
Naujausios

Planas pavyko
Sumanymas nuvykti į Dakarą kilo jau kelerius metus Dubajuje gyvenančiam ir energetikos srityje dirbančiam buvusiam šiauliečiui Rokui Januliui.
"Rokas paskambino mums, trims draugams, dabar gyvenantiems Vilniuje, ir pasiūlė sudalyvauti Dakaro ralio varžybose kaip žiūrovams. Ilgai nesvarstę sutikome. Jungtiniai Arabų Emyratai netoli nuo Saudo Arabijos – tūkstantis kilometrų", – sako Pijus.
Keturi vaikinai – buvę Šiaulių Didždvario gimnazijos auklėtiniai – į Dubajų iš Vilniaus išskrido sausio 10 dieną. Keletą valandų pasisvečiavę didžiausiame Jungtinių Arabų Emyratų mieste, automobiliu išvyko į Saudo Arabiją.
Viena uždariausių pasaulio valstybių praėjusių metų rudenį paskelbė atverianti duris turistams. Gauti vizą, sako Pijus, nebuvo sudėtinga, užpildžius paraišką internetu, susimokėjus už paslaugą ir draudimą, e-viza patvirtinama per 5–10 minučių.
Įvažiavusius į Saudo Arabiją keliautojus pasitiko patikros postai. Dauguma jų, juokiasi Pijus, atrodo beprasmiai: viename tau paduoda lapelį, kitame lapelį atiduodi.
"Galvojome, kad kelionė bus sudėtingesnė, bet viskas vyko sklandžiai. Patikros metu padarė mūsų nuotraukas ir paėmė pirštų antspaudus", – apie įvažiavimą į itin konservatyvią musulmonišką šalį pasakoja P. Mačiukas.
Keliautojai buvo įsigilinę į šalies taisykles, kad netyčia nepažeistų vietos įstatymų. Griežtas draudimas – alkoholio. Taisyklėse buvo nurodymų ir dėl fotografavimo, bet realybėje su draudimais nesusidūrė. Viešose vietose privaloma "padoriau" rengtis, prisidengti nuogas vietas.
Į kelionę draugai pasiėmė 300 kvadratinių metrų Lietuvos vėliavą, ją paskolino marijampolietis parašiutininkas Vytautas Gustaitis – jam vaikinai labai dėkingi. Apie 20 kilogramų svėrusiai vėliavai užsakė papildomą lagaminą.
Išskleisti trispalvę būtent Sausio 13-ąją planavo iš anksto. Tik nebuvo tikri, ar pavyks. Lenktynės greitos, o norėjosi, kad trispalvę pamatytų Dakare lenktyniaujantys lietuviai.
"Anksti atvažiavome į trasą. Stebėjome, į kurią pusę lenktynininkai važiuoja. Pamatę tinkamą kalvą, puolėme iš mašinos ir išskleidėme vėliavą. Maždaug už 10 minučių pirmasis pravažiavo Benediktas Vanagas. Girdėjome jo pypinimą. Atskridęs malūnsparnis filmavo 2–3 minutes. Įspūdžiai buvo labai geri! Net nesitikėjome, kad taip gerai vėliava atrodys. Reikėjo greit priimti sprendimus, greit orientuotis. Vėliava ten išbuvo 3–4 valandas", – sako Pijus.
Lietuvių poelgis sulaukė didelio dėmesio. Vėliavą vaikinai keletą kartų trasoje išskleidė ir vėlesnėmis lenktynių dienomis. Trispalvės vaizdu savo oficialiame puslapyje pasidalijo Dakaro ralio organizatoriai.
"Labai nudžiugino ir žmonių komentarai – visi džiaugėsi! O ir mums malonu! Norėjome paminėti ypatingą dieną ir palaikyti Dakare važiuojančius lietuvius", – sako P. Mačiukas.
Ypač anūko poelgiu džiaugėsi Kuršėnuose gyvenantis Pijaus senelis – didelis Lietuvos patriotas.
Orientacinės varžybos
"Dakaras buvo svajonė, kuri gali tapti ir aistra, – sako P. Mačiukas. – Tai – orientacinės varžybos, patys žiūrovai turi "gaudyti" punktus, koordinates, kur lenktynininkai bus. Pirmomis dienomis buvo keista, o paskui darėsi vis įdomiau ir įdomiau. Vien techninės motociklų, mašinų galimybės įspūdingos! Ten pabuvęs supranti, kad Dakaras – vienas iš sudėtingiausių ralių, reikalaujantis labai didelės ištvermės. Kad jį laimėtumei, reikia ne tik patirties, gebėjimų, bet ir sėkmės. Nors ir būsi pasiruošęs, gali įvykti maža klaidelė."
Ne tik lenktynininkų, bet ir Dakaro žiūrovų dienos buvo įtemptos: jau iš vakaro vaikinai sėsdavo susižiūrėti preliminarių koordinačių. Keldavosi labai anksti, būdavo, ir ketvirtą ryto.
Organizatoriai nurodydavo punktus, kur žiūrovai gali stebėti lenktynes. Jei yra noro, galima važiuoti į pačią dykumą – lietuviai dažnai taip ir padarydavo. Susiradę, kur maždaug lenktynininkai skries, patys patraukdavo į dykumą su mašina. Dykumos keliai – ir akmenuoti, ir kopos.
