
Naujausios
Ar šiauliečiai myli savo miestą?
Tęsiame diskusiją apie Šiaulius ir miestiečio savijautą. Diskusiją inicijavo šalyje atliktas reprezentacinis tyrimas, kuris parodė, jog šiauliečiai prasčiausiai vertina savo miestą, daugiau nei pusė jų yra nepatenkinti gyvenamąja aplinka, viešosiomis erdvėmis.
Nuomonėmis dalijasi Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktorius Juozas BINDOKAS ir dizaineris Vilius PURONAS.
„Nepasitenkinimas – siekiamybė, kad būtų geriau“
Aktorius Juozas BINDOKAS įsitikinęs, jog daugiau turėtume džiaugtis gyvenimu, bet apgailestauja, jog Šiauliai per rekonstrukcijas praranda savo veidą:
– Gyvenu Šiauliuose 44 metus. Dzūkijoje mano šaknys, bet tiek metų pragyvenęs Šiauliuose jau tampi jo dalimi. Išgirdęs „Šiauliai“ jauti, kad kažkas tavyje suvirpa. Tarp Lazdijų ir Šiaulių – lygsvara. Ten atsigauni, o čia gyveni. Ten pasikrauni, o čia energiją išleidi.
Mano požiūriu, gyvenimas yra per trumpas piktintis. Su pykčiu nieko nepasieksi. Mano patirtis rodo, kad reikia džiaugtis tuo trupučiu gyvenimo, kurį dar turi.
Šiauliai yra nuostabus miestas man, pensininkui. Viską ranka pasieksi – čia pat bažnyčia, turgus, ligoninė.
Aš dviračiu per 15–30 minučių galiu pasiekti bet kokį tašką. Ežeras šalia – 10 minučių ir žvejoju. 15 kilometrų link Bubių – miškas, pavažiavau, spanguolių prisirinkau. 10 kilometrų link Gruzdžių – miškas, ruduokes renku.
Bet kai važiuoju dviračiu, labai pykstu. Šiauliai buvo paskelbti dviračių miestu – o jokių takų nėra, jokių normalių šaligatvių. Iš dviračių takų žymėjimų tik „randai“ likę.
Vaikai Kaune gyvena, nuvažiuoju – ten šaligatviai sutvarkyti, dviračių takai daromi, visur pažymėti. Su mažais miesteliais nė nelyginu – Lazdijuose visur takeliai pėstiesiems, dviratininkams puikiausi – iki pat Baltojo ežero eik važiuok kilometrais, džiaukis gyvenimu – ten viskas sutvarkyta.
Šiauliuose, centre, pabandyk važiuoti dviračiu – nei gatve, nei šaligatviu nepavažiuosi – byra dantų protezai, iškrenta, nusivalai ir toliau važiuoji. Bet, neduok Dieve, tokio važiavimo.
Trisdešimt metų miestas nesutvarkytas – šaligatvių plytelės išklypusios, sutrupėjusios, asfalto lopai, medžių šaknų gumbai iškilę. Kiek laiko reikės dar laukti? Visoms valdžioms galima pretenziją teikti, atsakingų sąrašą sudaryti.
Nemalonu, kad centras dabar taip sugriautas, išraustas. Etapais tokius darbus reikėtų daryti. Jeigu vieną gatvę rausia, tai tegu baigia, po to kitos imasi. Dabar visur – ištisinis rausimas.
Bet ką darysi, kad seniai rengtų projektų tik dabar imasi. Pakentėti reikia. Žmogaus nepasitenkinimas, manau, yra siekiamybė, kad būtų geriau.
Kultūros renginių pilna ir mieste, ir aplink. „Laiptų“ galerijoje galėjai pamatyti pasaulyje pripažintų Šarūno Saukos, Vytauto Kasiulio kūrinius. Visas dailės elitas yra į Šiaulius bent po kūrinį atvežęs parodyti.
Kokio lygio yra Tytuvėnų festivalio renginiai – pasaulinio masto žvaigždės atvažiuoja. Bilietas pensininkui 8 eurai – kur tu pigiau rasi pamatyti pasaulinę žvaigždę ir išgirsti ją puikioje akustikoje.
Šiaulių dramos teatras dabar turi apie 40 spektaklių – pasirinkimas didžiulis.
Aš pats einu ten, kur aš pasikraunu, kur mane, kaip aktorių, žmonės pakrauna ir pats turiu kitus pakrauti. Stengiesi ne vien iš kitų imti, bet ir duoti. Rengi kūrybos vakarus. Dešimt metų autobusuose skaitome poeziją – jau savo publiką ten turime.
