
Naujausios
Tiesa apie stumdomus ir atstumtus žmones
Rimvydas STANKEVIČIUS,
„Respublikos“ žurnalistas
Visuotinai pripažintas rašytojas, lietuvių literatūros klasikas, LDK Gedimino ordino Karininko kryžiaus kavalierius, „Arberono“, „Nesėtų rugių žydėjimo“ ir dar kone penkiasdešimties knygų autorius Vytautas Bubnys naujausioje, ką tik „Žuvėdros“ leidyklos išleistoje savo dienoraščių ir portretinių eskizų knygoje „Iš stalčiaus dugno“ formuluoja savąją misiją: „Rašyti tiesą apie nesuprastus, stumdomus ir atstumtus žmones.“ Kaip tik todėl šiandien su rašytoju ir kalbamės apie kiekvieno mūsų misiją – tą svarbiausiąją, visiems bendrą, apie kurią šiandien kone visuotinai tylima.
Vytautas Bubnys.
– Kažkur viešai buvote pagrasinęs, kad daugiau neberašysite. Tačiau štai – nauja knyga „Iš stalčiaus dugno“. Juk nebūtumėte jos leidęs, jei nemanytumėte, kad ji svarbi? Koks jos tikslas?
– Šios knygos aš ir nerašiau, tik ją parengiau. Dienoraščius, kaip byloja knygos pavadinimas, išties radau savo rašomojo stalo stalčiaus dugne, perskaičiau, atrinkau iš jų tai, kas, mano manymu, šiandien žmonėms galėtų būti aktualu, ir nutariau pasidalinti tuo, ką atradęs, su nūdienos skaitytoju.
Na, o tikslas... Mano kartos žmonėms literatūra niekada nebuvo nei laisvų fantazijų laukas, nei žaidimas, nei pramoga – tiek rašytojams, tiek skaitytojams. Svarbi, gal net visų svarbiausia literatūros vertybė ir jos kokybės matas buvo tiesa – žmogaus vidinio gyvenimo tiesa. Supraskite mane teisingai, kalbu ne apie pasirinktų siužetų autobiografiškumą, ne apie buitinį realizmą ar dokumentinį įvykių perpasakojimą, bet apie tai, kas vyksta žmogaus sieloje – kas jam labiausiai skauda, apie ką jis labiausiai norėtų, bet dėl išorinių ar vidinių priežasčių negali arba paprasčiausiai nemoka pasakyti. Taigi, žmonėms anuomet svarbiausios atrodė būties problemos, o literatūra buvo suvokiama kaip draugas, kaip patarėjas, vidinės tiesos liudytojas, bet, ginkdie, ne kaip žavūs, neįpareigojantys tauškalai, teturintys vieną tikslą – kad kuo daugiau knygos egzempliorių būtų parduota. Tad tokia ir šios mano knygos atsiradimo priežastis – noras paliudyti, kaip yra buvę, ir tarsi paklausti, ar neturėtų ir dabar šitaip būti.
– Dar 1980-ųjų dienoraščiuose esate suformulavęs savąją, kaip rašytojo, misiją: „Rašyti tiesą apie nesuprastus, stumdomus ir atstumtus žmones“, tuo tarsi išpažindamas savuosius prioritetus ir patvirtindamas, kad lygiuojatės į tą literatūrą, kuri ugdo žmogaus sielą, padeda jam susigaudyti savyje, laikotarpyje, santykyje su kitais žmonėmis, skirti gėrį nuo blogio... Norėčiau paklausti, ar skaitydamas nūdienos lietuvių autorių kūrinius šios misijos tęsėjų nepasigendate.
– O, dar ir kaip pasigendu. Neapsimesiu, kad perskaitau visas lietuvių autorių knygas, kurios pastaruoju metu išleidžiamos, tačiau net ir labiausiai išliaupsintomis dažniausiai nusiviliu –-jos visiškai nepaliečia mano vidinio pasaulio. O blogiausia, kad nė neketina, nekelia sau tokio tikslo. Tai literatūra be pamušalo, banaliausias plaukimas paviršiumi. Neva „štai aš papasakosiu tau tokį nutikimą“. O kam man, leiskite paklausti, jūsų nutikimas, jeigu juo man nieko nenorima pasakyti?
