
Naujausios
Epidemijos niokojo ir Šiaulių kraštą
Šiaulių ekonomiją sekino kelios maro bangos, XIX amžiuje gyvybes šienavo cholera, pirmieji valstybės atkūrimo metai pažymėti ispanišku gripu. Pasak Šiaulių universiteto profesorės dr. Ritos Reginos Trimonienės, epidemijų tyrimus apsunkina tai, kad Šiaulių ekonomijos archyvas yra išnykęs.
Alino badas, maras ir karai
– Kokia pirmoji epidemija, susieta su Šiaulių kraštu, užfiksuota šaltiniuose?
– Kai kalbame apie epidemijas Šiaulių krašte, pirmiausia turime atsiminti, kad Šiaulių ekonomijos archyvas išnykęs, nėra ir bažnyčios metrikų, išskyrus XVII amžiaus, bet kaip tik to laiko, kai nebuvo didesnių epidemijų. Tai apsunkina nustatymus.
Epidemijos visada buvo, jos jau fiksuojamos nuo XIV amžiaus, tiesa, nieko negalime pasakyti, kiek XIV amžiaus epidemija, didysis maras, buvo palietęs Šiaulius.
To meto šaltinių tiek apie Lietuvą, tuo labiau, apie Šiaulius, labai mažai išlikę.
Turbūt pirma jau aiškiai Šiaulių krašte fiksuojama epidemija – tik XVII amžiaus. Iš karto reikia pasakyti, kad labai dažnai šaltiniuose bet kokios infekcinių ligų epidemijos paprastai buvo vadinamos tiesiog maru, nors galėjo būti visiškai kita liga.
Antras dalykas, epidemijos gali būti lokalios ir jeigu siaučia vienur, nebūtinai kitur. Pavyzdžiui, jei parašyta, kad Vilniuje siautė šiltinė, nereiškia, kad ji būtinai tais metais turėjo būti Šiauliuose – galėjo būti ir kitais.
Grįžkime prie pirmos aiškiai fiksuotos šaltiniuose epidemijos – tai 1625–1629 metai, kai Lietuvoje, o, ypač, Žemaitijoje, prasiautė maras ir tai buvo viena didžiausių maro epidemijų.
Ši epidemija susijusi su tuo, kad nuo 1625 iki 1628 metų buvo nederlingi metai dėl klimato pokyčių, buvo arba labai sausa, arba, atvirkščiai, labai daug lijo. Visiškai neužderėjo rugiai, miežiai, linai. Kai žmonės neturi, ką valgyti, jų imunitetas labai silpsta.
Žinome, kad visoje Žemaitijoje šis maras siautė beveik 4 metus, bet vėlgi labai skirtingai.
Šiauliuose ir Šiaulių ekonomijoje aiškiai yra fiksuojama 1629 metais. Ar maras buvo anksčiau, nežinome, bet 1629 metais yra Šiaulių miestiečių prašymas atleisti juos nuo mokesčių, nes, kaip rašoma dokumente, jie labai nukentėjo nuo maro epidemijos.
Jau kitais, 1630 metais, Joniškio miestiečiai taip pat kreipėsi į Abiejų Tautų Respublikos Seimą per savo pasiuntinius ir prašė karalių ir Seimą, kad būtų sumažinti mokesčiai. Vėlgi pagrindinis argumentas yra, kad nukentėjo nuo maro.
1625–1629 metais, manoma, Lietuva galėjo netekti apie trečdalio gyventojų.
Kita epidemija, kuri siautė faktiškai visoje Rytų Europoje, buvo taip pat maras – XVII amžiaus viduryje. Prasidėjo ji Maskvos valstybėje. Skirtingais skaičiavimais, Maskvos valstybėje mirė nuo milijono iki 3 milijonų gyventojų. Epidemija išplito ir į Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę, pirmieji simptomai – 1653 metai, kai fiksuojama maro epidemija Vilniuje.
Šiaulių ekonomijoje ji trumpai fiksuojama žinutėmis 1656 metais. Tuo laiku Šiauliai jau buvo okupuoti švedų, buvo sudegintas miestas, dvaras ir t.t. Labai sudėtinga pasakyti, kiek padarė žalos okupacinė kariuomenė, o kiek maras.
– Kokios epidemijos vėliau niokojo ekonomiją?
– Mažesnių epidemijų buvo nuolat, bet vėl masinė, didžiulė, kuri siautė visoje centrinėje rytų Europoje, buvo XVIII amžiaus pradžios.
Pirmieji maro epidemijos simptomai pasirodė jau 1702 metais dabartinės Ukrainos žemėse ir pamažu plito tiek Lenkijoje, tiek Lietuvoje. Manoma, kad būtent į mūsų žemes atėjo apie 1706–1707 metus, labiausiai nukentėjo Lietuvos regionai arčiau Baltijos jūros, šiuo atveju, Žemaitija. Šiaulių ekonomija priklausė Žemaitijai, taip pat nukentėjo kaimyninė Livonija, Kuršas, Prūsija arba Mažoji Lietuva. Žinome, kad Gilvyčių dvare iš 120 šeimų išgyveno tik 2 šeimos.
