Sudrausminti vaikus galima ir be smurto

Sudrausminti vaikus galima ir be smurto

Sud­raus­min­ti vai­kus ga­li­ma ir be smur­to

Į Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­ko­je Šiau­rės Lie­tu­vos tė­vų aso­cia­ci­jos su­reng­tą su­si­ti­ki­mą su psi­cho­lo­ge Jū­ra­te Bort­ke­vi­čie­ne jau­nie­ji tė­vai rin­ko­si gau­siai. Tri­jų vai­kų ma­ma jiems pa­sa­ko­jo, kaip tin­ka­mai draus­min­ti vai­kus. „Svars­čiau, ar rei­kia kal­bė­ti apie smur­tą, bet po pa­sta­rų­jų įvy­kių su­pra­tau, kad rei­kia“, – sa­ko psi­cho­lo­gė.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Tiks­las – tin­ka­mas el­ge­sys

„Ko sie­kia­me draus­min­da­mi vai­kus?“ – klau­sia psi­cho­lo­gė.

„Kad vai­kas neuž­si­gau­tų, kad neuž­gau­tų ki­to, kad kaž­ko ne­su­ga­din­tų, ne­su­lau­žy­tų“, – var­di­jo sa­lė­je sė­din­tys tė­vai.

„Pag­rin­di­nė tė­vų už­duo­tis draus­mi­nant – iš­mo­ky­ti vai­ką tin­ka­mo el­ge­sio, – pa­brė­žia J. Bort­ke­vi­čie­nė. – Ri­bos ir tai­syk­lės vai­kams yra bū­ti­nos.“

Kar­tais tė­vai iš vai­ko per daug rei­ka­lau­ja, kar­tais to, ko net pa­gal rai­dą dar ne­ga­li at­lik­ti, da­ry­ti. Pa­vyz­džiui, 2–3 me­tų da­ly­tis sa­vo daik­tais.

„Ar jūs mie­lai su ki­tais da­li­ja­tės sa­vo daik­tais? Ne? O vai­kui sa­ko­te: „Da­ly­kis!“ – sa­ko psi­cho­lo­gė ir ra­gi­na prieš drau­džiant ar kaž­ką lie­piant vai­kui pa­gal­vo­ti apie sa­ve – kaip aš jaus­čiau­si, elg­čiau­si to­kio­je si­tua­ci­jo­je.

Pa­sak psi­cho­lo­gės, tai­syk­lės ga­li bū­ti la­bai pa­pras­tos: grį­žus na­mo per­si­reng­ti, prieš val­gį nu­si­plau­ti ran­kas, val­gant ne­žais­ti te­le­fo­nu, ne­žiū­rė­ti te­le­vi­zo­riaus, pa­val­gius nu­si­neš­ti, iš­si­plau­ti in­dus, prieš mie­gą nu­si­praus­ti, iš­si­va­ly­ti dan­tis ir pa­na­šiai.

„Prieš nu­sta­tant tai­syk­les vai­kui, pa­gal­vo­ki­te, ar pa­tys esa­te pa­si­ren­gę jų lai­ky­tis. Jei lie­pia­te vai­kui val­gy­ti svei­ką mais­tą, tai ir pa­tys tu­rė­tu­mė­te to­kį val­gy­ti, jei drau­džia­te sal­du­my­nus, ir pa­tys ne­tu­rė­tu­mė­te jų daž­nai val­gy­ti, jei no­ri­te, kad vai­kas ne­šauk­tų, ir pa­tys nu­sto­ki­te ant jo rėk­ti“, – pa­ta­ria psi­cho­lo­gė.

Dar prieš su­si­lau­kiant vai­kų tė­vai tu­rė­tų ap­si­tar­ti, kaip auk­lės sa­vo vai­kus, kad vė­liau ne­kil­tų tar­pu­sa­vio ne­su­ta­ri­mų, kai vie­nas kaž­ką lei­džia, o ki­tas tą pa­tį drau­džia. Jei­gu kar­tais tė­vų nuo­mo­nės iš­si­ski­ria, svar­bu ne­keis­ti tai­syk­lių prie vai­kų.

Kai vai­kas el­gia­si neįp­ras­tai, yra ne­val­do­mas, tė­vai tu­rė­tų ge­rai pa­gal­vo­ti, ko­dėl taip yra: gal vai­kas al­ka­nas, pa­var­gęs, ne­ga­luo­ja, gal yra neiš­si­dū­kęs, jam trūks­ta dė­me­sio ir pa­na­šiai.

