Styginiam transportui ieško „buratinų“

Styginiam transportui ieško „buratinų“

Sty­gi­niam trans­por­tui ieš­ko „bu­ra­ti­nų“

Šiau­liuo­se pir­ma­die­nį pri­sta­ty­tas prieš dve­jus me­tus iš mies­to iš­vy­tas dan­gaus ke­lio „Sky way“ pro­jek­tas. Da­bar jis pri­si­glau­dęs Bal­ta­ru­si­jo­je. Bu­vę mies­to va­do­vai ne­gau­sio­je au­di­to­ri­jo­je klau­sė­si vi­lio­nės tap­ti sty­gi­nio trans­por­to bend­ra­sa­vi­nin­kiais. Pri­mi­nė pa­sa­ką apie Bu­ra­ti­ną – in­ves­tuo­ji do­le­rį ir lau­ki, kol iš­dygs do­le­rių me­dis.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Bu­vu­sius va­do­vus do­mi­na

„Sky way“ pro­jek­to pri­sta­ty­mas su­do­mi­no apie pen­kio­li­ka mies­tie­čių. Atė­jo gru­pe­lė so­cial­de­mok­ra­tų. Tarp jų pro­jek­tą prieš dve­jus me­tus pa­lai­kę bu­vę mies­to va­do­vai, da­bar – mies­to Ta­ry­bos na­riai Jus­ti­nas Sar­taus­kas, Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas.

In­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės „Sky way ca­pi­tal“ val­dy­bos na­rė Ine­ta An­dže­ne gar­si­no pro­jek­tą „pa­veiks­liu­kuo­se“. Jos ko­le­ga Vla­di­mir Mas­lov ak­cen­ta­vo ga­li­my­bes pri­si­jung­ti prie sty­gi­nio trans­por­to bend­ra­sa­vi­nin­kių.

Pats iš­ra­dė­jas ir pro­jek­to įgy­ven­din­to­jas Ana­to­li­jus Ju­nits­kis neat­vy­ko, bet pri­si­min­ta, jog šiau­lie­čiai tu­rė­jo pro­gos su juo „gy­vai bend­rau­ti“.

Šiau­lių po­li­ti­kų „gy­vas bend­ra­vi­mas“ su A. Ju­nits­kiu bai­gė­si skan­da­lu. Jo ban­do­ma­jai sty­gi­nio trans­por­to tra­sai ša­lia Šiau­lių oro uos­to ir NA­TO ba­zės ke­lias bu­vo už­kirs­tas įsi­ki­šus ša­lies va­do­vams. Pats A. Ju­nits­kis pa­te­ko į ša­lies tei­sė­sau­gos aki­ra­tį dėl ga­li­mai vys­to­mo vers­lo, kve­pian­čio fi­nan­si­ne pi­ra­mi­de.

J. Sar­taus­kas „Šiau­lių kraš­tui“ prieš pro­jek­to pri­sta­ty­mą svars­tė, kad no­ri­ma idė­ją rea­bi­li­tuo­ti. Esą Bal­ta­ru­si­jo­je jau ser­ti­fi­kuo­ja­ma ban­do­mo­ji tra­sa.

Tra­sos vis dar nė­ra

Pa­ro­dy­ta daug gra­žios vi­zua­li­za­ci­jos. Virš že­mės ant at­ra­mų nu­ties­to­mis sty­go­mis skries ke­lei­vių ir kro­vi­nių va­go­nė­liai. Tra­sos tri­jų ti­pų: mies­tui, kro­vi­niams ir grei­taei­gė – net iki 500 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čio. Dar ir tu­ris­ti­nė tra­sa ga­lin­ti bū­ti. Pab­rėž­ta, jog nau­ja tech­no­lo­gi­ja ir sau­gi, ir eko­lo­giš­ka, ir kom­for­ta­bi­li.

Idė­ja puo­se­lė­ja­ma 40 me­tų, o nuo praei­tų me­tų rug­sė­jo ir sta­ty­bos pra­si­dė­ju­sios. Ir net „pu­sė ke­lio jau nuei­ta“.

36 hek­ta­rų tech­no­lo­gi­jų par­ke Bal­ta­ru­si­jo­je, 30 km nuo Mins­ko, sta­to­mos ban­do­mo­sios tra­sos. Dėl to­kių pla­nų esą ap­link jau brangs­ta ne­kil­no­ja­ma­sis tur­tas.

Bet šiau­lie­čiai neiš­gir­do pa­tvir­ti­ni­mo, kad ban­do­mo­ji tra­sa jau yra ser­ti­fi­kuo­ta. Esą dar mė­nuo ki­tas ir bus ser­ti­fi­kuo­ta.

