
Naujausios
Mokytojai atsiduria ant perdegimo ribos
Vienos miesto progimnazijos lietuvių kalbos mokytoja, paprašiusi išsaugoti jos anonimiškumą, pasakojo, kad dėl pernelyg didelio darbo krūvio yra atsidūrusi ant perdegimo ribos. Pedagogė dirba beveik pusantro etato ir tai reiškia, kad kasdien turi po 6–7 pamokas.
Moteris sakė, kad jai nebėra svarbus darbo užmokestis, ji mielai susimažintų darbo krūvį, tačiau apie tai prakalbusi su mokyklos direktoriumi sulaukia klausimo: „Tai kokios klasės nemokysime lietuvių kalbos? Aš neturiu kuo pakeisti.“
Pedagogė priminė, kad jos darbas pamokomis nesibaigia. Dar yra metodinė veikla, pasirengimas pamokoms, darbų tikrinimas ir panašiai. O juk dar turi šeimos rūpesčių, vaikams reikia padėti paruošti pamokas. Ji sako esanti pervargusi.
„Į pamokas einu kaip zombis, nebesinori nieko. Tačiau turiu susikaupti ir prieš vaikus atrodyti dalykiška ir geranoriška“, – sakė moteris.
Mokytoja tikino, jog ugdymo įstaigose susidarė situacija, kai visi bijo, kad dirbantys mokytojai neišeitų į pensiją arba į ilgalaikes vaiko auginimo atostogas, nes žino, kad jų darbo krūvis greičiausiai didės. Jos manymu, situacija vis blogėja.
Jau registruoja laisvas darbo vietas
Šiaulių miesto Medelyno progimnazijos direktorė Ingrida Mazrimienė pripažino, kad mokyklos vadovas šiandien yra prašytojo vaidmenyje: prašai pensininkų, kad padirbėtų, prašai dirbančių, kad būtų galima padidinti darbo krūvį.
Kai kurie specialistai prašo dirbti padidintu krūviu, tačiau yra protingumo ribos.
„Jei jau manome, kad peržengiama tam tikra riba, ieškome papildomų mokytojų. Turime nemažai pensinio amžiaus pedagogų. Jei jie visi vienu metu nuspręstų palikti mokyklą ir išeiti į užtarnautą poilsį, gal ir patirtume kolapsą“, – neslepia vadovė.
Ji aiškino, kad darbo krūviai yra labai individualus pasirinkimas. Vieni nesikrato papildomo krūvio, net būdami pensinio amžiaus, kitiems – sunku. Direktorė stengiasi įsiklausyti į darbuotojų pageidavimus.
Nuo balandžio 1 dienos progimnazija kreipsis į Užimtumo tarnybą, registruos laisvas darbo vietas.
„Trūkstame lietuvių kalbos mokytojų, nes dirbantiems pedagogams norisi dirbti mažesniu krūviu. Jei rasime žmogų, tai labai gerai, jei nerasime... Visokias situacijas turi planuoti. Ir tie pensinio amžiaus žmonės sako: „Na, gerai, dar nedėsime pareiškimo ant stalo.“ Bet kasmet prognozė yra grėsmingesnė“, – komentavo situaciją I. Mazrimienė.
Pavyzdžiui, chemijos, biologijos mokytojų ypač trūksta, nėra iš ko rinktis, tai priimi bet kokį mokytoją, kad tik ateitų dirbti.
Medelyno progimnazija nuo rugsėjo 1 dienos priimtų anglų kalbos su pradiniu mokymu mokytoją, specialųjį pedagogą, psichologą. Taip pat ieškos ir kitų darbuotojų – sekretorės, virėjų.
Pedagogų amžiaus vidurkis – 52 metai
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjo pavaduotoja Živilė Nakčiūnienė informavo, kad miesto bendrojo ugdymo įstaigose dirba 986 mokytojai, iš jų 64 yra pensinio amžiaus. Tik 98 miesto mokyklų pedagogai yra iki 40 metų amžiaus. Vyriausias miesto mokytojas jau yra sulaukęs 72 metų.
