
Naujausios
Sveikinimų metas
Besikalbant jubiliatas sulaukia ypatingos dovanos – kolekcininkas Petras Kaminskas atneša šviežutėlį albumą "Dailininkų darbai Kaminskų šeimos ir kitų kolekcininkų rinkiniuose". Įžangą šiam leidiniui parašė V. Rimkus, albume yra kūrinių iš jo kolekcijos.
"Tokiuose albumuose galima rasti žinomų dailininkų nežinomų darbų. Kultūros istorikams tai yra faktas", – vartydamas albumą, sako V. Rimkus.
Bendradarbiaudami su P. Kaminsku, jie išleido jau keliolika albumų, kuriuose pagal temas surinkti senieji atvirukai, nuotraukos. Turi planų ir ateičiai.
Saulės užlietame kambaryje – galybė knygų, sienos nukabintos paveikslais, nuo palangės namus saugo mediniai dievukai. Iš balkono sveikina nuolatinės viešnios – zylės. Žino, kur kasdien jų laukia lesalas.
"Kai grįžau iš Sibiro, turėjau medinį "čemodaniuką", jame tik teptukai, dažų, reprodukcijų. O dabar! Reikia kažką daryti, po truputį dalinu. Nerandu archyvo, kuris pilnai perimtų. Gal muziejui, gal bibliotekai – neaišku", – svarsto V. Rimkus.
Ir nužvelgęs ant sienos kabančius paveikslus teiraujasi, ar atpažįstama jauna mergaitė jo kūrinyje. Česlavą nupiešė 1948 metais.
Č. Rimkienė atneša parodyti kadaise nuo V. Rimkaus gautą pasveikinimą – įrėmintą aveles ganančio Jėzaus Kristaus paveikslėlį, ant kurio nugarėlės parašytas ketureilis ir pasirašyta: "Sesutei Česytei nuo Vytuko Pirmos Šventos Komunijos proga". 1947 metai.
"Galvojau būti architektu, gal dailininku, bandžiau eiliuoti, buvau literatų būrelio pirmininkas", – praėjusiais metais išleistos jaunystės poezijos knygos "Pilėnų didvyriai" įžangoje rašo V. Rimkus.
Gyvenimas buvo įnoringesnis – tremtis, mirties bausmės nuosprendis, pakeistas į 25 metus lagerio, 10 metų tremties bei 5 metus be teisių. Miško kirtimo darbai, traktorininko mokslai. Grįžus į Lietuvą, dažytojo ir šaltkalvio darbas, neakivaizdiniu būdu įgytas brandos atestatas, baigta Peterburgo (tada – Leningrado) dailės akademija ir įgyta menotyrininko specialybė. Ilgametis darbas Šiaulių pedagoginiame institute (dabar – universitetas) dėstytoju, docentu, profesoriumi, apginta daktaro ir habilituoto daktaro disertacija.
V. Rimkus – daugybės knygų ir publikacijų autorius, surengęs ne vieną parodą. Mikelio prizininkas, garbės kraštotyrininkas, Stasio Šalkauskio premijos laureatas, Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino V laipsnio ordino kavalierius, Šiaulių miesto ir rajono garbės pilietis, Jono Basanavičiaus premijos laureatas, apdovanotas Kultūros ministerijos Garbės ženklu "Nešk savo šviesą ir tikėk". Tris kadencijas buvo Šiaulių miesto tarybos nariu.
V. Rimkus gyvenimo istoriją yra išleidęs biografine knyga "Epochų sandūros. Mano takai takeliai", 2018–2019 metais išsamus pokalbių ciklas su V. Rimkumi buvo spausdinamas "Šiaulių krašto" leidinyje "Atolankos".
Vakar su jubiliejumi V. Rimkų sveikino Šiaulių rajono savivaldybės meras Antanas Bezaras, Seimo nariai Rima Baškienė, Stasys Tumėnas, Šiaulių "Aušros" muziejaus muziejininkai.
