
Naujausios
Ar oro uostas taps „auksinis“?
Šiaulių miesto savivaldybės valdomas Šiaulių oro uostas dabar kas savaitę sulaukia po du skrydžius. Pagrindinės kryptys – Turkija, Izraelis. Nuostoliai vis dar velkasi, bet įmonė tikisi sulaukti investuotojo. Dar reikės Savivaldybės injekcijų, gal net 5 milijonų eurų: peronui, riedėjimo takams ir kitai infrastruktūrai. Ar „auksinės“ investicijos pasiteisins? Vietinio verslo, kurio produkciją reikėtų gabenti orlaiviais, nėra.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
„Ledus pralaužtų“
„Ateitų pirmasis investuotojas – tai būtų nauda visiems Šiauliams, – įsitikinęs Šiaulių oro uosto įmonės direktorius Andrius Daujotas. – Duotų ženklą ir kitiems investuotojams, kad čia veikla vyksta, kad oro uostas nėra miręs – būtų pralaužti ledai. Dabar investuotojų pasitikėjimo stingame.“
Kadangi Šiaulių oro uostas – strateginis objektas, tai potencialūs investuotojai turi pereiti patikrinimą nacionalinio saugumo atžvilgiu. Pirmieji besidomintys, jo žiniomis, tokį patikrinimą yra perėję.
„Tačiau dar nežinome, ar jie ateis į aukcioną – pristatė tik savo norus“, – sakė A. Daujotas.
Ar Šiaulių regiono verslą domina oro uostas?
„Tai kad nėra vietinio verslo, kurio produkciją reikėtų gabenti orlaiviais“, – sakė A. Daujotas.
Investuotojams, kurių veikla būtų susijusi su oro uosto veikla, gali būti pasiūlytas ne vienas sklypas.
Įmonė valdo 26 hektarus Šiaulių oro uosto teritorijoje, plius 4 hektarus šalia oro uosto – jie atriekti iš Savivaldybės planuoto kurti Logistikos centro plotų.
„Bet tai – tik žemė, be infrastruktūros, – sakė A. Daujotas. – Įmonė pati neturi jokių galimybių ją įrengti, o niekas nenori ateiti į tuščią plotą. Todėl Savivaldybė turi investuoti, paruošti teritoriją nuomai, kad atėjęs investuotojas galėtų veikti.“
Pernai Savivaldybė skyrė lėšų tik įrangai atnaujinti – 230 tūkstančių eurų.
Pati įmonė preliminariai skaičiavo, jog 5 milijonų eurų reikia įrengti orlaivių stovėjimo aikštelėms, riedėjimo takams, peronui statyti. Savo perono įmonė neturi, nuomoja iš kariškių.
Nuostolius mažino
Šiaulių oro uosto įmonei antrus metus vadovaujantis A. Daujotas tikina, jog iš nuostolių brenda: „Praėjusius metus baigėme su nedideliu minusu, nuostolius sumažinome kelis kartus“.
Palygino, jog 2015 metais iš veiklos, neskaičiuojant turto nusidėvėjimo, patirta 127 tūkstančiai eurų nuostolio, 2016 metais – 27 tūkstančiai eurų nuostolio.
Nuostoliai sumažinti atsisakius tarpininko, įsigyjant kurą. Nuo praeitų metų rugsėjo kuras tiesiogiai perkamas iš bendrovės „Orlen Lietuva“.
Pernai krovinių srautas padidėjo: pervežta iš viso 2 700 tonų, 2015 metais – 2 037 tonos. Pagrindinės krovinių gabenimo kryptys išlieka tos pačios – Turkija ir Izraelis, į kurį gabenti veršeliai. Naujų krypčių vis dar ieškoma.
„Šiemet gana sunkiai prasidėjo metai – sausis buvo tuščias, vasarį turėjome kelis skrydžius, kovo mėnesį per savaitę jau yra po du skrydžius, – sakė A. Daujotas. – Jeigu toliau per mėnesį sulauktume vidutiniškai po 10 skrydžių, nuostolių šiais metais nebeturėtume.“
Rengiamasi tik aukcionui
Pirmojo potencialaus investuotojo planai miesto politikams jau buvo pristatyti.
