Dailininkė spektakliui kūrė nuo batelių iki skrybėlės

Dailininkė spektakliui kūrė nuo batelių iki skrybėlės

Dailininkė spektakliui kūrė nuo batelių iki skrybėlės

Dailininkė Kotryna Daujotaitė sukūrė kostiumus Šiaulių dramos teatro spektakliui „Sirano de Beržerakas“. Dailininkė džiaugiasi, jog galėjo įgyvendinti savo sceninius sumanymus, nes jos nevaržė biudžetas. Pinigų užteko ir bateliams, ir skrybėlėms, ir įspūdingiems kostiumams siūti.

Svajūnas SABALIAUSKAS

svajunas@skrastas.lt

Dailininkas mato savaip

„Kad ir ką sakytų režisierius, bet be dailininko jis neišsivers. Teatras juk kuriamas kartu“, — sako dailininkė. Kotrynos nuomone, šiandien yra nedaug dailininkų, kurie kostiumus kuria personažams, dažniausia tai būna “to žmogaus asmeninė kolekcija“. Scenoje žiūrovas turi matyti personažą, kuris nebūtinai turi atrodyti gražiai.

Kurdama rūbus „Sirano de Beržerakui“ Kotryna turėjo aiškią viziją — kuo daugiau autentiškos iš XVII amžiaus, tai ir “batuoti katinai“, muškietininkai, grafai.

Dailininkės viziją palaikė spektaklio režisierius Algimantas Pociūnas: kad tai bus istorinis spektaklis su Rembranto epochos koloritu bei stilistika. Todėl nesinorėjo eiti į padėvėtų drabužių parduotuves ir verstis per galvą ieškant rembrantiškumo. Spektaklio rūbai sukurti ir pasiūti teatro siuvykloje: nuo batelių iki skrybėlių.

„Vyrų kostiumai yra panašūs: rudų tonų paletė, skiriasi kirpimai. Turtingiausias Grafo, kurį vaidina Juozas Žibūda, kostiumas. Roksanos suknelė — tikrai brangi“, — šypsosi scenografė, bet tikslios kainos neatskleidžia.

Keičiasi personažai

Kai aktoriai matavosi siuvamas kelnes, klausė: ar, kur yra skylės, bus kišenės? Kotryna atsakė, jog tai bus kelnių užsegimas.

„Ir gyvenime, ir scenoje norisi pabrėžti žmogaus privalumus, o kai ką užmaskuoti, atskleisti vaidinamą personažą. Smagu, kai aktoriui kostiumas padeda, o ne trukdo. Žinoma, krinolinai, korsetai ar vyrams — aukštakulniai gal ir nepadeda, bet atskleidžia tą laikmetį“, — sako dailininkė.

Dailininkė, pradėdama kurti kostiumą, pirmiausia įsivaizduoja, kaip atrodys personažas, o tik vėliau aprengiamas aktorius. Bet kartais tenka keisti įsivaizduojamo personažo įvaizdį, kai susitinka su jį vaidinsiančiu aktoriumi.

Kotryna įsivaizdavo, kad Sirano Šiauliuose bus kiek vyresnis, bet pamačiusi jį vaidinsiantį Aurimą Žvinį, pakeitė kostiumo kai kurias detales ir personažą pajaunino.

Spektaklyje rembrantiška gama

Kotrynai gražiausia juoda spalva, nes ji teatre — universaliausia. „Man patinka pastelinės, prigesintos, sepijinės spalvos. Tai jauku, šilta. Kai perskaičiau “Sirano de Beržeraką“ — nusprendžiau, kad bus Rembranto gama — rudi kostiumai su baltomis apykaklėmis, tafta, vilna“, — sako dalininkė.

Kotryna juokiasi, kartais nevykusį spektaklį gelbsti rūbai, žiūrovai kuždasi: spektaklis gal ir prastas, bet kokie rūbai! „Bet to “Sirano de Beržerakui“ nenutiks. Yra tokių jaudinančių vietų, kad užima gerklę, atrodo, tuoj pravirksi.“

Paklausta, kas maloniau — aprengti aktorių ar išrengti, Kotryna šypteli: jei gražus kūnas, tai gražu ir nurengti.

„Operoje, operetėje dažnai pasitaiko rubensiskų formų moterų, o juk visos moterys nori atrodyti liaunos ir grakščios. Manau, kad scenoje nebūtina gražiai atrodyti, reikia atskleisti personažo charakterį“, — įsitikinusi dailininkė.

Vidinis žavesys

Dailininkė prisipažįsta: pati siūti nemoka, tad savo personalinio garderobo ieško parduotuvėse ir dažniausiai užsienyje. Lietuvoje Kotryna nevengia ir dėvėtų rūbų parduotuvių, nes juose galima surasti neįprastą modelį.

Paklausta, kaip išsiskirti gatvėje neperkant naujų drabužių, Kotryna pateikia pavyzdį: „Dabar nei ruduo, nei žiema, pilkas laikas. Šiuo metu mano garderobe vyrauja turkio spalva, siūlau kiekvienam atrasti savo spalvą. Galima tiesiog užsisiausti ryškesnį šalį, įsisegti sagę ar kitą išskirtinesnę detalę. Kiekvienas gali susirasti savų akcentų. O svarbiausia — pasitikėti ir būti savimi“.

 

SKRYBĖLĖ: Viskos spektaklio rūbų detalės buvo pasiūtos teatro siuvykloje.

KŪRĖJA: Dailininkė Kotryna Daujotaitė spektakliui „Sirano de Beržerakas“ sukūrė XVII amžiaus aprangą aktoriams. 

BATELIS: Kotryna Daujotaitė spektakliui sukūrė net batelius.

KELNĖS: Siuvant rūbus, daug dėmesio skiriama patogumai. Kelnių šonuose įsiūtos sagos, bet jų žiūrovas nepamatys, nes paslėps viršutinis rūbas.

PENTINAI: Dailininkė Kotryna Daujotaitė sako, jog jai „Sireno de Beržerako“ laikas primena “batuotus katinus“ ir muškietininkus, todėl net batai turi priminti ši laikmetį.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.