
Naujausios
Lietuva atsirado su krikštu
Penktadienį Šiaulių miesto savivaldybėje Vyskupijos inciatyva surengtas Lietuvos vardo tūkstantmečio paminėjimas. Į svečius pakviestas istorikas, profesorius Alfredas Bumblauskas akcentavo, kodėl reikia minėti ne Lietuvos vardo tūkstantetį, o Lietuvos tūkstantmečio sukaktį. Įrodymų, kad Lietuva atsirado su krikštu mielai klausėsi Šiaulių vyskupas E.Bartulis ir vyskupijos kunigai.
Angelė MOCKUTĖ
angele@skrastas.lt
Profesorius — prieš barbariškas interpretacijas
A. Bumblauskas buvo kategoriškas: 1009-ieji yra Lietuvos atsiradimo data, o ne pirmasis Lietuvos vardo paminėjimas. Taigi, šiemet iš tiesų švenčiame ne vardo paminėjimo paminėjimą, kaip esą norima įrodyti, bet tikrių tikriausią Lietuvos tūkstantmetį.
Anot profesoriaus, 1009-tųjų Brunono misija ir krikšto aktas yra vienas svarbiausių ankstyvųjų viduramžių dokumentų, patvirtinantis apie besimezgančius Lietuvos kontaktus su Europos civilizacija, ir tai yra kol kas žinomas seniausias rašytinis mūsų valstybės vardo fiksavimas.
A.Bumblausko teigimu, paprastai istorinėje kultūroje pirmasis reiškinio paminėjimas laikomas ir jo atsiradimu (pavyzdžiui, pirmasis Vilniaus paminėjimas laikomas ir jo atsiradimu).
Tačiau, pasak istoriko, yra paplitusios barbariškos Lietuvos istorijos interpretacijos, nes Lietuva 19 amžiaus pabaigoje atgimė su barbariška Lietuvos istorijos vizija.
Anot profesoriaus, dėl to kaltas 9 tomų Lietuvos istoriją lenkų kalba parašęs Teodoras Narbutas, prie to prisidėjo ir mūsų patriarchai Simonas Daukantas bei Jonas Basanavičius, sukūrę pagoniškos epochos baltų aukso amžiaus koncepciją.
„Mūsų tautinio atgimimo patriarchams su krikštu prasideda Lietuvos nuodėmės ir Lietuvos saulėlydis. Jeigu taip, mums ši data (1009-tieji — red.past.) atrodo neprasminga“, — sakė A. Bumblauskas.
Civilizacija ateina su raštu ir knyga, o ne su daina
Pasibaigus paskaitai nepraleidome progos pakalbinti žymaus istoriko.
— Susidaro įspūdis, kad esate nusistatęs prieš baltiškosios Lietuvos šalininkus.
— Nesu taip nusiteikęs. Bet baltai yra tik etapas, Lietuvos kūdikystė. Taip, tai yra mūsų kultūra, bet jos nereikia taip pūsti, kad tai aukso amžiai. Jie eina po to, tolyn.
— Kodėl atsirado, anot jūsų, barbariškos istorijos interpretacijos?
— Lietuvoje yra suklestėjusi ir tebeklesti beraštystės apologija. Juk baltai neturi rašto. Raštas atėjo su krikščionybe. Europoje krikščionybė yra antikos civilizacijos pernešėja ir rašto kultūros skleidėja. Civilizacijos pažanga eina su raštu ir knyga. Aš netikiu, kad su daina.
NUOMONĖ: „Jeigu datos apskritai nerūpi, galima gyventi be jų ir sakyti, kad Lietuva — nuo ledynų amžiaus“, — šmaikštavo profesorius Alfredas Bumblauskas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.