„Šiaulių kraštas" rašė, jog neatskleidžiamam investuotojui atstovaujanti UAB „Aviacijos partneriai“ garsino, jog Šiaulių oro uoste ketinama kurti lėktuvų remonto ir techninio aptarnavimo bazę.
Pretenduotų į 2 hektarų sklypą, kurį numatoma išnuomoti aukciono būdu. Investuotų 15 milijonų eurų, pastatytų du angarus remonto ir aptarnavimo darbams. Įdarbintų 150 aukštos kvalifikacijos darbuotojų.
Pati Savivaldybė per kelerius metus esą turėtų 5 milijonus eurų skirti reikiamai infrastruktūrai įrengti (privažiavimams iki sklypo, orlaivių riedėjimo takams ir kitai). Skaičiuota, jog šiemet tam reikėtų 1,5 milijono eurų.
Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis tokiomis sumomis suabejojo: „Ši suma yra nepagrįsta“.
Direktoriui kėlė klausimų ir potencialių investuotojų pažadai – ar galimi įsipareigojimai ir atsakomybė yra subalansuoti?
Internetinėje erdvėje nurodoma, jog UAB „Aviacijos partneriai“ įkurta 2013 metais su apie 3 tūkstančių eurų įstatiniu kapitalu ir neturi jokio nekilnojamojo turto, dirba tik vienas darbuotojas.
Pirmadienį Tarybos Finansų ir ekonomikos komitete politikai bandė direktoriaus klausti, ar numatomos investicijos į Šiaulių oro uostą?
Bet išgirdo, jog kol kas rengiamasi tik 2 ha sklypo nuomos aukcionui.
Nestatys vežimo prieš arklį
A. Bartulis „Šiaulių kraštui“ sakė, jog neturi jokio pagrindo Tarybos prašyti lėšų investicijoms į Šiaulių oro uostą.
„Mano nuomonė nėra skeptiška – investuotojo oro uostui reikia, tik dar turi būti tikslinamos aukciono rengimo procedūros“, – aiškino direktorius.
Jis pabrėžė, jog apie Savivaldybės investicijas būtų galvojama tik po aukciono.
„Nestatykime vežimo prieš arklį – pirmiausia sulaukime, kas laimės aukcioną. Šiandien kalbamės su galbūt potencialiu investuotoju, bet dar nežinome, ar jis ateis, ir negalime į aukcioną kviesti tik vieno investuotojo, – sakė A. Bartulis. – Galime tik apibrėžti, kad būtų vystoma veikla, susijusi su oro uosto veikla.
Jeigu laimėtojas norės pritraukti savo veiklai ir Savivaldybės investicijų, tada ir derėsimės. O gal mūsų investicijų nė nereikės?“
Aukciono ir žemės sklypo nuomos sąlygas rengia Savivaldybės samdyti teisininkai. Vakar su jais A. Bartulis buvo susitikęs tikslinti užduočių. Numatoma aukcionui galutinai pasirengti per porą savaičių.
Šiaulių oro uosto įmonę, kuri iš nuostolių neišbrenda, Savivaldybei jau teko gelbėti šimtais tūkstančių eurų.
Kokia perspektyva įžvelgiama su investuotojo atėjimu?
„Nauda būtų jau vien iš sklypo nuomos, – sakė A. Bartulis. – Tačiau konkurencija su kitais oro uostais yra didelė. Nereikia tikėtis, kad kažkas ateis ir išgelbės. Gerai turėti verslo partnerį, bet jeigu jo nėra, pats turi aktyvinti veiklą.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Andrius Daujotas, Šiaulių oro uosto įmonės vadovas, sako, jog pirmojo investuotojo atėjimas duotų ir kitiems ženklą, jog „oro uostas nemiręs“.
Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis nelinkęs švaistyti Savivaldybės lėšų oro uostui: „Kol nežinome, kas čia ateis, kokiu tikslu, negalime kalbėti apie Savivaldybės investicijas.“
Savivaldybės įmonės Šiaulių oro uostas bendri nuostoliai:
2016 m. – 107 650,
2015 m. – 222 211.
Šaltinis: Šiaulių miesto savivaldybės mero 2016 metų darbo ataskaita
Pernai krovinių srautas Šiaulių oro uoste padidėjo: pervežta 2 700 tonų, 2015 metais – 2 037 tonos.