
Naujausios
SKAITYTOJAI KREIPĖSI
Dirbi viršvalandžius? Įrodyk!
Į redakciją kreipėsi Šiaulių sporto centro „Dubysa“ vairuotojas Vaclovas Žalys. Vyras tikino, kad niekaip nepavyksta susitarti su darbdaviu dėl darbo valandų apskaitos, be to, susiduria su žeminimu ir nesiskaitymu.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Nepavyksta susitarti su darbdaviu
„Kai atėjau čia dirbti, man sakė, kad per dvejus metus išėjo šeši vairuotojai. Galvojau, kad gal kokie girtuokliai pasitaikė ar konfliktiški, visko juk būna. Bet kai pradėjau dirbti, pamačiau, kaip čia viskas yra“, – sako ponas Vaclovas.
V. Žalys vairuotoju „Dubysoje“ įsidarbino pernai vasarą, pagal darbo sutartį turėjo dirbti penkias dienas per savaitę nuo 8 iki 17 valandos.
Vasarą darbo buvo nedaug ir vyras ne tik atliko vairuotojo pareigas, bet ir padėdavo kituose darbuose, jei reikėdavo ką paremontuoti, sutvarkyti ir panašiai.
Problemos prasidėjo rudenį, kai padažnėjo išvykimų į varžybas.
„Išvažiuoji ryte, o sugrįžti ir 22, ir 24 valandą. Iš pradžių lyg ir nieko, bet paskui žiūriu, kad visai nebelieka laisvo laiko. Pradėjau kalbėti su direktoriumi, kad mokėtų už viršvalandžius. Jis pasakė, kad tokios galimybės nėra, nes nėra pinigų. Tada paprašiau, kad tomis dienomis, kai nėra važiavimų, galėčiau neiti į darbą. Pasakė, kad taip irgi negalima“, – pasakoja V. Žalys.
Vyras gyvena Joniškyje, jam kasdien važinėti į darbą nepigiai atsieina, ir jeigu tomis dienomis, kai nėra važiavimų, galėtų neatvykti į darbą, bent taip būtų kompensuota už viršvalandžius.
Kai V. Žalys nenurimo ir vėl kreipėsi į centro direktorių, nekintantis darbo laiko režimas buvo pakeistas į suminės darbo laiko apskaitos režimą.
„Iš pradžių nesupratau, kas tai yra, o paskui pasiskaičiau Darbo kodeksą. Dabar man darbdavys išeiginę gali padaryti kada nori, kad ir šventinę dieną, kaip tai nutiko Kovo 11-ąją. Visi turėjo tris išeigines, o aš tik dvi“, – naujos sutarties trūkumus vardija vairuotojas.
Vietoj padėkos – pyla
Labiausiai V. Žalį įskaudino tai, kad norėdamas gero, tai yra per savo laisvadienį parvežti sportininkus ir trenerį iš Vilniaus oro uosto, vietoj gero žodžio susilaukė pylos.
„Jie turėjo vėlai vakare parskristi, bet man tą dieną buvo išeiginė. Direktorius pasakė, kad nuvažiuočiau jų paimti antradienį iš ryto, nes jeigu važiuosiu per savo išeiginę, man reikės mokėti dvigubai. Pasakiau, kad man nereikia dvigubai mokėti, geriau sukeisti išeigines. Man pasirodė nežmoniška, kad dviratininkai ir treneris visą naktį turės laukti oro uoste, todėl iš vakaro nuvažiavau į Vilnių, palikau savo automobilį pas giminaitį, pranešiau apie tai treneriui, ir jis su sportininkais galėjo naktį parvažiuoti namo“, – pasakoja ponas Vaclovas.
Tačiau kilnus vairuotojo poelgis sulaukė neigiamos sporto centro administracijos reakcijos. Buvo iškviestas pasiaiškinti ir V. Žalys, ir treneris.
„Kuo aš nusikaltau? – nesupranta vyras. – Jeigu jau būtų sąžiningi, turėtų man sumokėti už kurą ir valandas užskaityti. O man tepasakė, kad jeigu kas nepatinka, galiu rašyti pareiškimą.“
Netekti darbo V. Žalys sako nebijantis, nes jau yra pensinio amžiaus, 20 metų išdirbęs teisėsaugoje, turi aukštąjį teisinį išsilavinimą, o kai išėjo į užtarnautą poilsį kaip policijos pareigūnas, verčiasi vairuotojo amatu, geba atlikti smulkų automobilio remontą, dirbti kitus darbus.
Vyras pasakoja, kad pareiškimą išeiti iš „Dubysos“ jau buvo anksčiau parašęs, bet tada direktorius jo neatleido.
Vyras sako, kad padarius suminės darbo laiko apskaitos režimą, jam išeiginės dažniausiai pasitaiko vidury savaitės, o darbo užmokestis už tokį darbą – apie 460 eurų į rankas.
„Aš neatsisakau dirbti savaitgaliais, jeigu reikia, bet turi būti žmogiškumas. Aš jiems ir sakau, jeigu negalite priimti antro vairuotojo, galima būtų dirbti pamainomis, duokit man pagalbinio darbininko pareigas, o aš vairuotoją, kai reikės, galėsiu pavaduoti. Bet aiškina, kad tokios galimybės nėra“, – sako V. Žalys.
