
Naujausios
Mokiniams trūksta ryšio su knyga ir šeima
Šiaulių Simono Daukanto gimnazijos lietuvių kalbos mokytojai metodininkei Lolitai Narbutienei šie mokslo metai jau 23-i. Pedagogė mato jaunimo elgesio ir įpročių pokyčius. Nors esama daug smalsių ir tikslo siekiančių moksleivių, tačiau menkas knygų skaitymas ir per dažnas naudojimasis technologijomis daro mokinius neraštingus ir nutolusius nuo žmoniškojo tarpusavio ryšio. Mokytoja pastebi ir švietimo sistemos spragas.
Daumantė BARANAUSKAITĖ
daumante@skrastas.lt
Keičiasi vertybės
L.Narbutienė sako, kad asmenybę dabar veikia nemažai veiksnių, kurių, pavyzdžiui, prieš 20 metų nebuvo: emigracija, išmaniųjų technologijų populiarumas. Dabar artimai jauno žmogaus aplinkai reikia priskirti ne tik šeimą, draugus, bet ir virtualią erdvę, kurioje bendraujama daugiau negu realybėje.
Mokytoja žavisi šiuolaikinių mokinių gebėjimu greitai orientuotis, ryžtingai veikti, noru atvirai kalbėtis su mokytoju.
„Pažįstu daug jaunuolių, žinančių, ko siekia, ir tikrai rasiančių savo vietą gyvenime. Be to, smagu, kad jie gerai išmoksta bent vieną užsienio kalbą, geba būti aktyvūs ir vieningi“, – džiaugiasi mokytoja. Šie požymiai teikia vilties, kad auga drąsi ir mokanti apginti savo interesus karta. Be to, yra aktyviai sportuojančių mokinių, daugelis domisi sveika gyvensena.
Pavasarį L. Narbutienė su kolege G. Špukiene organizavo respublikinę konferenciją „Šiuolaikinio lituanistinio ugdymo aktualumas, efektyvumas ir problemos“. Diskutuota apie šiuolaikinį gimtosios kalbos ir literatūros mokymą su kolegėmis iš įvairių Lietuvos miestų – visur problemos tos pačios.
Palyginus su XX amžiaus pabaigos jaunimu, vienas esminių asmenybės pokyčių – pasaulėžiūra. Šiuolaikinis jaunimas žymiai pragmatiškesnis. „Kai paklausi, kuri vertybė svarbiausia, daugelis atsako – pinigai. Naudos principu remdamiesi dažnai jaunuoliai renkasi profesiją, tai veikia netgi bendravimą, mokymąsi“, – teigia L. Narbutienė. Ji įsitikinusi, jog anksčiau daug svarbesnės buvo dvasinės vertybės.
Skirtumai – dėl laikmečio
Mokytoja primena, jog Lietuva prieš 20 metų išgyveno dvasinį pakilimą – žmonės džiaugėsi laisve: „Atrodė, praeis visai nedaug laiko ir visi gyvensime puikiai. Vaikams tai persiduodavo, nes kiekvieno vaiko charakterį, mąstymą veikia šeimos ir savo laikmečio pasaulėžiūra“. Tuokart mokiniai norėjo greičiau užaugti, tapti savarankiški, jiems labiau rūpėjo gerai mokytis, daugiau skaityti.
Atvejų, kai privalomų literatūros kūrinių mokiniai neperskaitydavo, pasitaikydavo vos keli klasėje. Nors ir tuomet ne visiems patikdavo privalomoji literatūra, vaikai stengėsi atlikti užduotis, nes svajojo įstoti į aukštąją mokyklą, konkursai būdavo dideli, galimybės mokytis už pinigus nebuvo.
Būtent menką skaitymą mokytoja įžvelgia kaip didžiausią mokinių ydą. Neskaitydamas žmogus nelavina kritinio mąstymo, nesusikuria šviesesnio požiūrio į pasaulį, turi skurdų žodyną ir todėl nesugeba parašyti įdomesnio rašinio, diskutuoti sudėtingesnėmis temomis.
Tikrą skaitymą, ugdantį asmenybę, vis dažniau pakeičia informacijos paieška – mokiniai naudojasi telefonu, planšete ar kompiuteriu, nes ieško informacijos apie kūrinius, užuot juos perskaitę. „Deja, labai įsigalėjęs mąstymo stereotipas, kad „pagūglinsiu“ ir viską rasiu“, – sako mokytoja.
Dažniau skaitomos ne knygos, o jų aprašymai, straipsniai. Dargi dažnai ne skaitoma, o tik peržvelgiama, kas naujo internete. Tenkinamasi „vaizdeliais“ pamirštant, kad nors tai ir smagu, bet nelavina intelekto, neugdo kritinio mąstymo.
Anot pedagogės, Lietuvoje daugėja mokinių, turinčių skurdų žodyną, sunkiai perskaitomą rašyseną, daroma daug rašybos, skyrybos, kalbos kultūros klaidų. Daugėja atvejų, kai negebama gerai parašyti rašinio, neišlaikomas valstybinis gimtosios kalbos egzaminas, nes nepasiekiama kultūrinė branda.
Trūksta žmoniško ryšio
Mokytoja pažymi įsigalėjusį jaunimo mąstymo stereotipą, esą technologijos didžiausia vertybė, o internetas – vienintelis dėmesio vertas žinių šaltinis. „Deja, daug dažniau internetas yra ne žinių, o pramogų šaltinis. Nyksta gyvas, nuoširdus santykis su knyga ir net su žmogumi“, – įsitikinusi pedagogė.
