
Naujausios
Styginiam transportui ieško „buratinų“
Šiauliuose pirmadienį pristatytas prieš dvejus metus iš miesto išvytas dangaus kelio „Sky way“ projektas. Dabar jis prisiglaudęs Baltarusijoje. Buvę miesto vadovai negausioje auditorijoje klausėsi vilionės tapti styginio transporto bendrasavininkiais. Priminė pasaką apie Buratiną – investuoji dolerį ir lauki, kol išdygs dolerių medis.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Buvusius vadovus domina
„Sky way“ projekto pristatymas sudomino apie penkiolika miestiečių. Atėjo grupelė socialdemokratų. Tarp jų projektą prieš dvejus metus palaikę buvę miesto vadovai, dabar – miesto Tarybos nariai Justinas Sartauskas, Gedeminas Vyšniauskas.
Investicinės bendrovės „Sky way capital“ valdybos narė Ineta Andžene garsino projektą „paveiksliukuose“. Jos kolega Vladimir Maslov akcentavo galimybes prisijungti prie styginio transporto bendrasavininkių.
Pats išradėjas ir projekto įgyvendintojas Anatolijus Junitskis neatvyko, bet prisiminta, jog šiauliečiai turėjo progos su juo „gyvai bendrauti“.
Šiaulių politikų „gyvas bendravimas“ su A. Junitskiu baigėsi skandalu. Jo bandomajai styginio transporto trasai šalia Šiaulių oro uosto ir NATO bazės kelias buvo užkirstas įsikišus šalies vadovams. Pats A. Junitskis pateko į šalies teisėsaugos akiratį dėl galimai vystomo verslo, kvepiančio finansine piramide.
J. Sartauskas „Šiaulių kraštui“ prieš projekto pristatymą svarstė, kad norima idėją reabilituoti. Esą Baltarusijoje jau sertifikuojama bandomoji trasa.
Trasos vis dar nėra
Parodyta daug gražios vizualizacijos. Virš žemės ant atramų nutiestomis stygomis skries keleivių ir krovinių vagonėliai. Trasos trijų tipų: miestui, kroviniams ir greitaeigė – net iki 500 kilometrų per valandą greičio. Dar ir turistinė trasa galinti būti. Pabrėžta, jog nauja technologija ir saugi, ir ekologiška, ir komfortabili.
Idėja puoselėjama 40 metų, o nuo praeitų metų rugsėjo ir statybos prasidėjusios. Ir net „pusė kelio jau nueita“.
36 hektarų technologijų parke Baltarusijoje, 30 km nuo Minsko, statomos bandomosios trasos. Dėl tokių planų esą aplink jau brangsta nekilnojamasis turtas.
Bet šiauliečiai neišgirdo patvirtinimo, kad bandomoji trasa jau yra sertifikuota. Esą dar mėnuo kitas ir bus sertifikuota.
Pirmoji tiesiama 1 kilometro ilgio bandomoji trasa. Iškilę jau 19 atramų. Pademonstruotas ir filmukas: viename kadre – plynas laukas, žingsniuoja du žmonės, o jų fone virš žemės ant stygų „pakabinta“ juda mašinėlė – dvivietė kapsulė. Kitame kadre – džiūgauja A. Junitskio komanda.
Tikinta, jog šis „gyvas“ trasos išbandymas pademonstruotas užsienio investuotojams lapkričio 27–29 dienomis.
Kontraktų realioms trasoms tiesti dar nėra. Bet viltys dedamos į Australiją – ten pirmoji reali trasa galinti atsirasti, darbo grupė sudaryta.
Investicija – ir po dolerį
Antrojoje pristatymo dalyje akcentuota galimybė tapti styginio transporto „bendrasavininkiais“.
„120 šalių jau yra investuotojų, – tikino V. Maslov, demonstruodamas ekrane lenteles su kaupiamais milijardais dolerių ir milijonais, kurie seikėjami bandomajam projektui. – 100 000 žmonių jau suvokė, jog tai jų biznis.“
Pasidalijo, jog lėšos kaupiamos „liaudies kreditavimo“ būdu. Nauda – ateityje plauks dividendai. Rizikos yra, bet nedidelė – praktiškai jokios. Stygos nenutrūkstančios ir trasos nesugriūsiančios.
„Kiek kainuoja akcija?“ – domėjosi auditorija.
