
Naujausios
Senovinių transporto priemonių gerbėjai atidarė sezoną
Šeštadienį Šiaulių gatvėse buvo galima išvysti ne vieną senutėlį automobilį ar motociklą. Ir smalsu, ir nejauku buvo susidurti su milicijos pareigūnais. Šventiniu paradu, paroda ir atrakcijomis istorinės technikos gerbėjai iš visos Lietuvos atidarė sezoną, kuris trunka nuo pavasario iki vėlyvo rudens.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Kuria muziejų
Volgos, moskvičiai, zaporožiečiai, žiguliai, seni volksvagenai ir daugybė kitokių matytų ir nematytų atomobilių rinkosi prie Šiaulių arenos. Vėliau kolona pajudėjo Tilžės gatve link Chaimo Frenkelio vilos, kur šiauliečiai ir miesto svečiai galėjo apžiūrėti senovinę techniką, o renginio dalyviai – aplankyti vilą.
Prie įvažiavimo į vilą kelią pastojo milicijos mašina. Ginkluotas milicijos majoras paprašė parodyti dokumentus.
Milicininko uniformą vilkintis radviliškietis Sigitas Savickas – renginio organizatorės istorinės technikos judėjimą puoselėjančios asociacijos „Retromobile“ (Kaunas) narys. Senų automobilių entuziastas pats dirbo milicijoje, nemažai atributikos išsaugojo iš tų laikų, kitos įsigijo sendaikčių turguje.
„Į uniformą nebeįtilpau, bet kolega turėjo senos uniforminės medžiagos, pasisiuvau naują“, – pasakoja šventės dalyvis.
Automobilis – tarnybinis, šiek tiek restauruotas, kad gražiai atrodytų. „Šis automobilis gana jaunas – 1981 metų. Tai paskutinis tos laidos žiguliukas pirmukas“, – sako S. Savickas.
Entuziastas pasakoja, kad dalių automobiliams rasti vis sunkiau, ieško turgeliuose, senų automobilių dalių turguose Kaune ir Rygoje.
S. Savickas dabar turi 16 senų automobilių, bet tik trys iš jų yra restauruoti. Seniausias automobilis – 1954 metų laidos ZAZ-965, liaudyje vadintas kupriuku.
Šešių entuziastų grupė Radviliškio rajone, Šeduvoje, buvusiuose kultūros namuose, savo jėgomis ir lėšomis kuria senovinių automobilių muziejų, kurio atidarymas numatomas gegužės 26 dieną. Muziejuje bus ne tik tarybinių, bet ir vakarietiškų automobilių.
Iš trijų – viena
Kai kurie automobiliai paženklinti rudais registracijos numeriais.
„Rudi numeriai išduodami istoriniams automobiliams, kuriems daugiau kaip 40 metų. Be to, automobilis turi būti iki 95 procentų originalus. „Regitros“ trijų asmenų komisija įvertina automobilį ir sprendžia, ar gali skirti rudus numerius“, – pasakoja 1970 metų GAZ-21 ("Volga") šeimininkas Vytautas Kazeliūnas.
Šiaulietis pirko tris volgas ir iš jų darė vieną. Užgaišo trejus metus. Daug ką restauravo, kai kurios plastikinės detalės vis dar gaminamos Sankt Peterburge, todėl jų gauti nėra sudėtinga. Entuziastas sako, kad iki smulkmenų stengėsi išlaikyti originalumą, net padangos originalios. Tik akumuliatorius šiuolaikinis.
Paklaustas, kuo taip sužavėjo volga, šventės dalyvis sako: „Mano tėvukas turėjo 21 volgą. Su šia volga užaugau, išlaikiau vairavimo teises, kurį laiką važinėjau, bet vėliau pardavėme. Buvo nostalgija šiam automobiliui ir sugalvojau pasidaryti.“
Į pirmą senovinių automobilių parodą su savo volga atvykęs V. Kazeliūnas žada ne tik į parodas važinėti, juolab kad valdyti senovinę techniką yra įpratęs. „Man nereikalingas nei vairo, nei stabdžių stiprintuvas. Važiuojant man tai diskomforto nesukelia“, – šypteli vyras.