Pir­mo­ji tie­sia­ma 1 ki­lo­met­ro il­gio ban­do­mo­ji tra­sa. Iš­ki­lę jau 19 at­ra­mų. Pa­de­monst­ruo­tas ir fil­mu­kas: vie­na­me kad­re – ply­nas lau­kas, žings­niuo­ja du žmo­nės, o jų fo­ne virš že­mės ant sty­gų „pa­ka­bin­ta“ ju­da ma­ši­nė­lė – dvi­vie­tė kap­su­lė. Ki­ta­me kad­re – džiū­gau­ja A. Ju­nits­kio ko­man­da.

Ti­kin­ta, jog šis „gy­vas“ tra­sos iš­ban­dy­mas pa­de­monst­ruo­tas už­sie­nio in­ves­tuo­to­jams lapk­ri­čio 27–29 die­no­mis.

Kont­rak­tų rea­lioms tra­soms ties­ti dar nė­ra. Bet vil­tys de­da­mos į Aust­ra­li­ją – ten pir­mo­ji rea­li tra­sa ga­lin­ti at­si­ras­ti, dar­bo gru­pė su­da­ry­ta.

In­ves­ti­ci­ja – ir po do­le­rį

Ant­ro­jo­je pri­sta­ty­mo da­ly­je ak­cen­tuo­ta ga­li­my­bė tap­ti sty­gi­nio trans­por­to „bend­ra­sa­vi­nin­kiais“.

„120 ša­lių jau yra in­ves­tuo­to­jų, – ti­ki­no V. Mas­lov, de­monst­ruo­da­mas ek­ra­ne len­te­les su kau­pia­mais mi­li­jar­dais do­le­rių ir mi­li­jo­nais, ku­rie sei­kė­ja­mi ban­do­ma­jam pro­jek­tui. – 100 000 žmo­nių jau su­vo­kė, jog tai jų biz­nis.“

Pa­si­da­li­jo, jog lė­šos kau­pia­mos „liau­dies kre­di­ta­vi­mo“ bū­du. Nau­da – atei­ty­je plauks di­vi­den­dai. Ri­zi­kos yra, bet ne­di­de­lė – pra­ktiš­kai jo­kios. Sty­gos ne­nut­rūks­tan­čios ir tra­sos ne­sug­riū­sian­čios.

„Kiek kai­nuo­ja ak­ci­ja?“ – do­mė­jo­si au­di­to­ri­ja.

V. Mas­lov tei­gi­mu, tik 1 do­le­rį. Plius paaiš­ki­no, jog ak­ci­jos „ne­per­ka­mos“ – už tą 1 do­le­rį gau­na­mas 10 ar 100 ak­ci­jų „už­sta­tas“.

Rin­kos ak­ci­joms dar nė­ra, tai jų tik­ro­ji ver­tė neaiš­ki. Bet esą ki­tais me­tais jau ga­li bū­ti re­gist­ruo­tos ir par­duo­da­mos ak­ci­jų bir­žo­je.

Siū­lė in­for­ma­ci­jos sem­tis ir „dan­gaus ke­lio“ įvy­kius sek­ti in­ter­ne­te. In­for­ma­ci­ja sklei­džia­ma 11 kal­bų – tarp jų ir lie­tu­viš­kai.

Kam – „pa­grei­tis“, kam – „dė­mė mies­tui“

Po­li­ti­kų reak­ci­ja į „sty­gas“ skir­tin­ga.

J. Sar­taus­kas ti­ki­no su­si­da­ręs „re­zer­vuo­tą“ įspū­dį.

„Ti­kė­jau­si, jog at­veš pa­ro­dy­ti, kas jau pa­da­ry­ta – per anks­ti at­va­žia­vo, jei­gu tik po mė­ne­sio ar pa­va­sa­rį tra­sa bus tes­tuo­ja­ma, – sa­kė „Šiau­lių kraš­tui“ po­li­ti­kas. – Abe­jo­nių, ar ga­li­ma pro­jek­tą Šiau­liuo­se įgy­ven­din­ti, bu­vo ir li­ko.“

Jo žo­džiais, mul­tip­li­ka­ci­niai fil­mu­kai ir pa­veiks­liu­kai ir anks­čiau bu­vo ro­dy­ti. „Fil­mu­kas su ju­dan­čia kap­su­le, pa­na­šu, ir­gi tik pa­veiks­liu­kas“, – sa­kė J. Sar­taus­kas. Jis svars­to, ko­dėl ne­dieg­ti tech­no­lo­gi­jų, jei­gu yra in­ves­tuo­to­jų? Tik ar ne „bu­ra­ti­nų" ieš­ko­ma, kad su­rink­tų pi­ni­gų?