Bendras miesto pedagogų amžiaus vidurkis – 52 metai, ir tai yra dvejais metais daugiau nei visos šalies vidurkis.
Pavaduotoja informavo, kad net 584 mokytojai dirba didesniu nei vieno etato krūviu.
Šiuo metu Užimtumo tarnybos skelbimų portale Šiaulių miesto savivaldybėje skelbiami darbo pasiūlymai vienam ikimokyklinio ugdymo, neformaliojo vaikų švietimo, šokio, informatikos, matematikos, meninės raiškos mokytojui, socialiniam pedagogui, logopedui, dviem specialiesiems pedagogams.
Planuodamos kitų mokslo metų pedagoginius krūvius, švietimo įstaigos prognozuoja, kad gali trūkti tokių pedagogų: ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojo – 13 mokyklų (19 etatų), psichologo – 8 mokyklose (7 etatai), specialiojo pedagogo – 7 mokyklose (6 etatai), pradinio ugdymo mokytojo – 6 mokyklose, matematikos mokytojo – 6 mokyklose, lietuvių kalbos ir literatūros mokytojo – 5 mokyklose, anglų kalbos mokytojo – 4 mokyklose, logopedo – 4 mokyklose, chemijos mokytojo – 5 mokyklose (2,15 etato), socialinio pedagogo – 3 mokyklose (2 etatai), istorijos mokytojo – vienoje mokykloje, informacinių technologijų mokytojo – vienoje mokykloje.
Devyniose mokyklose reikės mokinio padėjėjų, iš viso 18 etatų. Vienoje iš mokyklų gali reikėti net 8 mokinio padėjėjų, tačiau galutiniai duomenys paaiškės, kai bus baigtas vaikų specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje.
Daugiausia specialistų trūksta ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose – net 13. Prognozuojama, kad naujų mokslo metų pradžioje net trylikoje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų gali trūkti ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo mokytojų.
Pavaduotoja pripažįsta, kad vietoje vienu metu į pensiją išėjusių 64 mokytojų nebūtų paprasta staiga surasti naujų pedagogų. Specialistų trūkumą tektų spręsti, perskirstant krūvį dirbantiems mokytojams, kviečiant į mokyklas dirbti kituose sektoriuose dirbančius dalyko specialistus, kitų savivaldybių pedagogus, įdarbinant paskutiniųjų kursų studentus, pedagogų rezervo atstovus.
Vilioja specialistus finansine parama
Šiaulių miesto savivaldybė yra pasitvirtinusi kelias programas, kurios skirtos pritraukti pedagogų į miesto mokyklas.
Savivaldybė skiria dalį finansavimo trūkstamų specialybių pedagogams perkvalifikuoti ar papildomo mokomojo dalyko specializacijos studijoms. 80 procentų studijų finansavimas skiriamas atrankos būdu 1–3 ar daugiau pedagogų per mokslo metus, atsižvelgiant į einamųjų metų Savivaldybės biudžeto galimybes. Kol kas šia galimybe pasinaudojo vienas logopediją studijuojantis pedagogas. Šiuo metu paskelbta dar viena atranka, jau yra 2 pretendentai gauti dalį studijų finansavimo.
Savivaldybė skiria 7 058 eurų vienkartinę išmoką trūkstamų specializacijų pedagogams (neatskaičius mokesčių), už kurią jie įsipareigoja švietimo įstaigoje dirbti ne trumpiau nei 3 metus. Jei dirba mažesniu nei visu etatu, išmoka atitinkamai mažėja.
Ž. Nakčiūnienė informavo, kad vienkartinėmis išmokomis šiais mokslo metais pasinaudojo 10 pedagogų. Jiems išmokėta iš viso 67 058 eurai už 9,5 etato.
Siekiant į miesto mokyklas pritraukti daugiau jaunų specialistų, planuojama teikti studijų paramą studentams, pasirinkusiems I ir II pakopos pedagogines studijas.