Atliekų krizės gniaužtuose – ir Lietuva

At­lie­kų kri­zės gniauž­tuo­se – ir Lie­tu­va

Šūs­nys su­rū­šiuo­to, su­pa­kuo­to plas­ti­ko – per­dirb­ti pa­ruoš­tų ant­ri­nių ža­lia­vų – stirk­so at­lie­kų tvar­ky­to­jų ba­zė­se. Ir tai – ne tik Lie­tu­vos pro­ble­ma. Ki­ni­ja už­kir­to jų im­por­to ke­lius, to­dėl nuo šių at­lie­kų dūs­ta vi­sa Eu­ro­pa.

Skai­čiuo­ja­ma, kad per 2018-uo­sius me­tus sa­vi­val­dy­bių or­ga­ni­zuo­ja­mo­se sis­te­mo­se iš rū­šia­vi­mo kon­tei­ne­rių bus su­rink­ta 45 tūkst. to­nų pa­kuo­čių at­lie­kų, ku­rioms su­tvar­ky­ti skir­ta 8,7 mln. eu­rų. Dau­giau­sia lė­šų – apie 4,6 mln. eu­rų – pri­reiks plas­ti­kui su­tvar­ky­ti: jo kie­kis sie­kia 11,8 tūkst. to­nų.

Pa­ly­gin­ti su 2013-ai­siais me­tais, plas­ti­ko su­tvar­ko­ma be­veik pen­kis­kart dau­giau – prieš pen­ke­rius me­tus su­tvar­ky­tas jo kie­kis te­su­da­rė 2,6 tūkst. to­nos. Iš vi­so per „var­pe­lių“ sis­te­mą te­bu­vo su­rink­ta 22,6 tūkst. to­nų ant­ri­nių ža­lia­vų, o bend­ras skir­tas fi­nan­sa­vi­mas bu­vo 1,76 mln. eu­rų.

Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jos ini­cia­ty­va bu­vo at­lik­ta stu­di­ja, ku­ria re­mian­tis pa­da­ry­tos pro­gno­zės, kas nu­tik­tų, jei­gu su­si­kau­pu­sios pro­ble­mos ne­bū­tų spren­džia­mos, o at­lie­kų tvar­ky­mu rū­pin­tų­si vals­ty­bė. Pas­kai­čiuo­ta, kad 43 at­lie­kų tvar­ky­mo įmo­nėms iš­kil­tų bank­ro­to grės­mė. Dar­bo ne­tek­tų 19 tūkst. dar­buo­to­jų, to­dėl į „Sod­ros“ biu­dže­tą ne­pa­tek­tų 77 mln. eu­rų mo­kes­čių, o ga­min­to­jai ir im­por­tuo­to­jai su­mo­kė­tų 74,6 mln. eu­rų tar­šos mo­kes­tį. Per or­ga­ni­za­ci­jas tas pa­ts kie­kis pa­kuo­čių at­lie­kų bū­tų su­tvar­ky­tas už 21 mln. eu­rų. Tai­gi, 53 mln. eu­rų naš­ta kris­tų ant var­to­to­jų pe­čių.

Įta­ką da­ro tarp­tau­ti­nė po­li­ti­ka

Gi­li duo­bė. Taip at­lie­kų vers­lo da­ly­viai api­bū­di­na si­tua­ci­ją ant­ri­nių ža­lia­vų rin­ko­je. Kri­tus pa­kuo­čių at­lie­kų kai­noms, ypač – plas­ti­ko, tvar­ky­mo są­nau­dos ta­po di­des­nės už pa­ja­mas, gau­tas par­da­vus ant­ri­nes ža­lia­vas. Ki­lęs mui­tų ka­ras su­kė­lė po­ky­čius Ki­ni­jo­je – vals­ty­bė­je, ku­rią Eu­ro­pa „mai­ti­no at­lie­ko­mis“.

„Tai – po­li­ti­nė pro­ble­ma. Tuo­met, kai Eu­ro­pa tam tik­rai ki­nų pro­duk­ci­jai pa­di­di­no mui­tus, ki­nai sa­vi­tai at­ker­ši­jo, su­griež­ti­no rei­ka­la­vi­mus įve­ža­moms at­lie­koms. Pvz., drėg­mė tu­ri bū­ti ne di­des­nė nei 0,01 pro­c., anks­čiau bu­vo 0,5 pro­c., tai reiš­kia, kad at­lie­kos tu­ri bū­ti sau­sos kaip pa­ra­kas“, – sa­kė Pa­kuo­čių tvar­ky­mo or­ga­ni­za­ci­jos (PTO), vie­ni­jan­čios apie 1,6 tūkst. įmo­nių, di­rek­to­rius Ne­ri­jus Juš­kai­tis.

