Auksiniam „Šauliui“ nebebus gėda

Auksiniam „Šauliui“ nebebus gėda

Auk­si­niam „Šau­liui“ ne­be­bus gė­da

Bai­gia­mas reng­ti Šiau­lių Sau­lės laik­ro­džio aikš­tės ka­pi­ta­li­nio re­mon­to tech­ni­nis pro­jek­tas. Auk­so plokš­te­lė­mis paauk­suo­ta Sta­nislovo Kuz­mos skulp­tū­ra „Šau­lys“ žvelgs į at­nau­jin­tą aikš­tę.

Pro­jek­to va­do­vas ar­chi­tek­tas Re­mi­gi­jus Ju­rė­la yra vie­nas iš aikš­tę prieš 30 me­tų kū­ru­sių au­to­rių. Jis siū­lo siek­ti, kad aikš­tė, ku­rio­je įpras­min­ti reikš­min­gi vals­ty­bės ir mies­to sim­bo­liai, bū­tų pri­pa­žin­ta kul­tū­ros pa­vel­do ob­jek­tu.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Sug­rį­ži­mas – sim­bo­li­niais me­tais

„Jau pri­sta­čiau pro­jek­tą vie­ša­me svars­ty­me su vi­suo­me­ne, – sa­kė „Šiau­lių kraš­tui“ ar­chi­tek­tas R. Ju­rė­la. – Pre­ten­zi­jų ne­su­lau­kiau – va­di­na­si, pri­tar­ta. Dar­bi­niai pa­si­ta­ri­mai, de­ri­ni­mai dar vyks­ta su už­sa­ko­vu – Sa­vi­val­dy­be“.

Sau­lės laik­ro­džio aikš­tė bu­vo įreng­ta ir ati­da­ry­ta 1986 me­tais – Šiau­lių mies­to įkū­ri­mo 750 me­tų pro­ga. Prie jos at­nau­ji­ni­mo su­grįž­ta­ma vėl ju­bi­lie­ji­niais me­tais.

Įdo­mu, kad prieš 30 me­tų aikš­tė įreng­ta, ofi­cia­liai ro­dant, kad da­ro­mas ka­pi­ta­li­nis re­mon­tas – tech­ni­nių ap­žiū­rų aikš­te­lės. Gū­džiu so­viet­me­čiu ne­bū­tų bu­vęs pa­lai­min­tas ki­toks pro­jek­tas.

Aikš­tės au­to­riai yra ar­chi­tek­tai A. Čer­niaus­kas, R. Ju­rė­la ir A.Vyš­niū­nas. Skulp­to­rius Sta­nislovas Kuz­ma kū­rė „Šau­lio“ skulp­tū­rą.

Ar­chi­tek­tai aikš­tė­je yra įpras­mi­nę daug reikš­mių ir sim­bo­lių. An­ti­ki­nė am­fi­teat­ri­nė aikš­tės struk­tū­ra – de­mok­ra­ti­jos sim­bo­lis. Laik­ro­džio ci­ferb­la­to skai­čiai 12, 3 , 6 – sim­bo­li­zuo­ja 1236 me­tus – Sau­lės mū­šio per­ga­lės ir mies­to įkū­ri­mo da­tą. Por­ti­kas-pa­vė­si­nė ties se­no­sio­mis ka­pi­nė­mis – „šven­tyk­la“.

Da­bar tik ko­lo­na su „Šau­lio“ skulp­tū­ra yra įtrauk­ta į Ne­kil­no­ja­mų­jų kul­tū­ros ver­ty­bių re­gist­rą – vi­sa aikš­tė kul­tū­ros pa­vel­do sta­tu­so ne­tu­ri.

