Naikintuvai ramybę ir saugo, ir trikdo

Naikintuvai ramybę ir saugo, ir trikdo

Naikintuvai ramybę ir saugo, ir trikdo

Šiaulių oro uoste dislokuoti NATO kariniai naikintuvai, saugantys Baltijos šalių oro erdvę, sulaukia ne tiktai palaikymo, bet ir priekaištų dėl keliamo triukšmo. Gyventojai skundžiasi skrydžiais virš gyvenamųjų namų ir lėktuvų variklių keliamu triukšmu. Bendruomenė pripažįsta, kad oro uosto niekas neiškels, tačiau norėtų savo skundus kariškiams išsakyti tiesiogiai susitikimuose.

Sigita STONKIENĖ

siga@skrastas.lt

Vaikas pradėjo krūpčioti

„Pirmadienį, lapkričio 30-ą dieną, 8 valandos 45 minutės nuo lėktuvų triukšmo įsijungė automobilių signalizacijos. Mačiau, kaip žmogus, užsiėmęs ausis, spruko slėptis už parduotuvės. Nuolatos girdime, kaip lėktuvai kyla, bet tokio garso dar neteko girdėti“, — “Šiaulių kraštui“ pasakojo Šiaulių miesto, Šimšės rajono, gyventojas Antanas (pavardė redakcijai žinoma — red.past.).

Vyriškis specialiai kreipėsi į redakciją, norėdamas pasidalyti karinio oro uosto kaimynystėje įsikūrusių gyventojų problemomis.

Lėktuvų pakilimo garsą, anot jo, dar būtų galima kentėti, jeigu ne variklių keliamas triukšmas. Tiesa, gaudesys trunka neilgai, bet nuolatos. Blogiausia, kai lėktuvų kilimo takas eina tiesiai virš gyvenamųjų namų: „Lėktuvui kylant, garsas toks, kad norisi stvertis už ausų ir pritūpti“.

Šiaulietis nemano, kad lėktuvų keliamas triukšmas yra natūralus reiškinys, dėl kurio oro uosto kaimynystėje įsikūrę žmonės neturėtų skųstis.

„Panašiais atvejais civilizuotose šalyse gyventojams tikriausiai būtų mokamos kompensacijos, — svarstė Antanas. — Deja, čia yra Lietuva.“

Popietę apsilankėme Zokniuose. Užsukome ir į Šimšės rajoną. Kaip tik tuo metu Šimšėje buvo girdėti lėktuvų variklių gausmas. Tiesa, prislopintas gatvės automobilių triukšmo ir kitų garsų.

Prie parduotuvės pakalbinome jauną šeimą. Ar jiems trukdo lėktuvų keliamas triukšmas?

Šešerių metų dukrytę auginantys Ingrida ir Mantas gyvena nuosavame name, šalia Salduvės parko. Tėvai pasakojo, jog prieš keletą metų, išgirdusi lėktuvų triukšmą, mažoji Gabija buvo pradėjusi krūpčioti. Krūpčiodavo ir miegodama. Bijodavo likti viena kieme, o išgirdusi kylantį lėktuvą, bėgdavo slėptis į vidų.

„Lėktuvai skrenda tiesiai pro namo stogą. Bet pripratome, atrodo, kitaip ir negali būti“, — sakė šiauliečiai.

Zoknių ir Šimšės gyventojai norėtų, kad jų nuomonę kariškiai išklausytų bendruomenių susitikimuose.

Švietimo įstaigose pakeisti langai

Lėktuvų triukšmą lopšeliui— darželiui „Auksinis raktelis“ Zokniuose prislopino plastikiniai langai, pakeisti šiauliečio Seimo nario Edvardo Žakario iniciatyva. Dalis langų pakeista 2004 metais, kita dalis — 2006 metais. Seimo nario rūpesčiu langai buvo pakeisti ir “Salduvės“ lopšelyje— darželyje bei Zoknių pagrindinėje mokykloje.

