Į Monaką – per Šiaulius

Į Monaką – per Šiaulius

Į Mo­na­ką – per Šiau­lius

Va­kar Šiau­liuo­se, Talk­šos pa­kran­tė­je, ke­lioms va­lan­doms įsi­kū­rė elekt­ro­ma­ra­to­no „Tall­sin­ki-Mon­te Car­lo-2018“ da­ly­viai – apie 20 elekt­ro­mo­bi­lių eki­pa­žų. Tarp jų – ir pu­siau per­pjau­tas au­to­mo­bi­lis, ir se­nu­tė­lė „Po­be­da“, ir pa­sau­lį per 80 die­nų ap­va­žia­vęs če­kas su „Tes­la“.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

„De­ga­li­nė“ ant ra­tų

Elekt­ro­ma­ra­to­no „pro­lo­gas“ ir pir­mas eta­pas bu­vo rug­sė­jo 17 die­ną Hel­sin­ky­je, Suo­mi­jo­je, o star­tas duo­tas ant­ra­die­nį Ta­li­ne, Es­ti­jo­je. Mon­te Kar­lą (Mo­na­kas) da­ly­viai pa­sieks rug­sė­jo 29 die­ną. Tie­sa, ne vi­si elekt­ro­mo­bi­liai va­žiuo­ja vi­są marš­ru­tą – pri­si­jun­gia tik kai ku­riuo­se eta­puo­se. Vi­są be­veik 3 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų tra­są, be­si­drie­kian­čią nuo Es­ti­jos, per Lat­vi­ją, Lie­tu­vą, Ka­li­ning­ra­do sri­tį (Ru­si­ja), Len­ki­ją, Vo­kie­ti­ją ir Pran­cū­zi­ją, tu­rė­tų įveik­ti apie 10 eki­pa­žų.

Į Šiau­lius ma­ra­to­no da­ly­viai at­vy­ko iš Ry­gos, kur bu­vo su­sto­ję nak­čiai.

Kiek po 12 va­lan­dos į Talk­šos pa­kran­tę pir­ma­sis at­rie­da ma­ra­to­no da­ly­vius ap­tar­nau­jan­čio per­so­na­lo au­to­mo­bi­lis su prie­ka­ba. Jo­je – vi­sa rei­ka­lin­ga įran­ga elekt­ro­mo­bi­liams įkrau­ti. Pa­si­tei­ra­vę, kur yra elekt­ra, sve­čiai nie­ko ne­lau­kę pra­de­da ruoš­tis ma­ra­to­no da­ly­vių su­ti­ki­mui. Sus­to­ji­mo lai­kas – trys va­lan­dos, vie­nu me­tu ga­li­ma krau­ti še­šis au­to­mo­bi­lius, o jų iš vi­so bus apie 20, tad ten­ka pa­sku­bė­ti.

Net­ru­kus pa­si­ro­do ir ant­ras or­ga­ni­za­to­rių au­to­mo­bi­lis. Kaip ir pir­ma­sis – va­ro­mas ne elekt­ra, o dy­ze­liu. Šis „Nis­san X-Trail“ mar­kės au­to­mo­bi­lis va­žiuo­ja prieš ma­ra­to­no da­ly­vius. At­kar­pas, ar­ba eta­pus, nuo vie­no su­sto­ji­mo iki ki­to įvei­kia lai­ky­da­ma­sis vi­sų eis­mo tai­syk­lių ir fik­suo­da­mas lai­ką. Vė­liau, kai su­sto­ji­mą pa­sie­kia vi­si ma­ra­to­no da­ly­viai, skai­čiuo­ja­ma, ku­rio da­ly­vio at­vy­ki­mo lai­kas ar­čiau­siai kont­ro­li­nio au­to­mo­bi­lio lai­ko, tas ir skel­bia­mas nu­ga­lė­to­ju. Jei­gu ku­ris da­ly­vis eta­pą įvei­kia grei­čiau nei kont­ro­li­nis au­to­mo­bi­lis, ski­ria­mi bau­dos taš­kai.

Pa­ma­žu į aikš­te­lę vie­nas po ki­to be gar­so įrie­da ma­ra­to­no da­ly­viai.

Ap­link pa­sau­lį per 80 die­nų

Vie­nas pir­mų­jų Šiau­lius pa­sie­ku­sių ma­ra­to­no da­ly­vių – če­kas psi­cho­lo­gi­jos moks­lų dak­ta­ras Ji­ri Vlk, at­sto­vau­jan­tis kam­pa­ni­jai „Green Vic­to­ry Ca­pi­tal“ su au­to­mo­bi­liu „Tes­la“.