„Ko­lo­na „gno­mo­nas“ – ro­dan­tis Šiau­lių vie­ti­nį lai­ką su „Šau­lio“ skulp­tū­ra – neats­ki­ria­ma aikš­tės da­lis, – pa­brė­žia R. Ju­rė­la. – To­dėl siū­lo­me vi­są aikš­tės komp­lek­są įtrauk­ti į Kul­tū­ros pa­vel­do re­gist­rą.“

Tą idė­ją jis iš­kė­lė pri­sta­ty­da­mas tech­ni­nio pro­jek­to spren­di­nius.

Bus ir „eu­ro­pi­nio re­mon­to“

„Ne vi­sos idė­jos įren­giant aikš­tę bu­vo įgy­ven­din­tos, – pri­si­me­na R. Ju­rė­la. – Dėl skur­daus fi­nan­sa­vi­mo ir ri­bo­tų tech­ni­nių ga­li­my­bių da­lis me­ni­nių spren­di­nių li­ko neį­gy­ven­din­ti ar­ba bu­vo per­ne­lyg su­pap­ras­tin­ti. Sa­vo lai­ku tai bu­vo neiš­ven­gia­mas komp­ro­mi­sas.“

Ar­chi­tek­tas da­bar sie­kia, kad aikš­tė­je bū­tų įgy­ven­din­tos pir­mi­nės idė­jos, bet ir vėl rei­kia komp­ro­mi­sų.

„Mes spren­dė­me, kad aikš­tė­je tu­ri bū­ti be­to­ni­nė me­džia­ga, – sa­kė ar­chi­tek­tas. – Da­bar pro­jek­ta­vi­mo są­ly­go­se įra­šy­ta, kad pa­grin­di­nis pės­čių­jų ta­kas tu­ri bū­ti ak­mens trin­ke­lių.“

Siū­lė iš­sau­go­ti ta­ko be­to­ni­nes trin­ke­les kaip ver­ty­bę, nes jos spe­cia­liai aikš­tei ga­min­tos vie­nos Šiau­lių įmo­nės, bet su­ti­ko su Sa­vi­val­dy­bės rei­ka­la­vi­mu.

„Ta­ko re­mon­tas bus „eu­ro­pi­nis“ – su ki­niš­ko­mis me­džia­go­mis – at­ro­dys gra­žiai, tik kai­nuos 2,7 kar­to bran­giau“, – sako ar­chi­tek­tas.

Gin­čai dar vy­kę dėl au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo aikš­te­lės. Sa­vi­val­dy­bė no­rė­tų aikš­te­lės Eže­ro gat­vės kai­rė­je pu­sė­je, at­va­žiuo­jant šia gat­ve nuo Vil­niaus gat­vės.

Ar­chi­tek­tas lai­ko­si nuo­mo­nės, jog ji ga­li bū­ti įreng­ta, tik kaip nu­ma­ty­ta de­ta­lia­ja­me pla­ne – 100 vie­tų pa­lei Eže­ro gat­vę tarp dvi­ra­čių ta­ko ir pri­va­čių skly­pų. Tik tai bran­giai kai­nuo­tų.

„Ši aikš­tė nė­ra met­ro­po­li­nė kon­cer­tų sa­lė, kad į ją ne­ga­li­ma bū­tų paė­jė­ti pės­čio­mis, – pa­brė­žia R. Ju­rė­la. – Tai – gam­tos da­lis ir am­fi­teat­ras, todėl jo­kiais par­kin­gais ne­tu­ri bū­ti už­sta­ty­ta. Prieš 30 me­tų apie tai kal­bė­jo­me ir da­bar tos pa­čios nuo­mo­nės lai­kau­si.“

Jis siū­lo esa­mą au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo aikš­te­lę pės­čių­jų ta­ko ga­le di­din­ti, įreng­ti ir vie­tą neį­ga­lių­jų au­to­mo­bi­liams.

„Jo­kių da­žy­mų“

„Šau­lio“ skulp­tū­ra prieš ket­ve­rius me­tus nau­jai auk­suo­ta, ko­lo­na nu­da­žy­ta.

