Meninių akcentų konkurse išrinktas „Penzeliukas“

Meninių akcentų konkurse išrinktas „Penzeliukas“

Me­ni­nių ak­cen­tų kon­kur­se iš­rink­tas „Pen­ze­liu­kas“

Iš­rink­tas me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­ro-kon­kur­so „(Ne)at­ras­ti Šiau­liai“ lai­mė­to­jas. Juo ta­po iš Rad­vi­liš­kio ki­lęs skulp­to­rius, dai­li­nin­kas, gra­fi­kas Mar­ty­nas Gau­bas su skulp­tū­ra „Pen­ze­liu­kas“, skir­ta dai­li­nin­kui Ge­rar­dui Bag­do­na­vi­čiui at­mi­nti. Jai kur­ti skir­ta 14 tūks­tan­čių eu­rų.

Si­mo­na KVE­DE­RY­TĖ

si­mo­na.k@skrastas.lt

Pen­ze­liu­kas – Ge­rar­das Bag­do­na­vi­čius

Da­bar Birš­to­ne gy­ve­nan­tis M. Gau­bas ža­da su­kur­ti žmo­gaus dy­džio tep­tu­ko, anks­čiau va­din­to „pen­ze­liu“, skulp­tū­rą. To­kia ji pri­mins G. Bag­do­na­vi­čių, vi­sų pa­ži­no­tą Pen­ze­liu­ko pra­var­de.

Tep­tu­ko skulp­tū­ra bus ga­mi­na­ma iš ke­taus. Jis brėš ant že­mės da­žus, pa­ga­min­tus iš veid­ro­di­nio, ne­rū­di­jan­čio plie­no. Toks da­žų po­tė­pis pa­brė­žia ryš­kų G. Bag­do­na­vi­čiaus pėd­sa­ką Šiau­liuo­se.

„Tai – ne­tra­di­ci­nis, o me­ta­fo­ri­nis, ale­go­ri­nis spren­di­mas. At­rak­ty­vus skulp­tū­ri­nis ob­jek­tas, su­sie­tas su is­to­ri­ne at­min­ti­mi ir konk­re­čios as­me­ny­bės įam­ži­ni­mu. To­dėl ko­mi­si­ja Mar­ty­no Gau­bo kū­ri­niui sky­rė dau­giau­siai ba­lų“, – sa­kė ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kas me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis.

Jo tei­gi­mu, au­to­rius siū­lė sa­vo kū­ri­nį pa­sta­ty­ti ne­re­konst­ruo­to­je Vil­niaus gat­vės pės­čių­jų bul­va­ro da­ly­je. Ta­čiau ko­mi­si­ja nu­spren­dė, kad tam bus daug kliū­čių. Kū­ri­nys truk­dy­tų ko­mu­na­li­nių ir spe­cia­lių­jų tar­ny­bų dar­bui. Be to, bul­va­ras atei­ty­je bus re­konst­ruo­ja­mas – skulp­tū­rą tek­tų pa­trauk­ti.

Ko­mi­si­ja siū­lys kū­ri­nį sta­ty­ti prie Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­sios bib­lio­te­kos, ša­lia įė­ji­mo į par­ką.

„Ši vie­ta bū­tų ga­na pra­smin­ga. Šio­je bib­lio­te­ko­je yra Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus eks­lib­ri­sų fon­das. Be to, to­je pa­čio­je gat­vė­je, Auš­ros alė­jo­je, yra re­konst­ruo­ja­mas dai­li­nin­ko na­mas. Skulp­tū­ra bū­tų nuo­ro­da į to pa­sta­to kryp­tį“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Ant­roji vie­ta – is­to­ri­jai ant til­to

Ant­rą vie­tą užė­mė Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jos Tel­šių fa­kul­te­to ab­sol­ven­tė Ne­rin­ga Puč­ko­riū­tė su pro­jek­tu „Šiau­lių is­to­ri­ja pa­ke­liui“.

Ant ge­le­žin­ke­lį ker­tan­čio se­no­jo til­to at­ra­mos vir­šaus pri­tvir­tin­ti 131 va­ri­nę plokš­te­lę su iš­gra­vi­ruo­to­mis da­to­mis, teks­tais, vaiz­dais, su­si­ju­siais su Šiau­lių mies­to is­to­ri­ja.

„Nusp­ren­dė­me, kad tas rank­tū­ris yra per aukš­tas – sun­ku bus per­skai­ty­ti len­te­lių teks­tą. Be to, til­to vie­ta yra ma­žiau lan­ko­ma. Ži­no­ma, idė­ja įdo­mi, bet la­bai ma­ty­ta. To­kių bron­zi­nių ba­rel­je­fų yra daug Tel­šiuo­se“, – ko­men­ta­vo V. Kin­či­nai­tis.

Tre­čią vie­tą užė­mė Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jos Tel­šių fa­kul­te­to stu­den­tė Ie­va Sa­daus­kai­tė, su­ma­niu­si su­kur­ti skulp­tū­rą „Ge­rar­do kam­ba­rys“. Ji ke­ti­no jį iš­lie­ti ant sie­nos, esan­čios ku­rio­je nors vie­šo­je erd­vė­je.