Niekaip neįstengiu atspėti tokių rašytojų motyvo, skatinančio kurti. Pateikti produktą rinkai? Kategoriškai atsisakau patikėti, kad kūrėjui tokio akstino galėtų pakakti.
Mano giliu įsitikinimu, rašytojas negali rašyti apie bet ką – tik apie tai, dėl ko pats giliausiai išgyvena. Jeigu idėjiškai negali savęs tapatinti nė su vienu savo kūrinio herojumi, jeigu tavo santykis su tuo, apie ką rašai, atsainus, tai, ką parašei, nebus literatūra, o tik gyvenimo scenų atpasakojimai. Kad skaitytojas pajustų gilumą, tikrąją dvasinę vertę, kad jis atsigręžtų į praeitį ir imtų joje ieškoti to, kas kilnu, to, dėl ko žmonės gyveno, tokios literatūros šiandien Lietuvoje beveik nėra, viskas pernelyg aptaku, padailinta, pernelyg aprobuota. Ką gi – suprantu, šitaip einama į Europą. Kitados lygiai taip pat buvo žengiama į „šviesųjį komunizmo rytojų“ – menai anuomet irgi buvo skatinami kalbėti apie mus ne tokius, kokie išties esame, ir ne apie tai, kas mums išties labiausiai rūpi, ką labiausiai skauda, o piešti save tokius, kokius mus matyti pageidauja galingieji. Tik kryptis pasikeitė –-vietoj žvilgsnio į Maskvą dabar žvilgsnis į Briuselį.
– Savo dienoraščiuose rašote, kad rašytojai sovietmečiu buvo tarsi vėtrungės, rodančios visuomenei vėjo kryptį. Na, jei dabartiniai rašytojai nenori būti tokiomis vėtrungėmis, jų reikalas, bet klasika juk išliko ta pati – kodėl ir ji prarado turėtąją misiją?
– Klasika? Toji vėtrungė tebeveikia, tiktai kas į ją bežiūri? Manaisiais laikais buvo visuomenėje populiarus terminas „knyga bomba“. Dabartiniais laikais „knyga bomba“, sprogdinanti protus ir širdis, apskritai neįmanoma. Pagalvojus, šio posakio vertosios knygos juk ir šiandien niekur nedingo, bet akivaizdu, kad pats nūdienos žmogus yra nustojęs galios „susprogti“. O tai, manau, labai rimtas priekaištas Lietuvos švietimo sistemai ir patiems mokytojams, ypač dėstantiems lietuvių literatūrą. Ją dėstant nėra išryškinama nacionalinė jos vertė, augančiosios kartos išmoksta tik nagrinėti siužetus, tačiau jiems nėra kalbama apie literatūros sąsajas su tauta, dvasiniu jos turtu ir gerove, jos praeitimi ir ateitimi, taip pat kiekvienu mūsų asmeniškai.
Gyvenimas ne šventė, ne karnavalas, kur visi šoka užsidėję spalvingas kaukes. Jeigu jaunimui rodysime tik tokį gyvenimą, kažin ar jis mus geru žodžiu minės, o ateityje ar beprisimins. Vaikas nuo mažumės turi justi savo tėvų nevienpuses problemas ir žinoti, kas jo laukia. Gerai saldainiai ir pyragaičiai, vaikas juos mėgsta, kimšte kemša, bet netrukus pasiskundžia: skauda šen, skauda ten. Tad gal daugiau juodos, rupios duonos.
– Sovietiniais laikais nuo knygų „sprogti“ žmonių širdims ir protams buvo lengviau, nes knyga konkurencijos dėl žmonių dėmesio nelabai turėjo...
– O aš esu įsitikinęs: bet kokioje epochoje, bet kokioje santvarkoje svarbiausia žmogaus užduotis yra ta pati – išlikti žmogumi ir išsaugoti savo žmogiškąją vertę. Jeigu viską matuosite tik pinigais, jeigu vertybėmis ir siekiamybėmis jums bus tik gražesni batai, erdvesnis butas, prašmatnesnis automobilis, visa, ką šiame gyvenime užgyvensite, tebus didesnė ar mažesnė pensija. Ar jausitės laimingi sulaukę tokio „prasmingo“ savęs, kaip Dievo tvarinio, išsipildymo? Juk tai skurdžiau nei skurdu.