Vasario 6 dieną V. Rimkus bus pasveikintas iškilmingame Šiaulių miesto savivaldybės tarybos posėdyje.
Sudėtinga epocha
– Ar jums svarbi gimimo diena?
– Oi Dieve, visai nesvarbi! Tik taip susiklosto – pradeda giminės priminti, nebėra, kur dingti. Suprantu, sukako 5 metai, tai jubiliejus yra! Suaugusiems, sakyčiau, 50 metų pagrindinis jubiliejus. Kažkas buvo, kažkas bus. O dabar – senatvė, nors nesinori to pripažinti. Nenoriu aš pripažinti, kad jau tiek metų.
– Bet iki šiol daug nuveikiate!
– Tai kad verčia! Parašau įvadus – netrukus išeis knyga apie kelmiškį liaudies meistrą Valdą Bandzą.
Su P. Kaminsku leidžiame mažatiražes knygas. Sakyčiau, mažatiražių leidinių epocha dabar. Žmonės ir asmeninius nuotraukų albumus išleidžia. Pavyzdžiui, parašiau Vytautui Jankauskui (buvęs prekybininkas, prisiminimų knygų autorius – red.) platų įvadą, jis išleido gautų apdovanojimų albumą.
– Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka sudarė jūsų bibliografijos rodyklę, apimančią 1940–2019 metų straipsnius, knygas, mokslo darbus, kūrybinę veiklą. Tūkstančiai publikacijų. Pirmoji nurodoma dar 1940 metais. Prisimenate, nuo ko pradėjote?
– Esu pasidaręs kopijas, važiavau į Vilnių, M. Mažvydo biblioteka turi senus komplektus. Pirmoji žinutė buvo apie tai, kad kilo gaisras ir sudegė kaimyno Sabaliausko gyvenamasis namas. Vaikų laikraštuke "Kregždutė" buvo publikuota, ten spausdindavo moksleivių žinutes.
Besimokant gimnazijoje, buvo išspausdinti ir pirmieji mano tarybiniai eilėraščiai – trys. Turiu iškarpas, buvo "Raudonoje vėliavoje", vieną net "Tiesa" persispausdino. Įdomiausia, kad eilėraštis apie Tarybinę armiją atspausdintas tą dieną, kai mūsų šeima atsidūrė vagone. Lygiai tą dieną. Klasės draugai nuo tolo mojavo kažką iškėlę.
Antra vertus, man, kaip pogrindininkui, kai dalyvavau pasitarime miške, aiškiai buvo pasakyta: apsisaugojimo priemonė. Jei tik gali, stok į komjaunimą, rašyk rašinius tarybinius – kaip priedanga.
Vienas, kitas toks eilėraštukas buvo – kad kažkas kolchoze daroma, kad miestas atstatomas.
– O būdamas tremtyje parašėte "Vieną juokingą poemą", joje anksčiau laiko numarinote Staliną ir jį pasiuntėte aiškintis prie dangaus vartų pas Šventą Petrą. Nebijojote?
– Tremtyje niekas negalvojo, kad kažkas domėsis. Žinoma, dar Stalinui gyvam būnant jį vedžioti po mirties karalystę... Tai atsispindi mano nuosprendyje: "Pravadil zlobnuju klevetu na imia važdia narodov" ("Piktybiškai šmeižė tautų vadą"). Tardymo protokoluose, nuosprendžiuose Stalino vardas niekur nerašomas. Šventas – neminėk Dievo vardo be reikalo. Buvo taip. Deja.
– Ar stebina anų dienų jaunuolis Vytenis Rimkus, jo mintys?
– Labai sudėtinga epocha. Dviguba okupacija, dvigubas buvimas. Kuo užsiimti, ką veikti, kaip išlikti?
Tos epochos Lietuvos žmonės buvo susidvejinę. Niekas negalėjo tiksliai žinoti: o kas tu toks esi? Ar tu esi buvęs partizanas? Ar tu esi jau komunistas?
