Oro bėgiai vėl atsivynioja į Šiaulius

Oro bėgiai vėl atsivynioja į Šiaulius

Oro bė­giai vėl at­si­vy­nio­ja į Šiau­lius

Šiau­liuo­se bus ren­gia­mas sty­gi­nio trans­por­to – „Sky way“ pro­jek­to pri­sta­ty­mas. Esą no­ri­ma pa­ro­dy­ti, ko Šiau­liai ir Lie­tu­va ne­te­ko, iš­vi­ję „dan­gaus ke­lio“ kū­rė­ją, ru­sų moks­li­nin­ką. Prieš dve­jus me­tus jam te­ko skan­da­lin­gai trauk­tis, įsi­ki­šus ša­lies va­do­vams ir tei­sė­sau­gai.

Oro bė­giai šį kar­tą vy­nio­ja­mi šiau­lie­čio, in­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės „Sky way ca­pi­tal“ ak­ci­nin­ko.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ru­ta@sk­ras­tas

Eks­me­ras vėl ne nuo­ša­lė­je

Jus­ti­nas Sar­taus­kas, bu­vęs Šiau­lių me­ras, vie­nas iš kvie­ti­mų į ren­gi­nį da­lyto­jų. Prieš dve­jus me­tus jis ini­ci­ja­vo skan­da­lin­gą­ją „sty­gų“ su­tar­tį, už ku­rią bal­sa­vo mies­to Ta­ry­ba.

Po­li­ti­kai ta­da su­si­vi­lio­jo ža­da­mo­mis mi­li­jo­ni­nė­mis in­ves­ti­ci­jo­mis ir ne ma­žiau fan­tas­ti­ne idė­ja, jog ant pa­sta­ty­tų at­ra­mų nu­ties­ta sty­gi­ne ant­že­mi­ne tra­sa au­to­mo­bi­liai ga­lės skrie­ti iki 500 ki­lo­met­rų per va­lan­dą.

Ru­sų moks­li­nin­ko Ana­to­li­jaus Ju­nits­kio, sty­gi­nio trans­por­to kū­rė­jo, la­bo­ra­to­ri­ja ir ban­do­mo­ji tra­sa bū­tų 99 me­tams įsi­kū­ru­si Šiau­lių ae­rod­ro­mo ir NA­TO ba­zės pa­šo­nė­je.

Skan­da­las ki­lo, įta­rus grės­mes na­cio­na­liam sau­gu­mui. Į­si­ki­šo Pre­zi­den­tė ir Prem­je­ras, Šiau­lių po­li­ti­kai bu­vo pri­vers­ti nu­trauk­ti su­tar­tį.

Ko­dėl vėl į Šiau­lius grįž­ta oro bė­gių kū­rė­jai? Ką pri­sta­ti­nės?

„Kiek ži­nau, at­va­žiuos pri­sta­ty­ti Bal­ta­ru­si­jo­je jau pa­sta­ty­tos ban­do­mo­sios tra­sos, – sa­kė J. Sar­taus­kas. – Ka­dan­gi nuo Šiau­lių ta idė­ja bu­vo pa­skli­du­si, tai įsi­vaiz­duo­ju, jog at­va­žiuos pri­sta­ty­ti, ką gal­būt ga­lė­jo­me Šiau­liuo­se tu­rė­ti – rea­bi­li­tuo­ti tą idė­ją, kad jie ne šni­pai, kaip bu­vo įta­ri­nė­ja­ma.“

J. Sar­taus­kas aiš­ki­no, jog nė­ra ren­gi­nio ini­cia­to­rius. Ren­gė­jai jo tik klau­sę, ar bū­tų su­si­do­mė­ji­mas.

„Mies­to Ta­ry­ba juk bu­vo pri­ta­ru­si, koor­di­na­to­rius ži­no, kas rė­mė, tai ir da­vė kvie­ti­mus, paė­miau ke­lis pa­da­lin­ti po­li­ti­kams,“ – sa­kė bu­vęs me­ras.

Ne­ži­nąs, ką pro­jek­to ren­gė­jai ga­li siū­ly­ti mies­tui. Pa­siū­lė kreip­tis į ren­gi­nio koor­di­na­to­rių. Ži­nąs tik, jog bus ro­do­mas fil­mu­kas apie tra­są.

„Iš­va­ry­si­me ant­rą kar­tą, jei­gu ma­ka­ro­nus ka­bins ant au­sų. Bet jei­gu jau tes­tuo­ja tra­są, tai įdo­mu. Gal ir mes kaž­ką ge­ro ga­lė­jo­me tu­rė­ti?“ – svars­tė J. Sar­taus­kas.

