
Naujausios
dj Senio užrašai (9)
Romualdas VOLODKA
1963-1966 metais Vakaruose prašniokštė „bitlomanijos“ banga, kurios atgarsiai, gal keleriais metais vėliau, bet pasiekė ir TSRS.
O gal ir dėl to, kad pramogų tuomet, mano jaunystės metais, buvo mažiau, prie visų kultūros namų, bent kiek didesnių organizacijų, įstaigų ar įmonių kūrėsi lengvosios muzikos grupės, vadinamos estradiniais ansambliais.
Kasmet vykdavo tų estradinių ansamblių apžiūros, buvo išaiškinami pajėgiausi. Apžiūrose dalyvaudavo ir kavinių bei restoranų estradiniai ansambliai. Šiauliuose aštuntojo dešimtmečio pradžioje estradinių ansamblių apžiūrose dalyvaudavo mažiausiai 15-16 kolektyvų.
Estradinį ansamblį palikau ir senojoje Akmenėje – roko grupę „Akmenėliai“, pirmąją tokią Akmenės rajone. Įsidarbinęs Šiaulių aklųjų kombinate iškart sužinojau – turi Šiaulių aklųjų kultūros namai estradinį ansamblį, jam vadovauja Česlovas Motiejaitis.
Ansamblis koncertuodavo kombinato darbuotojams, kasmet dalyvaudavo miesto estrados ansamblių apžiūrose, be to, kaip Aklųjų draugijos sistemos dalis, privalėdavo koncertuoti ir tuose šalies miestuose, kur buvo Aklųjų draugijos padaliniai.
Prisipažinsiu: sunkiai man sekdavosi suvaldyti prieškoncertinį jaudulį, ypač jei laukdavo dainavimas duetu su kokia mūsų ansamblio soliste.
Vis dėlto vienoje miesto apžiūroje mane pastebėjo Šiaulių televizorių gamyklos estradiniam ansambliui vadovavęs a.a.Gediminas Jurgilas (prieš tai jis vadovavo ir legendinei Kauno politechnikos instituto big byto grupei „Kertukai“) ir pakvietė dainuoti į ansamblį, kuriame tuo metu dainavo ir respublikoje gerokai žinomas solistas Edmundas Damaševičius.
Dainavau šiame gerokai aukštesnio profesinio lygio ansamblyje kone metus. Koncertavome visoje respublikoje, grupė dalyvavo „Gintarinės triūbos“ konkurse.
Tačiau didelis užimtumas (augo vaikai, reikėjo vesti „Amžininką“ Šiaulių miesto kultūros rūmuose) vertė mane palikti šį ansamblį.
Įdomiai susipažinau su tuo metu labiausiai vertinamo Filharmonijos estradinio ansamblio vadovu maestro Juozu Tiškumi.
Ansamblis atvyko koncertuoti į Šiaulius, repetavo miesto Kultūros rūmuose. Besibaigiant repeticijai su kažkokiais reikalais atsidūriau scenoje ir maestro netikėtai kreipėsi į mane:
– Romualdai, gal turi kokį pažįstamą meistriuką, kuris galėtų man suremontuoti štai šiuos elektrinius vargonus?
Pažvelgiau: vargonai prašmatnūs, italų firmos „Farfissa“. Gerą aparatūrą, net soclagerio – Vokietijos Demokratinės Respublikos, Čekoslovakijos, Vengrijos, tuo metu buvo sunku gauti. Mes, paprasti
didžėjai, vargdavome su rusiškais pasenusiais garsiakalbiais arba stiprintuvais, jau nekalbant apie apšvietimą ir įvairius efektus.
Laimei, pažinojau tokį auksinių rankų meistrą Vytą, paskambinau jam, jis atvyko į Kultūros rūmus, išsivežė vargonus ir, maestro nuostabai, rytojaus rytą pristatė juos sutaisytus. O Vilniuje maestro, supratau, nerado tokio meistro...
Kadangi Kultūros rūmų salė palyginti nedaug talpindavo žiūrovų, daugelis grupių stengėsi lankyti Šiaulius vasaros metu ir koncertuoti Vasaros estradoje. Joje aš išvydau ir susipažinau su latvių grupe „Sypols“, Liepojos grupe „Credo“, su estų „Apelsin“ ir „Rock hotel“, su, Gyčiui Paškevičiui padedant, Laima Vaikule...
Aštuntąjį dešimtmetį ir devintojo dešimtmečio pradžioje miesto estradinių ansamblių apžiūrose savo profesiniu lygiu išsiskirdavo Statybos tresto ansamblis, vadovaujamas Alberto Puklevičiaus. Tai buvo pats progresyviausias ansamblis, turėjęs stiprią pučiamųjų grupę, bandęs groti džiazroką. Tuo metu šis ansamblis skambėjo labai šiuolaikiškai.
Jam nemažą konkurenciją sudarė, profesionalią popmuziką grojo Televizorių gamyklos estradinis ansamblis, kuriam vadovauti iš Kauno atvyko mano jau minėtas Gediminas Jurgilas. Kaune (su „Kertukais“) konkuravęs su tokiais tuo metu populiariais ansambliais kaip „Nuogi ant slenksčio“, Aidos Zabotkaitės (Kauno šiluminiai tinklai) trio, grupe „Gintarėliai“ ir Kęstučio Antanėlio grupe Vilniuje, jis kėlė aukštą profesionalumo kartelę ir Televizorių gamyklos ansambliui.