Ko­lo­ną re­mon­tuo­ti siū­lo pa­gal prieš 30 me­tų nu­ma­ty­tus ar­chi­tek­tū­ri­nius spren­di­nius.

„Ne­ga­li bū­ti jo­kių da­žy­mų – nei ko­lo­nos, nei vi­sų ki­tų be­to­ni­nių aikš­tės seg­men­tų, – pa­brė­žia R. Ju­rė­la. – Be­to­nas ir tu­ri at­ro­dy­ti kaip tik­ras be­to­nas."

Nuo ko­lo­nos da­žai bus ša­li­na­mi, įski­li­mai re­mon­tuo­ja­mi be­to­no re­no­va­ci­jos sis­te­mo­mis. Nuo po­sta­men­to nu­ka­po­ja­mas gra­ni­ti­nis tin­kas ir jo plokš­tu­mos den­gia­mos pil­ko gra­ni­to plokš­tė­mis, kaip bu­vo nu­ma­ty­ta, bet neį­gy­ven­din­ta.

Prie ko­lo­nos, ar­chi­tek­to žo­džiais, bu­vo su­dė­tos „gra­ni­to du­že­nos“. Jų ne­liks. Cent­ri­nio ci­ferb­la­to juos­tos grin­džia­mos rau­do­no gra­ni­to, o pa­grin­di­niai plo­tai – švie­siai pil­ko gra­ni­to plokš­tė­mis. Kvad­ra­tai prie išė­ji­mo į S. Šal­kaus­kio gat­vę – tam­siai pil­kos gra­ni­to plokš­tės. Cent­ri­nis ta­kas nuo ko­lo­nos į šven­tyk­lą – švie­siai pil­kos gra­ni­to plokš­tės.

Nau­jai iš žal­va­rio bus iš­lie­ti met­ro il­gio ci­ferb­la­to skai­čiai (12, 3, 6). Jie da­bar yra iš ke­taus, to­kie su­dė­ti, kai bu­vo pa­vog­ti žal­va­ri­niai.

At­gis šal­ti­niai, švies švies­tu­vai

Re­mon­tuo­ja­ma iš es­mės vis­kas – iš­griu­vu­sios at­ra­mi­nės sie­nu­tės, įė­ji­mų ir am­fi­teat­ro laip­tai, paaukš­ti­nant jų be­to­ni­nes ir ak­me­ni­nes pa­ko­pas pa­gal pir­mi­nį pro­jek­tą.

Uža­kę šal­ti­niai at­nau­ji­na­mi, vėl trykš ties įė­ji­mu nuo S. Šal­kaus­kio gat­vės ir po­rti­ke-pa­vė­si­nė­je – „šven­tyk­lo­je“ . Ji bus at­nau­jin­ta ir už­deng­ta ne­dūž­tan­čio stik­lo sto­gu.

Kei­čia­mi su­pu­vę, su­lū­žę van­den­tie­kio ir lie­taus nuo­te­kų tink­lai. Pas­ta­rų­jų būk­lės eks­per­ti­zę te­ko da­ry­ti pa­pil­do­mai. R. Ju­rė­los tei­gi­mu, tink­lų re­mon­tas ga­li kai­nuo­ti dau­giau, nei nu­ma­ty­ta.

Su­nio­ko­ti švies­tu­vai-stul­pe­liai, ku­rių žal­va­ri­nės gal­vos bu­vo iš­vog­tos, ne­bus re­no­vuo­ja­mi. Vie­toj jų bus įreng­ti mo­der­nūs „an­ti­van­da­li­niai“ švies­tu­vai-stul­pe­liai.

Jie at­si­ras ir Eže­ro gat­vės ki­to­je pu­sė­je – čia bus švie­čian­ti pen­kių švies­tu­vų ei­lu­tė. Re­no­vuo­ja­ma ir da­lis Eže­ro gat­vės ša­li­gat­vio.

