
Naujausios
Skyla dar viena koalicija?
Antradienį Šiaulių rajono taryboje klausimas dėl perkamų autobusų išryškino politines intrigas ne tik liberalų stovykloje, bet ir valdančiojoje daugumoje. Net rajono merui „valstiečiui“ Antanui Bezarui buvo staigmena, kad koalicijos partneriai gali palaikyti opoziciją. Ar skamba varpai „valstiečių“, liberalų ir „darbiečių“ valdančiajai koalicijai? Opozicija dėl pirkinių Kuršėnų autobusų parkui įžvelgia net gresiantį „nusikaltimą“.
Rita ŽADEIKYTĖ, Algimantas BRIKAS
rita@skrastas.lt
Skilimo požymiai – nepritarus klausimui
Šiaulių rajono taryba antradienį sprendė, ar pritarti, kad Savivaldybės įmonė Kuršėnų autobusų parkas įsigytų autobusų. Norėta pirkti du naudotus autobusus už maždaug 55 tūkstančius eurų ir tris naujus autobusus už daugiau nei 357 tūkstančius eurų.
Kuršėnų autobusų parkas nurodė, kad nenaujus autobusus pirktų iš savo įmonės lėšų, esančių banke. O naujus – lizingo būdu, iš įmonės lėšų sumokant 30 procentų pradinio įnašo.
Tarybos posėdyje Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vedėja Audronė Birutienė pažymėjo, kad Kuršėnų autobusų parko valdybos neeiliniame posėdyje dviem M3 klasės autobusams pirkti išperkamosios nuomos būdu nepritarta visais balsais.
Pažymėta, kad pagal Savivaldybės administracijos pasirašytą keleivinio autotransporto viešųjų paslaugų teikimo sutartį bendrovė po sausio pirmos dienos galėtų įsigyti automobilius ne senesnius kaip dešimties metų, o planuota pirkti 2002 metų gamybos autobusų.
Savivaldybės Administracijos direktorius Gipoldas Karklelis priminė, kad parkas neatnaujinamas daugiau kaip 10 metų, o važiuojant naudotais būtų galima palaipsniui spręsti parko problemas.
Klausimo finalas dėl naudotų autobusų pirkimo buvo netikėtas: dešimčiai balsavus už, vienam – prieš, aštuoniems susilaikius, o kai kuriems Tarybos nariams iš viso nebalsavus, sprendimas nepriimtas. Ar valdančiųjų stovykloje vyksta skilimas?
Kodėl nepalaikė liberalai?
Šiaulių rajono taryboje dirbanti liberalė Regina Rupšienė susilaikė balsuodama dėl naudotų autobusų pirkimo.
– Kodėl nepalaikėte Lietuvos liberalų sąjūdžio Šiaulių rajono skyriaus pirmininko, Kuršėnų autobusų parko direktoriaus V. Šulčiaus noro pirkti naudotus autobusus? – klausėme R. Rupšienės.
– Manau, kad sprendimas pirkti senus autobusus negražiai atrodo. Tikslingiau pirkti naują autobusą, su mažesnėmis remonto išlaidomis.
Sudaryta nauja sutartis su vežėjais, tarp kurių yra ir Kuršėnų autobusų parkas, kad autobusai turi būti ne senesni nei 10 metų, o imtume pirkti žymiai senesnius?
O dėl to, kad įmonės vadovas liberalas... Aš vadovaujuosi sveiko proto logika – turi nugalėti racionaliausias sprendimas.
– Liberalų sąjūdžio Šiaulių rajono skyrius V. Šulčių vos prieš savaitę perrinko skyriaus pirmininku. Ar vieningai ir sklandžiai?
– Na... kaip čia pasakyti – iš 18-os balsavusių, V. Šulčių palaikė 9. O tai rodo, kad kiti mano kitaip.
Man nepatiko, kad rinkimų susirinkime pirmininkas nepateikė jokios ataskaitos: nei veiklos, nei finansų.
– Jūs buvote tarp kandidatų į skyriaus pirmininkus?