Faina Andrejevienė, „Auksinis raktelio“ direktorė, teigė, jog iki tol lėktuvai labai vargino: vaikai sunkiai užmigdavo pokaičio, būdavę sudėtinga kalbėtis telefonu.

Triukšmo lygis ženkliai viršijamas

Ką apie gyventojų problemas žino Šiaulių miesto savivaldybė?

Pasak Roberto Klimo, Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimo laboratorijos vedėjo, Savivaldybei skundžiasi ne tiktai miesto, bet ir Šilėnų (Šiaulių rajonas) gyventojai.

R. Klimas pažymėjo, kad civilinis Triukšmo valdymo įstatymas karinėms struktūroms negalioja. Sprendžiama geranoriškumo principu: pavyzdžiui, tariamasi su kariškiais, kad virš miesto būtų skraidoma kuo mažiau.

Praėjusiais metais kartu su Karo akademijos studentais buvo matuotas oro uosto triukšmas uosto prieigose, darželyje „Auksinis raktelis“, Zoknių mokykloje, centrinėje ir pietinėje miesto dalyje, gyvenamuosiuose namuose. Tyrimai vyko pusę metų.

Tyrimų duomenimis, karinių lėktuvų skrydžių metu triukšmo lygis virš gyvenamųjų rajonų, mokyklų ir darželių, centrinėje ir pietinėje miesto dalyse viršija leistiną lygį ir kinta nuo 96 iki 104 decibelų. Dienos norma yra 70 decibelų, o didesnė jau kenkia sveikatai. „Pavyzdžiui, esant 140 decibelų, gali sprogti ausų būgneliai“, — įspėjo R. Klimas.

Triukšmo lygis priklauso ir nuo to, kokius naikintuvus kokia šalis atskraidina.

„Viršijama labai smarkiai, paguoda ta, kad naktimis neskraido, — konstatavo R. Klimas. — Bet skrydžių buvo ir bus: mūsų visų saugumas ir NATO projektai įpareigoja“.

Tyrimo išvadose rekomenduojama bendradarbiaujant su oro uosto administracija bei kariškiais pasirinktoje teritorijoje įrengti nuolatinį triukšmo monitoringo postą bei siūlyti eksploatuoti kuo mažiau triukšmingus lėktuvus. 2011 metais planuojama parengti oro uosto triukšmo žemėlapį. Stacionarus triukšmo matavimo prietaisas mieste yra įrengtas.

„Vyksta nuolatiniai matavimai, geranoriška diskusija, teikiamos rekomendacijos. Tie tyrimų duomenys, suprantama, kariškiams yra kaip rakštis“, — “Šiaulių kraštui“ sakė R. Klimas.

Išsami tyrimo ataskaita pateikta laboratorijos tinklapyje wwww.matl.lt.

Kariūnai nori bendrauti

Paklausta, ar triukšmo tema buvo diskutuojama su vietos gyventojais, Agnė Balčiauskytė, Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazės vado padėjėja, sakė, jog gyventojai skundžiasi Savivaldybei. Neseniai susitikime su miesto vadovais išdėstytos skrydžių taisyklės ir priemonės triukšmui mažinti.

„Vietos ir NATO misiją atliekantys kariškiai stengiasi bendrauti su bendruomene. Aviacijos bazėje nuolatos vyksta ekskursijos, kuriose miesto ir šalies moksleiviai arba kiti lankytojai supažindami su orlaiviais ir bazės veikla, taip pat su NATO Oro policijos misija. Kariškiai lankosi ir šefuoja švietimo įstaigas, vaikų globos namus, organizuojamos šventės, varžybos, aviacijos šventės bendruomenei. Praėjusią gegužę aplinkinės mokyklos Aviacijos bazėje sukviestos į Kariuomenės ir visuomenės suartėjimo dieną“, — apie kariškių ryšius su visuomene pasakojo A. Balčiauskytė.

Šiuo metu Oro policijos misiją Baltijos šalyse vykdančios Vokietijos pajėgos skraido 6 naikintuvais „Phantom“ F-4F.

