
Naujausios
Socializmo ženklai
Saldusis medelis
Adolfas STRAKŠYS,
rašytojas
Tėtis jau pasėjo į rugius dobiliukus.
– Ar ne per anksti? – dvejoja mama.
– Kaip tik, – sako tėtis. – O tai saulutė paleis pašalą – ištrypsiu rugius.
Tą ir aš žinau: ištrypsi rugį – ir nebus varpos, o toje varpoje juk rugio grūdas, jei tų varpų daug, ir grūdų bus daug. Tėtis, rugeliams išplaukus, nusiskina varpą, sutrina tarp delnų ir skaičiuoja, kiek grūdelių toj varpoj, o sukaičiuotus grūdelius ne numeta ant žemės, o susiberia burnon ir:
– Skani bus duonelė.
O paėjęs trobon pasako mamai, koks bus šiemet rugių derlius.
Pasėjo tėtis dobiliukus, ir džiaugias pirmą pavasarinį darbą padaręs, o į duris bar bar bar – beldžia kaimynas Juozapas Vaškys:
– Jonai, neužmiršk – antrą popiet skodas.
Skodas – susirinkimas arba sueiga amerikono Prano Žilinsko troboj.
Amerikono todėl, kad kartu su broliu Kostu buvęs Amerikoje, kur per penkerius metus akmens anglių kasyklose užkalė sočiai dolerių: Pranas – stambiam ūkiui netoli Skuodo, o Kostas – vandens malūnui Puotkalių kaimo gale ant Bartuvos (upės) kranto.
– Vėl į kolchozą varysi? – lyg tarp kita ko klausia mama.
– Atvažiuoja pats Dzimisevičius, – atsako Vaškys ir suka į duris.
Agronomas Zigmas Dzimisevičius valsčiuje tvarko kaimo reikalus. Dabar varo kaimą į kolchozą, į vadinamąją žemės ūkio artelę. Kartais vienas, kartais atsiveža mokytoją Joną Kuliuką. Jis neseniai grįžęs iš Sibiro. Smeršas jį suėmė kaip šaulių būrio vadą, kuriuo buvo išrinktas, kai dirbo Pakalniškių pradinės mokyklos vedėju. Lagerio enkavedistai jokios kaltės jam nesurado ir paleido namo, nes kieti tie Pakalniškių kaimo žmonės: nieks keturiasdešimtaisiais, stojus taryboms, ūkininkų žemės neėmė – girdi, ne valstybės ta žemė, kaip aš galiu imt, todėl nieks prie vokiečių nebuvo nei suimtas, nei sušaudytas.
Neėmė jie ir šautuvo iš vokiečio rankų ir nėjo šaudyt žydų – atseit, ką jie blogo man padarė, kad turėčiau juos šaudyt?
Ir Jonas Kuliukas grįžo namo, o grįžęs gavo mokytojo darbą Skuode.
Jis man dėstė rusų kalbą.
Taigi vos ne kasdien mūsų kaime susirinkimas. Į vieną eina mama, ir kai ją užspaudžia rašytis į kolūkį, ji sako:
– Man reikia pasitarti su vyru – jo gi ta žemė, ne mano.
Taigi, ji dėl stojimo į kolchozą nieko prieš neturinti, tačiau turinti pasitarti su vyru, ir ją išleidžia tartis – į Skuodo daboklę jos neveža, kaip valstybei priešišką elementą.
Pareina mama, atsisėda į tėčio krėslą priešais batsiuvio varstotą ir tyli.
– Kaip? – klausia tėtis.
– Nekaip, – atsako mama. – Šį sykį atsilaikiau. Dabar tavo eilė.
Į kitą susirinkimą eina tėtis. Agitatorius jau kitas – ne Zigmas Dzimisevičius. Kai prispaudžia rašytis į kolchozą, tai jis:
– Aš, vyrai, nieko prieš, bet aš juk ne vienas – turiu pasitart su pačia, – ir jis išeina tartis.
Pareina namo, atsisėda į savo krėslą priešais varstotą ir tyli.
– Nu, kaip? – klausia mama.