Epidemija tęsėsi iki pat 1711 metų, mirčių skaičių didino, kaip ir XVII amžiuje, prasidėjęs nederlius. 1708–1709 metais buvo labai šalta žiema, 1710 metais – vasaros sausra, kilo gyvulių maras, ne tik žmonių. Dar – Šiaurės karas. Istorikas Juozas Jurginis fiksuoja, kad užplūdo netgi skėriai.
Iš Šiaulių ekonomijos labiausiai nukentėjo Radviliškio miestas, netgi rašoma, kad išmirė iki paskutinio gyventojo. Ar iš tikrųjų taip buvo, sunku pasakyti, bet pačioje Žemaitijoje išmirė trys ketvirtadaliai gyventojų. Žinoma, skaičiavimai gali būti siejami ne tik su maru, bet ir su badu, karu.
M. Griškevičiaus, vieno pirmųjų mūsų archyvarų, kuris dar matė nesudegusius Šiaulių ekonomijos archyvus, skaičiavimais, Šiaulių ekonomijoje 1710–1711 metais beveik be gyventojų liko 58 kaimai, Šiaulių trakte – 23 kaimai, Joniškio trakte – 7, Žagarės trakte – 10.
Labai ilgą laiką tie kaimai buvo pustuščiai. Dokumentai XVIII amžiaus ketvirtame dešimtmetyje rodo, kad vis dar ieškoma kolonistų, kurie galėtų būti čia apgyvendinti.
Centrinės rytų Europos tyrimų apie marą yra nemažai, Lietuvoje tokie tyrimai tik pirmieji, nes iš to laikotarpio išliko labai nedaug žinių. Nevedamos dar buvo plačiai mirties bažnytinės knygos, kad būtų galima fiksuoti ir suskaičiuoti mirčių skaičių, daugiau sužinoma iš dvarų inventorių, kur fiksuojama, kad tas ar kitas kaimas yra tuščias.
Faktas, kad tuo metu siautė taip vadinamas buboninis maras arba „yersinia pestis“, jis užkrečiamas ne kvėpavimo takais, o pernešamas blusų, žiurkių, per katinus, šunis, užsikrėtimas buvo labai didelis.
Kaip minėjau, M. Griškevičius teigė, kad 1710–1711 metais maras Šiauliuose buvo, bet sunku pasakyti, ar tikrai prasidėjo būtent 1710 metais.
Milda Urnikytė bakalauro darbe tyrė netoli Šiaulių esančią Telšių parapiją. Telšių parapijos mirčių ir, ypač, gimimų knygos išlikusios. Jos teigimu, Telšių parapijoje maras prasidėjęs 1709 metais vasario-kovo mėnesiais ir tęsėsi iki 1711 metų.
Nuo 1706 metų prasidėjęs mirčių pakilimas baigiasi tik 1711 metų birželį, labai smarkiai nukentėjo Mažoji Lietuva, netoli Žemaitijos. Galiu pacituoti vieną autorių, kuris lietuviškai Mažojoje Lietuvoje rašė: „Smarkumas maro praplitęs, lavonais sviets pribarstytas,/ Kad ne gali grabus pridengti, viens antrą negali pakasti./ Ant lauko gul vilkti kūnai, šunys juos valgo bei varnai,/ Vaikelius mažus išmeta, nuo savęs vadenin meta.“
Nuo choleros iki „špankos“
– Koks buvo XIX amžius?
– Na, XIX amžiuje jau faktiškai nebefiksuojamas maras. Medicinos istorikai teigia, kad XIV amžiaus viduryje Vakarų Europoje persirgę europiečiai jau nebepatyrė tokios maro epidemijos. Kadangi Rytų Europa XIV amžiaus vidurio epidemija taip masiškai nepersirgo, tai persirgo XVIII amžiuje. Daugiau kaip ir būdavo marai, bet labai lokalūs, nedideli.
Bet XIX amžiuje daugiau fiksuojamos kitos epidemijos ir turbūt baisiausia buvo choleros epidemija. Kai kuriuose šaltiniuose choleros epidemijos dažnai vadinamos marais. Su dr. Laura Prascevičiūte rašėme apie kaimo kapinaites, dažnai jos vadinamos marų kapinaitėmis, nors iš tikrųjų su maru nelabai siejamos, o siejamos su kitomis epideminėmis ligomis.
Nusirisdavo epidemija irgi labai skirtingai. Pavyzdžiui, kitur nėra fiksuojama, bet Gruzdžių apylinkėse 1823 metais susirgo 260 žmonių, mirė 57. Beje, tai vadinama maru, nors iš tiesų buvo cholera.
Visgi didžiausia buvo 1830–1831 metų choleros epidemija, ji tęsėsi kai kur iki 1832 metų. Pikas buvo 1831 metų gegužės-spalio mėnesiais. Tai susiję ir su sukilimu, manoma, kad būtent sukilėliai slapstydamiesi užsikrėtė ir paskui pernešė epidemiją.
Jei kalbame apie Šiaulių kraštą, jau 1830 metų gegužės mėnesį fiksuojami pirmi susirgimai Liolių apylinkėse, kur vien Maironių kaime miršta 9 žmonės.