– Buvau. Bet aš šitoje partijoje labai neseniai, nors šalies mastu esu partijos Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoja. Buvau ir kandidatė vienmandatėje Seimo rinkimuose. Ir pakankamai sėkmingai: gavau daugiau balsų negu partija.
Skyriaus pirmininkas (V. Šulčius) man rinkimuose niekaip nepadėjo: nei moraliai, nei materialiai, nei skambučiais. Jokios pagalbos!
– Ar rajono liberalai nepaseks Šiaulių miesto liberalų pavyzdžiu pasitraukti iš valdančiosios daugumos tam, kad persiskirstytų valdančioji dauguma ir opozicija?
– Nemanau. Liberalai yra ištikimi. Mes prieš dvejus metus rajone pasirašėme koalicijos sutartį, įsipareigojome. Aš pasižadėjau, kad savo nuomonės per šią kadenciją tikrai nekeisiu.
Vienam – staigmena, kitam – noras užbėgti „nusikaltimui už akių“
Valstiečių ir žaliųjų frakcijos nariai balsavo už tai, kad būtų leista pirkti naudotus autobusus. Bet jų balsų sprendimui priimti nepakako.
Šiaulių rajono mero „valstiečio“ Antano Bezaro klausėme, ar valdančiosios koalicijos partneriai tam tikrais klausimais ir toliau gali palaikyti opoziciją?
„Tikrai buvo staigmena, kad patys liberalai nepalaikė savo skyriaus pirmininko – ideologinio vadovo sprendimo“, – pripažino meras.
Vienintelis prieš naudotų autobusų pirkimą balsavo opozicijos atstovas socialdemokratas Laisvūnas Neimanas, Kontrolės komiteto pirmininkas. Kodėl?
– Maršrutinis autobusas per metus turi nuvažiuoti apie milijoną kilometrų, 2002 metų autobusas, kokį norėjo pirkti, – moraliai pasenęs.
Kita vertus, Kuršėnų autobusų parko direktoriaus postas perdavinėjamas, kaip „vimpiliukas“ iš partijos į partiją, jis tapo politiniu postu.
Buvęs direktorius Antanas Šerkšnas buvo tik eilinis socialdemokratas, kitas veikėjas buvo Darbo partijos proteguotas žmogus. O jau trečiasis per šią kadenciją įmonės direktorius – net skyriaus pirmininkas liberalų partijoje. Beje, socialdemokratas A. Šerkšnas įmonėje paprašytas liko dirbti 0,25 etato, nes būtent jis turi reikiamą kvalifikaciją, transportininko licenciją, kad įmonė apskritai galėtų vykdyti licencijuotą keleivių vežėjo veiklą! Dabartinio vadovo profesija yra mokytojas.
– Kodėl partijos taip gviešiasi valdyti šią įmonę?
– Kelios priežastys. Viena jų – vadinamasis „kešas“, kai tiesiogiai paimami grynieji pinigai iš žmonių. O toks pinigas paskui pradeda „lakstyti“ per rankas. Antra – milijoninės dotacijos iš valstybės.
Įmonė, tame pačiame posėdyje Tarybai pritarus, ruošiasi pirkti naujus autobusus už maždaug 357 tūkstančių eurų paskolą, o įmonės balanse – 14 tūkstančių eurų pelno per tris metų ketvirčius.
Su trimis bankais derėtasi dėl paskolos, bet pasiūlymą atsiuntė tik vienas ir sutiko, kad tik Autobusų parkas garantuotų už šitą paskolą, o ne Savivaldybė. Bet jo pasiūlymas net dviem procentais didesnis nei kitų bankų. Nuo 375 tūkstančių eurų paskaičiavus 2 procentus per metus – tai jau 8 tūkstančiai eurų. Penkeri metai paskolos – tai jau 40 tūkstančių eurų, o tai reiškia – du su puse naujo keleivinio 20 vietų mikroautobuso.
Ir dar brangstant kurui, kai įmonės išlaidos apie 80 procentų yra būtent už kurą?! Tik laiko klausimas, kada šis Autobusų parkas „užsilenks“! Todėl, kaip Erkiulis Puaro sakė: mano pilkosios ląstelės jau pasiekė tokią stadiją, kad aš ne tik norėčiau tirti ir galėčiau tirti nusikaltimą – aš nusikaltimui jau noriu užbėgti už akių.
