
Naujausios
MERAI BE REGALIJŲ
„Politikoje storos odos neužsiauginau“
Šiaulių universiteto (ŠU) docentas, mokslų daktaras Alfredas Lankauskas, buvęs Šiaulių meras, vienintelis miesto Taryboje dirba nuo pat pirmosios kadencijos. Per tris dešimtmečius politikoje perėjo „ugnį ir vandenį“, išbandymą valdžioje ir opozicijoje. „Nereikia valdžios postuose užsibūti, valdžia turi keistis“, – sako jis šiandien.
Tęsiame pokalbių ciklą „Merai be regalijų“.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Politikas netyčia
– Esate Šiaulių miesto tarybos narys be jokios pertraukos nuo 1990 metų savivaldos rinkimų. Ar pretenduosite į dar vieną kandenciją?
– Ne, rinkimuose nebedalyvausiu. Baigsiu politiko kelią, atšvęsdamas veiklos 30-metį – tiek veiklos metų bus įskaitant Sąjūdžio metus.
– Kaip atėjote į politiką?
– Save vadinu politikos „netyčiuku“, politikoje dalyvauti neplanavau. Buvau Kauno politechnikos instituto Šiaulių fakulteto Sąjūdžio grupės narys. Kai reikėjo iškelti kandidatą į miesto Tarybą, Sąjūdžio grupei pasirodė, jog mano biografija tam tinkama.
Jau buvau mokslų daktaras, niekada nebuvau komunistų partijos narys. Esu iš tremtinių šeimos, mano senelis buvo aukšto rango Lietuvos kontražvalgybininkas. Jam pavyko tremties išvengti, o jo šeimą ištrėmė likus savaitei iki karo – 1941 birželio 14-ąją. Tremtyje mano tėvai susipažino, Sibire ir gimiau, į Lietuvą grįžome tik 1957 metais.
Kai įkalbėjo rinkimuose kandidatuoti, jokios agitacijos už save nedariau. Buvo savos gamybos plakatai – ant vatmano lapo išspausdintas tekstas ir priklijuota nuotrauka. Bet išrinko.
– Koks buvo tas politinis debiutas?
– 1991 metų sausį, ypač po Sausio 13-osios tragiškų įvykių, įsivyravo didžiulė įtampa. Miesto Taryba įsteigė Nacionalinių mažumų komisiją. Mane paskyrė jos pirmininku, kadangi gerai kalbėjau rusiškai ir turėjau ryšių su aerodromo kariškiais, nes buvau sporto aviatorius.
Kariškiai sakė, jog baiminasi dėl savo šeimų. Tikinau, jog lietuviai ne ta tauta, kuri kerštautų kariškių šeimoms. Tada pirmą kartą, kaip politikui, teko kalbėti į eterį televizijos studijoje. Šiauliuose ji slapčia buvo įrengta Dramos teatre po to, kai Vilniuje buvo užgrobta Lietuvos televizija ir radijas. Toks buvo mano politinis debiutas.
Tarybos nariai turėjom ypatingų užduočių. Man buvo pavesta ir stebėti kariškių judėjimą mieste. Kai prasidėjo 1991-ųjų rugpjūčio pučas Maskvoje ir miesto Taryba liko be ryšio priemonių, jos buvo blokuojamos, telefonai kontroliuojami, reikėjo užtikrinti ryšį ekstra atvejui.
Iš aeroklubo sklandytuvų išėmėme radijo stotis, bazinę radijo stotį pastatėme KPI fakulteto pastato ketvirtajame aukšte ir penkias radijo stoteles išdėstėme ten, kur reikėjo.
Su Meškuičių aerodromu sutarėme ir jo Barysų radijo švyturį perdarėme į Vilniaus radijo bangų dažnį, pertvarkėme į transliacinę radijo stotį, kad balsas galėtų sklisti į eterį. Ta mūsų stotelė apėmė pusę Lietuvos. Turėjo iš Aukščiausiosios Tarybos atvažiuoti ir į eterį perskaityti kreipimąsi dėl situacijos. Bet sulaukėme tik teksto, sako, suraskite aktorių, kuris perskaitytų. Aktoriaus nerado, man liepė skaityti. Bet taip ir neteko į eterį išeiti, nes atėjo žinia, jog pučas žlugo.
– Sakote, jog politinė karjera nerūpėjo, bet jau 1991-ųjų lapkritį tapote Tarybos pirmininku. Kaip tai įvyko?
