
Naujausios
Metų mokytoja: vien talento neužtenka
Antradienį Valdovų rūmuose apdovanoti penki geriausi 2016 metų mokytojai. Viena jų – Sauliaus Sondeckio menų gimnazijos akordeono specialybės mokytoja ekspertė, Šiaulių miesto garbės pilietė Marytė Markevičienė. Mokytoja sako, kad tik nedaugelis mokinių pasirenka muziko kelią, dažnas renkasi specialybes, kurios mūsų visuomenėje vertinamos labiau. Bet meilė muzikai išlieka visam gyvenimui.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
M. Markevičienė per 38 metus išaugino ne vieną talentingą akordeonistą. Mokytoją džiugina ne tik akordeonistų Martyno Levickio, Eglės Bartkevičiūtės, Tado Motiečiaus, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos asistento Romo Morkūno ir kitų pasiekimai, bet ir tų, kurie tapo muzikos mokytojais, kitų specialybių atstovais, tačiau puoselėja meilę muzikai ir dalijasi ja su kitais.
Drauge su mokiniais M. Markevičienė dalyvauja respublikiniuose ir tarptautiniuose konkursuose, koncertuose. Ji yra mokytojų atestacinių komisijų narė, Lietuvos akordeonistų asociacijos Šiaulių krašto pirmininkė. Apdovanota Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino medaliu.
Su mokytoja susitikome Sauliaus Sondeckio menų gimnazijoje, kur jos pirštų liečiama akordeono muzika skamba jau nuo 1969 metų. Jos klasė – maža, bet jauki. Ant sienų puikuojasi auklėtinių nuotraukos ir koncertų plakatai, spintose surikiuoti akordeonai.
„Aš čia labai gerai jaučiuosi, turiu pačią jaukiausią klasę gimnazijoje. Esu dėkinga šiai mokyklai. Ji mane užaugino, išmokė, tapo antraisiais namais“, – su meile dairydamasi po savo klasę, kurioje gali repetuoti iki penkių mokinių, sako metų mokytoja.
– Ką jums reiškia Lietuvos metų mokytojos apdovanojimas?
– Daugelis mokytojų Lietuvoje yra labai šaunūs, ir išsirinkti iš tos daugybės penkis, yra labai sudėtinga. Ir jeigu tu juo tampi, tai yra labai didelė garbė, didelis pasitikėjimas ir įpareigojimas. Reikia pateisinti šį vardą.
Šis apdovanojimas džiugus mums visiems, kurie šiandien mokome vaikus muzikuoti. Tai parodo, kad mūsų darbas yra matomas, reikalingas ir reikšmingas.
Tai, kad gavau šį apdovanojimą, mano šeimos – vyro, taip pat akordeono mokytojo Jono Markevičiaus, vaikų Mildos ir Liudo – bei gausios akordeonistų šeimos nuopelnas. Be jų visų palaikymo tokių rezultatų nebūčiau pasiekusi.
– Kokia meninio ugdymo reikšmė?
– Dabar meninis ugdymas integruotas į bendrojo ugdymo programas, ir mes turime tarnauti bendrųjų kompetencijų ugdymui. Sutinku su tuo, bet mes privalome siekti ir profesinių aukštumų, išryškinti gabiausius vaikus, kad jie muzikos kelią pasirinktų kaip savo gyvenimo kelią.
– Ar besirenkančiųjų muziko kelią nemažėja?
– Jų mažėja, kaip ir mažėja vaikų. Muziko kelias nelengvas, įpareigojantis daug ir kantriai dirbti. Čia neužtenka vien gabumų, reikia praleisti labai daug laiko su instrumentu. Dažnas pagalvoja: „Ką galiu pasiekti greičiau?“, ir renkasi tą specialybę, kuri mūsų visuomenėje vertinama labiau.
– Bet muzikos mokyklos ir Sauliaus Sondeckio menų gimnazija vaikų stygiumi, panašu, nesiskundžia?
– Tuo metu, kai aš mokiausi, mūsų gimnazijoje, kuri tada vadinosi Šiaulių aukštesnioji muzikos mokykla, buvo formuojamos dvi klasės po 35 vaikus. Dabar formuojame vieną klasę, kurioje mokosi maždaug 25 vaikai. Bet kalbant apie akordeono specialybę, kai mokiausi, mes buvome trys akordeonistės, o dabar pas mus mokosi nuo dviejų iki šešių akordeonistų, yra buvę net keturiolika.
– Vadinasi, akordeono specialybė populiarėja?
– Taip. Tam tikrą laikotarpį ji buvo labai populiari.
Akordeonas gyvena tik 200 metų. Tai – jauniausias instrumentas. Iš pradžių jis buvo skirtas atlikti lengvajai muzikai. Vėliau, kai instrumentas buvo ištobulintas, jis išsiveržė į klasikinę sceną ir tapo labai populiarus.
Už šio instrumento populiarinimą Lietuvoje privalau pasakyti „ačiū“ Martynui (Levickiui). Jis tikrai tai daro nuoširdžiai.
– Galbūt muziko kelią renkasi tik nedaugelis todėl, kad menininkams mūsų šalyje nelengva prasimušti?