Arba, pavyzdžiui, 1831 metais, per patį piką, gegužės mėnesį ir vasarą, Birjočių kapinėse palaidoti 9 žmonės, Liaudiškių kapinaitėse – 4, Notiniškių kapinaitėse 7, Liepiškių kapinaitėse 8.
Mirtis nešėsi ir kilmingus, turtingus žmones, bajorus ir paprastus valstiečius, ir senus, ir vaikus. Choleros epidemija smarkiai prasiautė visoje dabartinės Šiaulių apskrities teritorijoje.
Kita epidemija, dažnai aprašyta, 1848 metais, prasidėjusi birželio 25 dieną. Prasidėjo ji nuo pašto, užsikrėsta per pašto siuntą iš Peterburgo ir pirmoji auka buvo pašto viršininkas Kornilevičius, kuris labai greitai, per šešias valandas, kaip rašoma, susirgo ir numirė.
Įdomu tai, kad Šiauliuose per tą epidemiją daugiau mirė žydų – 316, kaip fiksuojama, ir tik 23 krikščionys. Mirusiesiems nuo choleros buvo specialios, atskiros kapinės, uždrausta juo nešti į bažnyčią.
Patys žmonės, apie tai rašo Motiejus Valančius „Pastabos pačiam sau“, bijojo likti mieste, saugojosi įvairaus maisto, nevalgė obuolių, kriaušių, uogų, nes, manoma, kad šaltinis buvo užkrėsti obuoliai. Ir, kaip teigiama, iš Šiaulių liga greičiausiai paplito toliau po visą Žemaitiją.
Antroji choleros banga prasidėjo 1849 metų pavasarį, maždaug balandžio mėnesį. Žmonės sirgo visą vasarą, tebesirgo dar ir 1850 metais, fiksuojami susirgimai tiek Radviliškio apylinkėse, tiek ir kitose.
Dar viena didelė choleros epidemija buvo 1853 metais. Tyrinėjant metrikas matyti, kad buvo sergama gana plačiai visuose kaimuose, labai daug mirė, pavyzdžiui, Sidabravos seniūnijoje, vien Taukuočių kaime, 16 mirusiųjų per kelis mėnesius.
Choleros epidemijos būdavo protrūkiais, 1831, 1848, 1849, 1853, 1866, 1872, 1893, 1894. 1866–1894 labiau fiksuojamos likusioje Lietuvoje, Šiaulių apylinkėse daugiau fiksuojamos tik paskutinės, XIX amžiaus pačioje pabaigoje. Kitos tarsi nepasiekė, bent jau neatsispindi mirties metrikų knygose: greičiausiai nebuvo tokios sunkios, kaip pirmosios dvi.
Kita vertus, jau XIX amžiuje buvo imta rūpintis sergančiaisiais, kovoti su užkrečiamomis ligomis. Vilniuje buvo visuomenės sveikatos gubernijos komitetas, jam vadovavo daktaras K. Gelingas, jis turėjo parengti taisykles valstiečiams, ką jie turi daryti, kad nesirgtų įvairiomis ligomis, ypač, epidemijų metu, ir ką daryti, kai šalia nėra gydytojo. O kaip žinia, jo dažniausiai nebūdavo.
Jis rašo, jog labai svarbu, kad valstiečiai rengiasi netinkamais rūbais, kad žiemą, vasarą nešioja skrandas. Jis pateikia lenkišką posakį: „Iki Visų Šventųjų nenusiimk skrandos, po Visų Šventųjų su ta pačia skranda“ – taip valstiečiai Lietuvoje atseit sako. Taip pat jis rašo, kad ištisai, karta iš kartos, miega toje pačioje patalynėje, ant tų pačių pagalvių, net rūbus turguose perka senus. Ir kad gyvuoja prietarai: jei suserga, ligoniams liepia vaikščioti, kad ligonis neužsigulėtų, valgyti, kad nenusilptų, gerti degtinę, kad įgautų jėgų, o svarbiausia, nesusidėti su gydytoju, kiekvienas įsitikinęs, kad ligoninėje reikia mirti.
Beje, kai 1853 metais siautė choleros epidemija, kaip tik Šiaulių mieste buvo padidinta 1843 metais atidaryta ligoninė, įrengtas infekcinių ligų skyrius. Pagal K. Gukovskį, ligoninė buvo Gimnazijos gatvėje, vienaaukštis medinis namas žemomis lubomis. Ir, kaip K. Gukovskis rašo, mažai atitiko to meto higienines normas, bet joje dirbo 5 gydytojai ir buvo 40 lovų.
– XX amžius atsinešė ispanišką gripą?
– 1918–1920 metais visame pasaulyje siautė ispaniškas gripas. Kiek šiauliečių nukentėjo, sunku pasakyti, nes tuo metu buvo ir kitų užkrečiamų ligų, ir jų per daug nefiksavo. Specialiai peržiūrėjau to meto spaudą: jeigu užsimenama, tai tik labai trumpai.
Valdžios vyrams rūpėjo, kaip valstybę išlaikyti, nes kovojo su bermontininkais, bolševikais ir visais kitais.
