Muitinės laidotuvėmis džiaugsis kontrabandininkai

Muitinės laidotuvėmis džiaugsis kontrabandininkai

Muitinės laidotuvėmis džiaugsis kontrabandininkai

Kitąmet Šiauliuose gali nebelikti Teritorinės muitinės. Jei toks sprendimas bus priimtas, Šiaulių apskrities verslininkai nuo kitų metų vasaros atlikti su muitine susijusių formalumų vyks į Klaipėdą. Be to, baiminamasi, kad gali atsiverti keliai kontrabandai. O planuojamas logistikos centras apskritai atsidurtų kvailoje situacijoje.

Sunaikinimas gresia ne tik Šiaulių, bet ir Panevėžio teritorinei muitinei.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Vizija vis realesnė

Pagal Muitinės departamento Teritorinių muitinių reorganizavimo projektą Šiaulių teritorinės muitinės funkcijos Klaipėdos muitinei turėtų būti perduotos iki kitų metų liepos 1 dienos. Reorganizacija paliestų ne tik Šiaulių teritorinę muitinę (ŠTM), tektų panaikinti ir tris postus — Radviliškio geležinkelio, Mažeikių rajone veikiančio Bugenių geležinkelio bei Plungės krovinių.

Po reformos regiono verslininkus aptarnautų vietoje penkių likę du muitinės postai — Šiaulių oro uosto ir Šiaulių krovinių. Jie atliktų vienintelę — prekių importo bei eksporto įforminimo (deklaravimo) funkciją.

Muitinės departamentas Šiaulių ir Panevėžio teritorinių muitinių reorganizavimo projekte akcentavęs, kad abi muitinės po reorganizacijos prarastų atskiro juridinio asmens statusą, tad funkcijos, susijusios su valdymu, būtų perduotos atitinkamai Klaipėdos ir Kauno teritorinėms muitinėms.

Nebelikus Šiaulių teritorinės muitinės kaip atskiro juridinio vieneto, būtų panaikinti ir muitinės funkciniai skyriai, išduodantys leidimus prekėms perdirbti, kontroliuojantys muitinės sandėlius, prekių kilmės sertifikatus, apskaitantys mokesčius ir teikiantys įvairiausias kitas paslaugas.

Kontrabandai — žalia šviesa

Šiaulių teritorinės muitinės Muitinės veiklos organizavimo skyriaus viršininkė Virginija Šidlauskienė įsitikinusi, kad pertvarka muitinėje reikalinga, tačiau ne tokia. Jos nuomone, dabar siūlomas projektas pakenktų daugeliui verslininkų, kadangi su muitinės formalumais susijusius klausimus tektų spręsti geografiškai nutolusiose muitinės įstaigose (pavyzdžiui, Klaipėdoje).

Labiausiai pertvarka, V. Šidlauskienės nuomone, pakenktų pačiam Šiaulių regionui. Panaikinus Pažeidimų prevencijos skyrių gali susilpnėti ir kova su kontrabanda. Neramina, kad po muitinės pertvarkymo kontrabandinių krovinių gabenimu pagarsėjęs ir iki šiol labiausiai muitinės mobiliųjų grupių pareigūnų kontroliuojamas kelias Ryga— Tauragė— Šiauliai— Kaliningradas liktų be rimtesnės priežiūros.

„Galiu prognozuoti, kad Šiaulių teritorinės muitinės panaikinimas turės įtakos ne tik nusikalstamui didėti ir šešėlinei ekonomikai augti, bet ir stabdys ekonominę ir socialinę plėtrą“, — įsitikinusi skyriaus viršininkė.

Klaustukai

Prie Klaipėdos muitinės prijungus Šiaulių regioną Zoknių oro uoste esantis postas taptų pavaldus Klaipėdai. Ar Klaipėdos teritorinė muitinė būtų suinteresuota oro uosto posto plėtra? Šiuo metu muitinė su Šiaulių oro uostu turi rimtų planų kuriant oro uosto infrastruktūrą, atitinkančią Šengeno sutarties reikalavimus.

