
Naujausios
„Politrukų“ žanras dar gajus
Seimo narys Valerijus Simulik, Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininkas, interviu „Šiaulių kraštui“ pasakoja ne tik apie darbą parlamente, bet ir apie suvešėjusį teisinį nihilizmą, bandymus įtaką daryti „politrukų“ metodais. Dalijasi ir požiūriu į visuomenę audrinančias švietimo, vaiko teisų apsaugos reformas.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Kas kelia klausimų
– Kokios aktualijos yra Seimo Žmogaus teisių komiteto darbotvarkėje?
– Žmogaus teisių komitete viena svarbiausių temų dabar yra LRT veiklą tyrusios Seimo komisijos išvados ir siūlymas keisti LRT valdymą. Įžvelgiama, jog galėjo būti finansinių pažeidimų.
Mano nuomone, jeigu yra finansiniai nusižengimai – tai yra krūva institucijų: Valstybės kontrolė, prokuratūra, STT, FNTT, Ekonominė policija, Viešųjų pirkimų tarnyba, – kurios turi ištirti ir pasakyti, kaip yra.
Tai ne politiniai dalykai – tai ūkinis, administracinis darbas, kurį turėtų vertinti ne parlamentarai. Patikrino ir atidavė atitinkamoms tarnyboms.
Komitetas priėmė sprendimą, jog svarstyme turime daryti pertrauką, kol sulauksime Konstitucinio Teismo (KT) išaiškinimo. Seimo nariai kreipėsi į KT, kad galbūt išvados dėl LRT veiklos yra politinės, o ne vadybinės, ne ekonominės ir finansinės.
Siūloma įvesti naują instituciją – LRT valdybą. Mano nuomone, tai būtų lyg „politrukų“ instrumentas.
Daug visuomeninio transliuotojo valdymo pavyzdžių buvo teikta. Vienas iš jų – Estijos modelis. Pagal jį viešąjį transliuotoją prižiūri Estijos parlamento Kultūros komitetas, o teikimus valdymo struktūroms daro Estijos parlamento Žmogaus teisių ir laisvių komitetas. Išskirtos funkcijos, kad viešosios informacijos transliuotojo valdymas nebūtų monopolizuotas vienose rankose.
Tuo tarpu pas mus norima, kad viską spręstų Vyriausybė, ji siūlytų valdybos narius. Tai reiškia, kad politinės figūros priimtų sprendimą dėl žiniasklaidos, vienos stipriausių demokratiją užtikrinančių institucijų, valdymo.
– Tačiau teigiama, jog LRT valdybos nariai turėtų būti nepartiniai.
– Bet sprendimą Vyriausybė priims pagal savo supratimą, pagal savo ideologines nuostatas.
– Ar Žmogaus teisių komitetas reaguoja į tai, kas vyksta, pradėjus vaiko teisių apsaugos reformą?
– Esame sulaukę kreipimosi, kad galbūt lazda perlenkiama. Kviesimės kitą savaitę atsakingų institucijų atstovus.
Anksčiau 60 savivaldybių buvo atsakingos už vaiko teisių apsaugą, dabar – pati valstybė.
Labai gerai atsimename, kai Kėdainiuose vaikas nuo tėvų rankos žuvo, paaiškėjo, kokia nepakankama buvo vaiko teisių sergėtojų atsakomybė. Pertvarkos reikėjo.
Dabar visos tarnybos susidėjo daug saugiklių, nes įstatymas numato jų atsakomybę. Baimė dėl savo atsakomybės duoda rezultatus. Bet kaip aukštai turi būti pakelta kartelė, kad reikia vaiką paimti iš šeimos? Juk taurę pakėlęs tėvas gal dar nėra alkoholikas? Ar turi būti paimami vaikai, jeigu motina, tramdydama vaiką pliaukštelėjo ar balsą pakėlė? Žiūrėsime, ką specialistai pasakys.
Paimtų iš šeimų vaikų skaičius jau gąsdina. Jeigu nuo liepos, kai įsigaliojo reforma, būtų pora šimtų paimta, dar sakyčiau gali taip būti, bet dabar – tūkstantis vaikų paimta.
Jeigu vaiką už kelių valandų grąžino, tai kam iš viso reikėjo jį paimti? Tėvams įspėjimą duokite, šeimą prižiūrėkite, stebėkite, padėkite – manau, tada perpus paėmimo skaičiai sumažėtų.
Apie švietimo reformą
– Pats iš švietimo atėjote į Seimą, kaip vertinate švietimo reformą, etatų įvedimą mokyklose?
– Problema, kad su švietimo ministre nesusišnekame. Ji niekada nedirbo mokykloje, nevedė pamokų, nevadovavo mokyklai.