Įė­ji­mo nuo Auš­ros ta­ko laip­tų šo­ne įren­gia­mas pan­du­sas neį­ga­lie­siems – 17 met­rų il­gio ir 1,5 met­ro plo­čio su tar­pi­ne aikš­te­le.

Ties ka­pi­nė­mis prie pa­vė­si­nės-šven­tyk­los ne­liks jo­kių at­lie­kų kon­tei­ne­rių. Bus įreng­tos dvi po­že­mi­nės kon­tei­ne­rių vie­tos. Vie­na (pen­kių rū­šia­vi­mo kon­tei­ne­rių) – už esa­mos ma­žos au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo aikš­te­lės. Ki­ta (dvie­jų bui­ti­nių at­lie­kų kon­tei­ne­rių) – prie laip­tu­kų į ka­pi­nes.

In­for­ma­ci­ja ir pa­pil­do­mi sim­bo­liai

At­si­ras du in­for­ma­ci­niai sten­dai apie aikš­tės kū­ri­mo is­to­ri­ją ir at­nau­ji­ni­mą.

Ko­lo­nos pje­des­ta­lo di­džio­sio­se plokš­tu­mo­se nu­ma­to­mi me­ni­niai ak­cen­tai, už­ra­šai, bet jiems rei­kės at­ski­ro di­zai­no pro­jek­to ir fi­nan­sa­vi­mo.

R. Ju­rė­la siū­lo vie­no­je iš plokš­tu­mų iš­kal­ti 106 ei­lu­tes iš Li­vo­ni­jos kro­ni­kos apie Sau­lės mū­šį.

„Ga­lė­tų at­si­ras­ti ir ap­ra­šy­mas apie vie­tos lai­ko ro­dy­mą, – sa­ko ar­chi­tek­tas. – Ma­žai kas ži­no, kad kiek­vie­ną die­ną, jei­gu sau­lė švie­čia, ko­lo­na me­ta še­šė­lį ant ta­ko į „šven­tyk­lą“ ly­giai 12 va­lan­dą – tai Šiau­lių vie­ti­nis lai­kas. Atei­ni ir tik­ri­ni, kiek ski­ria­si nuo da­bar­ti­nio lai­ko – apie 1,5 va­lan­dos.“

Siū­lo­ma at­so­din­ti vie­ną nu­ny­ku­sį ąžuo­lą. Aš­tuo­ni ąžuo­lai bu­vo pa­so­din­ti, kad sim­bo­li­zuo­tų mies­to gy­va­vi­mo aš­tuo­nis šimt­me­čius.

Da­bar­ti­nio me­ro pa­gei­da­vi­mu nu­ma­to­ma so­din­ti ir 12 sa­ku­rų – kaip 12 va­lan­dų ir skai­čių 1,2,3,6 su­mos sim­bo­lį. Sa­ku­rų ei­lu­tė siū­lo­ma ties įva­žia­vi­mu į esa­mą au­to­mo­bi­lių aikš­te­lę iš Eže­ro gat­vės.

Pri­ta­ria pa­vel­do sta­tu­so idė­jai

Gied­rė Men­do­za Her­re­ra, Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja, ku­ruo­ja aikš­tės su­tvar­ky­mo rei­ka­lus.

Jos tei­gi­mu, ka­dan­gi tai – ka­pi­ta­li­nis re­mon­tas, „vis­kas bus, kaip bu­vo“, „kaž­ko nau­jo nė ne­ga­li­ma su­gal­vo­ti.“ Ar­ti­miau­siu me­tu pro­jek­tą nu­ma­to­ma pa­tvir­tin­ti ir iš­duo­ti sta­ty­bos lei­di­mą.

Rei­ka­la­vi­mas iš­grįs­ti pės­čių­jų ta­ką ak­mens trin­ke­lė­mis yra ke­lia­mas, kad bū­tų iš­lai­ky­ta vie­nin­ga kom­po­zi­ci­ja ir se­man­ti­ka. „Tai ne bran­gu­mo klau­si­mas“, – aiš­ki­no pa­va­duo­to­ja.

