
Naujausios
H. Orakausko sugrįžimas su „Refleksijomis“
Šiaulių „Laiptų“ galerijoje penktadienį atidaryta skulptoriaus Henriko Orakausko paroda „Refleksijos“. Autorius teigia, jog parodos bendroji tema – gyvenimas. Jam pačiam įdomus „žmogaus dieviškumas ir velniškumas“.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Metai – lyg žemuogės ant smilgos
Parodos atidarymas subūrė gausų būrį žiūrovų, kultūros ir meno bendruomenės žmonių. „Stipri, įdomi paroda“, – dalijosi įspūdžiu, žiūrėdami į eksponuojamus kūrinius.
Ne vienas autorių sveikino kaip seną pažįstamą, draugą. H. Orakauskas šį rudenį švenčia savo 70-mečio sukaktį, o Šiauliuose yra gyvenęs ir kūręs. Iš Šiaulių persikėlė į Kupiškį, dabar gyvena Kernavėje.
Pats menininkas savo gyvenimo metus palygino su žemuogėmis, veriamomis ant smilgos. Būta ir žalių, ir raudonų uogų.
Telšiuose – dailės mokytasi, Vilniuje buvo technologijų ir medžiagos pažinimo laikas. Šiaulius menininkas įvardijo kaip „dvasinių patirčių laikmetį“, įdomių ir skausmingų patirčių. Kupiškio – „susitikimu su žmonėmis, jų geranoriškumu“, Kernavės – „susitikimu su dieviška gamta, istorija“.
Šiauliečiams gerai žinomi H. Orakausko kūriniai „Temidė“ ant teismo rūmų pastato, „Skaitantis žmogus“ – prie teatro, „Vėžys“, „Kregždutės“ – pėsčiųjų bulvare.
Mažosios skulptūros parodą „Refleksijos“ H. Orakauskas rodo jau ketvirtame mieste, rodė ir sostinėje. Jis juokavo, kad jubiliejinės „šventės labiausiai reikėjo mano moterims“, dėkojo žmonai Loretai, dukrai Barborai, kurios inicijavo parodą.
Visa kalba apie „hominietį“
Parodoje „Refleksijos“ rodoma trisdešimt mažųjų skulptūrų ir piešinių.
Ekspozijos centre – skulptūra „Adomo obuolys“ – skęsta stiklinėje iš rojaus išvaryto vyro figūrėlė, kaip skęsta vartojime šiandieninis žmogus.
„Netikėtai gavosi, kad ekspozicijos dvasinė vinis turi būti šis personažas – hominietis, apie jį yra visa kalba“,– sakė H. Orakauskas.
Jis pabrėžė, nekuriantis abstrakcijų ir rebusų, o savo darbus užkoduoja taip, kad kodas ir „užkabintų“ žiūrovą, ir būtų atpažįstamas.
„Žmogaus figūra ir kaip sudėtas dieviškumas ir velniškumas tame kūnelyje man yra įdomus, – pasidalijo skulptorius. – Kam daryti kažkokius dekoratyvinius dalykus, kai yra konkretus žmogus – AŠ ir KITAS. Gali žiūrėti į tą KITĄ ir daryti atradimus. Bandau tikėti, jog tai, ką įtvirtinu skulptūroje, ir kitam gali būti įdomu, jog ir jam temos aktualios, o realistinė forma visai priimtina, nėra svetima, jeigu atranda ir atpažįsta temą, aktualiją, paskirtį.“
Menotyrininkė Michalina Adomavičienė negailėjo gerų žodžių autoriui ir džiaugėsi paroda.
„Ne taip dažnai skluptūra atkeliauja į parodų erdves – pabrėžė menotyrininkė. – H. Orakausko mažoji plastika papuošia ir praturtina ekspozijų erdvę.“
Jos žodžiais, profesionalaus menininko kuriama mažoji skulptūra yra „monumentali ir didinga, daro didesnį įspūdį nei aikštėse stovinčios gigantiškos skulptūros“.
„Kiekvienas darbas turi gilios filosofinės minties, jis ir provokuoja, ir piktinasi, ir tarsi šaukia – žiūrėkite, kas darosi su mūsų vartotojiška visuomene, – komentavo ekspoziciją M. Adomavičienė. – Minimaliomis plastiškomis priemonėmis skulptorius ne tik išgauna žaismą, bet ir prabyla skaudžiais klausimais. Tai – kūrėjo talentas.“
Parodoje dominuoja ažūriškos ir fantastinės, ironiškos ir skausmingos figūros. Menotyrininkės žodžiais, jų skausmingumas – aštrus, rėžiantis, verčiantis mąstyti.
Skulptorius H. Orakauskas kolegų ir meno kritikų vadinamas metalo filosofu. Vyžuonose (Utenos r.) gimęs menininkas 1974 metais baigė Telšių taikomosios dailės technikumo meninio metalo apdirbimo specialybę.
Už Šv. Jonų bažnyčios centrinio altoriaus restauravimą jam suteikta metalo restauratoriaus kategorija. Menininko kūrybos erdvė įvairi: metalo, medžio ir akmens skulptūra, piešiniai, grafika, karikatūra.
„Laiptų“ galerijoje H. Orakausko skulptūrų paroda „Refleksijos“ veiks iki lapkričio 14 dienos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Skulptorius Henrikas Orakauskas (priekyje) šiauliečių pasveikintas su parodos atidarymu ir su jubiliejine 70-mečio sukaktimi.
Centrinė ekspozicijos figūra – „Adomo obuolys“ – išvarytas iš rojaus žmogus skęsta vartotojo aistrose.
Olimpinė hominiečio ramybė.
Mokslinis pažinimas pagal H. Orakauską.