Skyla dar viena koalicija?

Skyla dar viena koalicija?

Sky­la dar vie­na koa­li­ci­ja?

Ant­ra­die­nį Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­bo­je klau­si­mas dėl per­ka­mų au­to­bu­sų iš­ryš­ki­no po­li­ti­nes int­ri­gas ne tik li­be­ra­lų sto­vyk­lo­je, bet ir val­dan­čio­jo­je dau­gu­mo­je. Net ra­jo­no me­rui „vals­tie­čiui“ An­ta­nui Be­za­rui bu­vo staig­me­na, kad koa­li­ci­jos par­tne­riai ga­li pa­lai­ky­ti opo­zi­ci­ją. Ar skam­ba var­pai „vals­tie­čių“, li­be­ra­lų ir „dar­bie­čių“ val­dan­čia­jai koa­li­ci­jai? Opo­zi­ci­ja dėl pir­ki­nių Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kui įžvel­gia net gre­sian­tį „nu­si­kal­ti­mą“.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ, Al­gi­man­tas BRI­KAS

rita@skrastas.lt

Ski­li­mo po­žy­miai – ne­pri­ta­rus klau­si­mui

Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­ba ant­ra­die­nį spren­dė, ar pri­tar­ti, kad Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kas įsi­gy­tų au­to­bu­sų. No­rė­ta pirk­ti du nau­do­tus au­to­bu­sus už maž­daug 55 tūks­tan­čius eu­rų ir tris nau­jus au­to­bu­sus už dau­giau nei 357 tūks­tan­čius eu­rų.

Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kas nu­ro­dė, kad ne­nau­jus au­to­bu­sus pirk­tų iš sa­vo įmo­nės lė­šų, esan­čių ban­ke. O nau­jus – li­zin­go bū­du, iš įmo­nės lė­šų su­mo­kant 30 pro­cen­tų pra­di­nio įna­šo.

Ta­ry­bos po­sė­dy­je Eko­no­mi­kos ir vers­lo plėt­ros sky­riaus ve­dė­ja Aud­ro­nė Bi­ru­tie­nė pa­žy­mė­jo, kad Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko val­dy­bos neei­li­nia­me po­sė­dy­je dvie­m M3 kla­sės au­to­bu­sams pir­kti iš­per­ka­mo­sios nuo­mos bū­du ne­pri­tar­ta vi­sais bal­sais.

Pa­žy­mė­ta, kad pa­gal Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos pa­si­ra­šy­tą ke­lei­vi­nio au­tot­rans­por­to vie­šų­jų pa­slau­gų tei­ki­mo su­tar­tį bend­ro­vė po sau­sio pir­mos die­nos ga­lė­tų įsi­gy­ti au­to­mo­bi­lius ne se­nes­nius kaip de­šim­ties me­tų, o pla­nuo­ta pirk­ti 2002 me­tų ga­my­bos au­to­bu­sų.

Sa­vi­val­dy­bės Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Gi­pol­das Kark­le­lis pri­mi­nė, kad par­kas neat­nau­ji­na­mas dau­giau kaip 10 me­tų, o va­žiuo­jant nau­do­tais bū­tų ga­li­ma pa­laips­niui spręs­ti par­ko pro­ble­mas.

Klau­si­mo fi­na­las dėl nau­do­tų au­to­bu­sų pir­ki­mo bu­vo ne­ti­kė­tas: de­šim­čiai bal­sa­vus už, vie­nam – prieš, aš­tuo­niems su­si­lai­kius, o kai ku­riems Ta­ry­bos na­riams iš vi­so ne­bal­sa­vus, spren­di­mas ne­priim­tas. Ar val­dan­čių­jų sto­vyk­lo­je vyks­ta ski­li­mas?

Ko­dėl ne­pa­lai­kė li­be­ra­lai?

Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­bo­je dir­ban­ti li­be­ra­lė Re­gi­na Rup­šie­nė su­si­lai­kė bal­suo­da­ma dėl nau­do­tų au­to­bu­sų pir­ki­mo.

– Ko­dėl ne­pa­lai­kė­te Lie­tu­vos li­be­ra­lų są­jū­džio Šiau­lių ra­jo­no sky­riaus pir­mi­nin­ko, Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­riaus V. Šul­čiaus no­ro pirk­ti nau­do­tus au­to­bu­sus? – klau­sė­me R. Rup­šie­nės.

– Ma­nau, kad spren­di­mas pirk­ti se­nus au­to­bu­sus  ne­gra­žiai at­ro­do. Tiks­lin­giau pirk­ti nau­ją au­to­bu­są, su ma­žes­nė­mis re­mon­to iš­lai­do­mis.

