Ryškėja nau­ji Pri­si­kė­li­mo aikš­tės kon­tū­rai

Ryškėja nau­ji Pri­si­kė­li­mo aikš­tės kon­tū­rai

Ryškėja nau­ji Pri­si­kė­li­mo aikš­tės kon­tū­rai

Šiau­lių Pri­si­kė­li­mo aikš­tės re­konst­ruk­ci­jos tech­ni­nį pro­jek­tą ren­gia kon­kur­są lai­mė­jęs ar­chi­tek­tas Vy­te­nis Ru­do­kas. Pro­jek­tas „dar pu­siau­ke­lė­je“, bet ar­chi­tek­tū­ri­niai, ur­ba­nis­ti­niai spren­di­niai jau aiš­kūs. Ar­chi­tek­tas, juos įvar­dy­da­mas „Šiau­lių kraš­tui“, pa­brė­žė, jog pa­grin­di­nis tiks­las – su­grą­žin­ti šią erd­vę mies­tie­čiams.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Is­to­ri­jos ir šiuo­lai­kiš­ku­mo dar­na

Pro­jek­tas, ku­riam įgy­ven­din­ti ski­ria­ma 6 mi­li­jo­nai eu­rų eu­ro­pi­nės pa­ra­mos lė­šų, api­ma ne tik di­džią­ją aikš­tės erd­vę, skve­rą prie Sa­vi­val­dy­bės, bet ir jos priei­gas.

V. Ru­do­kas per kon­kur­są dek­la­ra­vo sie­kiąs is­to­ri­jos ir šiuo­lai­kiš­ku­mo dar­nos.

„Nuo kon­kur­so siū­ly­mų iš es­mės neat­sit­rau­kia­me, vi­sos idė­jos iš­lie­ka, jas tik konk­re­ti­na­me, de­ta­li­zuo­ja­me, – sa­kė „Šiau­lių kraš­tui“ V. Ru­do­kas. – Išs­ky­du­sią aikš­tės erd­vę rei­kia at­kur­ti, kad ji bū­tų iš­baig­ta ir už­pil­dy­ta šiuo­lai­ki­niams po­rei­kiams ten­kin­ti rei­ka­lin­gais ele­men­tais.“

Skve­ras prie Sa­vi­val­dy­bės iš­lai­ko­mas kaip is­to­ri­nė erd­vė. Čia bus sta­to­mas pa­mink­las Tau­tos lais­vei.

„Ka­ted­ros priei­gos, skve­ras – tai ra­mes­nė, dva­si­nė, rek­rea­ci­nė da­lis, o di­džio­ji aikš­tė – veiks­mo vie­ta, mo­der­ni, uni­ver­sa­li ren­gi­nių, šven­čių aikš­tė“, – sa­ko V. Ru­do­kas.

Skve­re ne­liks fon­ta­no

Iš skve­ro nu­ma­to­ma iš­kel­ti fon­ta­ną „Sau­lės dis­kai“. Jis bū­tų per­kel­tas į ki­tą mies­to vie­tą.

Skve­ro pa­grin­di­nis ak­cen­tas – pa­mink­las. Jo sta­ty­bai pro­jek­to pi­ni­gų ne­ski­ria­ma, to­dėl pa­mink­lui su­kur­ti Sa­vi­val­dy­bė rengs at­ski­rą kon­kur­są.

Pa­mink­las iš­kil­tų ne skve­ro cent­re, o ar­čiau Sa­vi­val­dy­bės, jos rū­mų fo­ne. Per pa­čią re­konst­ruk­ci­ją bus įreng­tas tik po­sta­men­tas nu­ma­to­mo­je pa­mink­lui vie­to­je.

Vie­toj vie­šo­jo tua­le­to at­si­ras­tų sce­nos pa­ky­la – iš­kil­mių tri­bū­nai ar or­kest­rui. Tua­le­to pro­ble­mą ar­chi­tek­tas siū­lo spręs­ti įsi­gyjant gat­vė­se sta­ty­ti skir­tus mo­der­nius tua­le­tus. Vie­ną ga­li­ma bū­tų pa­sta­ty­ti skve­ro priei­go­se, už sce­nos, ki­tą – di­džio­sios aikš­tės priei­go­se.