Jau kai buvo nuspręsta įvesti klasių krepšelį, siūlėme: nukelkime įsigaliojimą po metų – iki 2019 metų rugsėjo. Per tą laiką išbandykime sistemą eksperimentinėse mokyklose, kas pasiteisins – įdiegsime, kas ne – atmesime.
Įstatymas dėl etatų įvedimo buvo priimtas šių metų birželio 30 dieną, fiziškai neįmanoma buvo pasirengti jį įgyvendinti nuo rugsėjo 1 dienos. Todėl ir yra sumaištis ir netvarka.
Švietimo ministerija nenori kaltės prisiimti – kaltina mokyklų vadovus, kaltina savivaldybes. Ministrei reikėtų atsiraitoti rankoves ir dirbti, jeigu iš tikrųjų mano, kad tai geras modelis.
Bet ar tikrai? Anksčiau mokytojams skaičiuodavome savaitinį krūvį, dabar – metinį. Kas nuo to pasikeitė? Tik atsirado milžiniški skaičiai.
Sakoma, kad dabar bus apmokama už visus darbus. Jeigu mokytojas turėjo maksimalų krūvį – 36 pamokas, iš kur jam skirti daugiau papildomų valandų bendruomeninei veiklai ir panašiai? Tokios galimybė tiesiog nėra.
Seime spaudos konferencijoje vienas mokyklos vadovas pasidalijo suskaičiavęs, jog etatams surikiuoti trūko 4 tūkstančių valandų. Gerai, kad išdrįso paskambinti į ministeriją, po paros gavo atsakymą: „Mes padarėm klaidą“.
Iš pat pradžių klausėme ministrės, koks yra reformos tikslas? Teigė, jog atlyginimų didinimas. Ar tam reikėjo tokios suirutės?
Galima buvo tiesiog padidinti pamokos kainą – kyla įkainis, kyla atlyginimai. Antra – reikėjo mažinti mokinių skaičių klasėse, mokyklose būtų daugiau darbo vietų, daugiau jaunų mokytojų galėtų ateiti dirbti ir atsinaujintų švietimo sistema.
Bet ne – sugalvojo vingrybes ar tiesiog norėjo pasidėti pliusiuką, jog vykdome reformą – nuo mokinio krepšelio prie klasės krepšelio. Filosofiškai gražu, bet įgyvendinama prastai.
Iki šiol yra mokytojų, kurie dar nežino savo atlyginimo. Sako, palaukite lapkričio ar net gruodžio. Bet žmonėms jau dabar reikia gyventi. Reikia aiškumo.
– O kaip Seime į tokią situaciją reaguojama?
– Bręsta ministrės atstatydinimo klausimas. Ne vien dėl šios reformos, bet ir dėl universitetų tinklo pertvarkos. Konstituciniame Teisme (KT) juk pralošta byla dėl universitetų jungimo. Į KT kreipėsi Seimo narių grupė dėl Sporto universiteto ir apgynė. Išliko savarankiškas, rugsėjo 1 dieną priėmė studentų net 20 procentų daugiau nei pernai.
– Kaip vertinate Šiaulių universiteto (ŠU) jungimąsi su Vilniaus universitetu?
– Labai gaila, kad derybas vedęs ŠU prorektorius jokių jungimosi sąlygų Vilniaus universitetui nekėlė. Susitarimas pasirašytas be jokių sąlygų ir be jokių aplinkybių aptarimo. Tik po to į mus Seime kreipėsi, kad padėtume derėtis su Vilniaus universitetu. O dėl ko derėtis, jeigu jau susitarta?
Šiaulių krašto bičiulių parlamentinė grupė priešinomės Šiaulių universiteto jungimui, bet reikalavome iš universiteto pokyčių.
Kai Šiaulių universitetas be išlygų sutiko jungtis, tai kaip dabar Vilniaus universitetui galime nurodyti, jog Šiauliuose turi tą ir tą padaryti? Vilniaus universitetas priims sau geriausią sprendimą, bet ne Šiauliams. Tikiuosi, kad profesorius Darius Šiaučiūnas, kuris atsistatydinus buvusiam rektoriui, tapo laikinuoju rektoriumi, atgaivins viltį, kad Šiaulių universitetas netaps formaliu Vilniaus universiteto filialu, o išliks institucija, darančią gerąją įtaką Šiauliams ir regionui.
Nuomonių skirtumai netrukdo
– Jūs esate Valstiečių ir žaliųjų frakcijos narys. Ar, reikšdamas kitokią nuomonę nei frakcijos, nejaučiate spaudimo?
– Ne. Frakcijoje nėra jokio spaudimo. Kepurę galiu nukelti prieš Ramūną Karbauskį – jis nedaro spaudimo. Gerbiu jį kaip vadovą, niekada nesu sulaukęs nurodinėjimo, jog privalai tą ar aną daryti.
