
Naujausios
Į Monaką – per Šiaulius
Vakar Šiauliuose, Talkšos pakrantėje, kelioms valandoms įsikūrė elektromaratono „Tallsinki-Monte Carlo-2018“ dalyviai – apie 20 elektromobilių ekipažų. Tarp jų – ir pusiau perpjautas automobilis, ir senutėlė „Pobeda“, ir pasaulį per 80 dienų apvažiavęs čekas su „Tesla“.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
„Degalinė“ ant ratų
Elektromaratono „prologas“ ir pirmas etapas buvo rugsėjo 17 dieną Helsinkyje, Suomijoje, o startas duotas antradienį Taline, Estijoje. Monte Karlą (Monakas) dalyviai pasieks rugsėjo 29 dieną. Tiesa, ne visi elektromobiliai važiuoja visą maršrutą – prisijungia tik kai kuriuose etapuose. Visą beveik 3 tūkstančių kilometrų trasą, besidriekiančią nuo Estijos, per Latviją, Lietuvą, Kaliningrado sritį (Rusija), Lenkiją, Vokietiją ir Prancūziją, turėtų įveikti apie 10 ekipažų.
Į Šiaulius maratono dalyviai atvyko iš Rygos, kur buvo sustoję nakčiai.
Kiek po 12 valandos į Talkšos pakrantę pirmasis atrieda maratono dalyvius aptarnaujančio personalo automobilis su priekaba. Joje – visa reikalinga įranga elektromobiliams įkrauti. Pasiteiravę, kur yra elektra, svečiai nieko nelaukę pradeda ruoštis maratono dalyvių sutikimui. Sustojimo laikas – trys valandos, vienu metu galima krauti šešis automobilius, o jų iš viso bus apie 20, tad tenka paskubėti.
Netrukus pasirodo ir antras organizatorių automobilis. Kaip ir pirmasis – varomas ne elektra, o dyzeliu. Šis „Nissan X-Trail“ markės automobilis važiuoja prieš maratono dalyvius. Atkarpas, arba etapus, nuo vieno sustojimo iki kito įveikia laikydamasis visų eismo taisyklių ir fiksuodamas laiką. Vėliau, kai sustojimą pasiekia visi maratono dalyviai, skaičiuojama, kurio dalyvio atvykimo laikas arčiausiai kontrolinio automobilio laiko, tas ir skelbiamas nugalėtoju. Jeigu kuris dalyvis etapą įveikia greičiau nei kontrolinis automobilis, skiriami baudos taškai.
Pamažu į aikštelę vienas po kito be garso įrieda maratono dalyviai.
Aplink pasaulį per 80 dienų
Vienas pirmųjų Šiaulius pasiekusių maratono dalyvių – čekas psichologijos mokslų daktaras Jiri Vlk, atstovaujantis kampanijai „Green Victory Capital“ su automobiliu „Tesla“.
Penktą kartą elektromaratone dalyvaujantis čekas skuba pasigirti, kad šiuo automobiliu prieš dvejus metus apvažiavo pasaulį per 80 dienų. Galbūt pasirinktas maršrutas, o galbūt tai, kad elektromobiliai pasaulyje tampa vis populiaresni, J. Vlk sako beveik nesusidūręs su automobilio įkrovimo problemomis.
Elektromobiliai, pasak svečio, labai populiarūs Kinijoje, kai kuriose JAV valstijose, Kazachstane, Vokietijoje, Šveicarijoje, Skandinavijos šalyse.
Čekas pasakoja, kad tuomet, kai automobilis buvo naujas, visiškai įkrautas lygiu keliu ir ekonominiu režimu nuvažiuodavo iki 500 kilometrų, dabar tenka krauti kas 300–400 kilometrų.
J. Vlk dalyvauja ne tik elektromaratone, bet ir kituose „žaliuose“ projektuose, propaguojančiuose ekologiją, atsinaujinančius energijos šaltinius, taršos ir triukšmo mažinimą.
Lietuviai prisijungė trumpam
Pagaliau atrieda ir pirmasis lietuviškas – kauniečių Igno Mikučio ir Vaidoto Lašo – ekipažas. Pamatę lietuviškus septynvietės „Teslos“ numerius aplinkui pradeda būriuotis smalsuoliai.
„Kiek toks automobilis kainuoja? Kiek laiko jį reikia krauti? Kiek kainuoja vienas įkrovimas? Kiek pakrovus galima nuvažiuoti? Kiek jis sveria?“ – daugybe klausimų apiberia šiauliečiai. Ignas ir Vaidotas noriai atsakinėja. Toks automobilis kainuoja apie 120 tūkstančių eurų. Visiškai įkraunamas per tris valandas, o elektros įkrovimo metu sueikvoja už 10 eurų. Visiškai įkrautas automobilis gali nuvažiuoti iki 500 kilometrų. Iki 100 kilometrų automobilis įsibėgėja per 3 sekundes. Dėl automobilio svorio kauniečiai nebuvo tikri, bet spėjo, kad apie 2 tonos.
„Ar verta tokį automobilį pirkti? Ar jis atsipirks?“ – smalsauja vidutinio amžiaus vyriškis.
„O mersedesas atsipirks?“ – savo ruožtu klausia Ignas. Visgi kauniečiai mano, kad jeigu per metus nuvažiuojama 50 tūkstančių kilometrų ir daugiau, verta pamąstyti apie elektromobilį.
Ignas su Vaidotu elektromaratone dalyvauja pirmą kartą. Šiemet kauniečiai nusprendė važiuoti tik iki Tauragės (kitas sustojimas po Šiaulių), o kitais metais galbūt rinksis jau ilgesnę distanciją.