Penk­tą kar­tą elekt­ro­ma­ra­to­ne da­ly­vau­jan­tis če­kas sku­ba pa­si­gir­ti, kad šiuo au­to­mo­bi­liu prieš dve­jus me­tus ap­va­žia­vo pa­sau­lį per 80 die­nų. Gal­būt pa­si­rink­tas marš­ru­tas, o gal­būt tai, kad elekt­ro­mo­bi­liai pa­sau­ly­je tam­pa vis po­pu­lia­res­ni, J. Vlk sa­ko be­veik ne­su­si­dū­ręs su au­to­mo­bi­lio įkro­vi­mo pro­ble­mo­mis.

Elekt­ro­mo­bi­liai, pa­sak sve­čio, la­bai po­pu­lia­rūs Ki­ni­jo­je, kai ku­rio­se JAV vals­ti­jo­se, Ka­zachs­ta­ne, Vo­kie­ti­jo­je, Švei­ca­ri­jo­je, Skan­di­na­vi­jos ša­ly­se.

Če­kas pa­sa­ko­ja, kad tuo­met, kai au­to­mo­bi­lis bu­vo nau­jas, vi­siš­kai įkrau­tas ly­giu ke­liu ir eko­no­mi­niu re­ži­mu nu­va­žiuo­da­vo iki 500 ki­lo­met­rų, da­bar ten­ka krau­ti kas 300–400 ki­lo­met­rų.

J. Vlk da­ly­vau­ja ne tik elekt­ro­ma­ra­to­ne, bet ir ki­tuo­se „ža­liuo­se“ pro­jek­tuo­se, pro­pa­guo­jan­čiuo­se eko­lo­gi­ją, at­si­nau­ji­nan­čius ener­gi­jos šal­ti­nius, tar­šos ir triukš­mo ma­ži­ni­mą.

Lie­tu­viai pri­si­jun­gė trum­pam

Pa­ga­liau at­rie­da ir pir­ma­sis lie­tu­viš­kas – kau­nie­čių Ig­no Mi­ku­čio ir Vai­do­to La­šo – eki­pa­žas. Pa­ma­tę lie­tu­viš­kus sep­tyn­vie­tės „Tes­los“ nu­me­rius ap­lin­kui pra­de­da bū­riuo­tis smal­suo­liai.

„Kiek toks au­to­mo­bi­lis kai­nuo­ja? Kiek lai­ko jį rei­kia krau­ti? Kiek kai­nuo­ja vie­nas įkro­vi­mas? Kiek pa­kro­vus ga­li­ma nu­va­žiuo­ti? Kiek jis sve­ria?“ – dau­gy­be klau­si­mų api­be­ria šiau­lie­čiai. Ig­nas ir Vai­do­tas no­riai at­sa­ki­nė­ja. Toks au­to­mo­bi­lis kai­nuo­ja apie 120 tūks­tan­čių eu­rų. Vi­siš­kai įkrau­na­mas per tris va­lan­das, o elekt­ros įkro­vi­mo me­tu sueik­vo­ja už 10 eu­rų. Vi­siš­kai įkrau­tas au­to­mo­bi­lis ga­li nu­va­žiuo­ti iki 500 ki­lo­met­rų. Iki 100 ki­lo­met­rų au­to­mo­bi­lis įsi­bė­gė­ja per 3 se­kun­des. Dėl au­to­mo­bi­lio svo­rio kau­nie­čiai ne­bu­vo tik­ri, bet spė­jo, kad apie 2 to­nos.

„Ar ver­ta to­kį au­to­mo­bi­lį pirk­ti? Ar jis at­si­pirks?“ – smal­sau­ja vi­du­ti­nio am­žiaus vy­riš­kis.

„O mer­se­de­sas at­si­pirks?“ – sa­vo ruož­tu klau­sia Ig­nas. Vis­gi kau­nie­čiai ma­no, kad jei­gu per me­tus nu­va­žiuo­ja­ma 50 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų ir dau­giau, ver­ta pa­mąs­ty­ti apie elekt­ro­mo­bi­lį.

Ig­nas su Vai­do­tu elekt­ro­ma­ra­to­ne da­ly­vau­ja pir­mą kar­tą. Šie­met kau­nie­čiai nu­spren­dė va­žiuo­ti tik iki Tau­ra­gės (ki­tas su­sto­ji­mas po Šiau­lių), o ki­tais me­tais gal­būt rink­sis jau il­ges­nę dis­tan­ci­ją.

