
Naujausios
Apie milijoninę baudą, valstybinių įmonių reikalus bei verslo ir politikų slaptybes
Feliksas GRUNSKIS
Žurnalistas
Milijoninė bauda
Europos Komisija valstybinei įmonei „Lietuvos geležinkeliai“ už konkurencijos pažeidimą skyrė beveik 28 milijonų eurų baudą. Bauda skirta už tai, kad mūsų geležinkelininkai prieš devynerius metus išardė keliolikos kilometrų geležinkelio atšaką tarp Lietuvos ir Latvijos. Šiuo geležinkeliu Lenkijos įmonė „Orlen Lietuva“ veždavo savo produkciją į Latviją. Išardžius bėgius, naftos perdirbėjai savo krovinius turėjo vežti ilgesniu maršrutu.
Mūsų geležinkelininkai aiškino, kad ta keliolikos kilometrų geležinkelio atkarpa buvo nesaugi kroviniams vežti. Todėl bėgiai išardyti. Planuota atšaką rekonstruoti. Tačiau netikėtai užklupo krizė. Ir niekas naujų bėgių nepaklojo. Krizė praėjo, bet darbai nepajudėjo. Dabar Europos Komisija ne tik baudą skyrė, bet nurodė tą geležinkelio dalį atstatyti. Gavom per galvą. Dabar ne tik baudą suplosim, bet naujus bėgius paklosim? Panašu, kad šis reikalas dar daugiau kainuos. Kaimynai ketina prašyti atlyginti nuostolius, kuriuos jie patyrė per devynerius metus, veždami krovinius aplinkiniais keliais. Dėl tų išardytų bėgių susipykome su lenkais ir latviais. Po tokių mūsų veiksmų vėliau stebimės, kad nesiseka susitarti dėl kitų bendrų investicinių projektų.
Nesuprasi, kodėl mes taip elgiamės: dėl gudrumo ar dėl kvailumo? Gal dėl abiejų dalykų? Manėme esantys labai sumanūs. Iš tos išardytos geležinkelio atkarpos uždirbome papildomų pinigų. Tik galutinis rezultatas – apgailėtinas. Todėl dabar atrodo, kad buvo pasielgta kvailai. O gal kai kam nuo tokių eibių buvo gerai? Juk dabar, pasikeitus „Lietuvos geležinkelių“ vadovybei, paaiškėjo, kad įmonė buvo tarsi valstybė valstybėje. Jos buvę vadai gerai gyveno – vargo nematė. Ne tik jie. Iš uždirbtų pinigų skirstė įvairią paramą. Slaptai. Todėl visi tylėjo ir nieko nematė? Gal.
Tačiau išardytus bėgius per devynerius metus turėjo matyti ne vienas aukštas žmogus. 2008 metais, kai buvo priimtas sprendimas išardyti bėgius, susisiekimo ministru dirbo Algirdas Butkevičius. Išardė. Atėjo kita valdžia. Vyriausybei stojo vadovauti Andrius Kubilius. Nusprendė bėgių neatstatyti. Taip ir paliko. Keitėsi valdžios, o bėgių nepaklojo. Dabar vieni į kitus pirštais rodo. Kaip visada, kaltų nėra? Didžiausiais kaltininkais vėl liks valstybės žmonės. Solidariai iš mokesčių ir baudą sumokėsime, ir bėgius paklosime, ir žalą kaimynams atlyginsime. Juk kol kas tik pakalbame, kad už valstybei padarytą žalą savo turtu turėtų atlyginti tie, kurie tą žalą padarė. O tų žalų, padarytų valstybei ir jos žmonėms, matome vis daugiau.
Nuosava valstybinė įmonė?
Susisiekimo ministras Rokas Masiulis pranešė, kad valstybės valdomoje įmonėje „Automagistralė“ buvo atliktas auditas. Pasak ministro, paaiškėjo sukrečiančių dalykų. Mat ši valstybės įmonė daugelį metų buvo tiesiog paversta privačia įmone. Pasak pono Masiulio, valstybinė įmonė tenkino buvusių vadovų reikmes ir užgaidas. Todėl įmonei padaryta daugiau nei 200 tūkstančių eurų žala. Audito išvadas ministerija ketina teikti Specialiųjų tyrimų tarnybai, be to, kreipsis į teisėsaugą dėl nuostolių išieškojimo civiline tvarka. Paskelbta, kad „Automagistralės“ vadovybė pirko prabangius automobilius, kūrė fiktyvias pareigas, kai kas už valdiškus pinigus atostogavo. Skelbiama, kad bus patikrinta ir daugiau ministerijai pavaldžių valstybinių įmonių. Tokie žiedeliai. Manoma, kad ne tik po šios ministerijos sparnu apstu negerovių. Net ta 28 milijonų eurų Europos komisijos skirta bauda nėra pati didžiausia valstybės bėda. Jeigu yra žiedeliai, turi būti ir šaknelės?
Ištirs – neištirs?
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Vytautas Bakas Seime nori sudaryti komisiją, kuri tirtų verslo įtaką politikams. Tačiau ponas Bakas dėl komisijos sudarymo palaikymo sulaukė tik "valstiečių" frakcijoje. Kiti politikai neskuba pritarti tokios komisijos sudarymui. Jeigu būtų patvirtinta komisija, ji domėtųsi su „Rosatom“ susijusia politikų veikla, neskaidriomis verslo įtakomis politiniams sprendimams bei strateginių įmonių valdymu. Kam to reikia? „Ne bėda, kad verslas dalyvauja politikoje, bet liūdniausia, kad tie politikai kuriami tam, kad vėliau aptarnautų tas pačias verslo įmones. Jei taip bus ir toliau, jei mes nesudėsim saugiklių, neatskleisim tos kultūros ir tradicijos, kalbėti apie kažkokias investicijas, proveržius, socialinės atskirties mažinimą, migracijos suvaldymą nėra jokių prošvaisčių“, – vienoje televizijos laidoje aiškino Vytautas Bakas.
Jo manymu, dėl korupcijos, nepotizmo Lietuva kasmet netenka 5 krašto apsaugos biudžetų. Tai nėra, kaip kažkas mėgsta pasakyti, kyšiai gydytojams ar kelių policininkams. Reikia priimti ryžtingus sprendimus. Atverti tikrovę. Visa informacija yra. Dalį jos reikėtų išslaptinti. Ypatingai išslaptinti informaciją, kuri dabar sukėlė labai daug emocijų – „Lietuvos geležinkeliai“ dėl 28 milijonų eurų baudos. Pono Bako įsitikinimu, kai kurios investicijos, kurios buvo niekinės ir sukūrė Lietuvai didelių problemų, buvo didesnės negu 28 milijonai eurų. Tokios tokelės.
Išvados
Todėl taip ir gyvename? Jeigu būtų kitaip, kitaip ir gyventume?