Kodėl estai gali, o lietuviai – ne?

Kodėl estai gali, o lietuviai – ne?

Ko­dėl es­tai ga­li, o lie­tu­viai – ne?

Pra­si­dė­jo tre­čia sa­vai­tė, kai tę­sia­si Lie­tu­vos mo­ky­to­jų strei­kas dėl rug­sė­jį įves­to eta­ti­nio mo­ky­to­jų ap­mo­kė­ji­mo mo­de­lio. Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos duo­me­ni­mis, pir­ma­die­nį strei­ka­vo 62 ug­dy­mo įstai­gų pe­da­go­gai. Dviem die­noms prie strei­ko bu­vo pri­si­jun­gę ir Šiau­lių „Ju­ven­tos“ pro­gim­na­zi­jos mo­ky­to­jai. Pro­gim­na­zi­jos va­do­vas Vy­tau­tas Gir­čius sa­ko, kad mo­ky­to­jai jau­čia­si ap­gau­ti, to­dėl ir strei­kuo­ja.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

„No­rit py­ra­gai­čio?“

Ket­vir­ta­die­nį ir penk­ta­die­nį iš dau­giau kaip 90-ies „Ju­ven­tos“ mo­ky­to­jų strei­ka­vo 30. Lie­tu­vos švie­ti­mo dar­buo­to­jų pro­fe­si­nei są­jun­gai pri­klau­so dau­giau kaip pu­sė šios pro­gim­na­zi­jos mo­ky­to­jų. Mo­ky­to­jų pro­fe­si­nės są­jun­gos rei­ka­la­vi­mams pri­ta­ria ir mo­kyk­los va­do­vas V. Gir­čius.

– Ko­dėl eta­ti­nio ap­mo­kė­ji­mo mo­de­lis yra blo­gas, kad mo­ky­to­jai pri­vers­ti strei­kuo­ti?

– Yra vi­sa vir­ti­nė veiks­mų, ku­rie su­ke­lia to­kį mo­ky­to­jų ne­pa­si­ten­ki­ni­mą. Eta­ti­nį jie pa­ju­to kaip pa­ty­čias. Kaip ma­žų vai­kų pa­klau­sia: „No­rit py­ra­gai­čio?“ Bet to py­ra­gai­čio nė­ra ir nie­ka­da ne­bus.

Lie­tu­vo­je ma­žo­ji da­lis mo­ky­to­jų tu­ri eta­tą. Pa­vyz­džiui, pra­di­nių kla­sių mo­ky­to­jai nie­ka­da ne­ga­lės tu­rė­ti eta­to, nes yra eta­tas ug­dy­mo pla­nui, o ne kla­sei. Pra­di­nių kla­sių mo­ky­to­jai ne­ve­da ang­lų kal­bos pa­mo­kų, nes ne­ga­li, ir mi­nis­te­ri­ja tai ži­no, taip pat ne­ve­da ti­ky­bos pa­mo­kų, dar kai ku­rių da­ly­kų, ir eta­tas ne­su­si­da­ro.

Mo­ky­to­jai ko­vo­ja už stip­res­nę ir ge­res­nę Lie­tu­vą su stip­riu švie­ti­mu. Eta­ti­nis – kaip ant blo­gy­bių di­de­lio py­ra­go ma­ža vyš­nai­tė, ku­ri per­pil­dė mo­ky­to­jų kant­ry­bę.

Nuo šių me­tų pra­džios nuo­lat kar­to­ja­ma, kad da­bar už vis­ką bus su­mo­kė­ta, o iš tik­rų­jų tos pa­čios va­lan­dos, ku­rios bu­vo anks­čiau nuo pu­sės iki pust­re­čios va­lan­dos už pa­pil­do­mus dar­bus, da­bar per­si­kė­lė į tre­čią ki­še­nę. Ir nie­kas ne­pa­si­kei­tė, nes va­lan­dos įkai­nis li­ko ly­giai toks pat. Re­for­ma var­dan re­for­mos. Ma­nau, kad tai net ty­či­nis mo­ky­to­jų er­zi­ni­mas.

– Ta­čiau Šiau­lių ap­skri­ties švie­ti­mo sky­rių at­sto­vai tei­gia, kad at­ly­gi­ni­mai di­dė­jo ko­ne 70 pro­cen­tų mo­ky­to­jų.

– At­ly­gi­ni­mai ki­lo, nes va­lan­dų tru­pu­tį pa­dau­gė­jo, bet va­lan­dos įkai­nis ne­ki­lo. Vie­niems ki­lo, nes ug­dy­mo pla­nas pa­si­kei­tė, pri­si­dė­jo pa­mo­kų, bet mo­ky­to­jai no­ri, kad bū­tų ke­lia­mas va­lan­dos įkai­nis.

Eu­ro­pos Są­jun­go­je mū­sų pa­mo­kos įkai­nis yra pa­ts ma­žiau­sias. Mū­sų kai­my­nai lat­viai, es­tai, len­kai tu­ri kur kas di­des­nį pa­mo­kos įkai­nį. Mo­ky­to­jai ir čia ma­to skriau­dą.

