
Naujausios
Dauginami biurokratai socialinės atskirties nesumažins
Šiauliuose antradienį viešėjęs ekonomistas, finansų analitikas, SEB banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda viešame susitikime su bendruomene dalijosi įžvalgomis, kodėl ne visi jaučia ekonominio pakilimo naudą. Buvo klausiamas, ir ar rengiasi Prezidento rinkimams?
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Kas gerai gyvena
Šiaulių universiteto bibliotekoje antradienio vakarą svečio kantriai laukė pilnutėlė auditorija. G. Nausėda užtruko kitame susitikime, o tik įžengęs į salę pasidžiaugė šiauliečių bendruomeniškumu. Pabrėžė, jog būtent bendruomeniškumas lemia geresnį gyvenimą.
„Italijoje buvo atliktas tyrimas, kodėl Šiaurės Italijoje gyvenama pasiturinčiai, geriau, nei Pietų Italijoje, ir mokslininkai nustatė, jog pagrindinė priežastis – bendruomeniškumas, pilietiškumas,“ – sakė svečias.
Vėliau pasidalijo įspūdžiu, jog Šiauliai jam pasirodė daug šviesesni nei prieš dešimtmetį.
Iš G. Nausėdos pirmiausia tikėtasi atsakymo, kodėl ekonominio pakilimo naudą ne visi jaučia?
„Tai vienas iš pagrindinių klausimų, kuris šiandien žmonėms rūpi, – pripažino analitikas. – Bet pats ekonomikos augimas nėra socialiai teisingas, nes visada pasiskirsto netolygiai. Ypač dabar, kai vyksta ketvirtoji pramonės revoliucija, robotizacija. Tokiomis sąlygomis grietinėlę nusiima tos bendrovės, tie žmonės, kurie geba priimti greitus kūrybinius sprendimus.“
Kita vertus, mažėja poreikis atliekančiųjų rutinines operacijas, jas pakeičia robotai. Jaunimui reikia galvoti, ar nepaaiškės po studijų, kad pasirinktos specialybės nebereikia? Net tokios perspektyvios, kaip IT programuotojų, nes vis plačiau naudojami programavimo robotai.
„Visi tie reiškiniai veda į tai, kad valdžiai nieko nedarant, tik didės atotrūkis tarp turtingiausių ir mažiausiai pasiturinčių visuomenės narių“, – teigė G. Nausėda.
Deklaruojama daug, daroma mažai
Ekonomistas įžvelgia kaip niekada didelį atotrūkį tarp to, kas valdžios deklaruojama, ir to, kas realiai daroma.
„Daug skambių žodžių girdime apie biudžeto perskirstymą, švietimo, sveikatos apsaugos ir mokesčių reformas, bet veiksmo mažai“, – pastebi G. Nausėda.
Kodėl taip yra?
Jo įžvalgomis, valstybė pralaimi karą prieš biurokratiją. Atėjusios į valdžią partijos vis žada valdymo reformą, biurokratų mažinimą. Bet dar nė karto to nepavyko padaryti.
„Man susidaro įspūdis, kad vyksta laipsniška valstybės valdymo biurokratizacija, – sakė analitikas. – Tokia slenkanti revoliucija, kai galias, kompetencijas perima jo didenybė biurokratas, kurio motyvacija paprasta – išlikti pačiam ir išsaugoti savo darbo vietą, gal dar įgyti daugiau kompetencijų ir spręsti daugiau klausimų. Ir tada atsitinka taip, kad visos reformos atsimuša į nematomą uolą. Tiesą sakant, nelabai ir matai, kaip iš to rato galima išeiti.“
Jo teigimu, valstybės valdymo aparate jau greitai dirbs kas trečias darbuotojas. Bet politikai tylomis susitaikantys su biurokratijos veisimu, nes „biurokratija yra saugios darbo vietos, į kurias prisodinama ir kuriose ramiai sėdima iki kitų rinkimų ar iki pensijos.“
Kitų metų biudžete, jo duomenimis, valdymo institucijų atlyginimų fondas didėja 5,6 procento. Todėl mano, jog niekas nesikeis ir biurokratų nemažės.
„Pakeisti situaciją gali žmonės, kurie mato problemą ir bado į ją pirštu, – tikino G. Nausėda. – Tada pilietinė visuomenė gali tam pasipriešinti ir per rinkimus, ir per kitus dalykus.“ Tačiau vis pakimbame ant pažadų jauko. „Politikai pažadus kabina kaip žaisliukus ant kalėdinės eglutės, – palygino oratorius. – Tik tų žaisliukų bendruomenei nė neketina dovanoti, o ir pačią eglutę kažkur išneša.“
Apie kylančias kainas
„Kylančios kainos yra to paties ekonominio augimo pasekmė“, – aiškino G. Nausėda.