– Taip. Turi būti labai gabus, labai ryškus. Jeigu toks esi, rasi savo vietą gyvenime. Ir Lietuvoje, nebūtinai užsienyje. Kai kurie mūsų auklėtiniai išvyksta į užsienį ir vėl sugrįžta.
– Esate minėjusi, kad dabar vaikai nori greito, lengvai pasiekiamo rezultato. Galbūt tai atsispindi ir renkantis grojamus kūrinius?
– Mūsų mokinių interesai labai skirtingi. Bet džiaugiuosi, kad atėję mokiniai keičia savo požiūrį į muziką. Jeigu atėjo mokinys grodamas tik lengvąją muziką, pasimokęs metus, jau sako, kad jam labai patinka klasika arba nori groti originalią muziką. Labiausiai džiaugiuosi, kad mūsų mokiniai myli visą muziką.
– Ko gero, muzikos besimokantys vaikai išsiskiria iš savo bendraamžių. Kokiomis savybėmis jie pasižymi?
– Jie tikrai skiriasi. Šie vaikai tarsi privilegijuoti, nes mes turime galimybę dirbti su vienu vaiku, geriau jį pažinti, skirti daugiau dėmesio. Mes esame jiems ir mokytojas, ir mama ar tėvas, ir psichologas.
Manau, kad kiekvienas vaikas, kuris mokosi muzikos, kitaip žiūri į jį supančią aplinką – mato gėrį ir grožį. Pamokoje mes stengiamės tai sukurti ir perteikti, kad vėliau galėtume pasidalyti su savo klausytoju.
Muzikinis lavinimas mūsų jaunimui yra labai reikalingas, nes ugdo ir asmenines savybes: gerumą, švelnumą, dėmesingumą, moko planuoti laiką, o svarbiausia – realizuoti, išreikšti save.
Ne vienas mūsų mokyklą baigęs mokinys yra pasakęs, kad čia išmoko atskleisti save. Jie nebijo žiūrėti žmonėms į akis, bendrauti jiems yra lengva ir gera. O to mes išmokstame scenoje. Čia tau niekas nepadės, turi vienas perteikti tai, ką žinai ir nori perteikti. Turi sugroti taip, kad pasiektum klausytojo širdį.
– Kaip jūs tapote muzike? Gal esate iš muzikų šeimos?
– Mano tėvai nemuzikavo, tiesiog jiems buvo labai svarbu, kad vaikai mokytųsi. Norėjau išmokti groti, ir jie mane nuvedė į muzikos mokyklą. Neblogai sekėsi, atėjau į šią mokyklą mokytis, po to – į Lietuvos muzikos ir teatro akademiją, ir su džiaugsmu kartu su vyru grįžome dirbti į savo miestą.
Už įskiepytą meilę akordeonui turime būti dėkingi savo šviesios atminties mokytojai, šiaulietei, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentei Zitai Abromavičiūtei (1946–2007). Ji įpareigojo mus, kad Šiauliuose skambėtų akordeono muzika.
– O jūsų vaikai pasuko muzikos keliu?
– Dukra Milda baigė mūsų mokyklos fortepijono klasę, keletą metų mokėsi groti gitara. Sūnus Liudas mokėsi dailės mokykloje ir sportavo. Bet nei vienas, nei kitas nepasirinko profesijos su menais.
Dukra vis sakydavo, kad kai turės savo namus, pirmas pirkinys bus pianinas. Neseniai įgyvendino savo svajonę. Įsigijo šiuolaikišką instrumentą su ausinėmis, kad galėtų ir vakarais groti.
– Jūsų darbas turbūt atima daug laiko. Ar lieka laiko laisvalaikiui, kažkokiam pomėgiui?
– Mano darbas yra ir mano hobis. Dažnai į mokyklą ateinu 8 valandą ryto ir išeinu 8 valandą vakaro. Jeigu kažko nesuspėjame su mokiniais padaryti, ateiname ir šeštadienį arba sekmadienį.
Nors mano dukra ir sūnus nesiskųsdavo, kad mama nuolat darbe, bet jaučiu truputį kaltę prieš juos. Reikėjo daugiau laiko skirti.
Manau, kad moteris turi daugiau laiko praleisti namuose negu darbe. Aišku, darbas reikalingas, reikia save realizuoti, bet negalima nuskriausti šeimos. Vaikas pirmiausia auga šeimoje ir iš jos viską atsineša. Šeima – pagrindinė ląstelė, kurią turime saugoti.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Vilniuje, Valdovų rūmuose, vykusioje 2016 metų mokytojų pagerbimo šventėje akordeono mokytoja ekspertė Marytė Markevičienė dovanų gavo ne tik premiją, padėkos raštą ir Metų mokytojo ženklelį, bet ir stiklo meistrų pagamintą sieninį laikrodį, kuris papuoš jaukią mokytojos klasę.
Metų mokytoja Marytė Markevičienė: „Šis apdovanojimas džiugus mums visiems, kurie šiandien mokome vaikus muzikuoti. Tai parodo, kad mūsų darbas yra matomas, reikalingas ir reikšmingas.“