Aš nesu partijos narys. Aš esu visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius“ lyderis ir koalicijos partneris, savarankiškas priimti sprendimus. Žinoma, matau frakcijos liniją, daug kam pritariu, bet ne viskam.
Seimo nariai nėra įpareigoti balsuoti pagal kažkieno nurodymus, yra laisvi. Bet, aišku, yra politiniai susitarimai. Tokio susitarimo pavyzdys – partijų finansavimo keitimas, kurį vetavo Prezidentė.
Apie partijas ir judėjimus
– Ką manote apie partijų finansavimą?
– Demokratija yra grįsta politinių partijų veikimu. Mano nuomone, dotacijas turi gauti partijos, kurios dalyvavo rinkimuose, laimėjo mandatus, įgijo žmonių pasitikėjimą, bet ne partijų veikėjai, kurie mandatus įgijo, atsistoję po partijų vėliava. Šiandien toks ir yra partijų finansavimo įstatymas. Kai jį bandoma apeiti, švelniai tariant, nėra gražu.
– Neįžvelgiate nelygybės, jog rinkimų komitetai, visuomeniniai judėjimai jokios dotacijos negauna, nors jų atstovai laimi mandatus?
– Neįžvelgiu. Rinkimų komitetas susidaro tik rinkimų kampanijai, o po jos veiklą baigia. Tai momentinis „žanras“ komandai surinkti. Estijoje taip pat tokie rinkimų komitetai buvo, bet numirė, neatlaikė politinės konkurencijos. Mes dar atlaikome.
Kai kurie visuomeniniai judėjimai, asociacijos peraugo rinkimų komitetą. Gyvuoja judėjimai „Vieningas Kaunas“, Panevėžio „Kartu“, Alytaus – „Už Alytų“. Mūsų judėjimas „Už Šiaulius“ turime 300 narių, vėl dalyvausime savivaldos rinkimuose, nuspręsta, jog dalyvausiu ir mero rinkimuose. Bet su partijomis mes negalime lygintis.
Politinė partija turi turėti ne mažiau kaip 2 000 narių, o asociacijai užtenka 3 narių. Partija eina per visą Lietuvą ar dalį Lietuvos. Asociacija yra lokali – kaip, pavyzdžiui, dabar veikia vien Šiauliuose, Kaune, Panevėžyje ar Alytuje.
– Kaip manote, kuo visuomeninis judėjimas traukia žmones?
– Visuomeniniai judėjimai patraukia tuos, kuriems priimtina vieša diskusija, kurie nebijo atvirai reikšti savo nuomonę, kurių bendras veiklos vardiklis, pavyzdžiui, yra Šiauliai.
Daug žmonių yra tiesiog bijančių viešintis, ypač Šiauliuose. Dėl nuolatinio persekiojimo.
– Ką turite mintyje?
– Miesto valdžios galvos leidžia sau skambinti pavaldžių įstaigų vadovams net vėlai vakare ir klausti, kodėl socialiniuose tinkluose „laikinate“ mūsų oponentų straipsnius? Ir duodamas įpareigojimas „laikinti mūsų straipsnius“.
Sunku suvokti, kad dar gali būti tokio žanro „politrukų“, kurie kišasi į žmonių privatų gyvenimą, nurodinėja, kam reikšti politines ar dalykines simpatijas. Atsiranda naujas nuomonių formuotojų žanras – no name – noneimai, tai yra žmonės be veido, be vardo, socialiniuose tinkluose komentuojantys pagal nurodytą schemą.
Regioninės politikos nesimato
– Partijos vis žada stiprinti regionus. Ar kitų metų valstybės biudžeto projekte matote tokį prioritetą?
– Kol kas to nematau. Praeitų metų biudžete vienas iš prioritetų buvo regionų stiprinimas. Kausiau finansų ministro, ką padarė, kokie instrumentai taikyti? Ar gavo regionai papildomų valstybės dotacijų, investicijų plėtrai, ar daugėjo darbo vietų?
Finansų ministras negalėjo atsakyti, o Premjerui klausimas iš viso nepatiko.
Šiauliai, pavyzdžiui: kiek institucijų mieste neliko – net VSD iškėlė, Aplinkos apsaugos departamentą, Darbo biržą apkarpė. Tai kaip verslas čia eis, jeigu mato jog Šiauliai mažinami?
– Kokie reikalai rūpi Šiaulių krašto bičiulių parlamentinei grupei?
– Džiaugiuosi, kad Šiaulių miesto Rėkyvos progimnazijos renovacijai gal gausime pinigų. Kai vėl pradėjome kelti tą klausimą, ir Savivaldybė raštą surašė, kuriuo galėjome remtis. Premjeras sutiko, kad tą statybą reikia pradėti. Davė žodį, kad jau kitais metais pusė miljiono eurų būtų skirta, jeigu Savivaldybė dar prisidėtų. Tuomet dar 2020 metais būtų skirta lėšų, ir statyba būtų baigta.