Jo tei­gi­mu, dėl pro­jek­to su Šiau­liais kon­ku­ra­vo ki­ti mies­tai – Jo­niš­kis, Pa­ne­vė­žys, Ma­ri­jam­po­lė. Ren­gė­jai Sa­vi­val­dy­bei bu­vo per­ve­dę ir ga­ran­tiją – 1 mi­li­jo­ną litų.

„Pi­ni­gus gra­ži­no­me. Kai ga­vo­me pa­žy­mą ir vie­šo­je erd­vė­je pa­si­py­lė, kad gal­būt tai ne­są­ži­nin­gas vers­las, kad kve­pia fi­nan­si­ne pi­ra­mi­de, nie­ko ki­to ne­li­ko, kaip nu­trauk­ti su­tar­tį, – pri­si­mi­nė J. Sar­taus­kas. – Man at­ro­do, kad po to ir ki­tiems mies­tams bu­vo pa­sa­ky­ta ne­lįs­ti į pro­jek­tą. Ren­gė­jo bend­ro­vės są­skai­tas su­stab­dė, bet jo­kios bau­džia­mo­sios by­los neiš­kė­lė.“

Pro­jek­to ren­gė­jai ti­kė­jo­si pre­ten­duo­ti ir į eu­ro­pi­nius pi­ni­gus, my­nė Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos slenks­čius.

Koor­di­na­to­rius – ak­ci­nin­kas

Da­bar pro­jek­to pri­sta­ty­mą or­ga­ni­zuo­ja šiau­lie­tis Vla­di­mi­ras Kar­po­vas, ži­no­mas kaip įvai­rių so­cia­li­nių pro­jek­tų įgy­ven­din­to­jas.

„Šiau­lių kraš­tui“ jis pri­si­sta­tė esąs in­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės „Sky way ca­pi­tal“ ak­ci­nin­kas. Bū­tent ši bend­ro­vė kau­pia lė­šas fi­nan­suo­ti A. Ju­nits­kio pro­jek­tą. Yra pa­si­ra­šiu­si su­tar­tį su jo įkur­to­mis „Sky way“ įmo­nė­mis.

Esą vi­sa­me pa­sau­ly­je yra 3000 in­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės ak­ci­nin­kų. V. Kar­po­vas juo ta­po po A. Ju­nits­kio ne­sėk­min­go ban­dy­mo atei­ti į Šiau­lius, nes įsi­ti­ki­nęs pro­jek­to per­spek­ty­va.

„Šiau­liams ir Lie­tu­vai bu­vo pa­da­ry­tas di­de­lis nuo­sto­lis“, – ti­ki­no V. Kar­po­vas.

Jo ži­nio­mis, nuo­sto­lio tu­rė­jęs ir A. Ju­nits­kis, nes 1 mi­li­jo­no li­tų ga­ran­tijos taip ir neat­ga­vęs – ji li­ko įšal­dy­ta są­skai­to­se. Bet teis­mams esą ne­no­rįs gaiš­ti lai­ko.

„Pris­ta­ty­si­me ban­do­mą­ją tra­są, ku­ri pa­sta­ty­ta te­cho­no­lo­gi­jų par­ke, 30 ki­lo­met­rų nuo Mins­ko“, – sa­kė V. Kar­po­vas.

Jo ti­ki­ni­mu, va­kar tra­sa jau tu­rė­jo bū­ti ser­ti­fi­kuo­ta ir bu­vo su­reng­tas jos „pa­sau­li­nis“ pri­sta­ty­mas in­ves­tuo­to­jams.

„Iš 60 pa­sau­lio ša­lių jau yra in­ves­tuoto­jų, – ti­ki­no šiau­lie­tis. – Dar bus, tik lau­kia tra­sos ser­ti­fi­ka­vi­mo.“

Esą jau yra kont­rak­tas įdieg­ti sty­gi­nį trans­por­tą Aust­ra­li­jo­je. Ru­si­jo­je vėl su­si­do­mė­ta, nors ten A. Ju­nits­kio ban­dy­ta sta­ty­ti ban­do­mo­ji tra­sa bu­vo su­pjaus­ty­ta. Po naf­tos kai­nų kri­ti­mo esą su­vok­ta, kad sty­gi­nis trans­por­tas tu­ri pra­na­šu­mų prieš tra­di­ci­nį.

„Šiau­liuo­se pri­sta­to­me, kad žmo­nės ži­no­tų apie nau­jas trans­por­to tech­no­lo­gi­jas ir in­ves­tuo­tų, – įvar­di­jo tiks­lą. – Žmo­nes rei­kia per­spė­ti, ar rei­kia in­ves­tuo­ti į ma­ši­nas, nes mū­sų trans­por­tas eko­lo­giš­kas ir sau­gus ir tik­rai rei­kės ma­žiau ma­ši­nų. Tos nau­jos tech­no­lo­gi­jos ga­li grei­tai atei­ti ir į Lie­tu­vą.“

Kuo rem­da­ma­sis taip tvir­ti­na?