Dėl au­to­mo­bi­lių aikš­te­lės ke­ti­na­ma nu­si­leis­ti ar­chi­tek­to, jei­gu „už­si­spirs“, po­zi­ci­jai.

„Jis ma­no, kad bus už­blo­kuo­tas aikš­tės vi­zua­li­nis vaiz­das, bet ir da­bar ten au­to­mo­bi­liai sta­to­mi“, – sa­kė G. Men­do­za Her­re­ra.

Ji vi­siš­kai pa­lai­ko ar­chi­tek­to siū­ly­mą po re­mon­to įtei­sin­ti aikš­tę kaip kul­tū­ros pa­vel­dą. Tik pa­ste­bi, jog įsta­ty­mas ne­reg­la­men­tuo­ja šio laik­me­čio ar­chi­tek­tū­ros ob­jek­tų įtrau­ki­mo į Ne­kil­no­ja­mųjų kul­tū­ros  ver­ty­bių re­gist­rą.

„Iki 1945 me­tų sta­ty­ti ob­jek­tai įtrau­kia­mi, o vė­les­ni – tik pa­vie­niai, kaip Vil­niaus spor­to rū­mai, – sa­kė G. Men­do­za Her­re­ra. – Pri­mi­ty­viai dar su­vo­kia­mas kul­tū­ros pa­vel­das, esą šiuo­lai­ki­nė ar­chi­tek­tū­ra nė­ra ver­tin­ga. Jei­gu to­liau taip žiū­rė­si­me, ri­zi­kuo­ja­me pra­ras­ti vi­so šimt­me­čio ar­chi­tek­tū­ri­nį pa­vel­dą. Ban­dy­si­me pra­lauž­ti le­dus.“

Ran­gos kon­kur­są aikš­tei re­mon­tuo­ti lai­mė­jo UAB „Rač­kaus­ko ag­ro­tech“. Rugp­jū­tį bu­vo pa­si­ra­šy­ta 590 tūks­tan­čių eu­rų ver­tės su­tar­tis.

Aikš­tė tu­ri bū­ti at­nau­jin­ta per 24 mė­ne­sius nuo su­tar­ties pa­si­ra­šy­mo.

Pro­jek­tas įgy­ven­di­na­mas pa­gal UR­BAN pro­gra­mą – iš eu­ro­pi­nės pa­ra­mos lė­šų. Plius po 7,5 pro­cen­to lė­šų pri­si­de­da vals­ty­bė ir Sa­vi­val­dy­bė. Iš Sa­vi­val­dy­bės lė­šų bus res­tau­ruo­ja­ma ko­lo­na, nes pa­vel­do ob­jek­tams pa­ra­ma pa­gal UR­BAN pro­gra­mą ne­ski­ria­ma. Ne­ga­li­ma jos nau­do­ti ir me­ni­niams ak­cen­tams.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

AR­CHI­TEK­TAS: Re­mi­gi­jus Ju­rė­la ren­gia ka­pi­ta­li­nio re­mon­to tech­ni­nį pro­jek­tą ir sie­kia įgy­ven­din­ti au­to­rių nu­ma­ty­tus, bet ne­rea­li­zuo­tus spren­di­nius.

AIKŠ­TĖ: Sau­lės laik­ro­džio aikš­tei su­tvar­ky­ti ski­ria­ma be­veik 600 tūks­tan­čių eu­rų.

LAIK­RO­DIS: Aikš­tės laik­ro­dis kas­dien ro­do tik­rą­jį Šiau­lių lai­ką – kai ko­lo­nos še­šė­lis krin­ta ant ta­ko į šven­tyk­lą, yra ly­giai 12 va­lan­da vie­tos lai­ku.

DE­TA­LĖS: Prie ko­lo­nos bu­vo su­dė­tos gra­ni­to du­že­nos – jos bus kei­čia­mos rau­do­no gra­ni­to plokš­tė­mis.