Eks­por­tui nu­ma­to­mos pa­lan­kios są­ly­gos

Eks­por­tui nu­ma­to­mos pa­lan­kios są­ly­gos

Eks­por­tui nu­ma­to­mos pa­lan­kios są­ly­gos

Ne­ri­jus Čer­niaus­kas

Lie­tu­vos ban­ko Mak­roe­ko­no­mi­kos ir pro­gno­za­vi­mo sky­riaus eko­no­mis­tas

Lie­tu­vos ban­ko nuo­tr.

Yra vis dau­giau ar­gu­men­tų sa­ky­ti, kad eks­por­tas at­si­ga­vo po 2015 me­tų su­krė­ti­mų. Eks­por­to au­gi­mą, pa­na­šų į bu­vu­sį prieš Ru­si­jos pa­skelb­tas san­kci­jas, pa­tvir­ti­na ne tik pa­skelb­ti nau­jau­si, sau­sio mė­nesio, no­mi­na­lie­ji pre­kių eks­por­to duo­me­nys, bet ir 2016 me­tų rea­lie­ji duo­me­nys.

Tie­sa, in­ves­tuo­to­jai at­sar­giai dar žvel­gia į po­li­ti­nę ša­lies rai­dą po rin­ki­mų ir lė­tai au­gan­čią už­sie­nio pa­klau­są, to­dėl ne­sku­ba di­din­ti ga­my­bos po­ten­cia­lo, rei­ka­lin­go dar spar­tes­nei eks­por­to plėt­rai pa­siek­ti.

Da­lis nea­pib­rėž­tu­mo sie­ja­ma su išo­ri­niais veiks­niais, ku­riems Lie­tu­va ne­ga­li tu­rė­ti daug įta­kos (pa­vyz­džiui, „Bre­xit"), bet pa­lan­kią ap­lin­ką for­muo­ja pa­skelb­ta eks­por­tui pa­lan­ki in­for­ma­ci­ja – tai nau­jos Lie­tu­vos vy­riau­sy­bės pro­gra­mos įgy­ven­di­ni­mo pla­nas, su­tam­pan­tis su už­sie­nio in­ves­tuo­to­jų įvar­dy­tais prio­ri­te­tais.

Sau­sio mė­ne­sį no­mi­na­lu­sis pre­kių eks­por­tas paau­go 19,4 pro­cen­to per me­tus. Pag­rin­di­nė prie­žas­tis – au­gan­čios kai­nos pa­sau­lio rin­ko­se.

Paau­go naf­tos ir že­mės ūkio pro­duk­ci­jos kai­nos. Ypač pa­ki­lo pie­no ir pie­no pro­duk­tų kai­nos, o tai liu­di­ja apie šio sek­to­riaus at­si­ga­vi­mą po Ru­si­jos san­kci­jų tai­ky­mo ir ska­ti­na jo plėt­rą Lie­tu­vo­je. Ta­čiau ne vien dėl kai­nų ki­li­mo au­ga eks­por­tas. Sau­sio mė­ne­sio pra­mo­nės pro­duk­ci­jos rea­lie­ji duo­me­nys ro­do, kad šios pro­duk­ci­jos au­gi­mas vir­ši­jo 16 pro­cen­tų. Tie­sa, že­mės ūkio pro­duk­ci­jos rea­lio­jo eks­por­to ro­dik­liai iš­lie­ka že­mes­ni dėl pra­stes­nio nei prieš me­tus 2016 me­tų der­liaus.

Pas­kelb­ti 2016 me­tų me­ti­niai rea­lie­ji duo­me­nys ro­do, kad pa­slau­gų eks­por­tas au­ga spar­čiai – net 10 pro­cen­tų per me­tus (BVP ūg­te­lė­jo tik kiek dau­giau nei 2 pro­c.). Nors di­džią­ją da­lį au­gi­mo paaiš­ki­na in­ten­sy­vi ve­ži­mo veik­los plėt­ra (su­ge­ba­ma pri­trauk­ti dar­bo jė­gos ir iš už­sie­nio), au­ga ir ki­ti sek­to­riai. Pa­vyz­džiui, apie 10 pro­cen­tų pa­di­dė­jo sta­ty­bos pa­slau­gų eks­por­tas, nors vi­sas sta­ty­bų sek­to­rius Lie­tu­vo­je su­si­trau­kė.