Mokytojai, dėstantys literatūrą, augančius žmones gali nuo šito apsaugoti – jie privalo paduoti jaunosioms kartoms raktą į knygą, raktą į amžinuosius pasaulio lobynus, raktą, atrakinantį taip pat ir kelią kiekvienam į savo paties gelmes – suteikiantį galimybę save pažinti. Nes žmogus be praeities atminimo, atsidūręs prieš būtinybę iš naujo nustatyti savo vietą pasaulyje, žmogus, netekęs savo tautos ir kitų tautų istorinės patirties, praranda istorinę perspektyvą ir geba gyventi vien šia diena.
Jeigu vaikai užauga manydami, kad knyga – tik mokyklinių reikalų, o ne neatsiejama jų pačių gyvenimo dalis, vadinasi, nūdienos mokykla augančiosioms kartoms neįstengia perduoti to, kas svarbiausia.
Kalti, žinoma, ir mes, nūdienos rašytojai. Vėtrungėmis kitados galėjome būti tik todėl, kad savąja kūryba buvome žmones įtikinę, jog esame jų pusėje. O dabar absoliuti rašytojų dauguma savaisiais kūriniais prisipažįsta, kad patys netiki literatūra kaip ugdančiąja galia. Tad sakykit, argi galima tikėti tuo, kuris nė pats netiki tuo, ką daro?
Kaip yra pasakyta Justino Marcinkevičiaus: „Kūrybos tikrumas, ištikimybė gimtajai žemei ir namams šiais žmogaus irimo laikais labai ir labai brangu. Todėl būtina tęsti ir turtinti pagrindinę lietuvių raštijos tradiciją – Tėvynės ir žmogaus kūrimo, jų gyvenimo tradiciją.“ Manau, šios tiesos yra fundamentas, būtinas sąmoningai ir atsakingai asmenybei užaugti – užaugti žmogui, vertam vadintis tautos atstovu, valstybės piliečiu, visuomenės nariu.
– Ko gi tikėtis iš moksleivių, jeigu seimūnai, ministrai – žmonės, kurie formuoja Lietuvos valstybę (taip pat ir švietimo sistemos prioritetų ir tikslų gaires), nemano, kad visa tai svarbu? Antai jūs naujojoje savo knygoje cituojate žodžius, dar smetoniniais laikais ištartus Lietuvos filosofo Stasio Šalkauskio. Skaičiusios juos valstybės galvos juk negalėtų nejausti nerimo dėl lietuvių emigracijos mastų ir tikrai negalėtų sakyti, kad neranda sprendimo šiai problemai?
– Tikrai negalėtų, nes visa suformuluota taip, kad nesuprasti ar suprasti klaidingai neįmanoma. Profesorius Stasys Šalkauskis svarbiausiais lietuvių tautos uždaviniais įvardija:
I. Tautinės lietuvių individualybės ugdymą ir jo realizavimą naujose kartose.
II. Gerai suprasto patriotizmo išvystymą plačiojoje visuomenėje.
III. Lietuvių tautos kėlimą į nacijos rangą.
Šie uždaviniai aptariami remiantis ne tik mūsų aukštųjų mokyklų, apskritai švietimo, jaunimo sambūrių (ateitininkai ir kt.) veiklos analize, bet ir Europos tautų patirtimi. Ir dar – kalbama ne vien apie esamą situaciją, bet, sakyčiau, svarbiausia – perspėjimai: „Mes esame pasmerkti žlugti, jei nesugebėsime pagreitinti tautos ugdymo tempo ir trumpu laiku atsistoti lygiomis kultūringų Europos tautų aukštumoje. O jeigu ne – teks paskęsti svetimos kultūrinės ekspansijos bangose anksčiau, negu pajėgsime kultūriškai apsiginkluoti sėkmingam pasipriešinimui.“
– Kaip manot, ar galima eiti valdyti Lietuvos valstybę žmogui, neturinčiam valstybinio mąstymo, neskaičiusiam Vydūno, Antano Maceinos, Stasio Šalkauskio veikalų?
– Žinoma, ne. O kaip manot, kokia dalis nūdienos Seimo narių juos yra skaitę? Atsakykite sau į šį klausimą – drauge rasite atsakymą ir į kitus, tiesiogiai susijusius ne tik su mūsų būtimi, bet netgi ir su buitimi.
Parengta pagal savaitraščio „Respublika“ priedą „Gyvenimas“