Ma­ra­to­no ta­lis­ma­nas – „Po­be­da“

Į aikš­te­lę įrie­da es­to Mee­lio Me­ri­lo vai­ruo­ja­ma se­nu­tė­lė „Po­bie­da“. Neį­ti­kė­ti­na, bet šis au­to­mo­bi­lis taip pat va­ro­mas elekt­ra. Elekt­ro­ma­ra­to­ne es­tas da­ly­vau­ja jau ket­vir­tus me­tus iš ei­lės ir jo „Po­be­da“ jau spė­jo tap­ti šio ren­gi­nio sim­bo­liu.

M. Me­ri­lo pa­sa­ko­ja, kad pri­rei­kė dve­jų me­tų ir tri­jų „Po­be­dų“, kad su­konst­ruo­tų tai, ką ma­to­me da­bar. Au­to­mo­bi­lis kai­na­vo apie 400 eu­rų, o jo pa­ver­ti­mas elekt­ro­mo­bi­liu at­siė­jo 25 tūks­tan­čius eu­rų.

Au­to­mo­bi­lis iš­vys­to 130 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­tį. Vi­siš­kai įkrau­tas nu­va­žiuo­ja apie 300 ki­lo­met­rų, jei­gu va­žiuo­ja­ma 80 km/h grei­čiu.

Ka­dan­gi tai bu­vo pir­ma­sis toks per­da­ry­tas au­to­mo­bi­lis Es­ti­jo­je, ki­lo šiek tiek keb­lu­mų dėl tech­ni­nės ap­žiū­ros, ją te­ko at­lik­ti ten, kur tes­tuo­ja­mi tram­va­jai.

M. Me­ri­lo sa­ko, kad Es­ti­jo­je ne­ma­žai gy­ven­to­jų tu­ri elekt­ro­mo­bi­lius, nes maž­daug prieš pen­ke­rius me­tus vals­ty­bė deng­da­vo pu­sę au­to­mo­bi­lio su­mos. Da­bar to nė­ra, tad šių au­to­mo­bi­lių pir­ki­mas kiek su­ma­žė­jęs. Įk­ro­vi­mo sto­te­lės vi­so­je ša­ly­je yra įreng­tos kas 50 ki­lo­met­rų.

„Po­be­da“ M. Me­ri­lo nė­ra tik ren­gi­nių trans­por­to prie­mo­nė, es­tas sa­ko su pa­si­di­džia­vi­mu ja va­ži­nė­jan­tis kas­dien.

Pu­sė au­to­mo­bi­lio

Ne­ti­kė­tu­mai Talk­šos pa­kran­tė­je tę­sia­si – įrie­da keis­tai siau­ras „Nis­san LEAF“ mar­kės elekt­ro­mo­bi­lis. Tik jam ap­si­su­kus aikš­te­lė­je pa­ma­to­me, kad au­to­mo­bi­lis per­pjau­tas be­veik pu­siau. Smal­suo­liai ne­tru­kus ap­sto­ja neįp­ras­tą au­to­mo­bi­lį. Ma­ga pa­čiu­pi­nė­ti de­ta­les, ta­čiau au­to­mo­bi­lį at­vai­ra­vęs es­tas pra­šo to ne­da­ry­ti.

Tai „Nis­san“ at­sto­vy­bės Bal­ti­jos ša­ly­se su­ma­ny­mas. Pa­sak Min­dau­go Plu­kio, at­sto­vy­bės ko­mu­ni­ka­ci­jos sky­riaus va­do­vo, no­rė­ta pa­ro­dy­ti, kaip iš vi­daus at­ro­do elekt­ro­mo­bi­lis, ko­kia jo konst­ruk­ci­ja. Tai tik de­monst­ra­ci­nis au­to­mo­bi­lis, jis kaip ly­gus su ly­giais ma­ra­to­ne ne­si­var­žo. Duo­da sim­bo­li­nį star­tą kiek­vie­na­me eta­pe ir ke­lis šim­tus met­rų nu­va­žiuo­ja 10–20 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čiu.

„La­bai ge­rai, kad ge­ras oras, nes Hel­sin­ky­je ne­ga­lė­jo­me jo iš­va­ry­ti iš vil­ki­ko, la­bai li­jo ir vis­kas bū­tų per­mir­kę kiau­rai“, – pa­sa­ko­ja M. Plu­kys.

Is­to­ri­ja

Elekt­ro­ma­ra­to­nas „Tall­sin­ki-Mon­te Car­lo“ or­ga­ni­zuo­ja­mas šeš­tą kar­tą. Tai vi­sa­da di­de­lė šven­tė Ta­li­ne, šie­met šio ren­gi­nio pro­ga pa­štas net su­kū­rė ant­spau­dą su ma­ra­to­no lo­go­ti­pu.

