
Naujausios
Kas mus formuoja ir deformuoja
Žmogaus asmenybė formuojasi aplinkoje, kuri žmogų deformuoja – įsitikinusi juvelyrė Aistė Navasaitienė. Šiaulių universiteto galerijoje menininkė atidarė konceptualios juvelyrikos bei objektų parodą DE-FORMACIJA, kurioje užkoduotos socialinės žinutės.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
„Kiekvienas gimstame unikalus ir tobulai gražus, tačiau terpė, kurioje augame ir vystomės, mus padaro asmenybėmis, – sako A. Navasaitienė. – Kasdien veikiami patarimų, nuomonių, pasisakymų, vaizdinių, emocijų, evoliucionuojame. Neretai pasisaviname stilių iš žurnalų, kalbos manierą iš aplinkinių, elgesio modelį iš autoritetų, gyvenimo normas iš televizijos, tradicijas iš svetimų tautų, ritualus iš filmų... Jei mums svarbi kitų nuomonė, prisitaikome prie jų ir gyvename kitų gyvenimus, viską matome svetimomis akimis ir imame pamiršti, ko norime patys“.
– Paroda apie mūsų santykį su aplinka, visuomenės požiūrį į mus, vienas kitam daromas įtakas, įvairius stereotipus, kaustančias baimes. Pirmus įspūdžius, kurie labai dažnai būna klaidingi. Apie baimę parodyti savo kitoniškumą, kitokį mąstymą“, – sakė parodos autorė A. Navasaitienė.
Parodoje eksponuojami juvelyriniai dirbiniai, objektai, plaketės. Beveik visi darbai nefunkcionalūs, neskirti nešioti, bet parodo materialines galimybes ar socialinį statusą. Jie nėra ir neturi būti gražūs, bet verčia kelti klausimus ir patiems į juos atsakyti.
– Nėra vienos parodos žinutės. Norėčiau, kad žiūrovas atrastų savo santykį su kiekvienu kūriniu, galbūt jam kils kitokia mintis, nei man, – svarstė juvelyrė. – Nuotraukose vaizduojama segių ir pakabučių kolekcija pavadinta „Deformacija“. Papuošalai padaryti galvojant apie save – savo deformavimą ir formavimą. Tam pasirinkau artimiausius mane supančius žmones, t.y. šeimos narius, kurie mane labiausiai formuoja. Nuo jų tam tikrų kūno vietų išliejau iš gipso odos formas ir padariau papuošalus.
Stikluose prispausti žmonės simbolizuoja visuomenę, kuri spaudžia žmogų į rėmus. Papuošalai padaryti būtent iš deformuotų prie stiklo prispaustų formų.
– Paroda jums labai asmeniška?
– Taip, nes save žmogus pažįsta geriausiai. Nesistengiu gvildenti globalių problemų. Visi išgyvena tą patį – baimes, norą pritapti, norą išsiskirti.
– Kas formavo ar deformavo jūsų pačios asmenybę?
– Vaikystėje pirmiausia didžiausią įtaką darė tėvai, artimiausios aplinkos žmonės. Svarbi mokykla, kurioje arba pritampi, arba ragais nagais kovoji už išlikimą. Man buvo antrasis variantas – visuomet norėjau būti savimi, bet ne visi tai suprato. Todėl buvau kitokia. Mokykla visais būdais stengiasi apriboti, kad visi būtų panašūs. Man pavyko išlikti.
Vėliau sekė juvelyrikos ir kalvystės mokslai Vilniaus dailės akademijos Telšių fakultete. Įtaką daro meno pasaulio asmenybės. Pavyzdžiui, labai žaviuosi kūno menininkės Marinos Abramovič darbais, jos drąsa, idėjų sklaida.
Vėliau – sutiktos ir nesutiktos meilės, išgyvenimai. Kai kurie dalykai palieka randus, kai kurie – pagydo.
– Kodėl juvelyrika?
– Visuomet labai mėgau krapštytis, man patiko smulkūs daikčiukai, tai išugdė didelę kantrybę. Nuo pat mažens dariau papuošalus, aksesuarus.
Nuo antrojo studijų kurso susidomėjau emale, dalyvavau įvairiuose simpoziumuose. Jos dar iki galo neperpratau.
Juvelyrika gali būti visokia – parodoje eksponuojami juvelyriškai kruopščiai siuvinėti pinigai. Juvelyrika nėra vien papuošalai. Man svarbiausia, kad darbas turėtų prasmę, idėją, mintį – raziną.