V. Žalys planuoja kreiptis į Darbo ginčų komisiją.
Nepateikė viršvalandžių įrodymo
Šiaulių sporto centro „Dubysa“ direktorius Aivaras Strockis, paprašytas pakomentuoti situaciją, aiškino, kad vairuotojui negalėjo sumokėti už viršvalandžius todėl, kad vairuotojas nepateikė nei prašymo, nei viršvalandžius įrodančių dokumentų, kurių esą ne kartą buvo prašyta.
„Vairuotojas teigė, kad turi viršvalandžius patvirtinančius dokumentus, kuriuos atsispausdino iš tachografo kortelės, tačiau ne kartą paprašius juos pateikti dėl viršvalandžių apskaičiavimo, nepateikė. Neturint įrodančių dokumentų, nėra galimybės nei jų apskaičiuoti, nei pridėti prie atostogų“, – komentavo A. Strockis.
Direktorius sakė, kad vairuotojo darbo grafikas yra nuo trečiadienio iki sekmadienio. „Priimant vairuotoją į darbą, jam buvo išaiškinta, kad sporto centro vairuotojo darbo specifika yra vykimas į varžybas dažniausiai savaitgaliais“, – tikino A. Strockis.
Kodėl V. Žaliui nekintantis darbo laiko režimas buvo pakeistas į suminės darbo laiko apskaitos režimą?
„Kadangi vairuotojui netiko nekintantis darbo laiko režimas, jis paprašė mokėti už faktiškai dirbtą laiką. Vairuotojui buvo pasiūlyta taikyti suminę darbo laiko apskaitą. Asmuo, atsakingas už transportą, ne kartą papildomai ir asmeniškai išaiškino vairuotojui suminės darbo laiko apskaitos privalumus ir trūkumus. V. Žalys parašė prašymą dėl suminės darbo laiko apskaitos taikymo ir pasirašytinai susipažino su jos aprašu“, – aiškino direktorius.
Apie konfliktą, kilusį dėl sportininkų ir trenerio parvežimo iš oro uosto, A. Strockis sakė, kad vairuotojas pylos negavo, tik atsisakyta mokėti už darbo valandas, nes vairuotojas tą dieną oficialiai nedirbo, „treneris iš Vilniaus grįžo pats, asmenine V. Žalio mašina“.
Redakcijos archyvo nuotr.
Vaclovas Žalys turi nemažai vairavimo patirties.
Sporto centro „Dubysa“ direktorius Aivaras Strockis sako, kad vairuotojas turėjo pateikti viršvalandžius patvirtinančių įrodymų.
SPECIALISTO KOMENTARAS
Lėšų apmokėti už viršvalandžius stygius – ne pasiteisinimas
Situaciją pakomentavo ir Loreta LARIČEVA, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos (VDI) prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Asmenų aptarnavimo ir teisės taikymo skyriaus vyriausioji specialistė:
– Suminės darbo laiko apskaitos režimas leidžia sudaryti darbo grafikus taip, kad darbuotojas galėtų dirbti poilsio dienomis (šeštadieniais ir sekmadieniais) bei švenčių dienomis. Darbo (pamainų) grafikai turi būti sudaromi taip, kad nepažeistų maksimalaus 52 valandų per kiekvieną septynių dienų laikotarpį laiko, netaikant šios taisyklės darbui pagal susitarimą dėl papildomo darbo ir budėjimui.
Šiuo atveju, kai darbdavys neleido vairuotojui dirbti per laisvadienį, yra teisus, nes darbo laiko režimas negali pažeisti minimalių poilsio laiko reikalavimų, tai yra kasdienio nepertraukiamo poilsio tarp darbo dienų trukmė negali būti trumpesnė kaip 11 valandų iš eilės, o per septynių paeiliui einančių dienų laikotarpį darbuotojui turi būti suteiktas bent 35 valandų nepertraukiamo poilsio laikas. Patikrinimo atveju nukentėtų darbdavys. Nebent darbdavys paprašo dirbti ir darbuotojas sutinka, tuomet už dirbtas valandas apmoka dvigubai.
Skirti dirbti viršvalandžius darbdavys gali tik su darbuotojo sutikimu, išskyrus išimtinius atvejus. Už viršvalandinį darbą darbdavys privalo apmokėti tinkamai ir negali pateisinti nemokėjimo tuo, kad nėra pinigų.
Už viršvalandžius mokamas ne mažesnis kaip pusantro darbuotojo darbo užmokesčio dydžio užmokestis arba darbuotojo prašymu viršvalandinio darbo laikas, padaugintas iš 1,5, gali būti pridedamas prie kasmetinių atostogų laiko. Kompensuojant viršvalandinį darbą kasmetinėmis atostogomis už viršvalandžius darbo užmokestis nėra mokamas.
Reikia atkreipti dėmesį, jog suminės darbo laiko apskaitos atveju viršvalandžiai yra įvertinami ir apskaičiuojami apskaitinio laikotarpio pabaigoje.
Jeigu darbdavys tinkamai nesumoka darbuotojui už viršvalandžius, darbuotojas gali kreiptis į darbo ginčų komisiją. Kreipimosi tvarką, prašymo pavyzdinę formą galima rasti www.vdi.lt skiltyje „Darbo ginčų komisijos“.
VDI Asmenų aptarnavimo ir teisės taikymo skyriaus specialistų konsultacijos darbo ginčus nagrinėjantiems organams neprivalomos.
Konsultacijas bei Darbo kodekso aktualijas galime rasti VDI interneto svetainėje adresu www.vdi.lt skiltyje „DUK".