Neseniai buvo paskelbti kunigo A. Pauliuko prisiminimai, jis rašo, kad 1918 metų spalio mėnesį Kupiškyje prasideda ispaniškas gripas. Ar jis atėjęs iki Šiaulių 1918 metais, sunku pasakyti.
Šiauliuose leistame „Sietyne“ (leistas tik nuo 1919 metų lapkričio mėnesio) nuolat rašė Šiaulių daktaras P. Avižonis. Jis buvo atsakingas už užkrečiamas ligas, jos pavadintos limpamomis ligomis.
1919 metų lapkričio mėnesį rašo: „Jau ištisi metai, kaip vienai epidemijai dar nepraėjus atsiranda kita: gripė („španka“)“. Kartu jis mini kitas ligas: dėmėtoji karštinė, raupai, kruvinoji, skarlatina ir t.t., vienu metu šios ligos siautė Šiaulių apylinkėse.
P. Avižonis išleido knygelę, kaip reikia apsisaugoti nuo limpamų ligų. Rūpintis švara, tualetais, pirtimis, valsčiuose pasirūpinti, kad būtų gydytojai, raupų skiepymas, mirimų registravimas, mokyklų, prieglaudų priežiūra. Jis atkreipia dėmesį, kad reikalinga izoliacija, karantinavimas.
P. Avižonis rašo ne vien tik apie gripą „španką“, bet ir apie tai, kad dar prieš karą Šiaulių apskrityje kasmet mirdavo 6 tūkstančiai žmonių, o nuo džiovos – apie 900.
Kitas straipsnelis laikraštyje „Sietynas“ – „Sveikatos reikalai“, 1920 metų vasarį rašo: „Kai kuriuose sodžiuose serga ištisai visi gyventojai – nėra kam nė gyvulių pašerti. Mirštančių skaičius didelis. Daug kalti patys žmonės, kad tinkamai nesisaugo“. Tai nebūtinai „španka“ arba gripas – čia rašo ir apie šiltinę, raupus, skarlatiną.
1920 metų balandžio mėnesį rašoma: „Tik niekur rodos nėra tokios tų ligų epidėmijos, kai Žagarės apylinkėje. Kai kuriuose sodžiuose ligonių yra beveik kiekviename kieme. Miršta jų irgi nemažas nuošimtis, pavyzdžiui, Rukuižių sodž. vienoj šeimoj iš 7 asmenų išmirė raupais 2–3 savaičių tarpe 6 žmonės“. Ir nors buvo skiepyta nuo raupų, bet, pasirodo, skiepai blogi.
1918–1920 metai siejami ne tik su gripu, bet ir visa kitų ligų puokšte, kuri kankino Šiaulių apylinkių žmones.
Beje, valstybė jau 1919 metų gegužės-liepos mėnesį išleidžia įsakymus, nors padėtis labai sunki, valdžios keičiasi, jais mobilizuojami medikai, veterinarai ir felčeriai iki 45 metų amžiaus. Studentai imami į felčerius ir liepiama jiems registruotis apskrityse, taip pat siųsti informaciją apie užkrečiamas ligas per apskričių viršininkus.
Liko kapinaitės
– Apie pirmą maro epidemiją XVII amžiuje Šiauliuose sužinome dėl prašymo atleisti nuo mokesčių. Kokiais svertais būdavo lengvinama padėtis epidemijų metu?
– Vienintelis svertas – sumažinti mokesčius arba iš viso tais metais nuo jų atleisti.
Gydytojų faktiškai nebuvo, didžiuosiuose miestuose – vienas kitas. Apie Šiaulius gailestingųjų vienuoliškų ordinų, kurie galėtų rūpintis, taip pat nebuvo. Žinome, kad rokitai XVIII amžiaus pradžioje Vilniuje labai daug prisidėjo gelbstint gyventojus. Mūsų apylinkėse tokių vienuolių nebuvo.
– Kaip epidemijos keitė kraštovaizdį?
– Kai kurie kaimai ištuštėdavo, taip ir neatsigaudavo, laikui bėgant, išnykdavo. Kiti galėjo persikelti su tuo pačiu pavadinimu ir į kitą vietą.
Įprastai per epidemijas buvo draudžiama mirusiuosius nešti į bažnyčią, laidota ne parapinėse kapinėse, o vietoje, kaimo kapinaitėse. Kaimo kapinaitės nuo XVII amžiaus buvo daugiau už įstatymo ribų, jos pamažu nyko, nes reikalauta laidoti parapinėse kapinėse. Bet būtent įvairių epidemijų metu jau niekas nežiūrėdavo, kaimo kapinaitės vėl pradėdavo funkcionuoti.
Kaimo kapinaitės ir iki šių dienų yra kraštovaizdyje.
„Pirmoji fiksuota epidemija 1629–1630 metais buvo pati didžiausia, kurios metu nukentėjo Šiauliai, bet pasakyti, kiek tiksliai žmonių išmirė, tikrai neįmanoma“, – sako profesorė dr. Rita Regina Trimonienė.