Man teko ne vieną kartą dalyvauti ansamblio repeticijoje, nes reikėjo paruošti repertuarą. Buvo sutvarkyti finansiniai reikalai – muzikantai apiforminti gamykloje. Tai yra – lyg ir dirbo gamykloje, bet kartu turėjo daug laiko savo muzikinei veiklai. Gamyklos specializacija leido įrengti labai puikią repeticijų studiją.
Vakarais šešiuose Šiaulių „taškuose“ (kavinėje „Jaunystė“, naktiniuose baruose „Geluva“, ir „Šiauliai“, restoranuose „Žemaitis“, „Baltija“ ir „Rasa“) virė gyvenimas, buvo grojama gyva muzika.
„Geluva“ pasižymėjo šokėjomis, kurių programą ruošdavo Aldona Ivanauskienė, „Jaunystėje“ grojo Kurlianskio vadovaujamas ansamblis, rusų kariškiai labiausiai buvo panėgę „Baltiją“...
Naktinių barų, kavinės ir restoranų ansambliai irgi dalyvaudavo miesto estradinių ansamblių apžiūrose. Galima taip apibendrinti: dainavimas bei grojimas naktiniuose baruose ir restoranuose buvo tartum pereinamasis etapas, tramplynas į sceną. Aišku, ne visiems, gabiausiems. Antra vertus, ir materialiai neblogai – gauni atlyginimą, pavalgai, išgeri.
Štai, paimkim „Baltiją“. Restoranas miesto centre, dvi podidės salės. Vadinasi, daugiau lankytojų, didesnis naujos pažinties pasirinkimas.
Tačiau ir muzika neprasta – restoranų, kavinių bei barų grupėje „Baltijos“ programa dažniausiai laimėdavo pirmąją vietą. Štai bosine gitara grojantis J. Marcišauskas, pravarde Marcišoskė – jis grojo ir kitaip Šiauliuose propagavo džiazą, buvo prikaupęs daug džiazo įrašų. Iš dainininkų geru balsu išsiskyrė Romas Danilaitis.
Bet pati spalvingiausia šio restorano asmenybė, tai turbūt jauna jame pradėjusi dainuoti Vitalija Katunskytė, dabartinė mūsų šlagerių karalienė.
Būti restorano ar naktinio baro durininku tuo metu buvo labai prestižiška. Daug kas norėjo draugauti su durininkais, vadinamaisiais „ištrenkėjais“.
Kodėl? Todėl, kad restoranų mieste kaip ir buvo per mažai, vietas turėjai užsisakyti iš anksto. Bet, jei turi pažįstamą durininką, jokių problemų ir kartu su tavim einančių į restoraną pagarba. Tą savo reikšmingumą durininkai išlaikė iki pat pirmųjų naujųjų laikų metų – iš viešnagės JAV grįžęs giminaitis spjaudėsi: „Tfū, čia, Lietuvoj, bardakas – durininkų valdžia!“
Atsimenu estų grupės „Magnetic band“ koncertą Šiaulių vasaros estradoje. Tikrai, grupės pavadinimas labai tiko šiam ansambliui – kai užgrojo vakarietiškus rokenrolus, tai visi pradėjo muistytis savo vietose. Bet šėlti su grupe į taktą tuomet buvo laikoma nekultūringumu, netgi chuliganiškumu.
Todėl visi muistėsi, bet tvardė save. Tik vienas, jau gan vidutinio amžiaus vyriškis nubėgo prie scenos šokti. Koncerte budėję milicininkai – iškart jo tramdyti.
Bet koncertas taip įaudrino publiką, kad pilna energijos minia vieningai paplūdo „brodvėjum“– Vilniaus gatve.
Pažįstamas „Baltijos“ durininkas su keliais draugeliais, nustatę boksininkų stovėsenas, už restorano durų įsitempę laukė šturmo. Bet minia praplaukė pro šalį...
Dar didesnį anšlagą sukėlė netrukus vykęs kito estų ansamblio „Rock hotel“ koncertas. Jį stebėjo apie keturis tūkstančius žiūrovų. Tai tarybinių laikų lankomumo rekordas Šiuliuose! Milicija prieš tokią minią buvo bejėgė...
Apie „Baltijos“ restoraną galima būtų parašyti įvairiausiais įvykiais ir asmenybėmis apipintą jo istoriją. Beje, restoranas „Baltija“ Šiauliuose gyvavo dar vadinamaisiais Smetonos laikais. Štai 1935 metais Šiauliuose leistame savaitraštyje „Įdomus mūsų momentas“ rašoma apie tuomet restorane „Baltija“ apsilankiusius ir koncertavusius du žymius draugus – rusų dainininką Aleksanderą Vertinskį ir mūsų estrados klasiką Danielių Dolskį.
Bet restoranas „Baltija“ tuo metu stovėjo kitoje vietoje – šalia dabartinio paminklo Povilui Višinskiui – ten, kur arkos.
Statybos tresto ansamblis. Asmeninė nuotr.