Padėliokime, kada tokio dydžio paskola su tokiais įmonės pajėgumais gali būti grąžinama? Jeigu bankrotas – bankas pasiima autobusus, išmokėtas dalis, o tai vadinasi – privatizacija! Gali būti, kad čia viskas giliai paslėpta dėl to parko paėmimo į kažkieno „nagučius“.
– Ar abejojate tokių sandorių skaidrumu?
– Žinoma, kad galima abejoti.
Ir dėl naudotų autobusų, kurių Taryba V. Šulčiui neleido pirkti. Aš Autobusų parko direktoriui nepavydžiu tokios situacijos, nes jis dokumentuose jau nurodė net konkrečią markę! Ačiū, kad dar įmonės, iš kurios pirks, nenurodė!
Kai 1999 metais aš buvau apskrities viršininku, o V. Šulčius – Savivaldybės administracijos direktoriumi, labai norėta privatizuoti Autobusų parką. Buvo pripirkta 18 netinkamų autobusėlių, kuriuos perdavinėjo kitoms įmonėms, kad jie būtų naudingi. Jeigu tada būtų nupirkti reikiami autobusai, dabar nebeitų kalba apie 2002 metų autobusų pirkimą.
Autobusų parko direktorius: politiniai motyvai
Nuo gegužės Kuršėnų autobusų parkui vadovaujantis Vidmantas Šulčius pokalbyje su „Šiaulių kraštu“ minėjo, kad kelias Šiauliai – Kuršėnai vadinamas politizuotu keliu (juo daug kuršėniškių važiuoja į darbą Savivaldybėje Šiauliuose, be to, Kuršėnų mieste gyvena keliolika tūkstančių rinkėjų – reda.past.).
Dabar, V. Šulčiaus nuomone, politiniai tapo ir autobusai.
– Kodėl nepavyko gauti Tarybos leidimo pirkti naudotų autobusų, kurie, jūsų žodžiais, būtų padėję atnaujinti Autobusų parką, jais pakeičiant 1983 metų autobusus?
– Manau, kad tai – politiniai motyvai. Logikos tame nematyčiau: įmonės sąskaitoje yra apie 155 tūkstančius eurų. Ar, pavyzdžiui, žmogus turimus pinigus laiko banke, ar už juos nusiperka auksinį žiedą, jis vienodai turtingas, nes pinigus paverčia kitu turtu. Lygiai taip pat būtų su įmone nusipirkus autobusus.
Galima būtų pagalvoti, kad tokie sprendimai Taryboje atsiranda, nes vienas keršija už Ventos upės valymo darbus, kuriuos aš kritikavau. Kiti nesutiko dėl „darbiečio“ atleidimo iš Autobusų parko vadovų.
– O už ką jums, kaip skyriaus pirmininkui, keršija bendrapartiečiai? Už skyriaus pirmininko rinkimus?
– Klausimas tikriausiai nereikalaujantis atsakymo.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių rajono meras Antanas Bezaras nustebo, kad ne visi valdančiosios koalicijos partneriai liberalai palaikė klausimą Taryboje.
Kuršėnų autobusų parko direktorius Vidmantas Šulčius įžvelgia „politinius motyvus“, neleidus pirkti naudotų autobusų.
Šiaulių rajono tarybos opozicijoje dirbantis Kontrolės komiteto pirmininkas Laisvūnas Neimanas sakė norįs užbėgti „nusikaltimui už akių“.
Po varžybų dėl Liberalų sąjūdžio Šiaulių skyriaus pirmininko posto Regina Rupšienė nepalaikė rinkimus į skyriaus pirmininkus laimėjusio kolegos planų.
Kuršėnų autobusų parko vadovo Vidmanto Šulčiaus ir Tarybos „buhalterija“ nesutapo, kai pradėti skaičiuoti pinigai, kokius autobusus pirkti – naujus ir brangius ar senus ir pigesnius.
Kuršėnų autobusų parkas bei jo vadovo postas tapo politine korta.