Progresas neapsaugo nuo pasikartojančių nelaimių
„Žmonės linkę galvoti, kad egzistuoja kažkoks esminis progresas. Jeigu kažkada kažkas buvo, dabar nepasikartos. Nors istorikai supranta, kad kai kurie dalykai taip lengvai nesikeičia ir egzistuoja pasikartojimai – ligų, karų, kitų nelaimių“, – sako karo istorikas profesorius Valdas Rakutis. Profesorius svarsto, kad ateities istorikai galbūt nuo 2020 metų skaičiuos naują periodizacijos etapą: didelės nelaimės pakeičia valstybių jėgų balansą, palieka pėdsakus žmonėse.
Skaudžios pasekmės
– Karas ir epidemijos turi daug sąlyčio taškų?
– Abu dalykai truputėlį skirtingos prigimties: vienus patys žmonės sukelia, kituose tampa pasyvūs proceso dalyviai. Tiesioginės priklausomybės nėra, bet yra ir panašumų, ir skirtumų.
Karo metu gerovė yra suardoma. Mūsų laikais karas sugriauna nusistovėjusias sveikatos apsaugos sistemas, o senų laikų problema – žmonės neturėdavo pasiruošę daug atsargų, karo metas sugriaudavo žemės ūkio ciklą. Prasidėdavo išsekimas ir badas. Žmonių nusilpimas prisidėdavo prie įvairių ligų kilimo ar išplitimo.
Sunku pasakyti, ar sutapimai, atsitiktinumas ar ne, gal labiau spekuliacijos, nes maro epidemija kyla dėl visai kitų priežasčių, maro užkratas, kiek yra žinoma, plito per žiurkių blusas. XVI–XVIII amžiaus pradžioje maro epidemija Lietuvos teritorijoje kildavo vos ne kas 10 metų, bet dažniausiai neišvirsdavo į dideles nelaimes.
Lietuvos istorijoje karai ir epidemijos labai dažnai sutampa.
1657–1659 metų maras sutapo su 1648 metais prasidėjusiu pražūtingu karu su kazokais, kuris savo ruožtu išprovokavo karą su Maskva (prasidėjo 1654 m.) ir Švedija (prasidėjo 1655 m.). Praktiškai visa to meto Lietuvos Didžioji kunigaikštystė (šiandieninė Lietuva, pietinė Latvija, Baltarusija ir dalis Lenkijos Palenkės vaivadijos) buvo okupuota.
Nespėjus pasiekti ikikarinio lygio, Lietuvą užgriuvo kita labai panaši nelaimė: jau 1694 metais prasidėjo neskelbtas pilietinis karas, kuris intensyviau ar mažiau intensyviai tęsėsi iki didesnių nelaimių pradžios, kai naujasis valdovas Augustas II Vetinas iš Saksonijos įsivėlė į ypač nesėkmingą karą su Švedija.
1710–1711 metais prasidėjus maro epidemijai, kraštas dar nebuvo atsigavęs, politinė valdžia neveiksni, valstybė pateko į tam tikrą stagnaciją, iš kurios pradėta atsigauti tik antrojoje amžiaus pusėje. Valstybė nustojo būti realia jėga, pateko į priklausomybę nuo Rusijos ir kitų kaimynų. Praktiškai Abiejų Tautų Respublika ir buvo palaužta tuo metu, o antroje amžiaus pusėje vykusios reformos jau negalėjo pasiekti kaimynų pajėgumų ir valstybė buvo sunaikinta.
– Kada Lietuvoje pradedama fiksuoti epidemijų istorija?
– Nelaimė, kad mūsų kultūra – labai neužrašinėjanti, tiesiog išskirtinai.
Pirmąjį lietuvišką raštą apie mūsų praeitį viso labo turime XV amžiuje, Vytauto skundas prieš Jogailą, paskui vadinamasis trumpasis ir ilgasis Lietuvos metraštis. Ilgasis metraštis, išsamesnis tekstas, – XVI amžiaus pradžia.
Ankstesni dokumentai yra kitų, mūsų kaimynų, dažnai – priešų. Dėl to mes turime mažai žinių. 1347–1351 metų (kiti dar ilgiau skaičiuoja) maro epidemijos, kuri Europoje, manoma, nusinešė apie pusę gyventojų, pas mus niekas nefiksavo. Maras Lietuvoje tikrai turėjo būti juntamas, tačiau nėra dokumentuotas.
Didžiulė maro epidemija, vadinamoji Juodoji mirtis, Europą labai stipriai paveikė. Pas mus ji nuskamba kažkaip tarp kitko.
XVI amžiuje jau turime vienokių ar kitokių šaltinių. Dažniausiai išlieka teismų dokumentai. Lietuvos Metrika – jau didžiulis masyvas dokumentų.
Dažnai amžininkai aprašo ligas ar pamini gaisrus, dideles nelaimes viename ar kitame tekste, tačiau dažniausiai jos yra lokalaus pobūdžio, paveikia tik tam tikrą miestą ar regioną.
Bet netgi ir vėlyva, jau XVIII amžiaus pradžios, 1711 maro epidemija, viena paskutiniųjų rimtų Lietuvoje, labai skausminga, irgi mažai yra dokumentuota. Tai apspręsta valstybės, kurioje būta didelio decentralizacijos lygio ir silpnos centrinės valdžios, pobūdžio.