– Tada tiesiog užėjo epidemija versti savivaldybių tarybų pirmininkus ir merus. Kaip matote, vertimų virusas nėra naujas.
Aš buvau kategoriškai prieš Tarybos pirmininko Jono Tručinsko ir mero Kazimiero Šavinio vertimą. Maniau, kad tuo pereinamuoju laikotarpiu svarbu yra valdžios stabilumas. Bet perversmas įvyko.
Po perversmo vieną vakarą sulaukiau skambučio. Kultūros frakcija, kurios nariu tuomet buvau, pasikvietė pasikalbėti. Sako, matom tave Tarybos pirmininku. Jeigu duosiu sutikimą, eis derėtis su kitomis Tarybos grupėmis. Kandidatų buvo dar septyni ar aštuoni. Maniau, kas čia balsuos už mane, bet nubalsavo ryškia persvara.
Po rinkimų atėjau į Tarybos pirmininko kabinetą – ant stalo guli kabineto raktai, tarnybinio automobilio raktai ir antspaudas. Pasižiūrėjau pro langą į Aušros alėją ir sau tariau: „Bet tu ir avantiūristas“.
Pradėjau dėlioti, ką toliau darysiu: reikia mero, mero pavaduotojo. Tada meras ir jo pavaduotojas nebuvo Tarybos nariai. Mero pareigos atitiko dabartinio administracijos direktoriaus pareigas.
Tiek politikų, tiek savivaldybės valdininkų klausiau, ką jie mato mero pareigose? Apsistota ties dviem – Arvydu Salda ir Romualdu Janušu. Meru buvo išrinktas Arvydas Salda. Su juo sudarėme tandemą ir iki pat kadencijos pabaigos 1995 metais dirbome be jokių perversmų.
– Lemta buvo dar būti meru. Kaip juo tapote?
– Per antruosius savivaldos rinkimus kandidatus kėlė jau daug partijų. Tremtinių draugija, o aš buvau jos narys, į rinkimus ėjo su konservatoriais, mane delegavo į jų sąrašą. Su šiuo sąrašu buvau išrinktas į Tarybą. Nors buvau nepartinis, konservatorių vadovybė nusprendė mane siūlyti į miesto merus. Išrinko ir dirbau visą kadenciją, kuri tada buvo dvejų metų. Po to dar ir trečią Tarybos kadenciją išrinko meru. Ji tęsėsi trejus metus.
Iš viso Savivaldybėje devynerius su trupučiu metų dirbau ir niekas niekada nebandė manęs versti – gal rūsti veido išraiška atbaido?
Po euforijos – sunkiausias laikotarpis
– Ką labiausiai iš to laikotarpio įsiminėte?
– Įsimintiniausias buvo pats faktas, kad esame nepriklausomi. Atmintyje paliko žymes ir pereinamojo laikotarpio sunkumai.
Pagrindinės miesto gamyklos bankrutavo. Rusijos kariuomenei išėjus, reikėjo perimti paliktą turtą, aerodromą. Buvau ir lito įvedimo komisijos pirmininkas mieste. Pirmą kartą pamačiau, kaip atrodo milijonas litų natūroje.
Prisimenu tą dieną, kai išlydėjome Rusijos kariškius. 1993 metų rugpjūčio 30-ąją jie patys mane pasikvietė į Zoknių arerodromą, į atsisveikinimo vakarienę.
Pripylė visiems po pilną degtinės „granionij stakan“ ( 200 gramų kertuota stiklinė) ir vienas aukšto rango karininkas sako: „Predsedatel, vsio sochranite, my verniomsia (pirmininke, viską išsaugokite, mes dar sugrįšime). Atsakiau jam: „Jeigu ir grįši, tai tik kaip svečias“.
Tas laikotarpis buvo pats sunkiausias. Pirmą kartą nepelnytai pajutau tautos rūstybę. Dėl įmonių bankroto vyko mitingas, žmonės veržėsi į Savivaldybę ir rėkė: „Vagys, vagys“. Negalėjau nesureaguoti: koks gi aš vagis – vos pusę metų čia dirbu. Išėjau kalbėtis, o man kibo į atlapus – lietpalčio sagų netekau. Bet pavyko gauti žodį ir minią nuraminti.
Žmonės viską keikė: ir V. Landsbergį, ir A. Brazauską, ir vietinę valdžią. Buvo ir provokatorių kurstytojų.