Kainos kyla, nes kyla atlyginimai. Tie, kurie pagavo sėkmę už uodegos, gali džiaugtis net 40–50 procentų išaugusiomis pajamomis. Darbdaviai jau yra priversti kautis dėl specialistų, mokėti jiems gerus atlyginimus. Todėl prekybos centruose vieni ir toliau krauna pilnus karučius, o kiti vietoj sviesto įsimeta sviesto pakaitalą.
Daugybės profesijų žmonės ir toliau gauna mažus atlyginimus. Tarp jų mokytojai, sveikatos apsaugos darbuotojai.
„Tai betvarkė – valstybė yra pats blogiausias darbdavys, – sakė G. Nausėda. – Valstybė viską daro vėluodama ir labai nenoriai, po visokiausių politinių derinimų – ir minimali alga didinama per mažai, ir pensijos didinamos per vėlai. Viskas velkasi kaip sunkus vežimas, kuris traška braška ir nejuda iš vietos.“
Todėl turime situaciją, kai dalis visuomenės „vartosi“ visai neblogai ir iš jos negirdime jokio nepasitenkinimo, o kam blogai, tas rėkia, kad kainos kyla.
Kita vertus, prekybininkai, kol mato, kad pirkėjas ateina, tol kainas kelia. Tik dabar dalis pirkėjų pradėjo reaguoti į infliaciją ir mažinti savo vartojimą. Tai rodo lėtėjanti mažmeninės prekybos apyvarta.
Žmones, važiuojančius į Lenkiją apsipirkti, G. Nausėda lygino su „skruzdėmis sanitarais“.
„Šitaip jie padidina konkurencijos lygį rinkoje, tegu tik važiuoja, kitaip čia veikiantys prekybos tinklai dar labiau kainas keltų“, – sakė ekonomistas.
Apie regionų perspektyvą
Diskusijose apie regionų perspektyvą, pasak G. Nausėdos, susikerta dvi nuomonės.
Vieni mano, kad Lietuvoje liks du–du su puse miesto. Kiti norėtų Lietuvą sugrąžinti į 1989 metus, kai buvo daug žmonių, daug kaimo vietovių.
„Turbūt nė viena pusė nėra teisi, – sakė analitikas. – Vargu, ar mums reikėtų tik Vilniaus, Kauno, plius pusės Klaipėdos ir daugiau nieko. Kita vertus, manau, jog turime siekti tolygios regionų plėtros, bet nepalaikydami tai, kas jau yra numirę – tuščių kaimų, vietovių, kur traukinys jau nuvažiavęs.“
Jo nuomone, reikia identifikuoti pulsuojančias vietoves, regionų centrus, apie kuriuos galima lipdyti kitas vietoves. Dabar nėra problemos į darbą mieste važiuoti 50–80 kilometrų, o gyventi sodyboje už miesto.
Jis tik pastebi, kad valdžia, pasisakydama už regionus, žmonių mobilumą, nesugeba nė paprasto „reikaliuko“ išspręsti. Pavyzdžiui, kai darbdavys savo transportu vežioja į darbą darbuotojus, tai šios išlaidos neapmokestinamos pelno mokesčiu.
„Jeigu bilietuką darbuotojui nuperka važiuoti į darbą, tai jau laikoma nauda darbuotojui ir apmokestinama gyventojų pajamų mokesčiu ir „Sodros“ įmokomis“, – sakė ekonomistas.
Finansų ministrą jis pavadintų geriausiu ministru, jeigu šią seniai žinomą problemą išspręstų.
„Šiauliai taip pat yra ta vieta, su kuria galima sieti ateitį, – teigė G. Nausėda. – Prieš dešimt metų apie Šiaulius analitikai sakydavo, jog nieko čia nebus – šiek tiek prekybos, šiek tiek versliukų, įmonės bankrutavusios, žmonės išvažiavę – nieko čia nebus. Šiandien Šiauliuose matome – yra perspektyva. Tai matome ir Kaune.“
Svečio žodžiais, „miestų istorijos prasideda nuo to, kad tinkamoje vietoje laiku atsistoja tinkami žmonės, kurie pajudina vežimą“.
