai, nebus dideli. Bet jeigu eksportuoji 30 procentų savo apyvartos į JK, toks požiūris darosi problemiškas. Ar tu gali rizikuoti 30 procentų apyvartos ir niekaip nesiruošti patiems blogiausiems variantams? Koks blogiausias? JK išeina be pereinamojo laikotarpio susitarimo, iš karto tampa trečiąja šalimi ES atžvilgiu, iš karto atsiranda dokumentiniai ir atitikties reikalavimai, pasienio patikros ir muitai, tam užtikrinti atsiranda administraciniai kaštai.
Mes skaičiuojame, jeigu muitas būtų 5 procentai, tai administraciniai kaštai gali dar 5 procentus pridėti prie prekių kainos, aišku, nelygu kokia prekė.
Mūsų argumentas – ruoškitės pačiam blogiausiam – kietajam „Brexit“ be susitarimo. Jeigu įvyks geresnis variantas, tuo geriau jums. Jeigu nieko nedarote, jūsų 30 procentų apyvartos bus apmokestinama papildomais mokesčiais, plius pabrangsta transportas, nes eilės pasienyje stovi, yra prastovos. Mažiau įmonių nori važiuoti į JK, transporto paslaugų pasiūla sumažėja, o tai dar brangina kaštus. Tada galite atsidurti situacijoje, kai jūsų eksportas bus nebekonkurencingas.
Kalbėdami apie „Brexit“, mes skatiname verslą matyti ne tik pavojus, bet ir atsirandančias galimybes. Pavyzdžiui, didesnis automobilių pramonės komponentų gamybos priviliojimas į Lietuvą.
JK gamina daug automobilių (yra ketvirta pagal dydį automobilių gamintoja ES) ir 80 procentų jų eksportuoja, iš jų 53 procentai buvo eksportuojami į ES.
Jeigu atsiras trukdžiai – muitai, patikros – tiekimo grandinėje, kurioje komponentai pristatomi tiesiai į konvejerį, tokia tiekimo grandinė pasidarys problemiška, nes labai daug komponentų į JK atvažiuoja iš ES. Yra tikimybė, kad dalis tos gamybos, kuri yra skirta ES, persikels į ES, tada persigrupuos tiekimo grandinės.
Lietuvai atsiranda gera galimybė pritraukti didžiųjų automobilių pramonės komponentų, gamintojų, nes mes jau esame tų komponentų tiekimo žemėlapyje dėl „Hella“, „Continental“ investicijų Kaune.
Mes tai laikome viena iš „Brexit“ galimybių, bet ją turi realizuoti. Verslas turi veikti išvien su valstybe.
EPA-ELTA nuotr.
Praėjus beveik trejiems metams po referendumo, britai vis dar nežino, kaip nutraukti narystę ES, o gal nenutraukti? Londone vėl vyko šimtatūkstantinė demonstracija prieš „Brexitą“.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Stanislovas Grušas, turintis ilgametės verslo patirties, į gresiančius pokyčius žiūri ramiai: „Ne pirma ir ne paskutinė krizė ateina. Reikia ją išgyventi, o po krizės visada būna pakilimas.“
VšĮ „Versli Lietuva“ nuotr.
„Mūsų argumentas – ruoškitės pačiam blogiausiam – kietajam „Brexit“ be susitarimo. Jeigu įvyks geresnis variantas, tuo geriau jums“, – sako VšĮ „Versli Lietuva“ verslo aplinkos gerinimo grupės vadovas Vytautas Adomaitis.
***
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Lietuvos vežėjų transporto paslaugos – daugiausiai eksportuojama paslauga į Jungtinę Karalystę, todėl „Brexit“ yra nemenkas iššūkis šalies vežėjams.
2018 metais Jungtinė Karalystė pagal lietuviškos kilmės prekių eksportą buvo 6-a (5,2 proc. viso lietuviškos kilmės prekių eksporto) valstybė. Pagrindinės lietuviškos kilmės prekių eksporto partnerės buvo Lenkija, Vokietija, Jungtinės Valstijos, Latvija ir Švedija.
Palyginti su 2017 metų sausiu–lapkričiu, eksportas į Jungtinę Karalystę išaugo 11 procentų.
Daugiausia buvo eksportuota baldų, šviestuvų ir apšvietimo įrangos, surenkamųjų statinių (21,6 proc. bendro lietuviškos kilmės prekių eksporto į JK), plastikų ir jų gaminių (12,7 proc), naftos produktų (8,3 proc.), trašų (7,9 proc.).
Šaltinis: Statistikos departamentas