L. Narbutienė dažnai mato atsainų bendravimą. Dažnai jaunuoliai, susėdę greta, ne kalbasi, o įsistebeiliję į savo telefonus: „Rodos, jie šalia, bet dvasiškai ne kartu. Kai pasikalbu su žmonėmis, paaiškėja, kad ir namie panašiai elgiamasi“.
Mokytoja stebisi, kad žmonėms rūpi ne vienam su kitu pabendrauti, o pažiūrėti, kas nauja socialiniame tinkle. Todėl mažėja įsijautimo į kito žmogaus situaciją, nuoširdumo.
Taip pat ji pastebi individualizmo suvešėjimą ir nykstantį platesnį dorovinį mąstymą. Neretai žmogus planuoja savo dabartį ir ateitį galvodamas tik apie save.
„Dabar dažnas nori dominuoti, nori visko, kas geriausia – sau“, – sakė pedagogė. Jos manymu, gal dėl šių priežasčių mokiniai būna nekantrūs, elgiasi arogantiškai, agresyvokai bendrauja.
Paklausta apie naująsias technologijas pamokose, mokytoja sako, jog tai reikalinga saikingai. Niekas neįrodė, kad greičiau ir geriau išmokyti vaiką gimtosios kalbos galima naudojant kompiuterį, o ne knygą ir sąsiuvinį. „Kita vertus, šiuolaikinis pasaulis be išmaniųjų technologijų sunkiai įsivaizduojamas. Tik nereikia jų idealizuoti. Viskas gerai, kol neprarandamas saikas“, – įsitikinusi L. Narbutienė.
Maža artimųjų dėmesio
Mokytoja sako, kad dėl nūdienos moksleivių elgesio atsakomybę turėtų prisiimti ir artimieji. Pernelyg mažai bendraujama šeimoje. Kita vertus, šeimos gyvenimą veikia ekonominės bei psichologinės tautos gyvenimo sąlygos.
Anot pedagogės, dažnai dėmesio stoka kompensuojama dovanomis, tačiau vaikui reikia nuoširdžių pašnekesių, svarbu atsakyti į jam kylančius klausimus. Su vaiku kalbėtis būtina nuo mažens, o kartais pasidaryti „tik mūsų“ vakarą – išeiti pasivaikščioti, nueiti į kiną, į spektaklį, muziejų, bažnyčią.
„Vaikui būtina parodyti, kad gyvenimo sėkmę nulemia ne tik materialinė gerovė, kad gyvenime yra ne tik pramogos, bet ir pareigos. Jis turi jausti, kad jo nuomonė svarbi, kad tėvams gera būti su juo, tada ir vėliau išliks tikras artumas, ir atsispirti neigiamai įtakai, išgyventi paauglystę bus nesunku“, – sako L. Narbutienė. Nesulaukęs pakankamai šilumos iš šeimos, vaikas pradeda ieškoti jos kitur: paauglių kompanijose ir virtualioje erdvėje.
Švietimo sistemos spragos
Mokytoja mato spragų ir švietimo sistemoje – nėra konkrečios strategijos. Kai pradėjo dirbti pedagogės darbą, buvo ketinama kurti tautinę mokyklą, tačiau ši idėja geso. Buvo parvežta daugybė naujovių iš užsienio, jos primygtinai peršamos kaip modernios ir puikiausios neatsižvelgiant į būtinybę.
Mokytoja pamena, jog vienu metu buvo atsisakyta literatūrinio rašinio, nes neva jis neskatina kūrybingumo. Taip pat neliko diktantų, nes ir jie blogai – reikia testų. Atsisakius rašinio, mokiniai kūrė interpretacijas, kurios dažniausiai būdavo trafaretinės, nes ne kiekvienas gali parašyti įdomiai – tam reikia apsiskaitymo ir talento. Testai neišmokė suvokti teksto kaip žodžio ir formos vienovės, mokiniai neišmoko rašyti taisyklingai.
„Kol tą supratome, praėjo daug laiko. Dabar vėl rašome diktantus ir rašinius. Krenta į akis, kad einame ne į priekį, o ratu. Užuot išsiaiškinę, ko reikia lietuviams ir Lietuvai, idealizuojame ir kopijuojame užsienio patirtį“, – sako L. Narbutienė.
Pedagogė taip pat pastebi, kad beveik neatsižvelgiama į mokytojų siūlymus, tačiau atidžiai įsiklausoma į užsienio ekspertų nuomonę, kuri su pasididžiavimu cituojama.
„Argi žmogus, tik pasižiūrėjęs iš šalies, tegul ir puikios kvalifikacijos, jau tampa žinovu?“ – stebisi mokytoja. Jai pradėjus dirbti, vykdavo mokytojų apklausos prieš keičiant ugdymo programą, nes būtent mokytojas yra arčiausiai mokinio, jis geriausiai žino, kaip pakeisti situaciją.
L. Narbutienė sako, kad, norėdami pokyčių švietimo sistemoje, turime pripažinti problemą, bendrauti šeima – mokykla – ministerija ją sprendžiant ir nuoširdžiai gerbti tėvus, mokinį ir mokytoją.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Lolita Narbutienė sako, kad daugėja atvejų, kai negebama gerai parašyti rašinio, neišlaikomas valstybinis gimtosios kalbos egzaminas, nes nepasiekiama tam reikalinga kultūrinė branda.
Mokytoja mato spragų švietimo sistemoje – nėra konkrečios strategijos, beveik neatsižvelgiama į mokytojų siūlymus, tačiau atidžiai įsiklausoma į užsienio ekspertų nuomonę, kuri su pasididžiavimu cituojama.