Tik, man atrodo, kad Šiauliai praranda savo veidą. Anksčiau išsiskyrėme savo pėsčiųjų gatve, jos dekoracijomis, meniniais akcentais. Buvo nuostabu, važiuodavo iš kitur Šiaulių žiūrėti.
Dabar Šiauliuose, Palangoje ar Kuršėnuose – visur dedamos tos pačios kiniškos plytelės, sodinami menki medeliai.
Palanga su savo medžiais kokia buvo?! Bet juos velniop nupjovėm. Kuršėnuose aikštė – plynė su skurstančiais medeliais. Šiauliuose – ta pati dykynė. Kur eitum – dabar visur vienoda.
Sakote, architektai džiaugiasi, kad pastatai atsidengė, kad architektūra matoma?
Kas turi architektūrą, tegu atidengia. Sutinku, jog bažnyčią reikia atidengti, bet mes ją užstatėme.
Viskas susiveda į mūsų požiūrį. Kai valdžią keikiame, pasižiūrėkime į veidrodį. Išsirenkame tokius, kokie patys esame.
Su pliusu, ne su minusu reikia eiti į miestą, bendravimu džiaugtis. Minusas – kupra, kurią pats sau užsidedi.
Iš tiesų gyvename gerai. Per eilinius pietus ne vienas stalas būna nukrautas kaip per Velykas. Kai nueini į „Maximą“ ir pažiūri, kiek žmonės visko perka, stebiesi. Per radiją girdėjau, jog milijardus eurų santaupų bankuose laikome. Mes įpratę ir paraudoti, ir pasidėti juodai dienai, ir sakyti: „ Ai, čia tik laidotuvėms“.
Reikia daugiau džiaugtis gyvenimu ir vienas kitu. Savyje ieškokime šaltinių. Gėda būti nelaimingam. Šaligatvis ir turi būti šaligatviu,o ne bėgimo su barjerais taku.
„Miesto patriotizmą reikia projektuoti“
Vilius PURONAS teigia, jog miestiečius reikia įtraukti į urbanistinius procesus. Tada jie jausis miesto patriotais, šeimininkais:
– Mano galva, meilė yra teisė į pareigą būti mylimuoju artimo žmogaus ar gimtojo krašto biografijoje. Tą žinojome visais laikais – ir Vytauto Didžiojo, ir pokario, ir Sąjūdžio.
Meilė Lietuvai susprogdino sovietiją. Anuomet Lietuvą mylėti buvo draudžiama, bet miesto – ne. Sovietija šūkiais žmogų irgi labai mylėjo. Partija juk buvo „epochos protas, garbė ir sąžinė“. Ir kai Sibiran trėmė, ir kai griovė Kryžių kalną, ir kai mus, tuometinį jaunimą, ugdė.
Kokiomis vertybėmis dabar gyvename? Gėjizmai, genderizmai, globalizmai – kai išimtys vertinamos, o tradicija numesta į šoną, mažai tautai tai ypač pavojinga.
Pasižiūrėkim į meną, nes menas – tai melas, teisesnis už tiesą. Ką reiškia Vilniaus „Vamzdis“, ar mūsų „Verkianti mergaitė“, ar „žydrasis“ nuogalius „Deguonis“ prie švento Salduvės kalno? Aiškiai matome intelektinį tikslą: mus ne jungti ar vienyti, o supriešinti. Ne aplinką, miestą, Tėvynę kurti, o tuščiuose plepaluose rietis. Tautos istorija primena, kad tie supriešinimai visais laikais buvo kuriami nematomų protuolių ir kryptingai diegiami epochoje, kurioje gyvenome nuo romėnų laikų: „Skaldyk ir valdyk!“. Pasikartosiu – mūsų maža tauta tą pavojų pajusdavo instinktu.
Mums, šiauliečiams, nereikia painioti meilės miestui su miesto valdžia. Valdžia – kintantis padaras, kuris miestą dažniausiai myli už algą. O perkama meilė yra pigiausia, – tą žino ne vien paleistuviai.
Dažnai girdžiu, kad dabartinį miesto veidą kuria laikini ateiviai iš kitų planetų, iš kur atskridę, kaip musės išmestos iš barščių. Jeigu būtų reikalingi ten, nebūtų čia atlėkę. Jie nei miesto istorijos žino, nei miestui sentimentų jaučia, nei rūpinasi jo urbanistinėmis perspektyvomis. Juridika nuogybę dangsto, bet pro paragrafus kleckai matosi.