2016 me­tais rea­lu­sis pre­kių eks­por­tas, neįs­kai­tant mi­ne­ra­li­nių pro­duk­tų, ir­gi au­go ne­ma­žai, ypač jei įver­ti­na­ma pa­si­kei­tu­si reeks­por­to stra­te­gi­ja.

Ne nau­jie­na, kad dėl Ru­si­jos tai­ky­tų san­kci­jų ir kri­zės Ru­si­jo­je, Lie­tu­vos ve­žė­jai pra­dė­jo vež­ti pre­kes tarp Eu­ro­pos Są­jun­gos (ES) va­ka­ri­nių ša­lių. Ka­dan­gi va­žiuo­jant to­kiu marš­ru­tu ten­ka re­čiau kirs­ti Lie­tu­vos sie­ną, ma­žiau duo­me­nų at­si­spin­di pre­kių eks­por­to sta­tis­ti­ko­je.

Pa­di­din­ti lie­tu­viš­kos kil­mės pre­kių eks­por­to, su­da­ran­čio be­veik 60 pro­cen­tų vi­so pre­kių eks­por­to, au­gi­mą bū­tų ga­li­ma in­ten­sy­viau in­ves­tuo­jant į ga­my­bos plėt­rą. Ta­čiau in­ves­ti­ci­jų ri­zi­ką truk­do pri­siim­ti lė­tai au­gan­ti už­sie­nio pa­klau­sa ir di­de­lis nea­pib­rėž­tu­mas už­sie­nio ša­ly­se.

Už­sie­nio in­ves­tuo­to­jų sa­vi­jau­tą vei­kia ne­si­bai­gian­tys klau­si­mai dėl „Bre­xit“ ir to­les­nės ES rai­dos.

Di­de­lių neaiš­ku­mų Ame­ri­kos rin­ko­je ke­lia šios ša­lies pre­zi­den­to Do­nal­do Tram­po vyk­do­ma po­li­ti­ka. Nea­pib­rėž­tu­mo ne­ma­žai ir Ry­tų ša­ly­se. Bet Lie­tu­vo­je už­sie­nio in­ves­tuo­to­jų lū­kes­čius tu­rė­tų ati­tik­ti ne­se­niai su­da­ry­tos Lie­tu­vos vy­riau­sy­bės ke­ti­ni­mai ne­del­siant skaid­rin­ti dar­bo san­ty­kių reg­la­men­ta­vi­mą ir už­tik­rin­ti kom­pe­ten­tin­gos dar­bo jė­gos pa­siū­lą.

Dar­bo ko­dek­so pa­kei­ti­mai pla­nuo­ja­mi jau šių me­tų ant­rą­jį ket­vir­tį, švie­ti­mo sis­te­mos pa­kei­ti­mams nu­ma­ty­ta skir­ti apie 1/5 vi­sų dar­bų, įvar­di­ja­mi konk­re­tūs dar­bai, kaip pri­trauk­ti ir iš­sau­go­ti ta­len­tus Lie­tu­vo­je. Taip pat sie­kia­ma iš už­sie­nio pri­trauk­ti dvi stam­bias aukš­tos pri­dė­ti­nės ver­tės ga­myk­las ir Lie­tu­vo­je ska­tin­ti star­tuo­lių – atei­ties eks­por­tuo­to­jų – veik­lą.

Tai di­di­na aiš­ku­mą, bet dar rei­kia kai ku­rių at­sa­ky­mų, kaip nu­ma­ty­ti dar­bai bus fi­nan­suo­ja­mi, ko iš anks­čiau nu­ma­ty­tų bus at­si­sa­ky­ta.

Nė­ra abe­jo­nių, kad at­ly­gi­ni­mai Lie­tu­vo­je augs. To­dėl eks­por­tuo­to­jams ir pa­tiems teks au­to­ma­ti­zuo­ti pro­ce­sus, ga­min­ti aukš­tos pri­dė­ti­nės ver­tės pro­duk­tus, ieš­ko­ti mo­kių klien­tų ir juos iš­sau­go­ti sie­kiant iš­lik­ti kon­ku­ren­cin­giems.