„Stebuklas“ – vienas „Women in Film“ fondo laureatų

„Stebuklas“ – vienas „Women in Film“ fondo laureatų

„Ste­buk­las“ – vie­nas „Wo­men in Film“ fon­do lau­rea­tų

Tarp­tau­ti­nė or­ga­ni­za­ci­ja „Wo­men in Film“ (liet. „Mo­te­rys ki­ne") Los An­dže­le (JAV) pa­skel­bė kas­me­ti­nės fil­mų fi­nan­sa­vi­mo pro­gra­mos lai­mė­to­jus. Šie­met or­ga­ni­za­ci­jos „Fil­mų už­bai­gi­mo fon­das“ ke­tu­ris il­go met­ro vai­dy­bi­nius ir še­šis do­ku­men­ti­nius fil­mus iš­rin­ko iš dau­giau nei 250 kan­di­da­tų iš 22 ša­lių, tarp ku­rių ir bu­vu­sios šiau­lie­tės Eg­lės Ver­te­ly­tės fil­mas „Ste­buk­las“.

Kas­met fon­das su­tei­kia sti­pen­di­ją ir tie­sio­gi­nes ga­my­bos pa­slau­gas ki­no in­dust­ri­jos mo­te­rų žiu­ri at­rink­tiems fil­mams apie mo­te­ris, su­kur­tus mo­te­rų ki­no kū­rė­jų ar skir­tus mo­te­rims.

„Wo­men in Film“ ska­ti­na kū­ry­bi­nius mo­te­rų pro­jek­tus, ly­gias jų ga­li­my­bes ki­no pra­mo­nė­je ir sie­kia plės­ti bei stip­rin­ti mo­te­rų įvaiz­dį pa­sau­lio ži­niask­lai­do­je. Nuo sa­vo veik­los pra­džios fon­das su­tei­kė dau­giau nei 2 mi­li­jo­nų do­le­rių ver­tės sti­pen­di­jas ir ga­my­bos pa­slau­gas dau­giau nei 200 fil­mų už­bai­gti. Dau­ge­lis ko­mi­si­jos iš­skir­tų fil­mų vė­liau bu­vo pri­pa­žin­ti kri­ti­kų ir lai­mė­jo pres­ti­ži­nių tarp­tau­ti­nių ap­do­va­no­ji­mų.

Šie­met į at­rink­tų pro­jek­tų są­ra­šą pir­mą kar­tą pa­te­ko lie­tu­viš­kas fil­mas – re­ži­sie­rės ir sce­na­ri­jaus au­to­rės Eg­lės Ver­te­ly­tės vai­dy­bi­nis fil­mas „Ste­buk­las“, ku­ris šiuo me­tu yra po­stpro­duk­ci­jos eta­pe. Be jos, „Wo­men in Film“ sti­pen­di­jas ga­vo dar 3 vai­dy­bi­niai il­ga­met­ra­žiai fil­mai. Taip pat ko­mi­si­jos at­rink­ti še­ši do­ku­men­ti­niai fil­mai.

Iš 100 po­pu­lia­riau­sių 2014 me­tų fil­mų, tik 1,9 proc. bu­vo re­ži­suo­ti mo­te­rų, 11,2 pro­c. fil­mų sce­na­ri­jų bu­vo pa­ra­šy­ti mo­te­rų. „Wo­men in Film“ or­ga­ni­za­ci­jos pa­grin­di­nis tiks­las yra pa­siek­ti ly­čių pu­siaus­vy­rą ki­no in­dust­ri­jo­je.

Fil­mo „Ste­buk­las“ re­ži­sie­rei ir sce­na­ri­jaus au­to­rei Eg­lei Ver­te­ly­tei šis įver­ti­ni­mas be ga­lo reikš­min­gas: „La­bai svar­bu jaus­ti ki­tų pa­sau­lio ki­no mo­te­rų pa­lai­ky­mą, nes ne kas ki­tas, o tik ki­ne dir­ban­čios mo­te­rys ži­no, kaip sun­ku mo­te­riai da­ry­ti ki­ną, kiek sek­siz­mo ir sta­tu­sų žai­di­mų ten­ka at­lai­ky­ti ir kiek as­me­ni­nio gy­ve­ni­mo komp­ro­mi­sų ši pro­fe­si­ja rei­ka­lau­ja.“

„Ste­buk­las“ nu­ke­lia į 1992 metus. Praė­jus ke­le­riems me­tams po So­vie­tų Są­jun­gos žlu­gi­mo, Lie­tu­va sken­di di­de­lė­je eko­no­mi­nė­je kri­zė­je – dar­bo nė­ra, ban­kai bank­ru­tuo­ja, inf­lia­ci­ja. Ire­na, vie­ti­nės kiau­lių fer­mos ve­dė­ja, ne­sėk­min­gai ban­do iš­lai­ky­ti ūkį ir sa­vo dar­bi­nin­kus, kai į kai­mą at­va­žiuo­ja ža­vin­gas ame­ri­kie­tis. Jis ne tik pa­ža­da iš­gel­bė­ti kiau­lių fer­mą nuo bank­ro­to, bet ir ap­ver­čia Ire­nos šei­my­ni­nį gy­ve­ni­mą bei kai­mo kas­die­ny­bę aukš­tyn ko­jo­mis.

Fil­mo pa­ren­gia­mie­ji ir ga­my­bos dar­bai iš da­li­es fi­nan­suo­ti ME­DIA pro­gra­mos, Lie­tu­vos ki­no cent­ro, Bul­ga­ri­jos ki­no cent­ro ir Eu­ro­pos ki­no rė­mi­mo fon­do „Eu­ri­ma­ges“.

„Ste­buk­las“ Lie­tu­vos ek­ra­nus pa­sieks 2017 me­tais.

„Šiau­lių kraš­to“ in­f.

Ma­to Ast­raus­ko nuo­tr.

Ame­ri­kie­tiš­kos dis­ko­te­kos lie­tu­viš­ka­me kai­me sce­nos fil­ma­vi­mas. 

Šiau­lie­tė režisierė Eg­lė Ver­te­ly­tė.