
Naujausios
Mokytojui trūksta tik laiko
„Mokytojas – tai ir vadybininkas, ir aktorius, ir renginių organizatorius, ir mokslininkas, ir daug kitų profesijų vienoje“, – sako Šiaulių Lieporių gimnazijos mokytojas Remigijus Pozniakovas, šiemet pripažintas inovatyviausiu fizikos mokytoju Lietuvoje. Su mokytoju kalbėjomės ir apie šiandienos aktualijas – mokytojų streiką.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Inovatyvus gali būti ir su popieriaus lapu
Žinių ekonomikos forumo trečius metus organizuojamuose inovatyviausių Lietuvos mokytojų rinkimuose fizikos mokytojas metodininkas R. Pozniakovas laimi ne pirmą kartą. Pernai jis buvo inovatyviausių mokytojų trejetuke. 2014 metais R. Pozniakovas išrinktas Šiaulių metų mokytoju. Be fizikos, Remigijus dar moko informacinių technologijų ir inžinerijos.
Šiemet inovatyviausiais tapę mokytojai laimėjo galimybę nuvykti į bet kurią norimą tarptautinę konferenciją švietimo tema užsienyje. Grįžę iš jos dalysis patirtimi su kolegomis.
– Ar inovatyviausio mokytojo apdovanojimas jums reikšmingas? Už kokias inovacijas pelnėte šį apdovanojimą?
– Smagu, kai tave pastebi. Jau vien pakliūti į geriausiųjų trejetuką yra gerai, nes, kiek žinau, paraiškų buvo per 200. Smagu, bet niekas nepasikeis. Tikrai nesužvaigždėsiu, ir mokiniai tai puikiai žino.
Kalbant apie inovacijas kaip apie kažkokias priemones, medžiagas, tai jų Lietuvos mokyklose mažai, nes mūsų mokyklų finansinė būklė silpna. Bet tu gali ir popieriaus lapą panaudoti kaip mokomąją priemonę, kuri vaikui ilgam įsimins, ir iš to turėsi daug naudos. Tai priklauso nuo to, kaip pateiksi uždavinį. Gali duoti vaikui išspręsti jį iš knygos, bet gali tą uždavinį pritraukti prie realybės.
Pavyzdžiui, gali duoti devintokui apskaičiuoti šilumos kiekį, reikalingą vandeniui užvirinti, bet gali ir leisti paskaičiuoti, kiek kainuoja vandens užvirinimas. Efektas bus visai kitoks, nes kiekvieną kartą paspausdamas arbatinuką jis žinos, kiek centų kapsi.
– Kur semiatės įkvėpimo ieškodamas inovatyvių dėstymo metodų?
– Turėjau fantastišką fizikos mokytoją, kurios pamokose kažką panašaus ir darydavome, netradiciškai. Turėjau nuostabią auklėtoją istorijos mokytoją, kurios pamokose ieškodavome priežasčių, o ne pasekmių. Jų pamokos giliai įsirėžė į atmintį ir visada norėjau į jas lygiuotis.
Man patinka, kai mokiniai pradeda mąstyti giliau. Tai verčia ir patį pasukti galvą, kokį klausimą užduoti. Dažnai pamoka yra improvizacija, ką ir kaip galima padaryti kitaip, įdomiau.
O priemonių stoka neretai skatina kūrybiškumą, be jo mokykloje būtų katastrofa.
– Neretai iš mokytojų ir ne tik tenka išgirsti, kad dabar vaikus sudominti sunku. Ar tikrai?
– Sudominti nesunku, viskas priklauso nuo paties mokytojo. Per gyvenimą teko nemažai visko išbandyti. Agitbrigados, renginiai mokyklos laikais, studentų klubo veikla studijuojant Šiaulių universitete šiek tiek pripratino prie scenos. O mokytojas turi būti aktorius.
Tu gali istoriją papasakoti vienaip, o gali valdydamas balsą, kūno judesius ir taip pritraukdamas mokinių dėmesį. Jeigu sugebėjai užkabinti per pirmas penkias minutes, pamoka – tavo. Jeigu neužkabinai, bus daug sėdinčių ir demonstratyviai žiūrinčių į laikrodį ir laukiančių pamokos galo.
Nesakau, kad visos mano pamokos „be laikrodžio“, būna ir sėkmių, ir nesėkmių, kartais pats jauti, kad ne to tikėjaisi iš pamokos. Tikrai nesu ponas dievas, kad viską padarau unikaliai gerai, esu toks pat klystantis, kaip ir bet kuris kitas. Bet darai, bandai, vienaip neišėjo, darai kitaip, ir kasmet kaupiasi patirtis.