Kai partizaninis karas žlugo, reikėjo slapstysis, reikėjo dokumentų, kažkaip kitaip vaizduoti ir tarytum užmiršti.
Tie, kurie stojo į kompartiją – dalis dėl to, kad gautų tarnybą, geresnį darbą. O dūšioje? Kaip pagalvosi. Centro komiteto narys slapta šliūbą bažnyčioje ėmė, kompartijos sekretorė, o namuose miegamajame ties lova – didelis Kristaus paveikslas. Sakė, reikia vakarines maldas atlikti. Toks buvo žmonių susidvejinimas.
– Kokią įtaką toks būvis padarė šiandieninei visuomenei?
– Kažkiek perėjo į tą pačią dvigubystę. Ir dabar kartais ne visai aišku, kas tu toks esi. Ar prisitaikęs? Visko yra.
Mano tokia nuomonė: dabar nebe tiek svarbu, kas jis buvo, o ką dabar daro.
Jeigu Stalinas nebūtų miręs, kas aš būčiau – rusofilas?
Trisdešimtųjų gimimo
– Šių metų Kovo 11 dieną bus minimas atkurtos Lietuvos nepriklausomybės 30-metis. Kaip jums atrodo šiandieninė Lietuva?
– Čia yra man stebuklas. Anais metais, kai jau buvo brandos metai, kai jau dirbi, sieki mokslinio laipsnio su visokiomis peripetijomis, nepriklausomos Lietuvos problema – kažkur nepasiekiamoje tolumoje. Visa pasaulinė raida, Tarybų Sąjungos plėtimasis, galios augimas. Pasibaigė partizaninis karas, nusinešė tūkstančius aukų. Koks liko atsigavimo kelias? Kultūrinė veikla. Lietuvių kalbos, kultūros išsaugojimo problema. Ir kultūra pradėjo augti. Aukštosiose mokyklose Lietuva išlaikė lietuvių kalbą.
Atsirado poetai, kaip J. Marcinkevičius, A. Baltakis, net E. Mieželaitis – tokia užslaptinta, dviguba kūryba. Suklestėjo teatras, nes spektakliuose simboline kalba buvo kažkas pasakoma.
Man šiandienos Lietuva atrodo gerai, o klaidų ir vargų visada yra. Tik tiek, kad apsiriko žmonės, kurie manė: nepriklausoma Lietuva, puikus, laisvas gyvenimas, džiaugiamės, "baliavojame" ir viskas.
Nepriklausomybės atgavimas iš karto įpareigoja naujiems vargams, naujam darbui. Turi dirbti, turi kurti, turi kažką pasiekti. O ne laukti, kad už tave kažkas kažką padarytų.
Žinoma, klaidų yra. Kaip ir žmogaus gyvenime – gyveni, džiaugiesi, staiga pajunti, kad jau senatvė yra, kad jau daug ko negali.
– Jūsų karta – 1930-ųjų gimimo. Ypatingo laiko paženklinta?
– Dar sudėtingesnio likimo šiek tiek ankstesnė, 1920, 1925 metų gimimo. Kilo karas, žmogaus amžius – kareivio amžius. Kiekviena svetima šalis mobilizuoja. Kur eiti? Ką daryti? Kiek lietuvių žuvo tarybinėje armijoje kariaudami, kiek žuvo vokiečių armijoje tarnaudami, kiek žuvo pasislėpdami nuo tos, ir nuo tos armijos?
– Savo jaunystės poeziją išleidote rinkiniu "Jaunystės meilė ir kova", "Jaunystės eiles" skyrėte savo mokyklos – Juliaus Janonio gimnazijos 160-mečio jubiliejui, naujausias leidinys – "Pilėnų didvyriai". Ar dabar rašote eilėraščius?