Valstybėje buvo didelių problemų, Šiaurės karas tik persivertė į kitą pusę, valstybinė valdžia neaiški, vienas ar kitas valdovas, dažnai palaikomas svetimų jėgų, įsitvirtina ir vėl yra keičiamas kito. Taip truko nuo 1703 iki 1717. Ir tuo metu ši nelaimė. Daugiausiai detalių sužinome iš Prūsijos, kur viskas labai dokumentuota ir aprašyta. Tai – mūsų pašonėje ir aišku, kad pas mus vyko labai panašiai, bet iki galo duomenų neturime. Tiriant maro epidemijos padarinius Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje galime remtis tik tam tikrais regioniniais duomenimis.
– Kokių pasekmių palieka epidemijos?
– Pasekmės rimtos. Aišku, viską reikia sudėti į krūvą, ir karą, ir badą, ir marą. Yra aprašyta, kad tiek dėl XVII, tiek XVIII amžiaus nelaimių, konkrečiai, maro epidemijos metu, yra išnykę kai kurie kaimai ir jų pavadinimai. Arba rašo – „keliai užžėlė žole“.
Tai žmonėms darė didžiulį įspūdį: tokia nelaimė, taip skaudžiai paveikė.
Jeigu paimtume 1648 metus, kaip santykinai gerų laikų pabaigos atskaitos tašką, Lietuvos gyventojų skaičius pasiekė tą lygį tik XVIII amžiaus pabaigoje, apie 1767 ar 1768 metus. Ilgą laiką turėjome didelę demografinę duobę.
Vaida Kamuntavičienė, profesorė, tyrė Kauno dekanato bažnyčių istoriją. Teko girdėti jos lokalinio tyrimo pristatymą. Net 20 metų ir ilgiau žmonės kaimuose nesimeldė bažnyčiose (bažnyčios sudegintos švedų ir t.t.), o meldėsi tvarteliuose. Vadinasi, ekonomiškai laikėsi silpnai, nes negalėjo atstatyti bažnyčių, ilgą laiką vegetavo.
Ūkio istorija rodo, kad žemių plotai gan greit atsigaudavo. Kai išmiršta daugiau žmonių, žemės savininkai, ar privatūs, ar valstybės paskirti seniūnai, suinteresuoti, kad kuo didesnis žemės plotas būtų dirbamas, todėl taikydavo pridėtinės žemės metodą. Žmogus, pasiimdamas plėšinius, apleistą žemę, dešimt metų nuo jos nemokėdavo mokesčių.
Bet skaudžiausios pasekmės – žmonės nusivildavo. Pavyzdžiui, XVII amžiaus įvykiai. Kai valstybę ištinka didelė krizė, paprastai žmonės daro išvadas, jei valstybė buvo silpna, imasi ją stiprinti, mokosi iš klaidų. Pas mus keistas reiškinys: nebepasitiki valstybe, o daugiau pasitiki vietinėmis struktūromis, remia seimelius, vietinę organizaciją, ir labai nenori skirti pinigų valstybės biudžetui, nes ta valstybė vis tiek nepadės, kai bus blogai. Toks susmulkėjimas, valstybinės valdžios susilpnėjimas ir interesų susiaurėjimas.
Žmonės nebeturi pinigų (kalbu ir apie didikus), nebevažiuoja kitur, nebeturi už ką siųsti savo vaikų į užsienį mokytis. Ir raštai menkesni, nėra gilios minties. Žmogus nebepasitiki žmogumi, kaip tokiu, daugiau pasitiki pomirtiniu gyvenimu. Bažnyčios statomos sunkiausiais laikais.
Tokios skaudžios pasekmės, mano supratimu, yra labai pavojingos. Labai didelė nelaimė palieka pėdsakus žmonėse, jie pasikeičia.
Prūsiška tvarka
– Savo feisbuko paskyroje rašydamas apie epidemijas ir valstybių atsigavimą po jų, išskyrėte Prūsiją ir Fridricho Vilhelmo I (1688–1740) reformas. Kodėl?
– Prūsijos karalius Fridrichas Vilhelmas I labai išsiskyrė iš savo aplinkos. Tuo metu Europai imponavo Prancūzijos pavyzdys. Čia Liudviko XIV laikai, Prancūzija buvo visuotinis autoritetas. Karalius Saulė, šalia to, kad sutvarkė krašto ekonomiką, pastatė laivyną, labai didelį dėmesį skyrė blizgesiui, pastatė Versalio rūmus. Daug valdovų bandė kopijuoti Liudviką XIV. Ir dažnai ne ekonomikos modelį, bet rūmus, balius, spindesį.
Mūsų valdovas, Saksonijos kurfiurstas Fridrichas Augustas (Lenkijos karalius ir Lietuvos didysis kunigaikštis Augustas II), tuo keliu, deja, ir ėjo. Drezdeno Augusto rūmai – tikrai kažkas nepaprasto, Saksonijos istorijoje jis yra pats garsiausias valdovas, pas mus – vienas prasčiausių.
Fridricho Vilhelmo tėvas, pirmasis Prūsijos karalius Fridrichas I, buvo labai išlaidus, nuolat skolose.