– Praei­tą sa­vai­tę mi­nist­rė Jur­gi­ta Pet­raus­kie­nė su­si­ti­ko su mo­ky­to­jais, ku­rie iš­sa­kė pa­siū­ly­mus. Kaip ma­no­te, ar bus priei­ta su­si­ta­ri­mo?

– Su šio­mis pro­fsą­jun­go­mis, ku­rios strei­kuo­ja, dar nė­ra jo­kių su­si­ta­ri­mų. Tos pro­fsą­jun­gos, ku­rios pri­ta­rė eta­ti­niam, ir­gi ma­to, kad daug kas tu­ri bū­ti tai­so­ma.

Tų, ku­rie strei­kuo­ja, rei­ka­la­vi­mai yra pa­pras­ti: kad eta­tas bū­tų 18 kon­tak­ti­nių plius 18 ne­kon­tak­ti­nių va­lan­dų, va­lan­dos įkai­nis kil­tų 20 pro­cen­tų ir bū­tų ma­ži­na­mas mo­ki­nių skai­čius kla­sė­je nuo 30 iki 26 vy­res­nė­se kla­sė­se ir nuo 24 iki 22 – pra­di­nė­se.

Pag­rin­di­nis rei­ka­la­vi­mas gal net ne pi­ni­gai, o ma­žes­nis mo­ki­nių skai­čius kla­sė­je, kad bū­tų ga­li­ma už­tik­rin­ti ge­res­nę ug­dy­mo ko­ky­bę.

– Mo­ky­to­jai jau se­niai kal­ba apie tai, kad rei­kia ma­žin­ti mo­ki­nių skai­čių kla­sė­se, ta­čiau kaž­ko­dėl į tai neat­siž­vel­gia­ma. Kaip ma­no­te, ko­dėl?

– Ma­nau, kad to ne­beį­ma­no­ma pa­da­ry­ti, nes ne­bė­ra mo­ky­to­jų. Jei­gu pa­da­ry­si­me dau­giau kla­sių, tie­siog trūks mo­ky­to­jų. Da­bar mes Šiau­liuo­se su­si­du­riam su pro­ble­ma, jei­gu, pa­vyz­džiui, su­ser­ga mo­ky­to­jas ir il­ges­niam lai­kui rei­kia pa­va­duo­jan­čio mo­ky­to­jo, jų nė­ra. O nuo­la­ti­niam dar­bui, ge­rai jei­gu pa­si­se­ka pri­si­vi­lio­ti iš ki­tos mo­kyk­los ar ra­jo­no, o nau­jai pa­ruoš­tų mo­ky­to­jų iš vi­so be­veik nė­ra.

Da­bar dau­giau­siai mo­ky­to­jų, ku­rių am­žius 50–60 me­tų, o fi­zi­kų, che­mi­kų, bio­lo­gų, ma­te­ma­ti­kų ne­be­ruo­šia jau apie 10 me­tų.

– Švie­ti­mas tur­būt kaip nė vie­na ki­ta sri­tys per pa­sta­ruo­sius tris de­šimt­me­čius pa­ty­rė dau­gy­bę re­for­mų.

– Re­for­mų rei­kia, bet klau­si­mas, ko­kios jos tu­ri bū­ti.

Jei­gu kaip Es­ti­jo­je bū­tų mo­ky­to­jams pa­kė­lę at­ly­gi­ni­mus, tai da­lis jau­nų ta­len­tin­gų žmo­nių bū­tų atė­ję dirb­ti į švie­ti­mą, o ne iš­va­žia­vę į už­sie­nį. Bū­tų iš­spręs­ti net du da­ly­kai. Da­bar, kai mo­ka­ma ma­žiau­siai Eu­ro­po­je, tai mo­ty­vuo­ti, ge­rai be­si­mo­kan­tys jau­nuo­liai tie­siog iš­va­žia­vo iš Lie­tu­vos.

Es­tai per švie­ti­mą iš­spren­dė emig­ra­ci­jos pro­ble­mą. Ką mes pa­da­rė­me, kad pri­trauk­tu­me mo­ty­vuo­tus jau­nus žmo­nes? Su ko­kiais vi­dur­kiais per pa­sta­ruo­sius 10 me­tų mū­sų ša­ly­je sto­ja į pe­da­go­gi­nes spe­cia­ly­bes? Su pa­čiais že­miau­siais, su ku­riais ne­pa­vyks­ta ki­tur įsto­ti.

Šir­dį skau­da dėl to, kas vyks­ta Lie­tu­vo­je. At­ly­gi­ni­mus rei­kia kel­ti ne tik dėl tų mo­ky­to­jų, ku­rie da­bar dir­ba, bet ir dėl tų jau­nų ta­len­tin­gų žmo­nių, ku­rie dar mo­ko­si, kad jie no­rė­tų atei­ti į švie­ti­mą.

Penk­ta­die­nį ža­da mi­tin­guo­ti

Lie­tu­vos švie­ti­mo dar­buo­to­jų pro­fe­si­nė są­jun­ga (LŠDPS) pir­ma­die­nį in­for­ma­vo, kad pro­tes­tas tę­sia­mas ne­pai­sant to, kad Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja tei­gia su pro­fsą­jun­go­mis su­ta­ru­si, kaip to­bu­lin­ti al­gų ap­skai­čia­vi­mo sis­te­mą.