Patirtį stengiuosi išsisaugoti. Nemažai esu prikūręs mokomųjų priemonių. Jau kelinti metai darau kiekvienos fizikos pamokos medžiagą: ten yra ir pamokos planas, ir uždaviniai, ir pateiktis. Tikslas yra padaryti tokią priemonę, kurią bet kuris mokytojas pasiėmęs galėtų dirbti arba mokinys, praleidęs pamoką, galėtų gauti visą reikiamą medžiagą ir ja naudotis.
Ekspertų komisija turėtų tokią medžiagą kaupti ir ją kažkur talpinti, kad aš, kaip mokytojas ir vartotojas, galėčiau pasiimti ir naudotis. Dabar gi pats mokytojas turi būti kūrėjas. Kelinti metai bandau padaryti tą svetainę iki pat galo, bet vis nepadarau, pritrūksta laiko, nors kartais ir sėdi iki pusiaunakčio, supranti, kad paroje tik 24 valandos.
Tai, kas vyksta, – baisu
– Kaip vertinate tai, kas dabar vyksta Lietuvoje? Ar pritariate mokytojų streikui?
– Mes nestreikuojame, bet pritariame streikuotojams. Baisu tai, kas dabar vyksta. Kai mokytojai netenka kantrybės ir išeina į gatves, yra kažkas tokio.
Kaip aš vertinu reformą? Kaip padarytą didžiulę vadybinę klaidą. Jeigu būtų iš pat pradžių aiškiai pasakę, kad dabar keičiame darbo apmokėjimo modelį, o ilgainiui kelsime algas, viskas būtų gerai. Bet kai pareiškė, kad pakeitus modelį pakils algos, o jos nepakilo, tai natūraliai kyla nepasitenkinimas.
Tebūnie, buvo padaryta klaidų. Kas neklysta? Bet dabar ministerija, ekspertai, profsąjungų atstovai turėtų sėsti ir taisyti klaidas, kad visiems mokytojams būtų vienodos sąlygos.
Dabar ministerija tik ieško kaltų: tai savivaldybės, tai direktoriai kalti, kad nepavyko.
Kai yra dešimt profesinių sąjungų, o streikuoja viena, tai aišku, kas kreips dėmesį. Kol nebus vienos profesinės sąjungos, tol gerai nebus.
Žiauru, kai ne tik vaikai išvažiuojantys studijuoti į užsienį pasako, kad čia negrįš, bet ir geri mokytojai išvažiuoja. Man didžiausias smūgis buvo, kai šiemet trenkė durimis ir į Vokietiją išvažiavo lietuvių kalbos mokytoja metodininkė. Ji man buvo mokytojo pavyzdys: griežta, bet su šypsena veide. Kur mes nueisim, jeigu tokie mokytojai išvažiuoja?
Mėnuo, užsitęsęs 21 metus
– Kada supratote, kad norite būti fizikos mokytoju?
– Aš dievagojausi, kad nedirbsiu mokykloje, sakiau, kad čia ne mano nervams, tikrai nesugebėsiu, bet likimas taip sudėliojo, kad žmona (abu esam tos pačios specialybės) išėjo į dekretą ir direktorius priprašė ateiti pavaduoti, nes iki mokslo metų pabaigos buvo likęs mėnuo. Tas mėnuo tęsiasi jau 21 metus.
Per tą mėnesį pajutau, kad šis darbas fainas, be to, su jaunimu, niekada nepasensi. Dabar visada su pasididžiavimu sakau, kad esu mokytojas, ir neįsivaizduoju savęs dirbančio kitokį darbą.
Bet mama buvo teisi, kai sakė: „Mokykis, sūnau, nes dirbsi mažai apmokamą darbą.“ Nelabai aš mokykloje mokiausi, švelniai tariant, buvau pasiutęs. Manęs visur buvo pilna: agitbrigados, visokiausi renginiai. Ir dabar mokykloje manęs pilna.
Niekada nesigailėjau atėjęs į mokyklą. Labai esu dėkingas Lieporių gimnazijai. Kai tik atėjęs čia dirbti bandžiau kažkokį renginį padaryti ir man nepavyko, priėjo direktorė, apkabino taip kolegiškai ir sako: „Nenusimink, kitą kartą pavyks. Ne šventieji puodus lipdo.“
Pajutau, kad čia yra vertinamas ir palaikomas kiekvienas mokytojas, su sėkmėm ir nesėkmėm. Turbūt ši gimnazija man suteikė sparnus. Fantastiški čia ir kolegos, ir vaikai.