„Skve­rą pri­sod­rin­tu­me žel­di­niais, at­si­rastų dau­giau jau­ku­mo, kur­tu­me čia ka­me­ri­nę erd­vę“, – tei­gia V. Ru­do­kas.

Ka­pi­nių vaiz­das kei­sis

Per kon­kur­są ar­chi­tek­tas siū­lė iš­kel­ti iš Ka­ted­ros priei­gų Ant­ro­jo pa­sau­li­nio ka­ro ka­rių ka­pi­nes.

Da­bar ma­no, jog tai ne­rea­lu. „Tik su­stab­dy­tu­me vi­sus dar­bus dėl iš­kel­di­ni­mo de­ri­ni­mų“, – sa­ko V. Ru­do­kas.

Jo tei­gi­mu, nie­kas nė ne­ži­no, kiek čia iš tie­sų yra pa­lai­do­ta žmo­nių. Ga­li bū­ti, jog ne vien ka­rių, nes nuo se­no baž­ny­čios šven­to­riu­je bu­vo lai­do­ja­mi mi­ru­sie­ji.

To­dėl siū­lo ki­to­kį spren­di­mą – keis­ti ka­pi­nių vi­zua­li­nį vaiz­dą.

„Pa­vel­do­sau­gi­nė ver­ty­bė yra tik pa­lai­do­ji­mai, o ne obe­lis­kai, – tei­gia V. Ru­do­kas. – To­dėl pa­keis­tu­me tik ant­že­mi­nę da­lį – iš­klo­tu­me ta­ke­lius, gra­ni­to plokš­tes, ku­rio­se bū­tų įra­šai – ir jo­kių po­mpas­tiš­kų ele­men­tų – vis­kas tik že­mės ly­gy­je.“

Pert­var­kius ka­pi­nių zo­ną, nuo Til­žės gat­vės san­kry­žos vėl at­si­ver­tų Auš­ros ta­ko ašis.

Ta­ką pri­tai­kys neįga­lie­siems

Ar­chi­tek­tas spren­džia, ir kaip pri­tai­ky­ti Auš­ros ta­ko laip­tų zo­ną neį­ga­lie­siems.

„Čia rel­je­fas la­bai aukš­tas, „kri­ti­mas“ dau­giau, nei 10 met­rų, įreng­si­me daug pan­du­sų, kad ga­lė­tų nu­si­leis­ti ir nei­ga­lie­ji, ir ma­mos su ve­ži­mė­liais ar dvi­ra­ti­nin­kai, – sa­ko V. Ru­do­kas. – Pan­du­sus pa­slėp­si­me po žel­di­niais, bus suo­liu­kų, ga­li­ma bus ir pa­sė­dė­ti, pail­sė­ti.“

Prie Ko­le­gi­jos – ka­me­ri­nė erd­vė

Prieš Ko­le­gi­ją, ties Auš­ros alė­ja, pro­jek­tuo­ja­ma 30 vie­tų au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo aikš­te­lė, o ties Var­po gat­ve bū­tų iš­plės­ta au­to­mo­bi­lių aikš­te­lė iki Auš­ros alė­jos tu­ris­ti­niams au­to­bu­sams sta­ty­ti.

Jo­kių po­že­mi­nių aikš­te­lių ne­pro­jek­tuo­ja­ma. Pa­sak ar­chi­tek­to, jos ga­li at­si­ras­ti sta­tant ar re­konst­ruo­jant pa­sta­tus aikš­tės priei­go­se.

Du ža­lie­ji plo­tai prieš Ko­le­gi­ją iš­lie­ka, plius at­si­ran­da dar vie­nas. „Su­pi­la­me joms tris kal­vas, kad išė­jus iš Ko­le­gi­jos at­si­ver­tų ka­me­ri­nė erd­vė ir ne­si­jaus­tų gat­vės triukš­mo“, – da­li­ja­si spren­di­niais ar­chi­tek­tas.

Di­des­nių in­ves­ti­ci­jų į šios da­lies per­tvar­ką ne­siū­lo, nes atei­ty­je čia ga­li bū­ti sta­to­mas vi­suo­me­ni­nis pa­sta­tas kul­tū­ros reik­mėms.