Fridrichui Vilhelmui labai nepatiko tokia politika, jis viską darė priešingai. Pavyzdžiui, garsusis gestas, kai jis surinko meno rinkinius ir padovanojo Petrui I, kalbama, kad nuo šios kolekcijos prasidėjo Ermitažo muziejaus istorija Peterburge.
Daugiausia dėmesio jis skyrė ekonomikos pakėlimui, viską, ką uždirbdavo, iš esmės investuodavo į kariuomenę. Jis manė, kad Prūsijos statusas priklauso tiesiogiai nuo to, kiek ir kokios kariuomenės ji turi. Mūsų požiūriu, keistos tos jo reformos. Jos lygiai taip keistai atrodė ir to meto gyvenime. Jis tapo pajuokos objektu. Kvailys! Skurdžiai gyvena, nieko daug neinvestuoja, viską daro minimaliai. Sėdi karalius prie sąskaitų knygų, pinigus skaičiuoja, pats valdo, nuo ryto iki vakaro dirba ir, kad prasivėdintų, dvi valandas per parą savo gvardiją muštruoja kieme. Ir tas juokas iš jo truko kelis šimtus metų.
O dabar naujausi tyrimai rodo, kad jis ir sukūrė tą Prūsiją. Koks bebūtų neišsilavinęs ar neplačių pažiūrų, bet buvo geras ūkininkas. Ekonomika iš minusinės perėjo į teigiamą, subalansuotą biudžetą. Šio principo, tarp kitko, ir dabar Vokietija laikosi, ji niekada neleidžia, kad išlaidos viršytų pajamas.
Teisingai paskirstė mokesčius visoms gyventojų kategorijoms, nė vienos neišskyrė. Lietuvoje daugiausiai uždirbantys išvis mokesčių nemokėjo dėl to, kad buvo bajorai, kad turėjo kokią kariuomenę išstatyti savais pinigais ar dar kažką. Išskyrus, jeigu patys apsidėdavo mokesčiais nelaimių metu. Bet kaip kasdien?Prūsijoje nebuvo tokių išimčių. Užaugo bajoraitis ir – į valstybės tarnybą. Ten pasirinkimai keli, atitarnavo 10 metų valstybei, tada prašom, važiuok į savo valdas, gyvenk ten, rūpinkis, augink vaikus.
Ši Prūsijos sistema iš pradžių buvo pajuokos objektas, paskui, ypač jo sūnaus Fridricho II laikais, kai Prūsijos kariuomenė pradėdavo triuškinti tris-keturis kartus didesnius už save priešus ir tokias valstybes, kaip Prancūziją, Rusiją, Austriją, visi suprato, kad čia rimtas reikalas, bet viską nurašydavo vokiškam militarizmui, atseit, čia prigimtis. Bet iš tikrųjų viskas rėmėsi ekonominėmis reformomis, kurios buvo padarytos Fridricho Vilhelmo I laikais.
Man atrodo, kad mes dabar irgi dažnai nurašome žmones, kurie pinigus šykščiai laiko, bet taip sukuria prielaidas galimam klestėjimui. Tik, aišku, tas grubumas, Prūsijos priemonės, mums nepriimtinos, kai viskas daroma per prievartą.
Teko lankytis muziejuje buvusios Prūsijos teritorijoje (dabar Lenkijos), prie Ryn’o miestelio, ten pasakojo apie gyventojų papročius. Nors viskas nustatyta labai griežtai, valstybė rūpinasi žmonėmis, ar nederlius, ar kitos nelaimės, kaip maro epidemija. Galbūt iš labai paprasto išskaičiavimo, kad jie galėtų atsistoti ant kojų ir vėl mokėtų mokesčius. Bet kokiu atveju, valstybė visada padės. Ir tada atsiranda tarpusavio pasitikėjimo ryšys. Nes ta valdžia teisinga, gal ir nemaloni. Atsiranda paprotys, būdingas Rytprūsių gyventojams – valdžia yra pagarboje. Gal tai ir senesnių laikų palikimas.
Kai žmonės skirstydavo derlių, pirmiausia atiduodavo tai, ką privalėjo – kiek valdžiai priklauso, tą atiduoda, po to palieka sėklai, o tai, kas liko, žiūri, kur investuoti. Pas mus, ko gero, priešingai, pirmiausia pasirūpinama, kad pačiam užtektų, žodžiu, slėpti mokesčius yra kraujyje. Nes mūsų valdžia, jei XIX amžius, Rusija, svetima, bloga. Anksčiau valdovą kaltindavo absoliutizmu.
Tai – esminis skirtumas. Dėl to mums labai sunku juos suprasti, o jiems dar sunkiau mus suprasti. Pirmojo pasaulinio karo metu šitas nesupratimas buvo tiesiog nesuvokiamas, jie sakė, kokie čia rusai, kaip galima neklausyti valdžios, jie prasti, jie žemo lygio ir t.t.
O mūsų išlikimas priklausydavo nuo gebėjimo išgyventi sunkiais laikais. Kaip aš sakau, tipiškas lietuvio tipažas yra gudrus valstietis. Sakytume prasisukėlis, kažkaip sugebantis sunkiomis sąlygomis kažką padaryti. Tai visai priešinga kultūra negu Rytprūsių.