„Svei­ku pro­tu“, – at­sa­kė V. Kar­po­vas ir pa­svars­tė, „ne­gi lie­tu­viai to­kie ne­pro­tin­gi“, kad ne­sup­ras­tų nau­jo­vės pra­na­šu­mų.

Pro­jek­tą ki­tą pir­ma­die­nį Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­ko­je at­va­žiuos pri­sta­ty­ti in­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės „Sky way ca­pi­tal“ di­rek­to­riai. Pats A. Ju­nits­kis neat­vyks.

Din­go iš Lie­tu­vos

Po skan­da­lin­gos A. Ju­nits­kio bend­ro­vės su­tar­ties su Šiau­lių sa­vi­val­dy­be Pre­zi­den­tė ini­ci­ja­vo įsta­ty­mo pa­tai­sas, kad po­ten­cia­lūs in­ves­tuo­to­jai, no­rin­tys kur­tis ša­lia stra­te­gi­nių ob­jek­tų, bū­tų įver­tin­ti na­cio­na­li­nio sau­gu­mo po­žiū­riu.

Pa­te­ko iš­ra­dė­jas ir į tei­sė­sau­gos aki­ra­tį.

Lie­tu­vos ban­ko Prie­žiū­ros tar­ny­ba, at­li­ku­si ty­ri­mą, kons­ta­ta­vo, jog A. Ju­nits­kio kom­pa­ni­jos ak­ci­jų pla­ti­ni­mas pra­si­len­kia su įsta­ty­mais, krei­pė­si į pro­ku­ro­rus ir įspė­jo ki­tų ša­lių fi­nan­sų prie­žiū­ros ins­ti­tu­ci­jas.

Lie­tu­vos fi­nan­si­nių nu­si­kal­ti­mų ty­ri­mo tar­ny­ba (FNTT) pra­dė­jo iki­teis­mi­nį ty­ri­mą dėl ga­li­mo su­kčia­vi­mo, ne­tei­sė­to ver­ti­mo­si ūki­ne, ko­mer­ci­ne, fi­nan­si­ne veik­la, ga­li­mai nu­si­kals­ta­mu bū­du įgy­tų pi­ni­gų le­ga­li­za­vi­mo. Tik A. Ju­nits­kio ap­klaus­ti ne­pa­vy­ko, nes jis iš Lie­tu­vos iš­vy­ko.

„Sky way ca­pi­tal“ sa­vo tink­la­la­py­je ir šian­dien ra­gi­na sku­bė­ti įsi­gy­ti ak­ci­jų.

Pats A. Ju­nits­kis sa­vo tink­la­la­py­je yra ti­ki­nęs, jog „lai­min­gų ak­ci­nin­kų“ lau­kia di­vi­den­dai per vi­są tech­no­lo­gi­jų gy­va­vi­mo cik­lą – ne ma­žiau kaip 100 me­tų. Prog­no­za­vo, kad per tą lai­ką ak­ci­jos dar brangs „tūks­tan­tį kar­tų“.

Va­kar „Sky Way Ca­pi­tal“ sa­vo pro­fi­ly­je „Fa­ce­book“ pa­tal­pi­no pra­ne­ši­mą su nuo­trau­ko­mis, kad esą pra­si­dė­jo ban­dy­mai "Eko­Tech­no­Par­ke".

„Sky Way Ca­pi­tal“ pro­fi­lio „Fa­ce­book“ nuo­tr.

Giedriaus BARANAUSKO nuo­tr.

Šiau­lie­tis Vla­di­mi­ras Kar­po­vas, ta­pęs „Sky way ca­pi­tal“ ak­ci­nin­ku, pe­rė­mė oro bė­gių po­pu­lia­ri­ni­mo es­ta­fe­tę.

Prieš dve­jus me­tus „dan­gaus ke­lio“ iš­ra­dė­jas Ana­to­li­jus Ju­nits­kis (kai­rė­je) sve­tin­gai prii­mi­nė­tas tuo­me­ti­nio me­ro Jus­ti­no Sar­taus­ko, ku­ris su­si­do­mė­ji­mo pro­jek­tu ne­pa­ra­ran­da iki šiol.

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė­je „sty­gų su­tar­tis“ bu­vo pa­si­ra­šy­ta 2014 me­tų rug­sė­jį, o po­ros sa­vai­čių nu­trauk­ta įžvel­gus grės­mes na­cio­na­li­niam sau­gu­mui.