„Pa­ten­kin­ki­te jo po­rei­kius ir su­si­grą­žin­si­te sa­vo vai­ką“, – sa­ko psi­cho­lo­gė.

Kai vai­kas pa­klau­sia, ko­dėl jam kaž­ko ne­ga­li­ma, vi­sa­da rei­kia paaiš­kin­ti, o ne at­šau­ti: „To­dėl, kad aš taip sa­kau!“

Pa­sak psi­cho­lo­gės, vai­kai iš tė­vų la­bai daž­nai gir­di, ko ne­ga­li­ma da­ry­ti, ir pa­ta­ria vie­toj „ne­bėk“, ge­riau sa­ky­ti „su­stok“, vie­toj „ne­si­mušk“ – „drau­gauk“.

Di­džiau­sios draus­mi­ni­mo klai­dos – ty­la ir smur­tas

Vie­na iš klai­dų, kai tė­vai nu­spren­džia, kad vai­kams ri­bų ne­rei­kia ir pa­lie­ka auk­lė­ti vai­ką auk­lė­to­jams, kai­my­nams, „dė­dėms“.

Ki­ta klai­da – kai draus­mi­na­me vai­ką pa­gal nuo­tai­ką. Grįž­ta­me pa­var­gę po dar­bo ir iš­si­lie­ja­me ant vai­ko už menk­nie­kius, o kai esa­me ge­ros nuo­tai­kos, pro pirš­tus žiū­ri­me į tai­syk­lių ne­si­lai­ky­mą.

Tre­čia klai­da – neį­gy­ven­di­na­mi gra­si­ni­mai ("atim­siu te­le­fo­ną ir dau­giau jo ne­gau­si"), ma­ni­pu­lia­vi­mas ("bū­si blo­gas – Ka­lė­dų Se­ne­lis neat­neš do­va­nų").

Vie­na iš di­džiau­sių klai­dų – ne­kal­bė­ti su vai­ku il­gą lai­ką (pa­rą ar net il­giau), kai su­pyks­ta­me. „Ty­la  vai­kui bai­siau už rė­ki­mą“, – at­krei­pia dė­me­sį J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Ne ką ge­riau ir kal­tės jaus­mo vai­kui su­kė­li­mas ("pa­žiū­rėk, ką tu man pa­da­rei“, „man per ta­ve gal­vą skau­da").

Dar vie­na klai­da – kai pa­si­duo­da­me vai­kų ma­ni­pu­lia­ci­joms (grau­džioms iš­raiš­koms, kly­ki­mui ar pan.) ir nu­si­lei­džia­me.

Ta­čiau di­džiau­sia klai­da, pa­sak psi­cho­lo­gės, kai vai­kus ban­do­me su­draus­min­ti muš­da­mi.

„Ne­ma­ža da­lis vy­res­nės kar­tos at­sto­vų tai yra pa­ty­rę ir sa­ko, kad nie­ko čia to­kio, ma­ne ir­gi mu­šė, o juk žmo­gus užau­gau, ki­taip ne­ga­liu su­si­tvar­ky­ti su sa­vo vai­ku. Taip, muš­da­mi grei­čiau­siai pa­siek­si­me re­zul­ta­tą, bet kas iš jū­sų no­rė­tų bū­ti mu­ša­mas, pa­vyz­džiui, dar­be už klai­dą? O įsi­vaiz­duo­ki­te, ką reiš­kia, kai ta­ve skriau­džia pa­ts ar­ti­miau­sias žmo­gus? Trink­te­lė­ji­mas, pa­pur­ty­mas ir­gi yra smur­tas. Smur­tas nė­ra nor­ma. Smur­tas gim­do smur­tą, ne­pa­si­ti­kė­ji­mą, bai­mes“, – ti­ki­na J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Psi­cho­lo­gė sa­ko, kad ne­ga­li­ma lik­ti abe­jin­giems, jei­gu ma­to­me mu­ša­mą vai­ką. „Tu­ri­me su­stab­dy­ti tai, priei­ti, pa­klaus­ti, kas nu­ti­ko, gal ga­li­me kuo pa­dė­ti. Gal ma­ma ar tė­tis ne­ži­no, kaip ki­taip su­draus­min­ti vai­ką. Ge­riau yra ap­ka­bin­ti vai­ką, o ne su­duo­ti, nors kai pyks­ta­me ir sun­ku tai pa­da­ry­ti“, – pa­ta­ria J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Draus­min­ti be smur­to ir šau­ki­mo įma­no­ma

„Stop! Man ne­pa­tin­ka ta­vo el­ge­sys. Aš no­rė­čiau, kad tu...“ – to­kia fra­ze psi­cho­lo­gė pa­ta­ria stab­dy­ti blo­gai be­siel­gian­tį vai­ką (suau­gu­sį­jį taip pat).