„Tų pa­sa­kų esa­me pri­si­klau­sę, ne Šiau­liuo­se ar Lie­tu­vo­je rei­kia tų „bu­ra­ti­nų“ ieš­ko­ti, o tarp mi­li­jar­die­rių, – sako po­li­ti­kas. – Ban­do ieš­ko­ti jų tarp ei­li­nių žmo­nių, ku­rie gy­ve­na nuo al­gos iki al­gos, o jei­gu paaiš­kė­tų, kad juos ap­ga­vo, bū­tų ne­gra­žu.“

Ge­de­mi­nui Vyš­niaus­kui, ku­ris va­do­va­vo Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jai, kai A. Ju­nits­kis ban­dė kur­tis Šiau­liuo­se, ap­mau­du, kad jis bu­vo iš­vy­tas.

„Pro­jek­tas įgyja pa­grei­tį, tai ar ne­bu­vo pa­da­ry­ta ap­mau­di klai­da iš­vy­ti to­kią kom­pa­ni­ją iš Šiau­lių? – klau­sė G. Vyš­niaus­kas. – Man ap­mau­du.“

Jam neat­ro­do, kad „dan­gaus ke­lio“ die­gė­jai ma­ni­pu­liuo­tų ar me­lą skleis­tų. „Iš­vi­jom juos 2014 me­tais, esą vos ne šni­pai tel­kia­si, o nuo to lai­ko jie daug pa­da­rė“, – įsi­ti­ki­nęs po­li­ti­kas.

Ne­pa­ti­ko jam tik vie­nas „mo­men­tas“, kaip pro­jek­tui ieš­ko­ma pi­ni­gų: „Pir­ma – pinigai, pa­skui – kėdės, tai mums praei­tas eta­pas.“

Pri­s­ta­ty­mo klau­sė­si ir pro­jek­to prie­ši­nin­kas kon­ser­va­to­rius Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis, mies­to Ta­ry­bos na­rys. Prieš dve­jus me­tus jis ėmė­si ini­cia­ty­vos už­kirs­ti oro sty­goms ke­lią ir iš­lie­ka ka­te­go­riš­kas.

„Tai vi­siš­kas nie­ka­las ir gal­būt fi­nan­si­nė pi­ra­mi­dė, – ko­men­ta­vo „Šiau­lių kraš­tui“ po­li­ti­kas. – Kai au­di­to­ri­jo­je sė­di ir svo­rio vis­kam su­tei­kia aukš­to ran­go po­li­ti­kai, bu­vęs me­ras, da­bar Ta­ry­bos frak­ci­jos se­niū­nas, ir dar link­si rim­tu vei­du – tai nė ne­be­juo­kin­ga, tai – pa­vo­jin­gi da­ly­kai.“

Jo nuo­mo­ne, stu­miant to­kius pro­jek­tus siun­čia­mas blo­gas sig­na­las in­ves­tuo­to­jams apie Šiau­lius.

„Tai ža­la, dė­mė mies­tui ir ko­ne an­ti­vals­ty­bi­nė veik­la, – pik­ti­no­si G. Lu­ko­šai­tis. – So­cial­de­mok­ra­tų par­ti­jos eti­kos ko­mi­si­ja tu­rė­tų svars­ty­ti to­kį sa­vo na­rių el­ge­sį.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Vla­di­mir Mas­lov, bend­ro­vės „Sky way ca­pi­tal“ at­sto­vas, įro­di­nė­ja, jog in­ves­tuo­ti po 1 do­le­rį nau­din­ga – yra vil­tis su­lauk­ti di­vi­den­dų.

Idė­jos vi­zua­li­za­ci­jo­je – va­go­nė­liai ke­liau­ti dan­gaus ke­liu.

Šiau­lie­tis Vla­di­mi­ras Kar­po­vas, ta­pęs sty­gi­nio trans­por­to in­ves­ti­ci­nės bend­ro­vės ak­ci­nin­ku, or­ga­ni­za­vo pro­jek­to pri­sta­ty­mą.

Pro­jek­tu to­liau vis do­mi­si so­cial­de­mok­ra­tai – (iš kai­rės) mies­to Ta­ry­bos na­rys Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas, bu­vę mies­to me­rai Vac­lo­vas Vol­ko­vas, Justinas Sartauskas, jų par­ti­jos bi­čiu­lis Alf­re­das Stan­ce­lai­tis.