Kunigas Algirdas Toliatas: „Savanorystė vienija žmones“

Kunigas Algirdas Toliatas: „Savanorystė vienija žmones“

Ku­ni­gas Al­gir­das To­lia­tas: „Sa­va­no­rys­tė vie­ni­ja žmo­nes“

Sie­kis nuo­lat dva­siš­kai aug­ti, di­džiu­lė ener­gi­ja ir verž­lu­mas jau ta­po ku­ni­go Al­gir­do TO­LIA­TO vi­zi­ti­ne kor­te­le. Lie­tu­vos po­li­ci­jos ka­pe­lio­nas ko­ne kas­dien pa­de­da pa­rei­gū­nams ir pa­ra­pi­jie­čiams, di­de­lį dė­me­sį skir­da­mas bū­tent tiems, ku­rie pa­tar­nau­ja ki­tiems ir kas­die­ny­bė­je. Su­ži­no­jęs apie sa­va­no­rius teis­muo­se, ku­ni­gas ne­li­ko abe­jin­gas.

Po­kal­bis su kunigu Al­gir­du TO­LIA­TU – apie sa­va­no­rys­tę, pa­gal­bos žmo­gui svar­bą ir tik­rą­sias ver­ty­bes.

– Įsi­vaiz­duo­ja­me, kad dva­si­nin­kai yra už­da­ri, di­džią­ją da­lį lai­ko pra­lei­džia baž­ny­čio­se, ta­čiau jū­sų gy­ve­ni­mas ro­do ką ki­ta – daug lai­ko ski­ria­te vi­suo­me­ni­nėms veik­loms, ra­šo­te kny­gas, kar­tu esa­te po­li­ci­jos ka­pe­lio­nas. Kaip vis­ką su­spė­ja­te?

– Daž­niau­siai sa­ko­ma, kad lai­min­gas tas žmo­gus, ku­riam dar­bas yra po­mė­gis. Man grei­čiau­siai taip ir nu­ti­ko. Ži­no­ma, pa­si­tai­ko die­nų, kai pa­vargs­tu, bet, bend­rau­da­mas su žmo­nė­mis, pa­si­krau­nu ge­ros ener­gi­jos, įgau­nu dar dau­giau mo­ty­va­ci­jos bei jė­gų.

Ži­no­te, mū­sų, dva­si­nin­kų, vie­nas di­džiau­sių iš­šū­kių – at­ras­ti bū­dą, kaip pri­si­bels­ti į žmo­gaus šir­dį. Sa­vo pa­mąs­ty­muo­se ir pa­moks­luo­se nuo­lat pa­brė­žiu, kad kiek­vie­nas žmo­gus yra ver­ty­bė bei bran­ge­ny­bė. To­dėl man la­bai rū­pi bū­ti ar­ti žmo­nių, kad kiek­vie­nas bū­tų ver­ti­na­mas, ne­pa­mirš­tas, ne­pa­lik­tas li­ki­mo va­liai. Sup­ra­ti­mas ir bend­rys­tė yra pa­ma­ti­nė bran­džios vi­suo­me­nės ir vals­ty­bės da­lis.

– Prieš dau­giau nei dve­jus me­tus įkur­to­je teis­mo sa­va­no­rių tar­ny­bo­je dir­ban­tys žmo­nės sie­kia pa­dė­ti teis­mo lan­ky­to­jams, liu­dy­to­jams ir nu­ken­tė­ju­sie­siems. Tai ne vi­sa­da leng­va. Kaip jūs ma­no­te, ko­kie žmo­nės ren­ka­si sa­va­no­rys­tės ke­lią?

– Ti­kiu, kad sa­va­no­riai yra la­bai stip­rūs, drą­sūs ir darbš­tūs žmo­nės. Tik­rai sa­va­no­rio ke­lias nė­ra iš leng­vų­jų: gy­ve­ni­me nu­tin­ka pa­čių įvai­riau­sių si­tua­ci­jų, ku­rio­se be ga­lo svar­bu su­vie­ny­ti jė­gas, ne­pra­ras­ti at­sa­ko­my­bės už sa­ve ir ki­tus. Pri­si­me­nu, kaip vie­nas vy­ras, din­gus jo ar­ti­ma­jam, stai­ga vir­to ak­ty­viu din­gu­sių žmo­nių aso­cia­ci­jos na­riu. Nuo­la­tos pa­dė­da­mas ki­tiems, tas žmo­gus sun­kiu sa­vo gy­ve­ni­mo mo­men­tu vi­są ne­ri­mą ir siel­var­tą iš­kei­tė į pa­gal­bą ki­tiems ir taip ra­do ke­lią į sie­los at­gai­vą, džiaugs­mą.

– O ką jums pa­čiam reiš­kia žo­dis sa­va­no­rys­tė?

– Sa­va­no­rys­tė yra pla­ti są­vo­ka. Ji ga­li bū­ti ver­ti­na­ma tiek siau­rą­ja, tiek pla­čią­ja žo­džio pra­sme.

Jei­gu žiū­rė­si­me siau­rą­ja – sa­va­no­rys­tę su­vok­si­me kaip žmo­gaus no­rą neat­ly­gin­ti­nai do­va­no­ti sa­vo lai­ką ir ener­gi­ją ki­tiems. Jei­gu į sa­va­no­rys­tę pa­žiū­rė­si­me pla­čią­ja pra­sme – tai yra pra­smin­gai pra­leis­tas lai­kas, o nau­dą gau­na abi pu­sės – tiek or­ga­ni­za­ci­ja, ku­ri su­tei­kia ga­li­my­bę sa­va­no­riau­ti, tiek sa­va­no­ris, atei­nan­tis sa­va­no­riau­ti.