Star­tas duo­tas prie Ta­li­no ope­ros teat­ro, iš kur star­tuo­da­vo au­to­mo­bi­lių lenk­ty­nės tuo pa­čiu marš­ru­tu prieš be­veik 90 me­tų.

Šių var­žy­bų or­ga­ni­za­to­rius – es­tas Ju­ris Ta­mas, praei­ty­je gar­sus leng­vaat­le­tis, kū­jo me­ti­kas, Mask­vos ir Seu­lo olim­pi­nių žai­dy­nių bron­zi­nis pri­zi­nin­kas, pa­sau­lio vi­ce­čem­pio­nas. Prieš sep­ty­ne­rius me­tus jis su­si­ti­kęs su Mo­na­ko prin­cu Al­ber­tu II pa­siū­lė at­gai­vin­ti au­to­mo­bi­lių lenk­ty­nes, vy­ku­sias marš­ru­tu Talinas–Monte Kar­las prieš dau­ge­lį me­tų, tik šį kar­tą, kad tai bū­tų elekt­ro­mo­bi­lių lenk­ty­nės.

Šie­met šis ma­ra­to­nas vyks­ta bū­tent se­nuo­ju marš­ru­tu, vin­giuo­jan­čiu dau­giau­siai pa­lei Bal­ti­jos jū­rą.

Ma­ra­to­ne var­žo­si še­šios uni­ver­si­te­tų ko­man­dos iš Mo­na­ko, Ja­po­ni­jos, Es­ti­jos ir Suo­mi­jos. Jų au­to­mo­bi­liai krau­na­mi vie­nu me­tu, kad da­ly­viams bū­tų už­tik­rin­tos vie­no­dos są­ly­gos var­žy­tis.

Ma­ra­to­no da­ly­vių geog­ra­fi­ja la­bai įvai­ri. "Open" kla­sė­je ga­li var­žy­tis vi­si no­rin­tys ir ne­bū­ti­na įveik­ti vi­sų eta­pų. Ma­ra­to­no da­ly­vius vie­no­je ar ki­to­je ša­ly­je dar ly­di ir tos ša­lies elekt­ro­mo­bi­lių en­tu­zias­tai. Pa­vyz­džiui, per Es­ti­ją ly­dė­jo net 40 elekt­ro­mo­bi­lių.

Lenk­ty­niau­ja­ma eta­pais. Per die­ną įvei­kia­mi du eta­pai. Va­kar Šiau­liuo­se ir Tau­ra­gė­je pa­bu­vo­ję ma­ra­to­no da­ly­viai nak­čiai ap­si­sto­jo Ka­li­ning­ra­de.

Iš Šiau­lių elekt­ro­ma­ra­to­no da­ly­vius iš­ly­dė­jęs Šiau­lių mies­to vi­ce­me­ras Do­mas Griš­ke­vi­čius įda­vė do­va­nų Ka­li­ning­ra­do me­rui.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Perp­jau­tas „Nis­san LEAF“ elekt­ro­mo­bi­lis – „Nis­san“ at­sto­vy­bės Bal­ti­jos ša­ly­se su­ma­ny­mas.

Če­kas Ji­ri Vlk su sa­vo au­to­mo­bi­liu „Tes­la“ prieš dve­jus me­tus per 80 die­nų ap­va­žia­vo pa­sau­lį.

Ja­po­ni­jos Keio uni­ver­si­te­to stu­den­tai elekt­ro­ma­ra­to­ne da­ly­vau­ja su Lat­vi­jo­je re­gist­ruo­tu au­to­mo­bi­liu.

Uni­ver­si­te­tų ko­man­dų au­to­mo­bi­liai krau­na­mi vie­nu me­tu.

Elekt­ro­ma­ra­to­no ta­lis­ma­nas – „Po­be­da“, va­ro­ma elekt­ra.

Šiau­liuo­se įsi­kū­ru­si bend­ro­vė „Bal­tik Vai­ras“ ren­gi­ny­je pri­sta­tė elekt­ri­nius dvi­ra­čius.

Vis­kas, ko rei­kia elekt­ro­mo­bi­liams, – tai elekt­ra.

Vie­nas po ki­to be­gar­siai į vie­no iš eta­pų fi­ni­šą Šiau­liuo­se prie Talk­šos eže­ro rie­dė­jo elekt­ro­ma­ra­to­no „Tallsinki–Monte Kar­lo“ da­ly­viai.

Dau­giau­siai smal­suo­lių dė­me­sio su­lau­kė per­pjau­tas pu­siau au­to­mo­bi­lis.