V. Maslov teigimu, tik 1 dolerį. Plius paaiškino, jog akcijos „neperkamos“ – už tą 1 dolerį gaunamas 10 ar 100 akcijų „užstatas“.
Rinkos akcijoms dar nėra, tai jų tikroji vertė neaiški. Bet esą kitais metais jau gali būti registruotos ir parduodamos akcijų biržoje.
Siūlė informacijos semtis ir „dangaus kelio“ įvykius sekti internete. Informacija skleidžiama 11 kalbų – tarp jų ir lietuviškai.
Kam – „pagreitis“, kam – „dėmė miestui“
Politikų reakcija į „stygas“ skirtinga.
J. Sartauskas tikino susidaręs „rezervuotą“ įspūdį.
„Tikėjausi, jog atveš parodyti, kas jau padaryta – per anksti atvažiavo, jeigu tik po mėnesio ar pavasarį trasa bus testuojama, – sakė „Šiaulių kraštui“ politikas. – Abejonių, ar galima projektą Šiauliuose įgyvendinti, buvo ir liko.“
Jo žodžiais, multiplikaciniai filmukai ir paveiksliukai ir anksčiau buvo rodyti. „Filmukas su judančia kapsule, panašu, irgi tik paveiksliukas“, – sakė J. Sartauskas. Jis svarsto, kodėl nediegti technologijų, jeigu yra investuotojų? Tik ar ne „buratinų" ieškoma, kad surinktų pinigų?
„Tų pasakų esame prisiklausę, ne Šiauliuose ar Lietuvoje reikia tų „buratinų“ ieškoti, o tarp milijardierių, – sako politikas. – Bando ieškoti jų tarp eilinių žmonių, kurie gyvena nuo algos iki algos, o jeigu paaiškėtų, kad juos apgavo, būtų negražu.“
Gedeminui Vyšniauskui, kuris vadovavo Savivaldybės administracijai, kai A. Junitskis bandė kurtis Šiauliuose, apmaudu, kad jis buvo išvytas.
„Projektas įgyja pagreitį, tai ar nebuvo padaryta apmaudi klaida išvyti tokią kompaniją iš Šiaulių? – klausė G. Vyšniauskas. – Man apmaudu.“
Jam neatrodo, kad „dangaus kelio“ diegėjai manipuliuotų ar melą skleistų. „Išvijom juos 2014 metais, esą vos ne šnipai telkiasi, o nuo to laiko jie daug padarė“, – įsitikinęs politikas.
Nepatiko jam tik vienas „momentas“, kaip projektui ieškoma pinigų: „Pirma – pinigai, paskui – kėdės, tai mums praeitas etapas.“
Pristatymo klausėsi ir projekto priešininkas konservatorius Gintautas Lukošaitis, miesto Tarybos narys. Prieš dvejus metus jis ėmėsi iniciatyvos užkirsti oro stygoms kelią ir išlieka kategoriškas.
„Tai visiškas niekalas ir galbūt finansinė piramidė, – komentavo „Šiaulių kraštui“ politikas. – Kai auditorijoje sėdi ir svorio viskam suteikia aukšto rango politikai, buvęs meras, dabar Tarybos frakcijos seniūnas, ir dar linksi rimtu veidu – tai nė nebejuokinga, tai – pavojingi dalykai.“
Jo nuomone, stumiant tokius projektus siunčiamas blogas signalas investuotojams apie Šiaulius.
„Tai žala, dėmė miestui ir kone antivalstybinė veikla, – piktinosi G. Lukošaitis. – Socialdemokratų partijos etikos komisija turėtų svarstyti tokį savo narių elgesį.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Vladimir Maslov, bendrovės „Sky way capital“ atstovas, įrodinėja, jog investuoti po 1 dolerį naudinga – yra viltis sulaukti dividendų.
Idėjos vizualizacijoje – vagonėliai keliauti dangaus keliu.
Šiaulietis Vladimiras Karpovas, tapęs styginio transporto investicinės bendrovės akcininku, organizavo projekto pristatymą.
Projektu toliau vis domisi socialdemokratai – (iš kairės) miesto Tarybos narys Gedeminas Vyšniauskas, buvę miesto merai Vaclovas Volkovas, Justinas Sartauskas, jų partijos bičiulis Alfredas Stancelaitis.