– Kaip bū­tų ga­li­ma ska­tin­ti sa­va­no­rys­tės ini­cia­ty­vas, ar jų Lie­tu­vo­je pa­kan­ka­mai?

– Sa­va­no­rys­tė Lie­tu­vo­je pa­laips­niui įgau­na pel­ny­tą sa­vo vaid­me­nį vi­suo­me­nės gy­ve­ni­me, ta­čiau ne kar­tą esu pa­gal­vo­jęs, kaip bū­tų ga­li­ma su­stip­rin­ti sa­va­no­rys­tės kul­tū­rą. Daž­nas pa­si­tei­si­ni­mas ne­sa­va­no­riau­ti yra pa­sa­ky­mas „ne­tu­riu lai­ko“, ar­ba ar­gu­men­tas, kad dėl ke­lių va­lan­dų neat­ly­gin­ti­nos pa­gal­bos žmo­nėms su­dė­tin­ga su­si­tar­ti su darb­da­viu. Čia la­bai svar­bu su­vok­ti, kad sa­va­no­riai di­de­lę da­lį pa­tir­čių vė­liau pri­tai­ko ko­man­di­nia­me dar­be bei bend­rau­da­mi su klien­tais. Sa­va­no­riau­da­mas žmo­gus ne tik pa­de­da ki­tiems, bet ir su­tei­kia di­džiu­lės nau­dos sau ir vi­suo­me­nei.

– Lie­tu­vos teis­muo­se daž­niau­siai sa­va­no­riau­ja jau­ni­mas. Koks jū­sų aki­mis yra šiuo­lai­ki­nis jau­ni­mas?

– Jau­nas žmo­gus yra la­biau­siai lin­kęs do­va­no­ti. Pa­va­din­čiau jį en­tu­zias­tu, kū­ry­biš­ku, no­rin­čiu ir ga­lin­čiu nu­vers­ti kal­nus. Jei­gu iš tie­sų jis už­si­de­ga bei no­ri ir sie­kia sa­vo tiks­lo, tuo­met to­kiam žmo­gui vis­kas įma­no­ma. Ma­nau, kad svar­biau­sia jį nu­kreip­ti tei­sin­ga link­me. Pa­siū­ly­ti, su­do­min­ti, pa­ro­dy­ti.

– Ki­ta ver­tus, ga­li­my­be sa­va­no­riau­ti do­mi­si vis dau­giau vy­res­nio am­žiaus žmo­nių. Ką tai sa­ko apie mū­sų vi­suo­me­nę?

– Ma­nau, kad vy­res­nės kar­tos įsi­trau­ki­mas yra pui­kus reiš­ki­nys: sen­jo­rų no­ras sa­va­no­riau­ti įro­do mums vi­siems, kad nie­ka­da ne vė­lu pra­dė­ti siek­ti nau­jų tiks­lų, pa­skir­ti sa­vo lai­ką kaž­kam ki­tam, bend­ra­jam gė­riui. Po­vei­kis yra vi­sa­pu­sis ir il­ga­lai­kis: glau­džiai bend­ra­dar­biau­jant skir­tin­goms žmo­nių kar­toms, ne tik pa­di­di­na­mas pa­gy­ve­nu­sių gy­ven­to­jų įtrau­ki­mas į vie­tos vi­suo­me­ni­nį gy­ve­ni­mą, bet ir ska­ti­na­mas jų tar­pu­sa­vio dia­lo­gas.

– Ką jūs ma­no­te apie žmo­nes, ku­rie sa­va­no­riau­ja teis­muo­se?

– Sa­va­no­rys­tė teis­me yra be ga­lo pra­smin­ga, nes į tei­sin­gu­mo rū­mus atė­ję liu­dy­to­jai ir nu­ken­tė­ju­sie­ji ga­li tie­siog ne­ži­no­ti, ką da­ry­ti: kur ei­ti, ko­kius do­ku­men­tus pa­teik­ti, kur po­sė­džio sa­lė.

Ne­re­tai smur­ti­nių nu­si­kal­ti­mų liu­dy­to­jai pa­sa­ko­ja, kaip jiems ne­jau­ku ma­ty­tis su tais, ku­rie įvyk­dė tuos nu­si­kal­ti­mus. Ko ge­ro kiek­vie­nas su­pran­ta, kaip svar­bu pa­dė­ti to­kiems žmo­nėms, juos nu­ra­min­ti, pa­bū­ti tar­pi­nin­ku tarp tei­sės ir žmo­gaus, pa­pa­sa­ko­ti, kaip vis­kas vyks. Bū­na ir taip, kad su­lau­kęs pa­gal­bos, žmo­gus į ge­ru­mą at­sa­ko ge­ru­mu. To­kie da­ly­kai pa­leng­vi­na vi­sus tei­si­nius pro­ce­sus. Tai­gi nuo­šir­džiai ti­kiu, kad sa­va­no­rys­tė yra di­džiu­lė jė­ga, ku­ri pa­de­da mū­sų vi­suo­me­nei tap­ti vie­nin­ges­nei.

Pa­ren­gė Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

As­men. nuo­tr.

Po­li­ci­jos ka­pe­lio­nas Al­gir­das To­lia­tas įsi­ti­ki­nęs: kuo sa­va­no­rys­tės bus dau­giau, tuo dau­giau bus nuo­šir­daus bend­ruo­me­niš­ku­mo.