Jei­gu ma­to­me, kad vai­kas pik­tas, pa­tar­ki­te jam at­si­pa­lai­duo­ti ir pa­kel­ti gal­vą aukš­tyn. Šie ma­ži triu­kai su­val­dy­ti pyk­tį pa­de­da ir suau­gu­sie­ms.

Kar­tais vai­kui rei­kia leis­ti pa­tir­ti na­tū­ra­lias sa­vo veiks­mų pa­sek­mes, tik svar­bu, kad tai jam ne­kai­nuo­tų stip­rių su­si­ža­lo­ji­mų ir gy­vy­bės. Pa­vyz­džiui, jei­gu ve­ža­te vai­ką į mo­kyk­lą, bet jis vis ne­su­ge­ba lai­ku su­si­ruoš­ti, įspė­ki­te, kiek lai­ko lauk­si­te, jei per tą lai­ką neį­sė­do į au­to­mo­bi­lį, nors ir la­bai skau­du, nu­va­žiuo­ki­te.

„Svar­bu lai­ky­tis žo­džio“, – ak­cen­tuo­ja psi­cho­lo­gė.

„Su­tei­ki­te vai­kui ga­li­my­bę rink­tis. Va­ka­re ar­ba fil­mu­kas, ar­ba pa­sa­ka. Pu­sė py­ra­gai­čio prieš pie­tus ar­ba vi­sas po pie­tų. Taip, vai­kas pra­šys, pro­tes­tuos, šauks, bet ra­miu to­nu pa­brėž­ki­te, kad tai bu­vo jo pa­si­rin­ki­mas“, – sa­ko J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Žo­dis „ne“ vi­sa­da skam­ba la­bai ne­ma­lo­niai, to­dėl jį psi­cho­lo­gė pa­ta­ria keis­ti žo­džiu „taip“. „Ar ga­liu dar vie­ną sal­dai­nį?“ – „Taip, bet ry­toj.“

„Duo­ki­te vai­kui lai­ko už­baig­ti žai­di­mą, kaž­ko­kią veik­lą. Jei­gu jau no­ri­te ei­ti na­mo, o vai­kas dar no­ri pa­žais­ti, su­si­tar­ki­te: pa­baik sta­ty­ti pi­lį ir ei­si­me; nuo­čiuožk dar du kar­tus ir ei­si­me; kai laik­ro­džio ro­dyk­lė bus čia, ei­si­me na­mo“, – pa­ta­ria J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Jei­gu iš­ky­la kaž­ko­kia pro­ble­ma (su­lū­žo ma­ši­nė­lė, su­si­mu­šė su drau­gu ar bro­liu), kar­tu pa­ban­dy­ki­te ras­ti jos spren­di­mo bū­dą.

Kar­tais vai­kas taip įsiaud­ri­na, kad jo nie­kaip neį­ma­no­ma nu­ra­min­ti. Ta­da rei­ka­lin­ga ra­my­bės mi­nu­tė.

„Išei­ki­te, kur ra­miau, ty­liau, ap­ka­bin­ki­te, pri­glaus­ki­te vai­ką, kreip­ki­tės ma­žy­bi­niu var­du, pa­ban­dy­ki­te nu­rim­ti, net jei pa­tys tuo me­tu sun­kiai tvar­do­te pyk­tį. Įvar­dy­ki­te, ko­kia yra pro­ble­ma ("tu pik­tas, nes esi pa­var­gęs, nes drau­gas su­lau­žė ta­vo žais­lą"). Jei vai­kas lie­pia jums išei­ti, tai ne­reiš­kia, kad jis tik­rai to no­ri. Ar mes, mo­te­rys, kai sa­ko­me vy­rui išei­ti, tik­rai to no­ri­me? Daž­niau­siai tai reiš­kia „tik ne­ban­dyk išei­ti“. Taip ir vai­kai. Pa­bū­ki­te su vai­ku, ra­miai pa­si­kal­bė­ki­te, pa­guos­ki­te, pri­glaus­ki­te“, – sa­ko psi­cho­lo­gė.

