Kam milijoninės investicijos Šiaulių oro uoste duoda darbo?

Gintarės DAKNYTĖS nuotr.
2023 metais įmonė „Aviatic MRO“ atidarė orlaivių techninės priežiūros ir remonto angarą, o šalia planuoja statyti dar didesnį.
Dar 2018 metais UAB „Aviatic MRO“ (buvusi „Termicom“) ir Šiaulių miesto savivaldybė pasirašė investicijų sutartį, kurioje abi pusės susitarė investuoti milijonines lėšas į Šiaulių oro uostą. Neseniai feisbuke pasirodė informacija, kad Savivaldybei investavus net 10 milijonų eurų, įmonė savo įsipareigojimų esą nevykdo – vietoje, anot mero Artūro Visocko, žadėtų 1 000 darbo vietų inžinieriams, šiuo metu joje dirba vos 3 žmonės. „Aviatic MRO“ tokius priekaištus neigia, o ir įmonės įsipareigojimai buvo gerokai kuklesni.

Abipusės investicijos – po 10 milijonų

Vadovaujantis 2018 metais pasirašyta Šiaulių miesto savivaldybės ir UAB „Aviatic MRO“ investicijų sutartimi, Savivaldybė įsipareigojo žemės sklype adresu Aviacijos g. 5, Šiauliuose, kurį patikėjimo teise valdo Savivaldybės įmonė Šiaulių oro uostas, rekonstruoti arba pastatyti infrastruktūros objektus. Taip pat Savivaldybė įsipareigojo padėti ir suteikti investuotojui UAB „Aviatic Mro“ visokeriopą pagalbą, rengiant detalųjį planą, kitus dokumentus.

Savivaldybė savo įsipareigojimus įvykdė ir už 10,3 milijono eurų įrengė dvi E kategorijos orlaivių parkavimo aikšteles bei jų apšvietimą, rekonstravo ir praplėtė Bravo riedėjimo taką, įrengė asfaltuotą kelią nuo Aviacijos gatvės iki minėto sklypo. Apie pusę lėšų skyrė valstybė, kita dalis – miesto biudžeto lėšos.

Šiaulių miesto savivaldybės viešųjų ryšių koordinatorius Vitalis Lebedis informavo, kad pagal tą pačią sutartį „Aviatic MRO“ įsipareigojo į išsinuomotą žemės sklypą investuoti ne mažiau nei 10 milijonų eurų, statydamas naujus pastatus bei kitus statinius ar infrastruktūrą. Tarp įmonės įsipareigojimų – sukurti ne mažiau kaip 70 darbo vietų, užtikrinti jų išlaikymą ne trumpiau nei 5 metus ir mokėti 1 650 eurų mėnesio atlyginimą atskaičius mokesčius.

Investuotojas išnuomotame sklype pastatė ir 2023 metais atidarė orlaivių techninės priežiūros ir remonto angarą, kuris užima 17 tūkstančių kvadratinių metrų plotą ir vienu metu techniškai aptarnauti gali priimti 5 siauro fiuzeliažo arba 1 plataus ir 3 siauro fiuzeliažo orlaivius, tarp jų – ir ilgiausią keleivinį orlaivį pasaulyje „Boeing B747-8“. Įmonė į pastatą ir įrangos įsigijimą iš viso investavo 10,8 milijono eurų.

Kas dirba orlaivių techninės priežiūros ir remonto angare?

Šiaulių miesto savivaldybės tarybos opozicijos atstovas Zakiras Medžidovas feisbuke paskelbė, kad nuo 2020 metų, kai prasidėjo angaro statybos, įmonės darbuotojų skaičius iš buvusių 40 iki šiandienos susitraukė iki 3 žmonių. Ir tai neaišku, kur jie dirba, ar Vilniuje, kur įmonė registruota, ar Šiauliuose.

Politikas pripažino, kad angare orlaivių yra, bet personalas kalba latviškai, serbiškai, rusiškai ir tik retais atvejais – lietuviškai. Jis klausia, kodėl, investavus 10 milijonų eurų biudžeto lėšų, sukurtos darbo vietos užsienio piliečiams.

2023 metais po iškilmingos angaro atidarymo šventės miesto meras Artūras Visockas feisbuke paskelbė, kad planuojama, jog šiuo objektu bus sukurta apie tūkstantis darbo vietų aukštos kvalifikacijos aviacijos inžinieriams.