Maratono talismanas – „Pobeda“
Į aikštelę įrieda esto Meelio Merilo vairuojama senutėlė „Pobieda“. Neįtikėtina, bet šis automobilis taip pat varomas elektra. Elektromaratone estas dalyvauja jau ketvirtus metus iš eilės ir jo „Pobeda“ jau spėjo tapti šio renginio simboliu.
M. Merilo pasakoja, kad prireikė dvejų metų ir trijų „Pobedų“, kad sukonstruotų tai, ką matome dabar. Automobilis kainavo apie 400 eurų, o jo pavertimas elektromobiliu atsiėjo 25 tūkstančius eurų.
Automobilis išvysto 130 kilometrų per valandą greitį. Visiškai įkrautas nuvažiuoja apie 300 kilometrų, jeigu važiuojama 80 km/h greičiu.
Kadangi tai buvo pirmasis toks perdarytas automobilis Estijoje, kilo šiek tiek keblumų dėl techninės apžiūros, ją teko atlikti ten, kur testuojami tramvajai.
M. Merilo sako, kad Estijoje nemažai gyventojų turi elektromobilius, nes maždaug prieš penkerius metus valstybė dengdavo pusę automobilio sumos. Dabar to nėra, tad šių automobilių pirkimas kiek sumažėjęs. Įkrovimo stotelės visoje šalyje yra įrengtos kas 50 kilometrų.
„Pobeda“ M. Merilo nėra tik renginių transporto priemonė, estas sako su pasididžiavimu ja važinėjantis kasdien.
Pusė automobilio
Netikėtumai Talkšos pakrantėje tęsiasi – įrieda keistai siauras „Nissan LEAF“ markės elektromobilis. Tik jam apsisukus aikštelėje pamatome, kad automobilis perpjautas beveik pusiau. Smalsuoliai netrukus apstoja neįprastą automobilį. Maga pačiupinėti detales, tačiau automobilį atvairavęs estas prašo to nedaryti.
Tai „Nissan“ atstovybės Baltijos šalyse sumanymas. Pasak Mindaugo Plukio, atstovybės komunikacijos skyriaus vadovo, norėta parodyti, kaip iš vidaus atrodo elektromobilis, kokia jo konstrukcija. Tai tik demonstracinis automobilis, jis kaip lygus su lygiais maratone nesivaržo. Duoda simbolinį startą kiekviename etape ir kelis šimtus metrų nuvažiuoja 10–20 kilometrų per valandą greičiu.
„Labai gerai, kad geras oras, nes Helsinkyje negalėjome jo išvaryti iš vilkiko, labai lijo ir viskas būtų permirkę kiaurai“, – pasakoja M. Plukys.
Istorija
Elektromaratonas „Tallsinki-Monte Carlo“ organizuojamas šeštą kartą. Tai visada didelė šventė Taline, šiemet šio renginio proga paštas net sukūrė antspaudą su maratono logotipu.
Startas duotas prie Talino operos teatro, iš kur startuodavo automobilių lenktynės tuo pačiu maršrutu prieš beveik 90 metų.
Šių varžybų organizatorius – estas Juris Tamas, praeityje garsus lengvaatletis, kūjo metikas, Maskvos ir Seulo olimpinių žaidynių bronzinis prizininkas, pasaulio vicečempionas. Prieš septynerius metus jis susitikęs su Monako princu Albertu II pasiūlė atgaivinti automobilių lenktynes, vykusias maršrutu Talinas–Monte Karlas prieš daugelį metų, tik šį kartą, kad tai būtų elektromobilių lenktynės.
Šiemet šis maratonas vyksta būtent senuoju maršrutu, vingiuojančiu daugiausiai palei Baltijos jūrą.
Maratone varžosi šešios universitetų komandos iš Monako, Japonijos, Estijos ir Suomijos. Jų automobiliai kraunami vienu metu, kad dalyviams būtų užtikrintos vienodos sąlygos varžytis.
Maratono dalyvių geografija labai įvairi. "Open" klasėje gali varžytis visi norintys ir nebūtina įveikti visų etapų. Maratono dalyvius vienoje ar kitoje šalyje dar lydi ir tos šalies elektromobilių entuziastai. Pavyzdžiui, per Estiją lydėjo net 40 elektromobilių.
Lenktyniaujama etapais. Per dieną įveikiami du etapai. Vakar Šiauliuose ir Tauragėje pabuvoję maratono dalyviai nakčiai apsistojo Kaliningrade.
Iš Šiaulių elektromaratono dalyvius išlydėjęs Šiaulių miesto vicemeras Domas Griškevičius įdavė dovanų Kaliningrado merui.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Perpjautas „Nissan LEAF“ elektromobilis – „Nissan“ atstovybės Baltijos šalyse sumanymas.
Čekas Jiri Vlk su savo automobiliu „Tesla“ prieš dvejus metus per 80 dienų apvažiavo pasaulį.
Japonijos Keio universiteto studentai elektromaratone dalyvauja su Latvijoje registruotu automobiliu.
Universitetų komandų automobiliai kraunami vienu metu.
Elektromaratono talismanas – „Pobeda“, varoma elektra.
Šiauliuose įsikūrusi bendrovė „Baltik Vairas“ renginyje pristatė elektrinius dviračius.
Viskas, ko reikia elektromobiliams, – tai elektra.
Vienas po kito begarsiai į vieno iš etapų finišą Šiauliuose prie Talkšos ežero riedėjo elektromaratono „Tallsinki–Monte Karlo“ dalyviai.
Daugiausiai smalsuolių dėmesio sulaukė perpjautas pusiau automobilis.