Įsiminė KGB skyriaus iškraustymas iš patalpų. Kai atėjom, ta patalpa buvo tiek prirūkyta, kad per dūmus nieko nesimatė, akis graužė. Saugumiečiai aiškiai buvo pasimetę, nežinojo, ką daryti, ar paklusti vietinei valdžiai, ar Maskvos. Klausiau apie archyvus, teigė, jog jie seniai išvežti, o likę tik nereikšmingi popieriai. Sakė: „Jeigu nori, gali pasiimti.“
Tas dešimtmetis buvo ir banditizmo siautėjimo laikotarpis. Tik ir lauki, ar nepaskambins, kad kažkas sprogo. Banditai šaudėsi ir sprogdino vieni kitus. Sprogdino policijos komisariatą, mokesčių inspekciją.
Pats girdėjau, kaip vienam tų banditų su palyda einant, nuskambėjo: „Tikrasis miesto meras eina.“ Bet su manimi jie sveikindavosi.
Savivaldybė buvo atsakinga už teisėtvarkos situaciją mieste. Iš pradžių jai buvo pavaldus vidaus reikalų skyrius. Kai jo viršininku pasiūliau Romasį Vaitekūną, kai kas manė, jog jis „prosovietinis“ pareigūnas, bet aš taip nemaniau. Taryba jį paskyrė maža balsų persvara, o vėliau R. Vaitekūnas tapo vidaus reikalų ministru.
Pirmieji įsteigėme Savivaldybės policiją. Tos idėjos entuziastas buvo miesto Tarybos narys Alfredas Vilbikas, jį paskyrėmė Savivaldybės policijos komisaru. Įkūrėme šešias nuovadas, nupirkome joms po automobilį. Vidaus reikalų ministerijos paprašėme nupirkti ginklų.
Slaptoji užduotis – išsaugoti oro uostą
– Kaip atsitiko, kad Zoknių aerodromas tapo ne valstybės, o Savivaldybės?
– Iš pradžių aerodromas priklausė Susisiekimo ministerijai, bet atviru tekstu ministras pasakė: „Mums jis nereikalingas, jeigu norit, pasiimkit.“ Kariškiai irgi teigė: „Aerodromas geras, bet mums nereikalingas“. Strategavo, jog jiems reikia aerodromo Vakarų Lietuvoje.
Bet kadangi objektas buvo stambus, nekilo ranka į jį lengvai numoti. Buvau iškviestas į Valstybės gynimo tarybą, ten priimtas sprendimas išsaugoti Zoknių aerodromą. Po tiek dešimtmečių jau galiu apie tai atvirai kalbėti.
Algirdas Brazauskas, kuris tada buvo Valstybės gynimo tarybos pirmininkas, išlydėdamas mane iš posėdžio paspaudė ranką ir pasakė: „Mere, reikia viską padaryti, kad tas oro uostas būtų išsaugotas, o mes tau padėsime.“
Nyderlandų vyriausybė davė kelis milijonus guldenų galimybių studijai parengti – oro uosto ir laisvosios ekonominės zonos. Tada pirmą kartą bendravau su Dalia Grybauskaite. Ji dirbo Užsienio reikalų ministerijos Ekonomikos departamento direktore, – tai buvo jos kuruojama sritis.
Bet žymiai daugiau milijonų reikėjo pačiai oro uosto rekonstrukcijai. Iš tuometinio Premjero patarėjo gaunu laišką, jog reikia parengti paraišką dėl rekonstrukcijos finansavimo ir važiuoti į Jungtinės Karalystės parlamentą pristatyti projektą.
Su trimis Lietuvos projektais važiavome – muitinės aprūpinimo, geležinkelių atnaujinimo ir Šiaulių oro uosto. Paskutinis kalbėjau tada dar siaubinga savo anglų kalba, o manęs vis klausinėjo ir klausinėjo. Tik vėliau supratau, kad svarstyklės krypo finansuoti Šiaulių oro uosto projektą. Britai surikiavo prioritetus ir mes atsidūrėme pirmoje vietoje.
Kreditą gavome, bet reikėjo valstybės garantijos. Labai sunkiai ją gavome. Susisiekimo ministras buvo piktas, kad kiti projektai buvo aplenkti: „Sučiupai už mažo pirštelio, o galų gale užmovei kilpą ant kaklo. Ar paminklą sau statysi?“
To etapo rekonstrukcija iš viso kainavo 40 milijonų dolerių.