Dviratis su varikliu
Didelio susidomėjimo sulaukė senutėlis aprūdijęs 1959 metų prancūzų gamybos motorinis dviratis „VeloSoleX 1400“. Aplink jį ir jo šeimininką susibūrę smalsuoliai teiravosi, kiek degalų sunaudoja, kokio senumo, kaip užsiveda ir panašiai.
Vilnietis Vidminas Blusevičius pasakoja, jog pirmiausiai Vilniaus metalo supirktuvėje rado priekinę mopedo dalį – šakę su motoru. Senovinės technikos entuziastas susidomėjo, kokiai tai transporto priemonei galėjo priklausyti, susirado informacijos internete pagal ant motoro iškaltą serijos numerį. Netikėtai specializuotame forume rado ir skelbimą, kuriame buvo teiraujamasi, ar verta remontuoti seną „VeloSoleX“. Taip iš Danijos laužo supirktuvės pas vilnietį atkeliavo senas, aprūdijęs mopedas.
„Aš jį sutvarkiau, kad būtų techniškai tvarkingas, važiuojantis. Domiuosi mechanika ir nagrinėti motorą man buvo pats įdomiausias darbas. Išrinkau jį, išvaliau, suderinau ir užsikūrė gana lengvai. Jeigu motoras sugenda arba esame labai taupūs, juo galima važiuoti ir kaip dviračiu. Aš jį vadinu hibridiniu“, – sako V. Blusevičius.
Motorinis dviratis sunaudoja 1,2 litro degalų 100 kilometrų, bent jau taip skelbiama jo techniniame pase. Dviratė priemonė turi ir užraktą, kad vagišiai negalėtų nuvaryti. „Bet gali nusinešti“, – juokavo žiūrovai. Tačiau vilnietis tikino, kad su 27 kilogramus sveriančiu mopedu netoli pabėgsi. Beje, pačiam entuziastui gavus mopedą ilgokai teko pavargti, kol atrakino spyną.
Nors tai puikiai važiuojanti transporto priemonė, tačiau su ja vilnietis dažniausiai dalyvauja tik parodose. Mopedui tai penktasis renginys.
Porą valandų pasisvečiavę Chaimo Frenkelio vilos kieme senoviniai automobiliai pajudėjo atgal prie arenos, kur šventės dalyvių laukė ne mažiau įdomi programa: rungtys ir koncertas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PARADAS: Senovinių automobilių ir motociklų kolona nusidriekė Tilžės gatve.
DĖMESYS: Neįprastas reginys sulaukė smalsuolių dėmesio.
PAREIGŪNAS: Kelių milicijos pareigūnus su motociklais, ko gero, prisimena dažnas vyresnės kartos lietuvis.
MILICIJA: „Milicijos majoras“ Sigitas Savickas paprašė parodyti dokumentus.
DETALĖS: Vytautas Kazeliūnas, pakėlęs 1970 metų GAZ-21 ("Volga") variklio gaubtą, rodo, kad viską stengtasi atkurti iki smulkmenų – tik akumuliatorius šiuolaikinis.
MOPEDAS: Vilnietis Vidminas Blusevičius demonstruoja, kad 1959 metų prancūzų gamybos motoriniu dviračiu „VeloSoleX 1400“ taupant degalus galima minti kaip paprastu dviračiu.
AUTOMOBILIS: 1941 metų „Chevrolet“ į Lietuvą atkeliavo iš už Atlanto. Mažeikių senovinės technikos klubas „Olmobilis“ šį įspūdingą automobilį įsigijo aukcione. Pasak klubo prezidento Egidijaus Maigos, šis automobilis 100 procentų autentiškas, jame niekas nekeista, palikti netgi apiplyšę sėdynių ir vidaus apdailos apmušalai. Nepaisant garbingo amžiaus, automobilis rieda puikiai.
RUNGTYS: Prie Šiaulių arenos senoji technika buvo išbandyta įvairiose rungtyse.
TRIRATIS: Žiūrovų simpatijų ir palaikymo sulaukė triratis ryškus automobiliukas.