Su­da­ry­ta nau­ja su­tar­tis su ve­žė­jais, tarp ku­rių yra ir Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kas, kad au­to­bu­sai tu­ri bū­ti ne se­nes­ni nei 10 me­tų, o im­tu­me pirk­ti žy­miai se­nes­nius?

O dėl to, kad įmo­nės va­do­vas li­be­ra­las... Aš va­do­vau­juo­si svei­ko pro­to lo­gi­ka – tu­ri nu­ga­lė­ti ra­cio­na­liau­sias spren­di­mas.

– Li­be­ra­lų są­jū­džio Šiau­lių ra­jo­no sky­rius V. Šul­čių vos prieš sa­vai­tę per­rin­ko sky­riaus pir­mi­nin­ku. Ar vie­nin­gai ir sklan­džiai?

– Na... kaip čia pa­sa­ky­ti – iš 18-os bal­sa­vu­sių, V. Šul­čių pa­lai­kė 9. O tai ro­do, kad ki­ti ma­no ki­taip.

Man ne­pa­ti­ko, kad rin­ki­mų su­si­rin­ki­me pir­mi­nin­kas ne­pa­tei­kė jo­kios ata­skai­tos: nei veik­los, nei fi­nan­sų.

– Jūs bu­vo­te tarp kan­di­da­tų į sky­riaus pir­mi­nin­kus?

– Bu­vau. Bet aš ši­to­je par­ti­jo­je la­bai ne­se­niai, nors ša­lies mas­tu esu par­ti­jos Kont­ro­lės ko­mi­te­to pir­mi­nin­ko pa­va­duo­to­ja. Bu­vau ir kan­di­da­tė vie­nman­da­tė­je Sei­mo rin­ki­muo­se. Ir pa­kan­ka­mai sėk­min­gai: ga­vau dau­giau bal­sų ne­gu par­ti­ja.

Sky­riaus pir­mi­nin­kas (V. Šul­čius) man rin­ki­muo­se nie­kaip ne­pa­dė­jo: nei mo­ra­liai, nei ma­te­ria­liai, nei skam­bu­čiais. Jo­kios pa­gal­bos!

– Ar ra­jo­no li­be­ra­lai ne­pa­seks Šiau­lių mies­to li­be­ra­lų pa­vyz­džiu pa­si­trauk­ti iš val­dan­čio­sios dau­gu­mos tam, kad per­si­skirs­ty­tų val­dan­čio­ji dau­gu­ma ir opo­zi­ci­ja?

– Ne­ma­nau. Li­be­ra­lai yra iš­ti­ki­mi. Mes prieš dve­jus me­tus ra­jo­ne pa­si­ra­šė­me koa­li­ci­jos su­tar­tį, įsi­pa­rei­go­jo­me. Aš pa­si­ža­dė­jau, kad sa­vo nuo­mo­nės per šią ka­den­ci­ją tik­rai ne­kei­siu.

Vie­nam – staig­me­na, ki­tam – no­ras už­bėg­ti „nu­si­kal­ti­mui už akių“

Vals­tie­čių ir ža­lių­jų frak­ci­jos na­riai bal­sa­vo už tai, kad bū­tų leis­ta pirk­ti nau­do­tus au­to­bu­sus. Bet jų bal­sų spren­di­mui priim­ti ne­pa­ka­ko.

Šiau­lių ra­jo­no me­ro „vals­tie­čio“ An­ta­no Be­za­ro klau­sė­me, ar val­dan­čio­sios koa­li­ci­jos par­tne­riai tam tik­rais klau­si­mais ir to­liau ga­li pa­lai­ky­ti opo­zi­ci­ją?

„Tik­rai bu­vo staig­me­na, kad pa­tys li­be­ra­lai ne­pa­lai­kė sa­vo sky­riaus pir­mi­nin­ko – ideo­lo­gi­nio va­do­vo spren­di­mo“, – pri­pa­ži­no me­ras.

Vie­nin­te­lis prieš nau­do­tų au­to­bu­sų pir­ki­mą bal­sa­vo opo­zi­ci­jos at­sto­vas so­cial­de­mok­ra­tas Lais­vū­nas Nei­ma­nas, Kont­ro­lės ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas. Ko­dėl?

– Marš­ru­ti­nis au­to­bu­sas per me­tus tu­ri nu­va­žiuo­ti apie mi­li­jo­ną ki­lo­met­rų, 2002 me­tų au­to­bu­sas, ko­kį no­rė­jo pirk­ti, – mo­ra­liai pa­se­nęs.

Ki­ta ver­tus, Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­riaus po­stas per­da­vi­nė­ja­mas, kaip „vim­pi­liu­kas“ iš par­ti­jos į par­ti­ją, jis ta­po po­li­ti­niu po­stu.