– Ar nemanote, kad su oro uostu iš tiesų sau pasistatėte paminklą?
– Nemanau. Aš tik A. Brazausko užduotį įvykdžiau – oro uostas buvo išsaugotas, valstybei jo reikėjo ir pažiūrėkite, į ką išsivystė – į Aviacijos bazę, NATO bazę. Tai ir buvo ta slaptoji užduotis. Gavau už tai vyriausybinį apdovanojimą – S. Girėno ir S. Dariaus medalį, A. Brazauskas įteikė.
Jau tada buvo aišku, jog į Šiaulių regioną nepritrauksi daug lėktuvų komerciniais pagrindais, užtenka Lietuvai dviejų-trijų tarptautinių oro uostų, o čia reikėjo karinės bazės. Bet atviru tekstu to sakyti negalėjai, kaip figos lapeliu reikėjo dangstytis verslo planais.
– Bet ir dabar planai braižomi. Savivaldybė meta beveik 10 milijonų eurų į oro uostą, ar atsirado kokia perspektyva?
– Pozityvus yra noras Šiauliams turėti civilinį oro uostą. Bet reikia suprasti, jog oro uostas pats savaime nepritraukia lėktuvų. Lėktuvų skrydžius traukia regiono ekonomika: jeigu čia bus ką vežti ir iš čia ką išvežti, oro uostas gyvuos.
Bet ir Savivaldybėje turi būti žmonės, kurie tikslingai dirbtų ta kryptimi. O, štai, koks paskutinis pavyzdys – ateina kompanija, kuri nori užsiimti lėktuvų remontu. Bet Savivaldybės administracijos direktoriui pasirodė, kad sutarties projektą reikia keisti. Tempė pusantrų metų, kol pasirašė sutartį.
Apie valdžios kaitą
– Ar įžvelgiate, kad kai ką galėjote daryti kitaip, būdamas meru?
– Be abejo. Visų pirma nebūčiau likęs meru trečią kadenciją. Aš per ilgai užsibuvau valdžioje. Valdžia turi keistis. Užsibuvusių postuose tauta nemėgsta ir „kliurkų“, ypač būdamas vykdomojoje valdžioje, neišvengsi.
Manau, per lengvai pasidaviau Pasaulio banko reikalavimui kelti vandens kainą, kai suteikė paskolą „Šiaulių vandenų“ aplinkosauginiam projektui. Reikalavo kas ketvirtį vandens kainą didinti 15 procentų, o aš nesugebėjau nusiderėti nė 5 procentų. Miestiečiai patyrė finansinį šoką. Man tiesiog trūko įžūlumo derybose.
– Ar mero regalijos sunkios?
– Ne. Bet nesu storaodis ir būdamas politikoje storos odos neužsiauginau. Mane žeidė skleidžiama netiesa. Rašė, kad esą turiu net penkis namus, o gyvenau blokiniame daugiabutyje. Dabar tik įsigijau kotedžiuką, išpardavęs visą turtą, kurį turėjau.
Išpūstas reikalas buvo ir dėl kosmodromo. Jokio kosmodromo nė neplanavome. Buvo projektuojama tik kosminio ryšio stotis, jos statytojams tereikėjo Zokniuose kelių šimtų kvadratų teritorijos. Bet kai kilo pašaipų ažiotažas, jie apsisuko ir išėjo, Švedijoje stotį pastatė.
– Koks meras būtų idealus?
– Nėra idealaus mero. Vienas žmogus mero statuse vienaip elgsis, kitas – kitaip. Vienas suteiktų galimybių nė nepanaudos, kitas piktnaudžiaus valdžia. Tiek teismų, kiek dabar yra dėl atleidimų iš darbo, dar nėra buvę.
Meras yra ir Tarybos vadovas. Turi būti ir diplomatas, ir derybininkas.
Šią kadenciją, pavyzdžiui, Taryboje tiesiog košė, neįmanoma normaliai dirbti. Iš pradžių buvo viena koalicija: mero nepartinio sąrašo, „valstiečių“, liberalų, konservatorių. Paskui liberalai atšoko, "darbietės" prisijungė, dabar konservatoriai tapo didžiausiais valdančiųjų priešininkais.