– Pirmojo pasaulinio karo pabaiga, kuriama Lietuvos valstybė ir šalia visų negandų – ispaniškas gripas. Kaip atrodė to meto Lietuva?
– Lietuva fiziškai ima save valdyti maždaug nuo 1919 metų vidurio. Nors mes švenčiame Vasario 16-ąją, bet realiai iki 1919 metų gegužės–liepos Lietuvą valdė vokiečiai. Nors ir Vyriausybę turėjome, realiai dar pagrindiniai svertai buvo kitos valdžios rankose.
Kiek teko girdėti medikų pasakymų, būtent vokiečiai ir organizavo priemones, kurios buvo nukreiptos ispaniško gripo pasekmėms mažinti. Jie visose savo valdomose teritorijose laikėsi tam tikrų taisyklių.
Teko skaityti knygą apie Pirmojo pasaulinio karo pabaigos, Nepriklausomybės kovų, partizanų veiklą, ten minima, kad vienas ar kitas karščiuoja, guli, miršta. Kadangi laikai labai permainingi, manau, normalios statistikos irgi nėra.
Keičia jėgų balansą
– „Žemė matė tiek ir tiek karų ir marų. Ir vis dėlto maras ir karas užklumpa žmones visada tokius pat nepasiruošusius“, – rašė Alberas Kamiu. Pandemija ir dabar užklupo netikėtai?
– Psichologiškai tam neįmanoma pasiruošti. Jeigu įvykiai vyko prieš daug metų, kai žmonės gyvai neatsimena, tai – tik istorikų kalbos. Ką tie istorikai, pasakas seka. Kol neatsitinka. Kai atsitinka, būna šiek tiek per vėlu, nes žmonės linkę galvoti, kad egzistuoja kažkoks esminis progresas. Jeigu kažkada kažkas buvo, dabar nepasikartos.
Nors istorikai supranta, kad kai kurie dalykai taip lengvai nesikeičia ir egzistuoja pasikartojimai – ligų, karų, kitų nelaimių, todėl manyti, kad iš esmės kažkas pasikeitė, negalima.
Bet negalima neigti ir progreso. Jis yra, gyventojų skaičius didėja, nėra ko lyginti, kaip gyvenome prieš šimtą metų, visai kitaip atrodo pasaulis.
Natūraliai žmones didžiosios nelaimės ištinka nepasiruošusius. Kad ir Antrasis pasaulinis karas, išvakarėse Prancūzijoje viešpatavo nuomonė, kad negali būti naujas karas, kad žmonės negali būti tokie kvaili ir vėl eiti į karą. Ir vis tiek įvyko.
– Galbūt nuo 2020 metų istorikai išskirs naują periodizacijos etapą?
– Dar klausimas, kas įvyks, bet kad data bus svarbi, be jokios abejonės. Mes dar nematome politinių pasekmių. Labai dažnai tokios nelaimės pakeičia jėgų balansą.
Pavyzdžiui, jeigu Amerika, kuri dabar yra galios šaltinis, dėl kažkokių priežasčių prarastų savo įtaką, atsirastų kitos jėgos. Nesvarbu, kuri valstybė, tiesiog keičiasi galios centrai.
Kinai bando išnaudoti šią besikeičiančią situaciją savo naudai. Ir Rusija dar bando kažką daryti, bet ji neturi potencialo. Tuo tarpu Kinija, nors nieko dažniausiai labai garsiai nešneka arba kalba formaliomis frazėmis, bet realiai daro. Galios monopolis, kuris dabar yra Amerikos pusėje, nėra toks tvirtas, kaip kad visiems atrodo.
Kinijos stiprėjimas yra akivaizdus, žiūrėsime, kaip virusas paveiks pusiausvyrą.
– Ko išmoko tokios krizės?
– Daug dalykų. Pirmiausia, valstybė turi rimtai žiūrėti į savo rezervus, į tą juodą dieną.
Labai pakeičia žmonių santykius. Kadangi dabar netgi giminės nelabai gali bendrauti tarpusavyje, mažasis šeimos pasaulis yra labai svarbus, jis tikras, patikimas. Manau, prioritetų prasme valstybė pradės daugiau dėmesio skirti sveikatos apsaugai ir vadinamajai sveikatos užtikrinimo sistemai, nes nuo to priklauso visų gyvybės. Taupymas medikų sąskaita arba įsivaizdavimas, kad privačios ligoninės pakeis valstybines – tos iliuzijos turėtų pranykti.
Valstybė buvo ta sistema, kuri gelbėjo, tad natūraliai turėtų valstybės reikšmė išaugti. Nes jau kurį laiką buvo tendencija, kad šitoje valstybėje blogai ir būti gerai negali. Pasirodė, kad reikalinga ta valstybė, nes nuo to, kaip ji tvarkosi, priklauso visų likimai.
„Tokios nelaimės padariniai gali būti juntami ilgą laiką: ekonomika atsigaus palyginus greitai, tačiau žmonių mąstymas, tikėtina, pasikeis negrįžtamai“, – mano profesorius dr. Valdas Rakutis.