„Tada atsiranda ir perspektyvumas, ir investuotojai, ir žmonės nebeišsibėgioja“, – tikino G. Nausėda.
Apie emigraciją
Ekonomistas prisipažino, jog programų, kaip stabdyti emigraciją, nė nebenori skaityti. Jų daugybė sukurta, tačiau nė karto nebuvo surengta pačių emigrantų sociologinė apklausa, kodėl jie išvažiavo?
Tarp svarbiausių motyvų emigruoti minimas atlyginimas.
„Atlyginimo skirtumo mes nelikviduosime nei per penkerius, nei per aštuonerius metus, – teigė G. Nausėda. – Bet lūžio taškas gal atsiras, kai atlyginimas, pavyzdžiui, Londone bus tik 40 procentų didesnis. Gal tada lems argumentas, jog Lietuvoje, nors gausiu mažiau, bet gyvensiu savo aplinkoje, o ne aštuoniese bendrame bute ir dirbdamas rutininį darbą po 12 valandų.“
Kai atlyginimų skirtumas yra 3–4 kartai, tai, ekonomisto žodžiais, belieka tik sukąsti dantis ir likti emigracijoje.
Dalis emigrantų yra sukaupę pradinio kapitalo, galėtų sugrįžti, pradėti savo verslą. Bet pasižiūri, jog mokestinis režimas toks, kad jau pirmais metais bus užspaustas ir neišgyvens.
„Aspektai, susiję su smulkiojo verslo apmokestinimu, yra patys aktualiausi, norint ne plepalais, o realiais darbais sumažinti emigraciją, – sakė G. Nausėda. – Mokesčių reformoje, kuri įsigalios nuo 2018 metų numatyta, jog susikūręs smulkusis verslas, jeigu jo apyvarta nesiekia 300 tūkstančių eurų, o darbuotojų skaičius dešimties, gali pretenduoti į pelno mokesčio atostogas vienerius metus.
Bet kiek Lietuvoje yra tų verslų, kurie pirmaisiais metais duotų pelno, kiltų kaip ant mielių ir patektų į „Forbes“ viršelį? Taip nebūna nei pirmaisiais, nei antraisiais metais. Tai ką reiškia ta lengvata? Lengvata tam, ko nėra.“
G. Nausėdos nuomone, reikėtų pradedančiam verslui taikyti 4 metų pelno atostogas, plius mažesnes fiksuotas „Sodros“ įmokas. Bet politikai, nuo kurių priklauso sprendimas svarsto, jog tai „labai daug“.
„Svarsto, nors dar nėra nuo ko tų pinigų paimti, nes verslas taip ir neįsisteigia, ir negaunama biudžeto pajamų, apie kurias svajojama,– sakė ekonomistas. – Tokie pavyzdžiai tik rodo, kad gyvename deklaracijų ir gražių programų pasaulyje, o sprendimų ratas juda lėtai, nenuosekliai – tai į dešinę, tai į kairę, bet labai mažai pirmyn.“
Ar sieks būti Prezidentu?
Išgirdęs klausimą, ką darytų, jeigu būtų Prezidentu, G. Nausėda nukirto, jog atvyko į Šiaulius tik kaip ekonomistas.
Esą jam tik „iškrito nelaimė būti reitinge tarp tų galimų žmonių“.
„Tai dabar į kiekvieną mano žingsnį taip žiūrima: „O, jis kažkam ruošiasi“. Greitai nė į parduotuvę ar į mišką grybų nebegalėsiu nueiti, – juokavo svečias. – Po metų gal pasišnekėsiu su savimi ir kažką pasakysiu. Šiandien, kai pasišneku, ta galva veidrodyje man sako: „Ne, juk ir vakar to klausei“.
O rimtai teigė: „Nesu nusprendęs, bet nesakau: „Niekada“, nes kai taip pasakai, dažnai gyvenimas iškrečia pokštą. Nebus sprendimo, kol nesubręsiu visapusiškai, o sprendimas gali būti ir teigiamas, ir neigiamas.“
„Džiaugiuosi tik, kad žmonės, nepaisant nusivylimo, nepraranda pasitikėjimo, jeigu nepasiduosite, reikalausite, tai tie, kuriuos renkat, mažiau apgaudinės“, – reziumavo svečias.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Gitanas Nausėda, minimas tarp galimų pretendentų į Prezidentus, kalbėjo ir jaunimo, verslininkų bei savivaldybininkų auditorijose, bet patikino, jog vizitas į Šiaulius – ne rinkimų agitacija: „Atvykau tik kaip ekonomistas.“