Vienas socdemas iš karto į vicemerus nuėjo, kiti socdemai liko opozicijoje. Kai vėliau ir jie gavo antro vicemero ir Administracijos direktoriaus pavaduotojo postus, tikino, jog vis tiek nėra valdančiojoje koalicijoje. Tai kas jie tokie yra?
– Apie merus vis kalbame, o koks Tarybos nario vaidmuo? Kokią situaciją matote?
– Paklauskite žmonių gatvėje, kokius miesto Tarybos narius žino? Du tris gal įvardins. Dalis Tarybos narių yra tik balsuotojai.
Kita vertus, politikoje karjerą galima daryti be reikiamo išsilavinimo, be kompetencijos. Postams užimti nekeliami nė sveikatos reikalavimai. Politikoje gali būti viskuo – nereikia nei testų, nei konkursų praeiti, kaip pretenduojant į bet kurias kitas pareigas valstybės tarnyboje, nereikia nė užsienio kalbų žinojimo.
Mane stebina, kai naujai iškeptas politikas ateina į susitikimą ir pradeda žodžiais: „Paprastiems žmonėms norėčiau paaiškinti ...“ Vadinasi, pats jau yra nepaprastas, save jau prisiskyrė elitui, „išrinktiesiems“.
– Tai gal neatsitiktinai žmonės dairosi į visuomeninius rinkimų komitetus?
– Tie komitetai laikini, nemanau, kad duoda naudos politinei sistemai. Kai susibėga būrelis atsitiktinių žmonių ir iškelia savo kandidatą, tai jis išrenkamas tik dėl to, kad surenka protesto balsus. Prisiminkime, ką po rinkimų visuomenininkas meras sakė: „Esu žalias“. O kaip be patirties valdyti miestą?
Apie universitetą ir politines grimasas
– Miestas praranda universitetą, ar Savivaldybėje buvo suvokta jo reikšmė?
– Pats buvau vienas iš universiteto steigimo iniciatorių, todėl esu subjektyvus. Bet sutinku su tais, kurie sako, jog įsteigtas universitetas smarkiai patempė pirmyn miestą. Tik prisimenu, kaip dar tada Seime Bronius Genzelis aiškino, jog geriau vienas universitetas visoje Lietuvoje, negu tokie, kaip Šiauliuose ar Klaipėdoje.
Skaudžiausia, kad dabar jungiantis su Vilniaus universitetu Šiauliuose uždaromos inžinerinės specialybės. Pats dirbu su paskutiniojo kurso studentais. Mus žudė įvesti studentų krepšeliai. Šiaulių universitetas negalėjo ir negali konkuruoti su Vilniaus ir Kauno universitetais, nes patys miestai yra patrauklesni.
O miesto Savivaldybė visiškai abejinga universitetui. Tarybos nariai, dirbantys universitete, nė negalime už jį agituoti. Tik prasižiok ir klapčiukai apskųs Etikos komisijai. Juk net plakatą „Šiauliai – universitetinis miestas“ nuplėšė. Štai tokios yra dabartinės politikos grimasos.
– Ne tik politikas ir dėstytojas esate, vandenilio jėgaines, vandenilio variklį automobiliui kūrėte, sportinį lėktuvą pilotavote – kokia veikla mieliausia širdžiai?
– Aviacija buvo pirmoji meilė. Stojau į aviaciją, bet nepriėmė tik dėl to, kad esu iš tremtinių šeimos. Ne kartą dėl to buvau stumdomas, net iš darbo KPI fakultete. Aeroklubo vadovui pasiguodžiau, o jis sako: parašyk biografijoje, kad pilotuoji lėktuvus, kad esi aviacijos sporto meistras, šalies rinktinės narys. Perrašiau ir priėmė atgal dėstytoju dirbti.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Manęs niekas nebandė versti, gal rūsti veido išraiška atbaidė?“ – juokauja Alfredas Lankauskas.
Alfredas Lankauskas, politikas ir ŠU vandenilinės energetikos laboratorijos vadovas, sako, jog keičia savo gyvenimo kryptį: „Politikoje nebeturėsiu galimybės dalyvauti, miesto nekeičiu, bet sieju save su kitu universitetu – jeigu kviečia, reikia važiuoti.“
„Politiniams postams užimti nekeliami nei išsilavinimo, nei kompetencijos reikalavimai – turi gi būti taikomi kažkokie kriterijai“, – tikina A. Lankauskas.