– Dar dėstote ir inžineriją?
– Taip. Va ten tai pasiaučiam: į trasą eina makaronai, spagečiai, modelinas, plastelinas, karšti klijai. Statom namus. Pasirenkam tokias egzotiškas šalis kaip Antigva, Farerų salos, aiškinamės, kokių medžiagų ten yra ir iš to statom namą. Iš pamokos vaikai išeina paišinom rankom ir drabužiais, bet linksmais veidais, o tai – svarbiausia.
Vaikų prašau „negūglinti“, nes rasti informaciją ir ją pritaikyti labai lengva, aš noriu, kad jie augtų, tobulėtų patys ieškodami.
Kartą eksperimentavom, per kiek laiko vanduo išbėga iš buteliuko. Kitą pamoką visi atsinešė buteliukus, prisipylėm vandens, laistėm ir ieškojom būdo, kaip išpilti greičiau. Paprastai išbėga per 5 sekundes, sukant – per 4,5 sek, o galiausiai atradom būdą per 0,89 sekundės – su šiaudeliu išpūsti. Pamoka išėjo šlapia, bet visi buvo patenkinti.
Dirbant su vaikais svarbu šypsena veide, asmeninės problemos turi likti šone, pamoka yra pamoka, ir tavo emocijos niekam neįdomios.
– Kuo dar, be mokytojavimo, užsiimate?
– Esu vienas iš žvejų klubo „Tironas“ įkūrėjų, neoficialiai mane vadina viceprezidentu. Labai patinka poledinė žūklė, bet dar nežvejoju, laukiu, kol ledas sutvirtės ir gal jau šią savaitę, jei tik leis orai, eisiu ant ledo.
Domiuosi numizmatika, kolekcionuoju pasaulio monetas, turiu surinkęs 215 valstybių monetų kolekciją.
Mėgstu keliauti, bet keliauju ne su kelionių agentūromis, o pats planuoju. Taip ir pigiau, ir pamatai tai, ką nori pamatyti.
Dar skautauju, priklausau mokyklos bendruomenės chorui, mokyklos mokytojų šokių kolektyvui. Visi mokytojai esame aktyvūs. Ir savo mokiniams sakau, kad esmė – ne išmokti matematiką, lietuvių kalbą, fiziką, mokykloje svarbiausia surasti save, ką nori veikti vėliau.
– Kaip jūsų gyvenime atsirado skautai?
– Skautauti pradėjau vos prieš penkerius metus. Ieškojau kažkokios naujos, įdomios veiklos. Kartą žvejyboje vakare sėdint su draugais prie laužo kilo mintis skautauti. Esu toks žmogus, kad jeigu darau, tai iš visos širdies. Dabar vadovauju visam tuntui, daugiau kaip 250 žmonių. Tikrai jaučiuosi prasmingai leidžiantis laiką.
Dabar mano ir pagrindinis laikas, ir laisvalaikis yra su vaikais. Didžiąją dalį vasaros atostogų praleidžiu su skautais. Kai liepos pradžioje įlendu į mišką, tai išlendu tik rugpjūčio pradžioje.
– Ar šeima nepriekaištauja dėl dėmesio stokos?
– Kadangi žmona suprato, kad manęs iš miško neištrauks, pati atėjo į mišką. Skautauja ir žmona, ir abu vaikai. Vienas sūnus septintokas, kitas – jau studentas, Vilniaus universitete studijuoja informacines technologijas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Remigijus Pozniakovas sako, jog inovatyvi pamoka gali būti turint vien popieriaus lapą – svarbu inovatyvūs metodai.
„Kaip aš vertinu reformą? Kaip padarytą didžiulę vadybinę klaidą. Jeigu būtų iš pat pradžių aiškiai pasakę, kad dabar keičiame darbo apmokėjimo modelį, o ilgainiui kelsime algas, viskas būtų gerai“, – apie šiandienos įvykius sako R. Pozniakovas.
Inovatyviausių mokytojų rinkimų organizatorių nuotr.
Lapkričio 23 dieną Šiaulių Lieporių gimnazijos mokytojas Remigijus Pozniakovas (centre) apdovanotas inovatyviausio fizikos mokytojo Lietuvoje prizu.