– Kodėl darbuose jums neužtenka vien estetinio pasigėrėjimo?
– Vien gražių juvelyrinių dirbinių labai daug, su prasme reikia paieškoti. Pamačius žmogų pasipuošusį įdomesniu juvelyriniu dirbiniu lengviau su juo pradėti pokalbį, bendrauti. Juvelyrika man daugiau ne paprastas vestuvinis žiedas ar labai gražūs auskarai.
Parodoje eksponuojami darbai yra neskirti nešioti, nekasdieniški. Juos nešioti galėtų tik stipri asmenybė, kuri išdrįstų. Gyvūnų galvos ant sienos – funkcionalios segės tema „Your ex is my next“ (angl. „Tavo buvusysis yra mano kitas"). Visi gyvūnėliai – masinės gamybos žaisliukai.
Idėja kilo iš vartojimo kultūros, kuri susijusi ne tik su daiktais, bet ir su žmonėmis. Paėmei, nepatiko, viskas – kitas. Tas – ožys, gaidys, asilas, ta – višta. Iškart nuvertiname, keičiame kitu, priklijuojame etiketę. Besirinkdami vis kitą niekur nepabėgame, atrandame save.
– Kokių asmenybių trūksta Lietuvai?
– Nieko netrūksta, tiesiog mums reikia labiau įvertinti esamus įdomius žmones, jų nežlugdyti.
– Kalbate, jog žmones veikia labai daug įtakų gyvenime. Kaip reikėtų jų išvengti?
– Aplinkos įtakų niekaip neišvengsime, bet patys renkamės, ar jų klausyti, įsidėmėti, pasisavinti. Svarbu žinoti savo vertybes. Mums bruka kalbėjimo manierą, žurnalai diktuoja stilių, televizija moko, kaip gyventi... Reikėtų pagalvoti, ar gyveni savo gyvenimą, ar kažkieno kito? Ar pasisavini kito gyvenimo modelį, nes jis labai priimtinas?
Dabar labai daug kas brukama: sportuok, gyvenk sveikai, nevartok to ar ano. Lygiai tas pats įstatymas dėl alkoholio – nors siekiama gero, bet uždaro žmogų į rėmus, deformuoja jo mąstymą.
Gal ir gerai, kad ne visi turi kritinį mąstymą. Visokių žmonių reikia. Jei visi būtume vienodi, būtų neįdomu. Pilkoji masė reikalinga, nes be jos nebūtų ryškesnių asmenybių. Kai kuriems būti pilkąja mase gerai – patogu, saugu, komfortiška. Parodyti save reikia drąsos.
– Dabar labai ryški „selfių“ ir feisbuko kultūra. Kaip vertini savęs rodymo kultą?
– Yra žmonių, kurie savęs nemoka kitaip išreikšti tik per gražų „selfį“, nesukuria kitokios pridėtinės vertės, todėl reiškiasi taip. Asmenukė – kodėl ne? Tai neišvengiama, natūralu, kaip bet kuri ateinanti ir nueinanti mada. Nereikia sureikšminti, tai organiškas tekėjimas.
Dabar pastebiu, kad anksčiau žmonės buvo užsidegę dėl dirbtinumo – plastinių operacijų, savęs modifikavimo, dirbtino grožio. Dabar pamažu atsigręžiama į natūralumą, ieškoma tikrų dalykų.
– Koks yra gražiausias moters ir vyro papuošalas?
– Pasitikėjimas savimi.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Juvelyrė Aistė Navasaitienė rodo vieną iš nedaugelio parodos eksponatų, kuriuos galima panaudoti pagal paskirtį – pakabutį su perpjautu gyvūnu iš serijos „Your ex also has a heard“ (angl. „Tavo buvęs vaikinas/mergina taip pat turi širdį").
Ant lentos pakabintus gyvūnus vaizduojančios segės simbolizuoja žmonių vartojimo kultūrą – vienus keičiame kitais, juos kolekcionuojame kaip medžioklės eksponatus, priklijuojame jiems etiketes.
Kito savinimąsį, elgesio mėgdžiojimą, savęs pažinimą per kitus, savitumo paieškas menininkė perteikia nagrinėdama savo aplinkos žmones, darančius didžiausią įtaką. „Atliedama jų odą įamžinu savo tapatumą bei prisiliečiu prie savo ištakų,“, – teigia Aistė Navasaitienė.
Religijos temą paliečiantis darbas „Kultas“.