– Šį sykį irgi praslydau, – atsako. – Bet ar ilgam? Dairaus – ir kiti jau šitaip daro.
Kaimas tariasi. Ir žiūri viens į kitą. Ir tariasi pats su savimi. Kas bus? Mokytojas Kuliukas nesibara, kalba tyliu balsu, žemaitiškai, netranko kumščiu stalo:
– Kitaip, vyrai, nebus, galvokit. Ką Stalinas pasako, tą ir padaro. O už Uralo tokios Sibiro platybės, tokios platybės, šimtas Lietuvų sutilptų. Ką ten šimtas...
O Zigmas Dzimisevičius:
– Kai jūsų veideliai išbals...
Suprask, kaip nori: uždės valdžia buožinius mokesčius ir buožines pyliavas – ubagais išeisite, į savo hektarus įsikibę, arba išveš į Sibirą, kur baltos meškos ir sniego iki šakumo ir dar aukščiau, o šakumą, vyrai, reikia saugot – nebus šakumo, ir to, kas šakume, nebebus ir Lietuvos...
Galvokit, vyrai ir moterys.
Ir tėtis dar prieš pietus išeina galvoti. Grįžta vėlai, praveria tyliai trobos duris, atsisėda į savo krėslą ir tyli, o patylėjęs:
– Viskas, motin...
– Tai pardavei?
– Man Šimkus padainavo: „Mes vortinklius išgraibstom“...
Šimkus – mūsų kaimo aktyvistas.
– Ir kas? Ir man padainavo, o aš jam atkala ranka per zūbus užvožiau, ir nepardaviau nei tavęs, nei mūsų vaikų, nei mūsų žemės
– Ir aš nepardaviau...
Tyla.
Spengianti tyla troboje.
Tėtis žiojasi kažką sakyt, bet numoja ranka, sunkiai keliasi nuo krėslo, apsisuka ir eina pro duris. Priemenėje nusikabina nuo gembės sėtuvę, iš kurios, vos patekėjus saulei, šįryt sėjo dobiliukus ant sužaliavusių rugių, užsikabina ją ant kaklo ir išeina į kiemą, pro vartelius pasuka į beržynėlį, už kurio baigiasi mūsų žemė.
Kada grįžo, nežinau, tik nubudęs matau – sėdi jis prie varstoto, galvą apsikabinęs, ir kūkščioja. Mama šalia, glosto jo žilus plaukus – nežilų aš neprisimenu. Kai sykį paklausiau, kokius plaukus nešiojo jaunystėje, atsakė, kad pilkus.
– Eik gulti, Joneli, – sako glostydama. – Negraužkim savęs. Gal ir tame kolchoze badu nemirsime...
– Galbūt, – pritaria tėtis. – Dievas davė dantis – duos ir duonos, – ir atsidusęs: – Bet kaip gyvent be arklio? Sakė, Bielskinę reikės atiduoti, o karvės nekušins, ir vištų...
O mama į tai:
– O kaip tas kolchozas be karvės? Ar išgyvens?
– Sakė, pavasarį bus tų karvių ir avių...
– Musint vėl iš Vokietijos varys. Tas žaltys nususins visai Vokietiją...
Koks žaltys nususins Vokietiją, taip ir neišgirstu – užmiegu, nes ryt reikės anksti į mokyklą.
Nubundu, laikrodžio varpui išmušus tris kartus. Tėtis kaip sėdėjo taip ir tebesėdi prie varstoto, bet batų nekala. Blaškosi į šalis žvakės liepsnelė. Tarsi ko išsigandusi. Priešais ją, susirietęs ant suoliuko, sėdi mūsų kaimynas Pranas Rašinskas. Atpažįstu jį iš ryškiai rudų it ugnis plaukų ir balso – tarsi kalbėtų iš šulinio dugno.
– Blogai, Joneli, blogai, – kinkuoja jis galva, – labai blogai padarei, kad parašą padėjai.
– Prabočyk man, Praneli, aš nebegalėjau atsilaikyti...
– O kaip dabar man vienam atsilaikyti?
Tėtis tyli, lūpas suspaudęs. Jis toks, kai susirūpina ir nebesusigaudo, kaip iš to rūpesčio pabėgti.