Pasak Virginijaus Steponavičiaus, laikinai einančio Aviacijos bazės vado pareigas, „Phantom“ F-4F“ naikintuvai yra labai seni, gyvenantys paskutines dienas.

Kariškio teigimu, žmogaus ausiai sudėtinga atpažinti naikintuvų garsą: tai priklauso nuo to, ar naudojamas forsažas, nuo variklio galingumo, lėktuvo svorio ir kitų parametrų. „Pavyzdžiui, kuo naikintuvas sunkesnis, tuo daugiau jėgos jam reikia įsibėgėti. Bet nebūtinai modernesnis naujesnis lėktuvas yra tylesnis“, — sakė V. Steponavičius ir pažymėjo, kad didžiausias garsas būna, kol lėktuvas įsibėgėja. Tai paprastai trunka dvi minutes.

KOMENTARAS

Triukšmą stengiamasi mažinti

Majoras Sergejus BUITVYDAS, laikinai einantis KOP Aviacijos bazės štabo viršininko pareigas:

— Virš Zoknių mikrorajono yra įrengti orlaivių išvykimo ir atvykimo maršrutai į ir iš Šiaulių karinio aerodromo, todėl orlaivių skraidymas virš Zoknių mikrorajono neišvengiamas.

Pagrindinė triukšmo priežastis yra ta, kad, esant blogam matomumui, lėktuvai, leisdamiesi žema trajektorija, išbūna gana ilgai nedideliame aukštyje, skleisdami triukšmą dideliame plote. Išskridimo ir atskridimo metu maksimalaus triukšmo lygis viršijimas nežymiai.

Nustatyta, kad išskyrus kilimą ir tūpimą ir tuos atvejus, kai gautas Civilinės aviacijos administracijos leidimas, draudžiama skristi virš tankiai gyvenamų didelių miestų rajonų, miestų ir gyvenviečių bei žmonių susibūrimo atskirose vietose žemiau kaip 1000 pėdų (300 m) nuo aukščiausios kliūties 600 m spinduliu aplink orlaivį; kitais atvejais — žemiau kaip 500 pėdų (150 m) virš žemės.

Suprasdami miestiečių rūpestį dėl triukšmo, vykdome triukšmą mažinančias priemones. Vienas iš efektyvesnių būdų — priversti lėktuvą kuo greičiau pakilti ir nuskristi. Sumažinome iki minimumo treniruočių skrydžių skaičių, skraidymus savaitgaliais ir naktimis.

NATO Greitojo reagavimo Oro policijos misiją Baltijos šalyse atliekantys pilotai dažniausiai atlieka tik vieną, du pakilimus naikintuvais šviesiu paros metu. Stengiamasi, kad skrydžiai virš Zoknių mikrorajono vyktų kaip įmanoma rečiau.

Citata: „Tėvai pasakojo, jog išgirdusi lėktuvų triukšmą, mažoji Gabija buvo pradėjusi krūpčioti. Krūpčiodavo ir miegodama.

KAIMYNYSTĖ: Naikintuvų triukšmo neapsikenčiantys gyventojai svarsto, ar už triukšmingą kaimynystę neturėtų gauti kompensacijų. Tiesa, prie oro uosto esančiuose kvartaluose butų kainos yra 20— 30 procentų mažesnės negu kitur mieste.

VARIKLIAI: Gyvenamosiose teritorijoje aplinkui karinį aerodromą šildomų variklių gausmas — įprastas, bet ne visiems malonus reiškinys.

LANGAI: Zoknių mikrorajono lopšelio— darželio „Auksinis raktelis“ direktorė Faina Andrejevienė džiaugiasi, kad pakeitus langus plastikiniais, triukšmas sumažėjo.

ĮSIPAREIGOJIMAI: Robertas Klimas, Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimo laboratorijos vedėjas: „Skrydžių metu triukšmo lygis viršijamas labai smarkiai, bet mūsų visų saugumas ir NATO projektai įpareigoja“. 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.