Bu­vęs di­rek­to­rius An­ta­nas Šerkš­nas bu­vo tik ei­li­nis so­cial­de­mok­ra­tas, ki­tas vei­kė­jas bu­vo Dar­bo par­ti­jos pro­te­guo­tas žmo­gus. O jau tre­čia­sis per šią ka­den­ci­ją įmo­nės di­rek­to­rius – net sky­riaus pir­mi­nin­kas li­be­ra­lų par­ti­jo­je. Be­je, so­cial­de­mok­ra­tas A. Šerkš­nas įmo­nė­je pa­pra­šy­tas li­ko dirb­ti 0,25 eta­to, nes bū­tent jis tu­ri rei­kia­mą kva­li­fi­ka­ci­ją, trans­por­ti­nin­ko li­cen­ci­ją, kad įmo­nė ap­skri­tai ga­lė­tų vyk­dy­ti li­cen­ci­juo­tą ke­lei­vių ve­žė­jo veik­lą! Da­bar­ti­nio va­do­vo pro­fe­si­ja yra mo­ky­to­jas.

– Ko­dėl par­ti­jos taip gvie­šia­si val­dy­ti šią įmo­nę?

– Ke­lios prie­žas­tys. Vie­na jų – va­di­na­ma­sis „ke­šas“, kai tie­sio­giai pai­ma­mi gry­nie­ji pi­ni­gai iš žmo­nių. O toks pi­ni­gas pa­skui pra­de­da „laks­ty­ti“ per ran­kas. Ant­ra – mi­li­jo­ni­nės do­ta­ci­jos iš vals­ty­bės.

Įmo­nė, ta­me pa­čia­me po­sė­dy­je Ta­ry­bai pri­ta­rus, ruo­šia­si pirk­ti nau­jus au­to­bu­sus už maž­daug 357 tūks­tan­čių eu­rų pa­sko­lą, o įmo­nės ba­lan­se – 14 tūks­tan­čių eu­rų pel­no per tris me­tų ket­vir­čius.

Su tri­mis ban­kais de­rė­ta­si dėl pa­sko­los, bet pa­siū­ly­mą at­siun­tė tik vie­nas ir su­ti­ko, kad tik Au­to­bu­sų par­kas ga­ran­tuo­tų už ši­tą pa­sko­lą, o ne Sa­vi­val­dy­bė. Bet jo pa­siū­ly­mas  net dviem pro­cen­tais di­des­nis nei ki­tų ban­kų. Nuo 375 tūks­tan­čių eu­rų pa­skai­čia­vus 2 pro­cen­tus per me­tus – tai jau 8 tūks­tan­čiai eu­rų. Pen­ke­ri me­tai pa­sko­los – tai jau 40 tūks­tan­čių eu­rų, o tai reiš­kia – du su pu­se nau­jo ke­lei­vi­nio 20 vie­tų mik­roau­to­bu­so.

Ir dar brangs­tant ku­rui, kai įmo­nės iš­lai­dos apie 80 pro­cen­tų yra bū­tent už ku­rą?! Tik lai­ko klau­si­mas, ka­da šis Au­to­bu­sų par­kas „už­si­lenks“! To­dėl, kaip Er­kiu­lis Pua­ro sa­kė: ma­no pil­ko­sios ląs­te­lės jau pa­sie­kė to­kią sta­di­ją, kad aš ne tik no­rė­čiau tir­ti ir ga­lė­čiau tir­ti nu­si­kal­ti­mą – aš nu­si­kal­ti­mui jau no­riu už­bėg­ti už akių.

Pa­dė­lio­ki­me, ka­da to­kio dy­džio pa­sko­la su to­kiais įmo­nės pa­jė­gu­mais ga­li bū­ti grą­ži­na­ma? Jei­gu bank­ro­tas – ban­kas pa­sii­ma au­to­bu­sus, iš­mo­kė­tas da­lis, o tai va­di­na­si – pri­va­ti­za­ci­ja! Ga­li bū­ti, kad čia vis­kas gi­liai pa­slėp­ta dėl to par­ko paė­mi­mo į kaž­kie­no „na­gu­čius“.

– Ar abe­jo­ja­te to­kių san­do­rių skaid­ru­mu?

– Ži­no­ma, kad ga­li­ma abe­jo­ti.

Ir dėl nau­do­tų au­to­bu­sų, ku­rių Ta­ry­ba V. Šul­čiui ne­lei­do pirk­ti. Aš Au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­riui ne­pa­vy­džiu to­kios si­tua­ci­jos, nes jis do­ku­men­tuo­se jau nu­ro­dė net konk­re­čią mar­kę! Ačiū, kad dar įmo­nės, iš ku­rios pirks, ne­nu­ro­dė!

