
Naujausios
Naujovės sankryžose vairuotojams kelia klausimų
„Šiaulių kraštas“ sulaukė vairuotojų pretenzijų dėl adaptyviųjų šviesoforų Šiaulių mieste. Vairuotojai pasakoja, kad būdami prie vairo turi kraipytis į šonus ir į priekį, norėdami pamatyti šviesoforo signalą.
Pareigūnai tvirtina, kad inovatyvi eismo reguliavimo infrastruktūra padėjo išvengti žūčių arba sunkių sužalojimų.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Kur žiūrėti?
Daugiausiai klausimų vairuotojai kelia dėl Gegužių, Lyros ir Gytarių gatvių sankryžos ir joje veikiančių šviesoforų. Esą jie įrengti taip, jog vairuotojams, stovintiems ties „Stop“ juosta, šviesoforo spalvas sudėtinga pamatyti.
„Anksčiau tokiais atvejais vadovaudavausi už sankryžos esančiais šviesoforais, o dabar daugelyje sankryžų jų tiesiog nėra“, – sakė pašnekovas apie gatvėse kylančius išbandymus. Anot jo, nepasivadovausi ir aukštai įrengtu šviesoforu – sustojus ties „Stop“ juosta, jis atsiduria virš automobilio.
Nebelikę dubliuojančių šviesoforų
Paaiškinti situaciją paprašėme šviesoforų įrengimu ir sureguliavimu mieste užsiimančios UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ Gamybos-technikos skyriaus viršininko pavaduotoją Mėtą Brazlauskienę.
Anot specialistės, šviesoforai įrengiami visada griežtai laikantis galiojančių Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių. Tos pačios taisyklės numato ir tai, kad, atliekant sankryžų rekonstravimo ar šviesoforų atnaujinimo darbus, dubliuojantys šviesoforai (vairuotojo žodžiais, esantys už sankryžos) šiuo metu jau nebeįrengiami.
Tokiose sankryžose vairuotojai, anot M. Brazlauskienės, privalo vadovautis šviesoforo, esančio kelio dešinėje (automobiliams, kurie stovi dešiniojoje kelio juostoje), ir kairėje (stovintiesiems kairiojoje kelio juostoje), signalais. Abu šie šviesoforai yra pasukti vairuotojams geriausio matomumo kryptimi – 30 laipsnių kampu.
Viršutiniai šviesoforai, apie kuriuos minėjo vairuotojas, anot M. Brazlauskienės, nėra skirti stovintiesiems ties „Stop“ juosta – jie nukreipti į tolį ir informuoja atvažiuojančius automobilius.
Bendrovės atstovė paaiškino, kodėl sankryžoje, kurioje veikia adaptyvūs šviesoforai, tiesiog privalu sustoti tiksliai prieš „Stop“ juostą. Tai todėl, kad sankryžoje įrengti transporto eismo davikliai.
Ties „Stop“ juosta sustojus automobiliui, transporto daviklis gauna informaciją, jog eismo juostoje yra transporto. Daviklis taip pat „išmatuoja“ sustojusių automobilių srautą ir įvertina, kiek laiko turėtų degti žalias šviesoforo signalas, kad visi tuo metu eismo juostoje stovintys automobiliai spėtų pravažiuoti sankryžą. Jei transporto kuria nors kryptimi eismo juostoje nėra, šviesoforo valdiklis praleis šią kryptį reguliuojančią šviesoforo fazę.
Taip pat pravartu žinoti, kad naujai įrengiamuose šviesoforuose programuojami saugos laikai, kai visomis kryptimis sustabdomas eismas. Saugos laikai, atsižvelgiant į sankryžos dydį, gali siekti nuo kelių iki keliolikos sekundžių ir skirti saugiai pabaigti pradėtą manevrą. Tad vairuotojai, įvažiavę į sankryžą degant žaliam šviesoforo signalui, manevrą užbaigs saugiai.
Šiaulių mieste šiuo metu penkiolikoje sankryžų yra įrengti adaptyvieji (reaguojantys į transporto priemones ir jų srautą) šviesoforai. Iš viso Šiauliuose šviesoforai veikia 49-iose sankryžose.