Ren­gi­nių aikš­tė

Pag­rin­di­nė erd­vė – ren­gi­nių aikš­tė. Jo­je dau­gy­bė įdo­mių de­ta­lių. Tarp jų – ek­ra­no sta­ti­nys ties Var­po gat­ve.

„Į aikš­tės pu­sę jis tu­ri šva­rią plokš­tu­mą, ant ku­rios ga­li­me ro­dy­ti vaiz­dus, ki­no fil­mus, at­rak­ci­jas su la­ze­riais, – sa­ko ar­chi­tek­tas. – Ant šio sta­ti­nio bus įreng­ta ap­žval­gos aikš­te­lė, iš 10 met­rų aukš­čio ga­li­ma bus ap­žvelg­ti aikš­tės erd­vę, fil­muo­ti ren­gi­nius.“

Dar vie­na įdo­my­bė – 80 me­trų il­gio ir 5 metrų plo­čio fon­ta­no juos­ta per vi­są aikš­tės il­gį ties Auš­ros alė­ja nuo Var­po gat­vės iki Til­žės gat­vės.

Fon­ta­no veid­ro­di­nė­je plokš­tu­mo­je at­si­spin­dė­tų Ka­ted­ra. Ties Var­po gat­ve fon­ta­nas virs­tų į 1,5 met­ro aukš­čio kriok­lį. Jam įreng­ti ga­li­my­bę su­da­ro rel­je­fas – Auš­ros alė­jos ir Var­po gat­vės san­kry­ža yra per 1,7 met­ro že­miau nei Til­žės gat­vės san­ky­ža.

Žie­mą fon­ta­no plokš­tu­ma ga­li virs­ti čiuo­žyk­la.

Ties Til­žės gat­ve iš­lie­ka ža­lio­ji zo­na su is­to­ri­niais ąžuo­lais. Šio­je da­ly­je žo­lė ir ak­muo „per­si­pi­na“.

„Tai at­rak­ty­vi zo­na kur­ti mu­zie­jų po at­vi­ru dan­gu­mi, siū­lau čia sta­ty­ti iš bron­zos iš­lie­tą mies­to cent­ro pla­no ma­ke­tą, nuo ku­rio ga­lė­tų pra­si­dė­ti eks­kur­si­jos, – sa­ko V. Ru­do­kas. – Čia ga­li bū­ti ir skulp­tū­ros, su­si­ju­sios su mies­to is­to­ri­ja, žy­miais žmo­nė­mis.“

Ten, kur su­si­ker­ta Ka­ted­ros ir aikš­tės ašys, sta­to­mas 20 met­rų aukš­čio stie­bas vė­lia­vai pa­kel­ti. Link vė­lia­vos ves­tų spe­cia­lios kom­po­zi­ci­jos ta­kas. Žie­mą vi­du­ry­je aikš­tės bū­tų sta­to­ma eg­lu­tė, pro­jek­tuo­ja­mas tū­ri­nis šven­ti­nis ap­švie­ti­mas.

Aikš­tę no­ri­ma iš­grįs­ti ak­me­ni­mis – iš pil­ko, juo­do ir dar vie­no ku­rio at­spal­vio gra­ni­to.

„Kad bū­tų jau­kiau, vi­so­kiais seg­men­tais ir ele­men­tais ban­do­me su­kur­ti jau­ku­mą, – sa­ko V. Ru­do­kas. – Bet tik­ra­sis jau­ku­mas bū­si­me mes pa­tys – jei­gu atei­si­me ir no­rė­si­me čia leis­ti lai­ką, bend­rau­ti, jei­gu pa­tys su­kur­si­me veiks­mą.“

Aikš­tę ar­chi­tek­tas pro­jek­tuo­ja taip, kad jo­je ne­bū­tų kliuvi­nių nei sta­ty­ti, kai rei­kia, pa­la­pi­nes mu­gei, nei at­si­neš­ti kė­des ar suo­liu­kus, nei įvai­rioms ini­cia­ty­voms pa­si­reikš­ti.