Pre­ven­ci­ja

„Kad na­muo­se bū­tų tai­ka ir ra­my­bė, rei­ka­lin­ga pre­ven­ci­ja“, – sa­ko J. Bort­ke­vi­čie­nė ir duo­da ke­lis pa­ta­ri­mus.

Ry­tą pra­dė­ki­te su šyp­se­na ir pa­si­svei­kin­da­mi vie­nas su ki­tu. Ža­din­ki­me vai­kus pa­ku­ten­da­mi, iš­bu­čiuo­da­mi, o ne šauk­da­mi „kel­kis, pa­vė­luo­si!“.

Kuo daž­niau ap­si­ka­bin­ki­te (tiek tė­vai tar­pu­sa­vy­je, tiek su vai­kais), sa­ky­ki­te vie­nas ki­tam „aš ta­ve my­liu“.

Kai vai­kai tar­pu­sa­vy­je gra­žiai žai­džia, ne­bi­jo­ki­te priei­ti ir gar­siai tuo pa­si­džiaug­ti.

Skir­ki­te bent 15 mi­nu­čių pa­žais­ti su vai­ku – ir vai­kas bus lai­min­gas, ir jūs vė­liau ga­lė­si­te ra­miai leis­ti va­ka­rą.

Leis­ki­te vai­kams iš­si­dūk­ti, ge­riau­sia lau­ke. Pa­žais­ti gau­dy­nių su vai­ku nau­din­ga ir tė­vams.

Leis­ki­te vai­kams ir sau pro­tin­gų kvai­lys­čių: va­ka­rie­nė po sta­lu, nak­vy­nė kie­me pa­la­pi­nė­je, pie­ši­mas ran­ko­mis (ge­riau­sia vo­nio­je, bus leng­viau vis­ką iš­va­ly­ti).

Su­tei­ki­te vai­kams įspū­džių (išei­ki­te pa­gry­bau­ti, rink­ti la­pų ar gi­lių, pa­si­vaikš­čio­ki­te pa­žin­ti­niais ta­kais, da­ry­ki­te snie­go an­ge­lus).

Pa­si­ti­kė­ki­te vai­kais, leis­ki­te ban­dy­ti (kaž­ką iš­kep­ti, iš­vir­ti, su­konst­ruo­ti, iš­plau­ti in­dus), net jei­gu tai jums kai­nuos daug kant­ry­bės ir ner­vų.

Ret­kar­čiais neį­ky­riai pri­min­ki­te vai­kams tai­syk­les (kaip elg­tis ka­vi­nė­je, nuė­jus pas drau­gus, na­muo­se prie sta­lo).

„Tė­vai yra pir­mie­ji vai­ko mo­ky­to­jai. Ko­kius vai­kai ma­tys jus, kaip jūs spren­džia­te pro­ble­mas, kaip su­si­tvar­ko­te su emo­ci­jo­mis, taip elg­sis ir jie. Bū­ki­me kant­rūs. Kuo kant­res­ni bū­si­me, tuo grei­čiau pa­ma­ty­si­me re­zul­ta­tą. Ir be smur­to ga­li­me užau­gin­ti sėk­min­gus, kū­ry­bin­gus ir drą­sius vai­kus“, – sa­ko J. Bort­ke­vi­čie­nė.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Psi­cho­lo­gė Jū­ra­tė Bort­ke­vi­čie­nė prieš iman­tis vai­kų draus­mi­ni­mo bū­dų pa­ta­ria pa­gal­vo­ti, kaip jaus­tu­mė­mės pa­tys, jei­gu mus taip kaž­kas draus­min­tų.

„Kad na­muo­se bū­tų tai­ka ir ra­my­bė, rei­ka­lin­ga pre­ven­ci­ja“, – sa­ko J. Bort­ke­vi­čie­nė ir pa­ta­ria ry­tą pra­dė­ti su šyp­se­na, daž­niau ap­si­ka­bin­ti, pa­sa­ky­ti vie­nas ki­tam „aš ta­ve my­liu“.