To­kiu bū­du Eu­ro­pa pra­ra­do pa­kuo­čių per­dri­bi­mo rin­ką. Ir tai ta­po glo­ba­lia pro­ble­ma, ku­ri neap­len­kė ir Lie­tu­vos. Su­sit­rau­kus pa­klau­sai kri­to ir ant­ri­nių ža­lia­vų su­pir­ki­mo kai­na. Pa­vyz­džiui, po­pie­riaus kai­na smu­ko nuo 125 iki 80 eu­rų, skaid­raus plas­ti­ko – nuo 280 iki 140 eu­rų. Jei­gu Vo­kie­ti­jo­je už at­vež­tą plas­ti­ko to­ną anks­čiau bu­vo mo­ka­ma 140 eu­rų, da­bar rei­kia nuo 70 iki 150 eu­rų su­mo­kė­ti už su­tvar­ky­mą.

Su­si­kau­pė tūks­tan­čiai to­nų

Šis mui­tų ka­ras pa­lie­tė ir vi­sus di­džiuo­sius at­lie­kų tvar­ky­to­jus Lie­tu­vo­je: bend­ro­ves „Eco­ser­vi­ce“, „VSA“, „Eko­no­vus“, „Vir­gi­ni­jus ir Ko“ bei „Eko­ba­zė“. Jis smar­kiai ap­sun­ki­no ga­li­my­bę par­duo­ti ant­ri­nes ža­lia­vas ir rū­šia­vi­mo ba­zė­se su­si­kau­pė tūks­tan­čiai to­nų su­tvar­ky­to, bet nie­kam ne­rei­ka­lin­go plas­ti­ko.

„Iki šios kri­zės plas­ti­ko ar­ba kar­to­no pa­kuo­čių at­lie­kos iš Eu­ro­pos bu­vo ga­be­na­mos į Ki­ni­ją, o Lie­tu­vos at­lie­kos – į Eu­ro­pą. Pa­gal Lie­tu­vo­je ga­lio­jan­čius tei­sės ak­tus, už su­tvar­ky­tas at­lie­kas Ki­ni­jo­je ne­ga­li bū­ti iš­duo­ti įro­dan­tys do­ku­men­tai, su­tei­kian­tys tei­sę ga­min­to­jams pa­si­nau­do­ti mo­kes­čio už ap­lin­kos ter­ši­mą leng­va­ta“, – paaiš­ki­no N. Juš­kai­tis.

Kas pa­si­kei­tė?

No­rint su­tvar­ky­ti at­lie­kas ir iš­veng­ti fi­nan­si­nės pra­ra­jos PTO pa­kė­lė pa­kuo­čių tvar­ky­mo įkai­nius – nuo III šių me­tų ket­vir­čio jie ženk­liai pa­di­dė­jo.

„Mū­sų su­tar­ties ša­lys – ga­min­to­jai bei im­por­tuo­to­jai ne­su­vo­kė prie­žas­čių, ko­dėl jie bu­vo pa­kel­ti. Anks­čiau su­tar­tis su mu­mis jie su­da­ry­da­vo net ne­klau­si­nė­da­mi, nes įna­šai bu­vo ne­di­de­li ir su­da­rė men­ką da­lį jų są­nau­dų.

Ta­čiau ap­lin­ky­bės (si­tua­ci­ja Ki­ni­jo­je, bei ki­tos) pri­ver­tė įmo­nes pa­skai­ty­ti su­tar­tį. Mes – ne pel­no sie­kian­ti or­ga­ni­za­ci­ja, mū­sų vie­nin­te­lės pa­ja­mos – iš ga­min­to­jų ir im­por­tuo­to­jų.

Iš ga­min­to­jų ir im­por­tuo­to­jų įna­šų at­si­skai­to­me su at­lie­kų tvar­ky­to­jais. Jei ne­bū­tu­me pa­kė­lę įkai­nio, ve­žė­jai bank­ru­tuo­tų, o ga­min­to­jai ir im­por­tuo­to­jai mo­kė­tų tar­šos mo­kes­tį“, – aiš­ki­no N. Juš­kai­tis.

Įsi­pa­rei­go­ji­mams įgy­ven­din­ti šie­met PTO tu­rės skir­ti 2,5 mln. eu­rų. Ir ši su­ma ne­prik­lau­so nuo iš­ra­šy­tų do­ku­men­tų kie­kio, įro­dan­čių, kad pa­kuo­čių at­lie­kos yra tin­ka­mai su­tvar­ky­tos.

„Prieš pa­kel­da­mi įkai­nius daug ana­li­za­vo­me. Iš dvie­jų blo­gy­bių – neį­vyk­dy­ti už­duo­čių, dėl ko ga­min­to­jai ir im­por­tuo­to­jai mo­kė­tų tar­šos mo­kes­tį, ar­ba pa­di­din­ti įkai­nius ir kom­pen­suo­ti at­lie­kų tvar­ky­to­jams pa­kuo­čių at­lie­kų tvar­ky­mo kaš­tus, to­kiu bū­du pa­di­di­nant tvar­ko­mus kie­kius – pa­si­rin­ko­me įkai­nio di­di­ni­mą. Pa­di­di­nę įkai­nius mes ta­po­me mo­kūs. At­sis­kai­tė­me su dau­ge­liu ko­mu­na­li­nių pa­slau­gų įmo­nių. Sug­riau­ti sis­te­mą ir pa­vers­ti ją chao­su pa­pras­ta, rei­kia tie­siog nie­ko ne­da­ry­ti“, – sa­kė N. Juš­kai­tis.

Užs. Nr. 403922