– Paskutinį parašiau paskutinę dieną iš lagerio išeinant. Po to nei tremtyje, nei grįžus – nieko nebeparašiau. Ten rašiau, ką galvojau.
Vėliau tik epigramų parašinėjau.
– Kokia dabar tema jums aktuali?
– Lietuvoje prarandama žemės meilė. Kodėl tai įvyko? Tarybiniais metais, jau nuo pirmos tarybinės okupacijos, žemė tapo kaltės objektu. 30 hektarų – jau dvarininkas. Koks dvarininkas, mano tėvai turėjo 33 hektarus, reforma, 3 hektarus atėmė. Užėjo vokiečiai, žemė sugrįžo, tie, kurie buvo gavę žemę, nepatenkinti, nuostolis. Grįžtant vėl Tarybų Sąjungai, iš anksto buvo žinoma, kad jau ir 30 hektarų daug. Šeima atsikratė, pasilikome 15 hektarų, su dideliais vargais radome žmogų, kurie likusius hektarus prisiėmė su visu derliumi. Bet mokesčiai: užsimoki ir vėl. Varo į ubagystę. Žemė tampa kaip našta. Toliau prasideda kolūkių kūrimas. Įdomu, kad į kolūkius stambūs ūkininkai lengviau ėjo, bet smulkieji labai prieštaravo, o dalis tų, kurie buvo gavę tarybinį sklypą, taip ir liko nekolūkiečiais, ypač Žemaitijoje, paupiuose, pamiškiuose.
Buožė, mes – buožvaikiai. Kaip kaltė. Užtat ta žemė pamažu tolo.
Kolūkių politika, laukų didinimas, kaimų naikinimas. Vienkiemiai beveik visi sunaikinti buvo, kaimų didžioji dalis irgi sunyko. Česės sodyba – laukas, nieko neliko, žydintis sodas į tranšėją buldozeriu suverstas.
Visa tai keitė žmogaus santykį su žeme.
Dabar žemė atsiimta, bet visokių peripetijų atsiranda. 100 hektarų – smulkus ūkis. 1 000 hektarų – o juk tarpukariu didžiausias dvaras buvo 120 hektarų! Ūkininkas dabar verslininkas.
Be darbo – nuobodu
– Ar yra tėvai pasakoję, koks buvo 1930 metų sausis, kai gimėte?
– Gamtos sąlygos gal nebuvo aktualios, aktualesnė buvo jų gyvenimo pradžia. Gimiau ne savo namuose, mūsų sodyba dar nebuvo pastatyta, kaimynystėje, tėvo pusbrolio dvarelyje, gimiau. Mano vyresnė sesuo gimė Šiauliuose, mieste tėvai samdė butą. Kai prasidėjo savo ūkio statybos, matyt, staiga užpuolė, į miestą mamos nebeatvežė, gimiau bobutės priimtas.
Paskui – ligos, metus ligoninėje buvau, Kaune, kiek tėvų lėšų suėdžiau. Dabar, kai pagalvoju, visokios ligos, o pragyvenau visus draugus. Kaip čia yra? Klasės draugai, visi išmirė, dalis iš jų buvo sportininkai...
– Nėra universalaus ilgo gyvenimo recepto?
– Nėra, turbūt daug atsitiktinumų. Nežinau, ar pasidžiaugti, ar problemiškai žiūrėti į tai.
– Ką laikote didžiausia gyvenimo dovana?
– Žmoną. Gal jai ne taip labai pasisekė, bet man tai pasisekė! Daug dovanų yra. Apie tai tiesiog nepagalvoji, gyvenimas eina savo keliu, vaikai auga, užauga.
– 1954 metais eilėraščių cikle "Mano metai", eiliuodamas apie sausį, rašėte, kad keliate taurę už būsimas dienas, naujas svajones, viltį. Už ką dabar keltumėte simbolinę taurę? Ko sau linkėtumėte?