Po­sė­džiuo­se da­ly­va­vęs strei­ką or­ga­ni­zuo­jan­čios pro­fsą­jun­gos ly­de­ris And­rius Na­vic­kas tei­gė, kad su­ta­ri­mo pa­siek­ta ne­bu­vo, nes mi­nis­te­ri­ja ne­pri­ta­rė kai ku­riems pro­fsą­jun­gos rei­ka­la­vi­mams.

LŠDPS penk­ta­die­nį rengs mi­tin­gą prie Sei­mo.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių „Ju­ven­tos“ pro­gim­na­zi­jos va­do­vas Vy­tau­tas Gir­čius sa­ko, jog Lie­tu­va pra­lei­do pro­gą pa­sielg­ti kaip es­tai, ku­rie, pa­kel­da­mi mo­ky­to­jams at­ly­gi­ni­mus, tuo pa­čiu į mo­kyk­las pri­trau­kė dau­giau jau­nų ta­len­tin­gų žmo­nių, taip su­ma­žin­da­mi ir emig­ra­ci­ją.


Ne strei­kuo­ti, o teik­ti pa­siū­ly­mus

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių švie­ti­mo pro­fe­si­nių są­jun­gų su­si­vie­ni­ji­mo pir­mi­nin­kė Ra­sa JAS­MON­TIE­NĖ:

– Ko­dėl Šiau­lių švie­ti­mo pro­fe­si­nių są­jun­gų su­si­vie­ni­ji­mas ne­si­jun­gia prie strei­kuo­jan­čių mo­ky­to­jų?

Vi­sų pir­ma, skelb­ti strei­ką dėl pa­čių kur­to, de­rin­to ir pa­tvir­tin­to do­ku­men­to mes ne­tu­ri­me tei­sės.

Vi­sos še­šios Lie­tu­vos švie­ti­mo pro­fe­si­nės są­jun­gos po ke­le­rius me­tus tru­ku­sių de­ry­bų 2017 me­tais pa­ga­liau su Lie­tu­vos Vy­riau­sy­be pa­si­ra­šė ša­ki­nę ko­lek­ty­vi­nę su­tar­tį, ku­rio­je dau­ge­liu klau­si­mų abi su­tar­ties ša­lys yra įsi­pa­rei­go­ju­sios tar­tis.

Lie­tu­vos švie­ti­mo dar­buo­to­jų pro­fe­si­nės są­jun­gos pir­mi­nin­kas Aud­rius Na­vic­kas, strei­ko skel­bė­jas, vie­nin­te­lis iš vi­sų pro­fe­si­nių są­jun­gų pir­mi­nin­kų, ša­ki­nės su­tar­ties ne­pa­si­ra­šė, nors da­ly­va­vo de­ry­bo­se.

Mo­ky­to­jų eta­ti­nio ap­mo­kė­ji­mo tvar­ka bu­vo ku­ria­ma kar­tu su pro­fe­si­nių są­jun­gų, mo­kyk­lų di­rek­to­rių aso­cia­ci­jų, sa­vi­val­dy­bių at­sto­vais. Dve­jus me­tus nuo­lat dir­bo de­ry­bi­nė gru­pė, ku­riai pa­siū­ly­mus siun­tė vi­si, kas tik tuo do­mė­jo­si, o ga­lu­ti­nis va­rian­tas tik­rai bu­vo su­de­rin­tas su vi­so­mis dir­bu­sio­mis ša­li­mis.

Sei­mui pa­tvir­ti­nus mo­ky­to­jų eta­ti­nio ap­mo­kė­ji­mo įsta­ty­mą ir pra­dė­jus jį įgy­ven­din­ti, pro­fsą­jun­gos tu­ri tei­sę to­liau kont­ro­liuo­ti įsta­ty­mo įgy­ven­di­ni­mą ir teik­ti sa­vo pa­siū­ly­mus, kaip jį tai­sy­ti, pil­dy­ti, ko­re­guo­ti. Tai ir yra da­ro­ma. Jau įvy­ko du ša­ki­nio su­si­ta­ri­mo ša­lių po­sė­džiai, ap­tar­ti bū­ti­ni pa­kei­ti­mai.

Pag­rin­di­nės pa­tai­sų kryp­tys – griež­čiau reg­la­men­tuo­ti va­lan­dų pa­skirs­ty­mą ir kont­ro­liuo­ti lė­šų pa­nau­do­ji­mą mo­kyk­lo­se; pa­siek­ti pa­pil­do­mo fi­nan­sa­vi­mo iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo ir spe­cia­lie­siems pe­da­go­gams, o mo­kyk­loms ras­ti dau­giau lė­šų spe­cia­lis­tų ir mo­ky­to­jų pa­gal­bi­nin­kų ap­mo­kė­ji­mui, nes eta­ti­nio ap­mo­kė­ji­mo sis­te­ma pa­ro­dė, kad anks­čiau jiems bu­vo mo­ka­ma bet kaip.