Statistika pagerėjusi
Teisutis Beržinskas, Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas, patvirtino, kad nemažai vairuotojų dėl adaptyviųjų šviesoforų veikimo yra kreipęsi į Savivaldybės Saugaus eismo komisiją. Eismo dalyvių pastebėjimai kaskart apsvarstomi.
Nepaisant pasitaikančių pretenzijų, pareigūnas įžvelgia daug teigiamo ėmus veikti gyventojų išmaniaisiais vadinamiems šviesoforams. Didžiausias pliusas – smarkiai pagerėjusi avarijų, kuriose nukentėjo žmonės, statistika. Per dvejus paskutiniuosius metus Šiauliuose nežuvo nė vienas eismo dalyvis.
Vis dėlto juodosiomis vadinamų vietų (avaringiausios vietos, kuriose per ketverius metus įvyko ne mažiau kaip keturi įskaitiniai eismo įvykiai) miesto gatvėse tebėra gausu. Paskutiniais skaičiavimais, jų net 46: 28 taškinės ir 18 linijinių (ištisos atkarpos).
Avaringiausia tebėra laikoma Tilžės, Gegužių ir Karaliaučiaus gatvių sankirta. Šią sankryžą numatoma rekonstruoti, taigi ir senuosius šviesoforus pakeisti adaptyviaisiais.
Juodųjų dėmių gausu ir visoje Tilžės gatvėje. T. Beržinsko teigimu, šioje gatvėje yra 13 taškinių juodųjų dėmių ir 7 linijinės juodosios dėmės.
Remiantis juodųjų dėmių Šiauliuose žemėlapiu teikiami siūlymai Saugaus eismo komisijai dėl eismo organizavimo inžinerinių sprendinių, kurie didintų eismo dalyvių saugumą konkrečioje vietoje.
Dažna eismo įvykio kilimo priežastis yra žmogiškasis faktorius – viršytas saugus greitis, neatidumas, neteisingai įvertinta kelio danga, pervertintas pasitikėjimas savo vairavimo įgūdžiais.
Ką derėtų žinoti?
* Nuo 2020 metų įsigaliosiančios Kelių eismo taisyklės nebenumato papildomos šviesoforo lentelės su rodykle, suteikiančia galimybę pasukti dešinėn, kai dega raudonas šviesoforo signalas. Naujai rekonstruotose sankryžose šių lentelių jau nebėra. Nuimtos jos ir avaringiausiose sankryžose. Nors dauguma vairuotojų įsitikinę, jog minėta rodyklė padėdavo padidinti transporto priemonių pralaidumą, tačiau pareigūnai žino, kad ji neretai sukeldavo pavojų per kelią einantiems pėstiesiems. Be to, pastebėta, kad į dešinę pasukantys vairuotojai neretai pamiršdavo, jog rodyklė tėra papildomas įrenginys ir pirmumo teisės ji nesuteikia.
* Ar žinojote, kad šviesoforo žalio signalo sekcijoje nupiešta posūkio rodyklė informuoja, jog jūsų posūkis yra saugus? Rodyklė reiškia, jog manevrą tuo momentu atlieka tik juosta, kuriai skirta ši šviesoforo sekcija, važiuojantys automobiliai.
Jei minėtos rodyklės žalioje šviesoforo sekcijoje nėra, vadinasi, jums privalu praleisti ne tik priešprieša atvažiuojančias transporto priemones, bet ir pėsčiuosius.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Adaptyvieji šviesoforai, veikiantys Šiauliuose, Gegužių, Lyros ir Gytarių gatvių sankryžoje, sulaukė ne vieno vairuotojo pretenzijų.
UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ Gamybos-technikos skyriaus viršininko pavaduotojos Mėtos Brazlauskienės ir Šiaulių apskrities Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininko Teisučio Beržinsko teigimu, sankryžose, kuriose įrengti adaptyvieji šviesoforai, avaringumas ženkliai sumažėjęs.
Sustojimas ties „Stop“ juosta būtinas norint, kad sureaguotų šviesoforo daviklis ir užsidegtų žalias signalas.