ŠRATC klausimas keliamas, svarstoma, kad regioniniai atliekų tvarkymo centrai turėtų iš savivaldybių pereiti valstybės žinion. „Toksikos“ veikla domimės.
Dar vienas aktualus klausimas – lėšos keliams, gatvėms tvarkyti. Kelių priežiūros fondas augs ir visi miestai gaus dar didesnius pinigus. Bet svarbu, kad jie būtų racionaliai naudojami, kad darbai nebūtų nukeliami į kitus metus.
Yra susisiekimo ministro Roko Masiulio oficialus raštas, kad pinigai, kurie nebus panaudoti, kitų metų liepos 1 dieną gali būti atiduoti kitoms savivaldybėms. Toms, kurios darbus daro ir pinigų trūksta. Tai ir ES lėšos, o 2021 metais ateina slenkstis, kai tos lėšos turi būti panaudotos.
Šiauliai dabar jau yra nepanaudoję projektams skirtų 25 milijonų eurų, o iki metų pabaigos suma gali išaugti iki 30 milijonų eurų. Reikės gerai argumentuoti, kodėl taip yra. Kitaip už negebėjimą dirbti lėšos gali būti atimtos.
Apie Seimą ir svajonių komandą
– Ne vieną kadenciją dirbate Seime, galite palyginti, kuo dabartinis Seimas išsiskiria?
– Dirbu penktą kadenciją, ir už tokį pasitikėjimą esu dėkingas šiauliečiams, savo rinkėjams. Esame tik du tokie ilgamečiai vienmandatininkai parlamentarai – dar Antanas Matulas.
Šis Seimas išskirtinis tuo, kad nuo pat pradžių nebuvo stiprios valdančiosios koalicijos. Iš esmės valdančioji koalicija dirbo be daugumos Seime. Todėl kiekvienu klausimu derybos vis vyksta su koalicijai nepriklausančiomis frakcijomis. Tariamasi, už kokius joms reikalingus sprendimus, galėtų palaikyti teikiamus projektus.
Dabar tik jau yra dauguma su kelių balsų persvara, kai bendradarbiavimo su koalicija susitarimą pasirašė „Tvarkos ir teisingumo“ frakcija – už Seimo pirmininko pavaduotojo postą ir dar kelias pozicijas.
Išskirtinis šios kadencijos bruožas ir vadinamoji „drem team“ – svajonių komanda Ministrų kabinete. Pažiūrėkite, kiek klausimų kyla dėl švietimo, kultūros ar aplinkos apsaugos ministrų? Kompetencijos stinga, išsiskiriama tik didžiule arogancija. Yra ir lanksčiai, išmintingai dirbančių ministrų, tikrų profesionalų, bet anaiptol ne visi tokie.
– Kokie dalykai neramina?
– Mane gąsdina teisinis nihilizmas, nes ne vienas ir ne du aukšti pareigūnai priima sprendimus nusižengdami įstatymui. Jie sėkmingai „plaukia“ tik dėl to, kad tų sprendimų niekas neskundžia.
Žmonėms didžiulė baimė įvaryta nuo pat savivaldybių lygmens. Neretai patiriama, jog pats nukentėsi, jeigu ką skųsi dėl neteisybės. Prieš tave patį bus imtasi administracinių priemonių. Todėl žmonės ir nekovoja. Sako, kaip skųsiesi, taigi, tuoj komisiją atsiųs ir atleis.
Politinė valia ir veiksmų teisėtumas neturi prasilenkti. Prokuratūra pirmiausia turėtų imtis ginti viešą interesą, kai bylos yra pralošiamos dėl pareigūnų priimtų vienasmeninių sprendimų. Dabar gi asmeniškai žmogus turi kovoti prieš tokią sistemą, o ne kiekvienas yra toks stiprus.
Tikiuosi situacija pasikeis. Dabar laukiame Aukščiausiojo Teismo sprendimo dėl buvusio ministro R. Palaičio atsakomybės neteisėtai atleidžiant darbuotoją, dėl Širvintų rajono merės Ž. Pinskuvienės.
Šalyje yra apie penkiolika merų – tarp jų ir Šiaulių meras, – dėl kurių neteisėtų veiksmų teismai priteisė mokėti tūkstančius eurų kompensacijų. Anksčiau ar vėliau jie turėtų atsakyti už savo veiksmus, dengti padarytus nuostolius iš savo kišenės.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Parlamentaras šiaulietis Valerijus Simulik sako, jog negalėjo nė įsivaizduoti, kad miesto valdžios galvos praktikuoja „politrukų“ žanrą – nurodinėja, kam rodyti politines simpatijas, kam ne.