Kai 1999 me­tais aš bu­vau ap­skri­ties vir­ši­nin­ku, o V. Šul­čius – Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riu­mi, la­bai no­rė­ta pri­va­ti­zuo­ti Au­to­bu­sų par­ką. Bu­vo pri­pirk­ta 18 ne­tin­ka­mų au­to­bu­sė­lių, ku­riuos per­da­vi­nė­jo ki­toms įmo­nėms, kad jie bū­tų nau­din­gi. Jei­gu ta­da bū­tų nu­pirk­ti rei­kia­mi au­to­bu­sai, da­bar ne­bei­tų kal­ba apie 2002 me­tų au­to­bu­sų pir­ki­mą.

Au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­rius: po­li­ti­niai mo­ty­vai

Nuo ge­gu­žės Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kui va­do­vau­jan­tis Vid­man­tas Šul­čius po­kal­by­je su „Šiau­lių kraš­tu“ mi­nė­jo, kad ke­lias Šiau­liai – Kur­šė­nai va­di­na­mas po­li­ti­zuo­tu ke­liu (juo daug kur­šė­niš­kių va­žiuo­ja į dar­bą Sa­vi­val­dy­bė­je Šiau­liuo­se, be to, Kur­šė­nų mies­te gy­ve­na ke­lio­li­ka tūks­tan­čių rin­kė­jų – re­da.pa­st.).

Da­bar, V. Šul­čiaus nuo­mo­ne, po­li­ti­niai ta­po ir au­to­bu­sai.

– Ko­dėl ne­pa­vy­ko gau­ti Ta­ry­bos lei­di­mo pirk­ti nau­do­tų au­to­bu­sų, ku­rie, jū­sų žo­džiais, bū­tų pa­dė­ję at­nau­jin­ti Au­to­bu­sų par­ką, jais pa­kei­čiant 1983 me­tų au­to­bu­sus?

– Ma­nau, kad tai – po­li­ti­niai mo­ty­vai. Lo­gi­kos ta­me ne­ma­ty­čiau: įmo­nės są­skai­to­je yra apie 155 tūks­tan­čius eu­rų. Ar, pa­vyz­džiui, žmo­gus tu­ri­mus pi­ni­gus lai­ko ban­ke, ar už juos nu­si­per­ka auk­si­nį žie­dą, jis vie­no­dai tur­tin­gas, nes pi­ni­gus pa­ver­čia ki­tu tur­tu. Ly­giai taip pat bū­tų su įmo­ne nu­si­pir­kus au­to­bu­sus.

Ga­li­ma bū­tų pa­gal­vo­ti, kad to­kie spren­di­mai Ta­ry­bo­je at­si­ran­da, nes vie­nas ker­ši­ja už Ven­tos upės va­ly­mo dar­bus, ku­riuos aš kri­ti­ka­vau. Ki­ti ne­su­ti­ko dėl „dar­bie­čio“ at­lei­di­mo iš Au­to­bu­sų par­ko va­do­vų.

– O už ką jums, kaip sky­riaus pir­mi­nin­kui, ker­ši­ja bend­ra­par­tie­čiai? Už sky­riaus pir­mi­nin­ko rin­ki­mus?

– Klau­si­mas tik­riau­siai ne­rei­ka­lau­jan­tis at­sa­ky­mo.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių ra­jo­no me­ras An­ta­nas Be­za­ras nu­ste­bo, kad ne vi­si val­dan­čio­sios koa­li­ci­jos par­tne­riai li­be­ra­lai pa­lai­kė klau­si­mą Ta­ry­bo­je.

Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­rius Vid­man­tas Šul­čius įžvel­gia „po­li­ti­nius mo­ty­vus“, ne­lei­dus pirk­ti nau­do­tų au­to­bu­sų.

Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­bos opo­zi­ci­jo­je dir­ban­tis Kont­ro­lės ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas Lais­vū­nas Nei­ma­nas sa­kė no­rįs už­bėg­ti „nu­si­kal­ti­mui už akių“.

Po var­žy­bų dėl Li­be­ra­lų są­jū­džio Šiau­lių sky­riaus pir­mi­nin­ko po­sto Re­gi­na Rup­šie­nė ne­pa­lai­kė rin­ki­mus į sky­riaus pir­mi­nin­kus lai­mė­ju­sio ko­le­gos pla­nų.

Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko va­do­vo Vid­man­to Šul­čiaus ir Ta­ry­bos „bu­hal­te­ri­ja“ ne­su­ta­po, kai pra­dė­ti skai­čiuo­ti pi­ni­gai, ko­kius au­to­bu­sus pirk­ti – nau­jus ir bran­gius ar se­nus ir pi­ges­nius.

Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kas bei jo va­do­vo po­stas ta­po po­li­ti­ne kor­ta.