„Yra ini­cia­ty­va – įren­gia­me sū­py­nes ko­kiam mė­ne­siui, – tei­kia pa­vyz­dį. – Ar­ba iš­klo­ja­me žo­lės rie­du­lio dan­gą – vyks­ta var­žy­bos. Ką no­ri­me, tą da­ro­me – tai mū­sų – mies­tie­čių – aikš­tė.“

Se­na­mies­čio vaiz­dui su­grą­žin­ti

Da­lis spren­di­nių su­si­ję su gat­vė­mis aikš­tės priei­go­se.

Til­žės gat­vės at­kar­po­je nuo Vy­tau­to gat­vės iki Ka­ted­ros pro­jek­tuo­ja­mas 2 met­rų plo­čio dvi­ra­čių ta­kas. Jis bū­tų įreng­tas ša­li­gat­vio juos­to­je.

Ar­chi­tek­tas siū­lo aikš­tės priei­go­se esan­čių gat­vių at­kar­pas iš­grįs­ti ak­me­ni­mis.

„Kad grą­žin­tu­me į gal­vas su­vo­ki­mą, jog Šiau­liai tu­ri se­na­mies­tį, jog tai 780 me­tų mies­tas, – sa­ko V. Ru­do­kas. – Ak­me­ni­mis grįs­tos gat­vių at­kar­pos stab­dy­tų mies­to cent­re ir trans­por­to eis­mo grei­tį.“

Siū­lo per­tvar­ky­ti ir erd­vę prieš Dra­mos teat­rą. Pa­nai­ki­nus ak­me­ni­nes sie­ne­les ji iš­si­plės­tų ir bū­tų pa­da­ly­ta į dvi da­lis – vie­na ka­vi­nei, ki­ta – au­to­bu­sų sto­te­lei.

Sa­vi­val­dy­bės ir Ju­liaus Ja­no­nio gim­na­zi­jos va­do­vų pa­pra­šy­tas V. Ru­do­kas pa­pil­do­mai ren­gia ir va­rian­tus dėl ke­tu­rių Va­sa­rio 16-osios ak­to sig­na­ta­rų at­mi­ni­mo įam­ži­ni­mo.

Vie­nas iš va­rian­tų – prieš gim­na­zi­ją Til­žės gat­vės tvo­re­lė­je įkom­po­nuo­ti ak­mens plokš­tes su iš­kal­tais sig­na­ta­rų pa­ra­šais.

Vis­kam lė­šų ne­pa­kaks

V. Ru­do­kas tech­ni­nį pro­jek­tą tu­ri baig­ti spa­lio mė­ne­sį. Lapk­ri­čio 1 die­ną jau tu­ri bū­ti gau­tas lei­di­mas sta­ty­bai.

Ar už­teks ski­ria­mų 6 mi­li­jo­nų eu­rų?

„Vis­kam tik­rai neuž­teks – gal tik dviem treč­da­liams, – sa­ko ar­chi­tek­tas. – Rei­kės kai ką op­ti­mi­zuo­ti, kai ką pa­lik­ti ki­tiems eta­pams, ar rink­tis pi­ges­nius va­rian­tus.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

NUOS­TA­TA: Ar­chi­tek­tas Vy­te­nis Ru­do­kas aikš­tę pro­jek­tuo­ja taip, kad jo­je vyk­tų veiks­mas: „Tai mū­sų – mies­tie­čių – aikš­tė,  ne val­džios.“

Vy­te­nio Ru­do­ko vi­zua­li­za­ci­jos

PRO­JEK­TAS: Taip at­ro­dy­tų aikš­tės erd­vė po re­konst­ruk­ci­jos ( „ka­muo­liais“ pa­žy­mė­ti iš­sau­go­mi ke­tu­ri is­to­ri­niai ąžuo­lai ir du kle­vai ties Var­po gat­ve).

SKVE­RAS: Prie Sa­vi­val­dy­bės skve­re pro­jek­tuo­ja­ma vie­ta pa­mink­lui ir ne­be­lie­ka fon­ta­no (tū­riais pa­žy­mė­ti ža­lie­ji plo­tai).

PERT­VAR­KA: Taip keis­tų­si ka­rių ka­pi­nių Ka­ted­ros priei­go­se vaiz­das – jo­kių obe­lis­kų, jo­kios po­mpas­ti­kos.