Ir meta būgnų tūzą:
– Aš nenoriu važiuoti į Sibirą ir savo vaikus ten išvežti, – sako jis.
– O aš, manai, noriu? – burbteli Pranas Rašinskas. – Gal gerai, kad vaikų neturiu, – skaudžiai atsidūsta.
– Pranciškau, ką mali? – sakytum klausia tėtis.
Rašinskai augino dukrelę. Dar mažytė ji buvo. Gal metukų, gal mažiau. Railinėjo ji po aslą virtuvikėje, Rašinskienė ką tik nukėlė verdančio vandens katilą ir pastatė prie kojų, o ji, tas jos vaikelis, vardo neprisimenu, įsikibo jai į sijoną, atsistojo, ir kaip ten nutiko, kad ėmė ir įvirto į tą katilą, ir lėkė per kaimą Rašinskienė, savo negyvą vaikelį apsikabinusi, šaukdama neprišaukdma: „Nemirk, nemirk, nemirk, vaikeli tu mano!“
Kur tau nemirs vaikelis, jei jau nebegyvas...
Ir visą tą karo vasarą vaikščiojo ji po kaimą pro ašaras kelio nematydama.
Man labai gailu Rašinskienės.
Mamai – irgi.
Tik Jurgis Būtė, į tuos Rašinskienės ir kaimo paraudojimus:
– Pasidirbs kitą – ne varstotas juk sudegė...
Mama skalbė virtuvėje bielizną – ir sulig tais žodžiais šlapiu abrusu jam per makaulę, per makaulę, ir šis – pro duris į kiemą.
– Sudmenės turėtum, šalaputri! – palydi jį mama.
O ateina pas mus vieną pavakarę seniūnas Jonas Bertašius, aš asloj atsisėdęs, drožiu pagalį, o Bertašius man:
– Aduli, ką čia darai?
O aš jam:
– Rašinskienei vaiką...
Ir kad pasius visi juoktis – lyg būčiau jiems juoko kauliuką pakušinęs. Ko kvykaujat, noriu sušukt, ko kvatojat, vidurius paleidę, aš noriu gero tai nelaimingai moteriai, o jūs!
O dabar Rašinskas:
– Gal gerai, kad vaikų neturiu...
Gal todėl, kad rūko bjaurų naminį tabaką. Pučia į žvakę pilkų dūmų tumulus ir kinkuoja nelygint kuinas traukdams plūgą per arimą.
– Kaip dabar man atsilaikyti? – klausia kinkuodamas. – Aš likau kaip alkūnė, o alkūnę, jei ji trukdo, nukerta – kaip atsikišusią obels šaką...
Pranas Rašinskas kartais labai gražiai pakalba. Jis dažnai sėdi mūsų troboje, nes per mūsų kiemą eina takas iš Skuodo į jo namus, arba iš jo namų į Skuodą, ir Pranas Rašinskas visuomet užsuka pas mus su pačiomis šviežiausiomis miesto ir krašto naujienomis.
Jiedu su tėčiu buvo sutarę iki paskutiniųjų laikytis – nesirašyti į kolūkį.
O tėtis ėmė ir pasirašė.
Dabar sėdi abudu ir geria degtinę, užsikąsdami juoda duona ir lašinių skiltelėmis – gal mama papjaustė, o gal Rašinskas kartu su buteliu atsinešė.
Aš pirmą kartą matau, kaip mūsų tėtis geria degtinę – makt stikliuką, susiraukia lyg dantis skaudėtų, alkūnę prie burnos ir purtosi visas – lyg kažkas už pečių duskintų...
Aš prieš jėgą patraukiu į miego pievas ir pro snūdus girdžiu, kaip jiedu kalbasi ir kalbasi apie alkūnę,kurioje atsidūrė Prano Rašinsko pustrečio hektaro ūkis, jo jaunas epušrotas, kuriame raudonviršiais stačiai snigte sninga, o sodybėlėje jau stovi erdvi daržinė su tvartu po vienu stogu, šulinys, o netoli jo mažytė mažučiukė vieno kambariuko trobelė.
