
Naujausios
Mokyklose kuriami skyriai ir poskyriai
Aštuonios Šiaulių miesto mokyklos dalyvauja programoje, kuri turėtų patobulinti mokyklos struktūrą ir valdymą. Mokyklose kuriami skyriai ir poskyriai, jiems vadovauja vedėjai. Už „vedėjavimą“ skirti priedai prie atlyginimų. Pedagogai dar nejaučia palengvėjimo, nes biurokratijos nesumažėjo. Mokyklų vadovai sako, kad pokyčiai priimami sunkiai.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Modelis teorijoje ir realybėje
Naujovė vadinasi Mokyklos struktūros tobulinimo 2006-2009 metų programa (MSTP). Nuo rugsėjo 1-osios dvidešimt šešiose Vilniaus, Šiaulių miestų ir Kauno rajono mokyklose pradėti įgyvendinti naujieji modeliai.
Šiauliuose naujieną išbando aštuonios mokyklos: Didždvario, Juliaus Janonio ir „Romuvos“ gimnazijos, “Saulėtekio“, Simono Daukanto, Stasio Šalkauskio vidurinėse bei Jovaro ir “Romuvos“ pagrindinės mokyklos.
Pagal naująjį modelį, mokyklos valdymo struktūrą sudaro keturi lygmenys: mokyklos direktorius, jo pavaduotojas, skyrių vedėjai bei poskyrių vedėjai.
Mokyklos direktorius yra atsakingas už strategijos formavimą, o direktoriaus pavaduotojas — už jos įgyvendinimą ir taktiką. Tuo tarpu skyrių bei poskyrių vedėjai tampa konsultantais ir pagalbininkais mokytojams, mokiniams, organizuoja kasdienį mokyklos, jos padalinių darbą. Etatinis apmokėjimas už darbą mokytojams — irgi šios programos dalis.
Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintame naujajame vidaus struktūros modelio dokumente pateikti šeši valdymo modeliai, iš kurių mokyklos pasirinko tinkamiausią.
Programoje dalyvaujančios mokyklos atrinktos atsižvelgiant į reikalavimus bei mokyklose jau įgyvendintas valdymo struktūros naujoves. Vadovautasi ir savanoriškumo principu.
„Manau, kad tai savalaikis ir reikalingas projektas. Man jis buvo priimtinas ir laukiamas, nes mokykos vidaus struktūra ir valdymo modelis nepasikeitęs nuo sovietmečio, nebeatitinka šiandienos reikalavimų“, — sako S. Daukanto vidurinės mokyklos vadovas Vytautas Kantauskas.
„Sunkiausia buvo susivokti, kodėl to reikia. Prievarta “nuleisti“ pakeitimai rezultatų neduos. Reikia gerinti mokyklos kokybę, kad ji taptų patikima“, — įsitikinęs Didždvario gimnazijos vadovas Vaidas Bacys.
Per pastaruosius metus mokyklose atsirado naujos veiklos (vidaus auditas, duomenų bazių administravimas ir t. t.), todėl tikimasi, kad dalyvavimas programoje padės apibrėžti mokyklos darbuotojų funkcijas ir atsakomybės pasiskirstymą.
Pliusai ir minusai
„Nemažai darbų “nutraukiama“ nuo mokytojų. Pavyzdžiui, turime audito poskyrį, jo vedėjas koordinuos ir atliks visą darbą, o mokytojai bus informacijos teikėjai“, — vieną iš pliusų pamini S. Daukanto mokyklos direktorius.
Be to, mokykla pajuto ir materialinę naudą — įrengtos 6 kompiuterizuotos mokytojų darbo vietos.
Jovaro pagrindinės mokyklos direktorius Arvydas Kukanauza sako, kad dar nespėjo pakeisti valdymo modelio, tai žada atlikti gruodžio mėnesį. Tačiau pajuto etatinio apmokėjimo pliusus, nes mokytojai daugiau uždirba.
Jovaro pagrindinės mokyklos vadovas mano, kad pradėti reikėjo ne nuo valdymo struktūros: „Mokytojai apkrauti daugybe veiklų, kurias iš tikrųjų turėtų atlikti kažkas kitas. Reikėtų pirmiausiai peržiūrėti ne vadovų, o mokytojų funkcijas. Dabar mokytojai nemato vaikų per “popierius“.
Eksperimentas kainuoja
Naujų darbuotojų, pasiketus vidaus struktūrai mokyklose, nepadaugėjo. Skyrių ir poskyrių vadovų buvo ieškoma iš tų pačių darbuotojų. Kadangi mokyklose liko po vieną pavaduotoją, kiti tapo skyrių vadovais. Tokių
Lėšas naujiems etatams skyrė Švietimo ir mokslo ministerija. Mokyklos gauna maždaug 10 procentų daugiau lėšų nei anksčiau.
Programai įgyvendinti projekte dalyvaujančioms 26 mokykloms 2006 metais buvo skirta 400 tūkstančių litų, 2007 metais — 1,3 milijono litų, 2008 metais — beveik 1,68 milijono litų, 2009 metais bus skiriama 165 tūkstančiai litų.
Jeigu eksperimentas pasiteisins, projektas bus palaipsniui įgyvendintas visose mokyklose.
BIUROKRATIJA: Arvydas Kukanauza, Jovaro pagrindinės mokyklos direktorius pastebi, kad mokyklose per daug biurokratijos ir jos kol kas nemažėja.
POŽIŪRIS: Didždvario gimnazijos direktorius Vaidas Bacys mano, kad projekto sėkmė priklausys nuo programoje dalyvaujančių mokyklų požiūrio.
Redakcijos archyvo nuotr.
INERCIJA: Vytautas Kantauskas, S. Daukanto vidurinės mokyklos direktorius sako, kad apie rezultatus dar anksti kalbėti, nes daug kas tebevyksta iš inercijos pagal seną modelį.
Jono TAMULIO nuotr.