Atsakydamas į nusiųstus klausimus V. Lebedis pranešė, kad, paskutiniais duomenimis, angare šiuo metu dirba 85 darbuotojai. Dalis jų samdoma iš dukterinės įmonės ir subtiekėjų.

„Jokiame derybų etape su investuotoju sukurti 1 000 darbo vietų nebuvo kalbama, todėl toks įsipareigojimas investicijų sutartyje nebuvo numatytas“, – rašo Savivaldybės atstovas.

Sezoną laiko sėkmingu, o darbuotojus – nuomojasi

UAB „Aviatic MRO“ vadovas Povilas Padaiga „Šiaulių kraštą“ tikino, kad 2024–2025 metų sezonas įmonei yra sėkmingas. Techniniam aptarnavimui buvo priimta 12 orlaivių, kurių didžioji dalis – užsienio avialinijų. Angare darbuotojų daugėja, šiuo metu dirba per 90 žmonių, dalis jų yra iš Šiaulių, keli – studentai. Įmonė sudarė sutartį su Šiaulių valstybine kolegija, yra įsteigusi keliems geriausiems studentams metines premijas, kalbasi dėl klasių įrengimo specialistams parengti.

Paklaustas apie „Rekvizitai.lt“ nurodomus tik 3 darbuotojus, P. Padaiga paaiškino: „Mūsų įmonių grupėje yra keletas įmonių. Viena valdo pastatą, kita teikia techninio aptarnavimo paslaugas. Kadangi priimti į darbą tiek šiauliečiai, tiek užsieniečiai, jie yra įdarbinami per (personalo nuomos – aut. past.) agentūras. Tokie darbuotojai nesimato per „Rekvizitai.lt“ sistemą. Dar įdarbinti yra kitose mūsų grupės įmonėse, kurie atvyksta čia dirbti.“

Vadovas piktinosi, kad viešai skelbiama informacija, net nepasiteiravus pačios įmonės, nepatikrinus faktų. Jis patvirtino, kad angare dirba įvairių tautybių žmonės, tačiau daugiausia – lietuviai. Kai kurių itin aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų Lietuvoje tiesiog nėra, todėl tenka kviestis iš kitų šalių.

„Mes norime tokius specialistus auginti Lietuvoje, todėl ir kalbamės apie specialių klasių steigimą kolegijoje. Jei galėčiau visus specialistus rasti Lietuvoje, tai tik lietuvius ir samdyčiau“, – teigė vadovas.

P. Padaiga priminė, kad projektas buvo pradėtas sudėtingomis sąlygomis – kovido pandemija, karo Ukrainoje pradžia. Aviacija yra labai jautri tokioms aplinkybėms, todėl įmonė vėlavo pastatyti angarą ir dėl to atsiprašė Savivaldybės. Tačiau šiuo vadinamuoju „inauguraciniu“ veiklos sezonu yra patenkinti.

Jis tvirtina, kad įmonė savo įsipareigojimus miestui vykdo. 2023 metais per angaro atidarymą įmonės atstovai aiškino, kad šalia esančiame sklype statys dar didesnį angarą, tačiau kol kas statybos nevyksta.

Šiaulių miesto savivaldybė informavo, kad 2024 metų gegužės 6 dieną buvo pasirašytas trišalis ketinimų protokolas tarp Savivaldybės, įmonės Šiaulių oro uostas ir „Aviatic MRO“. Ketinimų protokolu susitarta, kad investuotojas ne vėliau kaip iki 2030 metų gruodžio 31 dienos iš oro uosto nuomojamame žemės sklype pastatys statinį ir užtikrins, kad jis būtų pripažintas tinkamas naudoti.

Pasiteiravus apie „Aviatic MRO“ sumokėtus mokesčius į biudžetą, Šiaulių apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos atstovė komunikacijai Elona Limantienė informavo, kad ši įmonė 2024 metais į VMI sąskaitas sumokėjo 417,9 tūkstančio eurų mokesčių, iš kurių gyventojų pajamų mokestis buvo 46 tūkstančiai eurų. Tačiau tai nereiškia, kad visi šie mokesčiai pateko į Šiaulių miesto biudžetą, nes GPM perskirstomas nepriklausomai nuo Lietuvos Respublikos gyventojo deklaruotos gyvenamosios vietos adreso.