Aiškina, kiek padaryta, o parodyti nėra ką: tai europiniai pinigai dabar tvarko aikštes, gatves, šaligatvius – krūvos žvyro ir Vilniuje, ir Kaune, ir Klaipėdoje, ir Panevėžyje. Nesu pranašas pranašaudamas, kad remontais bus spekuliuojama rinkimų metu, kaip asmeniniais nuopelnais.
Man už nugaros bene 45 metai meilės Šiauliams. Man, anuometiniam miesto vyriausiajam dailininkui, vėliau, dizaineriui, buvo svarbu ir tikslinga projektuoti pokario šiauliečių patriotizmą. Apie tą laikotarpį žmonėse ir publikacijose liko aibės komplimentų, bet nesismulkinsiu...
Juk ne tik Vilniaus gatvės bulvaro akcentai buvo šiauliečių padaryti, kuklūs fasadai ne tik leniniukais dekoruoti, o studentai kryptingai puošė pastatus, kūrė idėjas... Kai įmonės, cechai, grupės žmonių dirbo bendram miesto tikslui, jie jautėsi patriotais.
Ir tada buvo daug iniciatyvių plepių. Didžiausius rėksnius tramdydavau taip: „Esi caca, nepliurpk, o duok pasiūlymą, idėją! Čia rašyk įvykdymo terminą, per kurį padarysi...“, nes miestas finansavimą užtikrindavo. Plepiai visuomet sprukdavo į krūmus ir ten tyliai inkšdavo...
Manoji patirtis teigia, kad šiauliečius įtraukiant į miesto reikalus, reikia žinoti bei konstruoti urbanistinius procesus. Ne apie „erdves“ kalbu – apie procesus.
Plepame apie vykstančius „viešųjų erdvių“ projektavimus, o matome, kad automobilių, kuo toliau, tuo labiau nebus kur statyti. Matome, kad šaligatviai milžiniški, plačiausi, o žmonių nebeturime, kurie jais vaikščiotų. Fontanai, dar nepasiekę pensinio amžiaus, dėsningai virsta gėlių klombomis, nes nuo savo klimato nepabėgsi. Nepabėkime ir nuo medelių, kurie prisitaikę augti mūsų gamtinėmis sąlygomis. Kai sodinami užsieniniai, kiekvienas matome jų nusususiose šakutėse subrendusias „europines babkes“.
Šiauliuose pėsčiųjų zoną anuomet projektavome kaip patriotizmo zoną. Kai žmonės įtraukiami į kūrybos ar tikslingos veiklos procesus, jie tampa meilės miestui šeimininkais. Iliustracija – dabartiniai Telšiai, kurie neseniai visai gražiai susitvarkė, O juk ten buvo pritaikyta ta pati metodika, tas pats procesas, kuris savo laiku gimdė Šiaulių miestui specialistus ir patriotus.
Bėgimas „už Šiaulius“ – ne kūrybinė sąvoka, o rinkimų. Ir higieninė – tiesiogine ir perkeltine prasme. Kaip ir bėgimas iš Šiaulių – objektyvus procesas, skausmingas, sunkiai suvaldytinas. Prisipažinsiu – tai mano mistinės įtakos produktas, kerštas „klozetininkams“ už nuverstą „Penktąjį kėlinį“, dekoratyvinį tentą „Šiauliai – universitetinis miestas“. Laukiu viešo atsiprašymo.
Ar turi Šiauliai perspektyvą?
Aišku, turi. Visada turėjo. Ir po Pirmojo pasaulino karo, kai buvome sudaužyti, ir po Antrojo, kai juos atsikūrėme. O durnių prie valdžios lovio buvo ir tada, ir dabar, ir ateityje bus.
Į Savivaldybės administraciją atėjus reikia suprasti, kad nauji veikėjai atėjo kaip protesto forma. Juk visos revoliucijos atneša suirutes, tai – istorijos abėcėlė. Kol iš chaoso išeini, dažnai kelios kartos tuščiai savo amžių nugyvena, kol jovalas nusistovi.
Vidutinybė yra baisi, nes ji visada teisi: ir už paragrafo gali užlįsti, ir nebaudžiama atsirašinėti. Įstatymai lygūs visiems, nors prigimtys kiekvieno skirtingos. Juk tik kas dešimtas pilietis yra gabus kūryboje, o tarp jų, tik vienas iš šimto – talentingas. Miesto valdyme privalu turėti aukštos kvalifikacijos specialistų.
Kaip juos atpažinti, jei Dievas taip žmonėms padalino protus, kad niekas nesiskundžia jo trūkumu? Net skardinės galvos.
Kalbino Rūta JANKUVIENĖ
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.