Atstumai, kuriuos turi įveikti žiūrovai, nemenki. Vaikinai per dieną nuvažiuodavo po 500–600 kilometrų. Savaitę Saudo Arabijoje praleidę draugai suskaičiavo, kad įveikė apie 3 000 kilometrų.
"Lenktynininkams buvo dienų, kai ryte turėdavo nuvažiuoti iki starto 300–400 kilometrų, dar 400 kilometrų – lenktynių etapas, galiausiai vėl grįžti 100 ar 200 kilometrų į bivaką. Žiūrovai panašiai irgi turi vytis", – pasakoja Pijus.
Pirmomis dienomis šildė 20 laipsnių šiluma, paskutinėmis oras įšildavo ir iki 25. Bet naktys – šaltos, temperatūra nukrisdavo iki 2–5 laipsnių šilumos, o dar – didelis vėjas.
Keliautojams teko nakvoti ne tik viešbučiuose, bet ir palapinėse dykumoje – šilta nebuvo.
Lietuvių kelionėje sutiko ne vieną. Ne tik atvykusių iš kitų šalių, bet ir gyvenančių Saudo Arabijoje.
Šaunų įspūdį paliko draugiška Dakaro bendruomenė: ir lenktynininkai, ir žiūrovai. Susipažinę pasikeisdavo kontaktais, dalydavosi koordinatėmis.
"Lenktynininkai – paprasti, nuoširdūs žmonės. Pabendravome su lietuvių ekipažais, daugiausiai su B. Vanagu, jis suteikė leidimus į bivaką. Kalbėjome ir su pirmąjį Dakaro etapą laimėjusio "Agrorodeo" šturmanu Sauliumi Jurgelevičiumi (Vaidotas Žala jau ilsėjosi), Antanu Juknevičiumi ir Dariumi Vaičiuliu, motociklininku Arūnu Gelažniku. Dalyvavome ir viename starte, galėjome nusifotografuoti su megažvaigždėmis – F. Alonso, S. Peteranseliu, praėjusių metų čempionu Nasseru", – džiaugiasi P. Mačiukas.
Didelis nuotykis
Tarp vietinių Saudo Arabijos gyventojų didelio susidomėjimo Dakaru nesijautė. Dažnas ir nežinojo, kad tokios lenktynės vyksta jų šalyje.
"Saudo Arabija bando atgaivinti turizmą, bet dar toli gražu. Pasijautėme išskirtiniai – jiems keista matyti kitokius žmones, puolė mus fotografuoti, filmuoti", – sako P. Mačiukas.
Šalis nustebino didžiuliais šiukšlynais. Vaikinai vietinio, išsilavinusio gyventojo, klausė, kodėl? Išgirdo atsakymą, kad tokia jų kultūra.
"Keista, kai viename pasaulio krašte stengiesi rūšiuoti, neteršti gamtos, o kitame krašte šiukšlės metamos pro langą ir niekam neįdomu. Viskas atrodo murzina, šiukšlina, trūksta higienos. Įspūdis ne toks, kokio tikėjausi. Maniau, kad šalis bus tvarkingesnė, turtingesnė. Jai dar toli gražu iki Emyratų."
Pijus atkreipė dėmesį, kad Saudo Arabijoje yra sukurta turistinių vietų – sutvarkytų parkų ar paplūdimių, bet žmonių jose – nėra.
"Atrodo, pinigai išleisti, o niekas ten nesilanko. Kuriamas įvaizdis, bet nieko daugiau. Niekas greit nevyksta. Bendravome su vietiniais, lankėme ne vieną miestą, buvome ir sostinėje Rijade. Daugiau gyventojų, didelis eismo intensyvumas, centre – daugiaaukščiai. Mažesni miesteliai labiau atsilikę. Buvo kultūrinio šoko – vietų, kur bijojome eiti dėl netvarkos. Bet maistas skanus, neapsinuodijome. Populiarūs lavašai, aviena, vištiena, ryžiai, humusas. Kone priguli ir viską valgai rankomis."
Nors neseniai Saudo Arabijoje priimtas įstatymas, leidžiantis vyrams ir moterims restoranuose ir kavinėse naudotis tuo pačiu įėjimu, kavinėse moterų lietuviai nesutiko.
Mieste matytos moterys buvo visiškai uždengtais veidais. Gatvėje išvydo ir keletą vairuotojų – neseniai Saudo Arabijos moterims buvo suteikta teisė vairuoti automobilius.
Tik Dakaro finiše ir uždaryme, prie įėjimo, lietuviai išvydo merginų atidengtais veidais.
Grįžę į Jungtinius Arabų Emyratus, paskutinę kelionės dieną draugai skyrė Dubajui. Įsimintina pramoga – kelionė per dykumą krosiniais motociklais ir keturračiais. Kelią rodė vedlys. Kelyje lydėjo ypatingas peizažas su besiganančiais kupranugariais."Visas Dakaras buvo didelis nuotykis, o kiekviena diena – vis kitokia", – devynių dienų kelionę apibendrina P. Mačiukas.