– Sveikatos, kad skausmas praeitų, kad ligos netobulėtų. Paskui gal dar šį tą ir padirbti. Nors ir aptingęs, negali visiškai nieko nedirbti. Dabar sumažėjo mano straipsnių, laikraščiai patys turi savo autorius, kurie puikiausiai parašo korespondencijas.
– Nedirbti tiesiog negalite?
– Kad labai nuobodu pasidaro. Televizorius, knygos. Paskutinė knyga, kurią abu su žmona skaitome, Viktorijos Daujotytės ir Marcelijaus Martinaičio "Sugrįžęs iš gyvenimo". Aš turbūt vienintelis Šiauliuose prenumeruoju "Literatūrą ir meną", "Kultūros barus". Susitikęs "masonų ložėje" pasakau, kas, kur. Dabar net miesto laikraščiai menkai skaitomi. Šiauliai dienraščio nebeturi.
– Išlaikote ilgametę tradiciją – šiauliečių intelektualų, "masonų ložės", susitikimus vienoje iš miesto kavinių?
– Būtinai susitinkame. Pasišnekėti, pasiginčyti, valdžią naują padaryti, seną nuversti. Susitinkame kas savaitę. Nuo keturių iki dešimties žmonių, daugiausia – dvylika.
– Kiek metų šiai tradicijai?
– Apie 30 metų. Nuo kada skaičiuosi. Buvo ir prieš tai grupiniai sambūriai. Man teko būti neoficialiuose suėjimuose Estijoje, Maskvoje.
Maskvoje dailininkų sąjungos valdyboje buvo dar vienas kitas nuo caro laikų išlikęs. Vakarop kviečia į dailininko dirbtuves, jis miręs, bet ta vieta – suėjimo bazė. Kalba ne tik apie dailę, meną, jo raidą, bet ir politiką. Iškilo kalba apie stačiatikių tikėjimą, cerkves, draudimą, griovimą ir savotišką cerkvės atgimimą. Kad net atsakingi žmonės pradėjo vaikus krikštyti. Ir sėdėjo vienas Centro komiteto atstovas, užimąs aukštą partinį postą dailininkų sąjungoje. Ideologas. Ir jį pagyvenusi moteris užsipuolė, kad savo vaikų turbūt nekrikštijo. Kaip jis šoko! "Kuo mane laikote, kad savo vaikų nekrikštyčiau!"
Arba – pirmoji UNESCO konferencija Tarybų Sąjungoje. Buvo užsieniečių suvažiavę su pranešimais. Aš turėjau skaityti pagrindinį pranešimą apie Tarybų Sąjungos liaudies meną ir miestą. Pradžia Maskvoje, Taškente baigiamasis renginys. Dailininkų sąjungos pirmininkas, Centro komiteto atstovas Uzbekijoje, kviečia užsieniečius į šeimyninį namų pobūvį. Prestižinis pobūvis, ko tik nori! Bet tikslas, pasirodo, – sūnaus apipjaustymo šventė! Iš Maskvos kai kurie niurnėjo "Nachaly te uzbeki!" ("Įžūlūs tie uzbekai!"). Komunistų partijos centro komiteto atstovai musulmoniškos šventės ritualus švenčia! Tokie dalykai vyko.
Apie meilės formas
Pabaigai profesorius siūlo pasikalbėti apie meilę. Ir papasakoja dar vieną istoriją su netikėta atomazga. Pokalbis su saugumiečiu iš tų laikų, kai buvo priimtas dirbti į Šiaulių pedagoginį institutą.
"Man buvo užduotas pagrindinis klausimas: "Ar jau myli tarybų valdžią?" Kaip atsakyti į tokį klausimą?! O nuo to priklauso, dirbsi ar nedirbsi. Atsakiau klausimu į klausimą: "Kaip suprasti tą meilę: ar taip, kaip vyras moterį, ar kokia kita meilės forma?"
V. Rimkus juokiasi – klausimas, kaip ir provokacija, pakibo ore, o meilė liko be apibrėžimo.