Šiaulių muitinė ir miesto savivaldybė pasirašiusios bendradarbiavimo sutartį dėl muitinės įstaigos steigimo Šiaulių pramoniniame parke, kur šiai įstaigai būtų suteikti plotai, patogūs atvykti krovininiams automobiliams. Ar Klaipėdos regionas, konkuruojantis su Šiauliais ir turintis savojo verslo interesų, nutrukdys įgyvendinti šių planų?

Kad muitinės panaikinimas turėtų tiesioginės neigiamos įtakos verslo patrauklumui ir plėtrai, yra įsitikinęs ir ŠTM Veiklos organizavimo skyriaus viršininko pavaduotojas Juozas Braslauskas.

„Verslas imtų trauktis į patogesnę muitinės paslaugų teikimo vietą, — sakė J. Braslauskas. — Vadinasi, iš Šiaulių iškeliautų investicijos.“

Stiprės kitų sąskaita

Neseniai Šiauliuose vyko Muitinės departamento vadovybės ir Šiaulių miesto savivaldybės bei verslo atstovų susitikimas. Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas Miškinis jame verslininkus bandė įtikinti, kad dėl planuojamos reorganizacijos Šiaulių regionas jokios žalos nepatirtų, esą sąlygos verslui dėl to nepablogėtų.

Šiaulių pramonininkų asociacijos atstovas ir UAB „Ruvera“ direktorius Arūnas Rupšys įsitikinęs, kad muitinės sistemos reforma turės tik neigiamos įtakos.

„Jei bent kartą per ketvirtį didelė dalis verslo asmenų vyktų į Klaipėdą tvarkyti muitinės formalumų, tai kainuotų apie du milijonus litų,“ — susirinkime sakė A. Rupšys.

Šiaulių apskrities viršininko pavaduotojas Vidmantas Jarulis įžvelgia, kad Šiaulių teritorinės muitinės naikinimas susijęs su situacijos politizavimu, kai tam tikrų regionų sąskaita stiprinami kiti regionai.

Šiaulių prekybos, pramonės ir amatų rūmų prezidento Vidmanto Japerto žodžiais, Šiauliai potencialiai — pirmasis miestas šalyje, kuriame veiks logistikos centras. „Vadinasi, jis turi būti vienas iš penkių pagrindinių regionų, su visomis verslo plėtrą užtikrinančiomis institucijomis“.

KONTRABANDA: Šiaulių teritorinės muitinės Veiklos organizavimo skyriaus viršininko pavaduotojas Juozas Braslauskas įsitikinęs, kad, sumažėjusi muitinės kontrolė, atvers kelius kontrabandai.

ABEJONĖ: Šiaulių pramoninkų asociacijos atstovas Arūnas Rupšys sakė abejojantis Šiaulių teritorinės muitinės reformos efektingumu. Nuotr. Rupsys pramonininkas_03

PARTNERIS: Šiaulių prekybos, pramonės ir amatų rūmų prezidentas Vidmantas Japerto teigimu, Šiauliai pagal prekių skirstymo srautus ir procedūras neatsilieka nuo kitų trijų didžiųjų šalies miestų.

 

EFEKTAS: Muitinės departamento atstovas prisipažino negalintis skaičiais pagrįsti Šiaulių teritorinės muitinės panaikinimo ekonominio pagrįstumo. Ekonominius nuostolius netrukus skaičiuos Šiaulių verslininkai.

REFORMA: Muitinės departamento planuose — Šiaulių teritorinę muitinę paversti Šiaulių krovinių postu.

 

 

Jono TAMULIO nuotr.

„Kontrabandinių krovinių gabenimu pagarsėjęs kelias Ryga— Tauragė— Šiauliai— Kaliningradas liktų be rimtesnės priežiūros.“