Lietuvos kaimas statėsi nuo ūkinių pastatų.
Užmingu ir nebežinau, kada baigėsi tas tėčio ir Prano Rašinsko pokalbis.
To Rašinsko brolis – mano krikštatėvis.
Taigi mes lyg ir giminės, o, be to, ir mūsų žemės rubežiuojasi.
O kitame gale, Skuodo pusėj, mes rubežiuojamės su Juozu Damuliu. Būtume lyg ir kaimynai, bet vieni pas kitus neužeiname. Karts nuo karto užeina pas mus to Damulio įnamis, kurio niekas nei vardu, nei pavarde nevadina – vadina Saldžiuoju Medeliu.
Iš kur tokia pravardė – niekas nėra sakęs. Kokias tragedijas jis yra pergyvenęs, niekas nesidomėjo arba bent jau apie jas nekalbėjo. Yra toks žmogus – ir viskas. Ateina, pasėdi, pypkutę paželioja ir išeina. Dabar jau pas kitą kaimyną. Nueis, pasėdės, savo pypkutę paželios ir išeis. Ir vėl pas kitą. Pas vienus pavalgo pusryčius, pas kitus – pietus, pas trečius – vakarienę. Prie stalo Saldusis Medelis nesėda – įsitaiso prie lango, lėkštelę pasideda ant skreito ir neskubėdamas siurbčioja sriubelę. Kavos negeria – et, sako, kažkokios paplavelės. Atseit, pamazgos.
Saldusis Medelis geria pieną. Dar šiltą kraują, jei skerdžia kam kiaulę – Saldusis Medelis yra geras skerdikas, jis gyvulio nekankina – kiaulikė ir žvygtelt nespėja, kai jau negyva sudribusi tarp jo kojų, o Saldusis Medelis jau šluosto diciną į kelnių kritę.
Bažnyčioje nesu jo matęs, bet niekas nesako, kad jis – bedievis arba koks žydų latras, nukankinęs Kristų. Jo kambariuke galybė klumpelių, kurios išrikiuotos ant lentynos – nuo mažiausios iki didžiausios. Sako, Saldusis Medelis laukia savo vaikelio, kuris ateis, o atėjusį juk reikės kažkuo apauti. O kas apaus, kai jis, Saldusis Medelis, susens ir nebegalės nulaikyti rankoje skaptuko?
Saldusis Medelis mąstė apie ateitį ir žmones toje ateityje, o bemąstydamas vieną naktį ilgam atgulė – sužinojome apie tai, kai jį išvežė į Skuodą greitosios pagalbos automobilis.
Išvežė paliegusį, sudžiūvusį, išsekusį, vos vos gyvą ir atgal nebeparvežė – apgiedojo jį visas kaimas ir išlydėjo į Kulų kapines.
Pasakojo – Saldusis Medelis prisiklausęs, kad kolūkiuose nebus ko valgyti, kad žmonės it musėlės kris iš bado, tad nusprendęs patikrinti, kiek žemininkas dar išgyvens be duonos kąsnelio, be sriubos šaukštelio – išvežė jį ligoninėn, badaujantį ar ne trisdešimt trečią dieną...
Kas ten skaičiuos. Pasakė, ir tiek...
Saldusis Medelis pasiaukojo žmonijos labui.
Ir susigėstu, tuos laikus prisiminęs: aš daug daug kartų rašiau, su kokiu džiaugsmu žemininkas rašėsi į kolūkį...
Dieve mano, kaip laikas laužo žmogų ir varo jį toliau nuo tiesos.
Būna toks laikas, kurį kaltini, bet jis juk nekaltas – jis yra tau Dievo duotas laikas...
O, amžiną jam atilsį, politinis nenuorama Vytautas Petkevičius, išgirdęs tokius mano pasamprotavimas, sykį metė:
– Ne Laikai daro žmogų, o žmogus – Laiką!
O Nežmogišką Laiką?
Padaro ir paleidžia po gyvenimą klaidžiot?
Ir klaidžioja milijonai?
Ką ten milijonai – milijardai!
Kaip ten "Internacionale" pasakyta: Komunizmo šmėkla klaidžioja po Europą?