Ket­vir­tas li­ko pa­ne­vė­žie­tis skulp­to­rius Vy­tau­tas Tal­lat-Kelp­ša, ke­ti­nęs pa­da­ry­ti skulp­tū­rą, skir­tą G. Bag­do­na­vi­čiui.

„Ši skulp­tū­ra tu­rė­jo bū­ti ypač ma­sy­vių for­mų. Ji bū­tų pa­ga­min­ta iš rau­do­no­jo gra­ni­to ir bal­to ak­mens. Tai pra­si­len­kia su Bag­do­na­vi­čiaus as­me­ny­be. Jis bu­vo la­bai links­mas, jud­rus, vik­rus, tu­rin­tis ge­rą hu­mo­ro jaus­mą. O čia bū­tų bu­vęs mo­nu­men­tas vos ne ge­ne­ro­lui“, – ma­no V. Kin­či­nai­tis.

Da­ly­va­vo trys šiau­lie­čiai

Iš vi­so kon­kur­se var­žė­si 18 me­ni­nių pro­jek­tų. Dau­giau­sia jų pa­tei­kė Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jos Tel­šių fa­kul­te­to stu­den­tai. Taip pat sa­vo kū­ri­nius siū­lė ir pro­fe­sio­na­lai skulp­to­riai iš Šiau­lių, Pa­ne­vė­žio, Birš­to­no, Kau­no.

„Bu­vo ne­ma­žai smul­kių kū­ri­nių su ne­di­de­liu fi­nan­sų po­rei­kiu. Bet dau­gu­ma jų ne­tu­rė­jo at­rak­ty­vu­mo, me­niš­ku­mo. No­rė­jo­me bū­ti prie­ky­je, to­dėl pa­si­rin­ko­me įgy­ven­din­ti vie­ną, įdo­miau­sią kū­ri­nį“, – aiš­ki­no V. Kin­či­nai­tis.

Kon­kur­se da­ly­va­vo trys šiau­lie­čiai me­ni­nin­kai – Ir­mi­na Sa­vic­kie­nė, Eg­lė Nar­bu­tai­tė ir Vai­do­tas Ja­nu­lis.

V. Kin­či­nai­čio tei­gi­mu, pa­raiš­ką teik­ti ža­dė­jo, bet per­si­gal­vo­jo, skulp­to­rius, Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Ta­ry­bos na­rys Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis, per­nai šia­me kon­kur­se nu­ga­lė­jęs su skulp­tū­ra „Verks­mas“. Iš bron­zos nu­lie­tam ir paauk­suo­tam kū­ri­niui ta­da bu­vo skir­ta 10 tūks­tan­čių eu­rų.

Šie­met kon­kur­sas bu­vo skir­tas Šiau­lių mies­to vie­šo­sioms erd­vėms ir 780-ajam mies­to ju­bi­lie­jui. Pa­si­rink­tos dvi te­mos: pir­mo­jo Šiau­lių mies­to dip­lo­muo­to dai­li­nin­ko Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus gy­ve­ni­mo ir kū­ry­bi­nės at­min­ties įpras­mi­ni­mas bei mies­to is­to­ri­nės at­min­ties at­spin­dė­ji­mas.

Me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­rą-kon­kur­są kas­met or­ga­ni­zuo­ja Šiau­lių sa­vi­val­dy­bė ir Dai­lės ga­le­ri­ja. Dar­bams įgyvendinti 14 tūks­tan­čių eu­rų sky­rė Sa­vi­val­dy­bė.

Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos iliustr.

SKULP­TŪ­RA: Me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­rą-kon­kur­są lai­mė­jo skulp­to­riaus Mar­ty­no Gau­bo skulp­tū­ra „Pen­ze­liu­kas“.

IS­TO­RI­JA: Ant­ro­ji vie­ta ati­te­ko Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jos Tel­šių fa­kul­te­to ab­sol­ven­tės Ne­rin­gos Puč­ko­riū­tės idė­jai – ant se­no­jo til­to at­ra­mos ke­ti­no su­dė­lio­ti 131 va­ri­nę plokš­te­lę su da­to­mis, teks­tais, vaiz­dais, su­si­ju­siais su Šiau­lių mies­to is­to­ri­ja.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

SKULP­TŪ­RA: Ket­vir­tą vie­tą užė­mė pa­ne­vė­žie­čio skulp­to­riaus Vy­tau­to Tal­lat-Kelp­šos skulp­tū­ra, skir­ta Ge­rar­dui Bag­do­na­vi­čiui.

BRE­NE­RIS: Me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­re-kon­kur­se da­ly­va­vęs šiau­lie­tis dai­li­nin­kas Vai­do­tas Ja­nu­lis siū­lė įam­žin­ti JAV skulp­to­riaus Vik­to­ro Dei­vi­do Bre­ne­rio at­mi­ni­mą – jo gar­bei pa­ka­bin­ti len­te­lę.

PAIEŠ­KOS: Me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­ro-kon­kur­so ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kas me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis sa­ko, kad ieš­ko­jo įdo­mių, ne­ma­ty­tų kū­ri­nių, tu­rin­čių efek­tą – to­kių bu­vĘ ne­daug.