Tapytojo svajonė – portretui pozuojantis Džimas Morisonas

Tapytojo svajonė – portretui pozuojantis Džimas Morisonas

Ta­py­to­jo sva­jo­nė – po­rtre­tui po­zuo­jan­tis Dži­mas Mo­ri­so­nas

Ta­py­da­mas me­ni­nin­kas Be­nas Ale­jū­nas klau­so­si ro­ko gru­pės „Led Zep­pe­lin“. Šiau­liuo­se, Šiau­lių uni­ver­si­te­to ga­le­ri­jo­je ta­py­to­jas pri­sta­tė de­biu­ti­nę per­so­na­li­nę pa­ro­dą „Eg­zo­das“ – di­de­lio for­ma­to po­rtre­tuo­se įam­ži­no išė­ju­sias, ta­čiau as­me­niš­kai jam po­vei­kį pa­da­riu­sias as­me­ny­bes.

Si­mo­na SI­MO­NA­VI­ČĖ

simona@skrastas.lt

Aki­mir­ka su as­me­ny­be

„Vie­nas tarp mer­gi­nų. Ra­mus, su­si­mąs­tęs. Jo dar­bai bū­da­vo to­kie kaip ir jis – ty­lūs, bet kar­tu gi­lūs, fi­lo­so­fiš­ki, kar­tu pa­sa­kan­tys la­bai daug“, – stu­di­jų me­tais jau­ną ta­py­to­ją api­bū­di­no pa­ro­dos ati­da­ry­me kal­bė­jęs Šiau­lių uni­ver­si­te­to (ŠU) dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­rius, bu­vęs jo dės­ty­to­jas Kor­ne­li­jus Užuo­tas.

ŠU ta­py­bos ba­ka­lau­ro ir ma­gist­ro stu­di­jas bai­gęs B. Ale­jū­nas šie­met pel­nė Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės 2016 m. jau­nų­jų me­ni­nin­kų sti­pen­di­ją.

ŠU Me­nų fa­kul­te­to do­cen­tas, ta­py­to­jas Arū­nas Uo­gin­tas pa­žy­mi, jog B. Ale­jū­nas pri­klau­so stu­den­tų ma­žu­mai, ku­ri ren­ka­si kos­mo­po­li­tiš­kas te­mas, ne­nuei­na į sal­dų pa­sau­lį. Anks­čiau jis pa­ren­gė ta­py­bos cik­lą „27 klu­bas“, apie anks­ti mi­ru­sius mu­zi­kan­tus, to­kius kaip Dži­mas Mo­ri­so­nas, Kur­tas Ko­bai­nas, Dža­nis Džop­lin ir ki­tus.

Pa­ro­do­je „Eg­zo­das“ B. Ale­jū­nas at­si­grę­žė ir į Lie­tu­vių as­me­ny­bes, įam­žin­tas me­ni­nin­kas, vie­nas iš flu­xus ju­dė­ji­mo pra­di­nin­kų Jo­nas Ma­čiū­nas, avan­gar­di­nio ki­no kū­rė­jas, avan­gar­di­nės gru­pės „Ir Vi­sa Tai Kas Yra Gra­žu Yra Gra­žu“ vo­ka­lis­tas Ar­tū­ras Ba­ry­sas „Ba­ras“, poe­tas Vy­tau­tas Ma­čer­nis.

Me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis ta­py­to­jo po­rtre­tus api­bū­di­na kaip vaiz­duo­jan­čius le­mia­mą emo­ci­ją, lū­žio taš­ką: „Jis vi­suo­met yra stam­bus pla­nas, po­rtre­tas, akys, ka­da vis­kas su­stings­ta vie­ną aki­mir­ką. Tai aki­mir­ka su as­me­ny­be“.

Vie­nin­te­lė mo­te­ris

„Daž­nai ma­nęs klau­sia, ar ta­pau iš nuo­trau­kų. Taip. Man bū­tų di­džiau­sias džiaugs­mas, jei Dži­mas Mo­ri­so­nas, gru­pės „The Doors“ vo­ka­lis­tas, gy­vai pa­po­zuo­tų. Ka­dan­gi to­kių ga­li­my­bių nė­ra, imp­ro­vi­zuo­ju žiū­rė­da­mas į nuo­trau­ką. Klau­sau jų ku­ria­mos mu­zi­kos, skai­tau jų poe­zi­ją ar biog­ra­fi­ją. Ta­da at­si­ran­da spal­vos, nuo­tai­ka ir kom­po­zi­ci­ja“, – kū­ry­bi­nį pro­ce­są api­bū­di­no B. Ale­jū­nas.

Ta­py­to­jas svars­tė, jog po­rtre­tuo­se esan­čios as­me­ny­bės jam as­me­niš­kai įdo­mios, vie­naip ar ki­taip pa­vei­ku­sios gy­ve­ni­mą. Pa­vyz­džiui, mąs­ty­to­ją Jus­ti­ną Mi­ku­tį jis at­ra­do skai­ty­da­mas skulp­to­riaus mo­der­nis­to An­ta­no Mon­čio biog­ra­fi­ją, ku­ri bu­vo la­bai su­kre­čian­ti. To­mo Vait­so ar Kur­to Ko­bai­no mu­zi­kos jis klau­sė­si nuo vai­kys­tės, jie pa­da­rė įta­ką, to­dėl no­rė­jo­si dai­ni­nin­kus įam­žin­ti.

Tarp nu­ta­py­tų as­me­ny­bių – vie­nin­te­lė mo­te­ris, ru­sų žur­na­lis­tė Ana Po­lit­kovs­ka­ja, dau­giau­sia ra­šiu­si Če­čė­ni­jos ir Šiau­rės Kau­ka­zo te­mo­mis. Žur­na­lis­tė bu­vo nu­žu­dy­ta.

„Skai­čiau ke­le­tą jos kny­gų. Man la­bai pa­ti­ko ra­ši­niai apie de­mok­ra­ti­jos pa­dė­tį Ru­si­jo­je, Če­čė­ni­jos ka­ro siau­bus. No­rė­jau pa­veiks­lą pa­va­din­ti „Ma­no Ana“, bet pa­li­kau tie­siog „Ana“, ka­dan­gi vi­sus po­rtre­tus pa­va­di­nau var­dais“, – ko­men­ta­vo ta­py­to­jas. Var­dai be pa­var­džių pa­va­di­ni­muo­se pa­lik­ti tiks­lin­gai – už­duo­tis žiū­ro­vams at­pa­žin­ti po­rtre­te ži­no­mą žmo­gų.

Pa­ro­da ati­da­ry­ta Lie­tu­vos gi­mi­mo die­ną, Va­sa­rio 16-ąją. Pa­sak B. Ale­jū­no, da­ta pa­si­rink­ta ne tiks­lin­gai, ta­čiau jam pa­čiam – svar­bi: „Esu iš tų, ku­ris šią die­ną ne mi­ni, bet šven­čia. Džiau­giuo­si, kad esu lais­vas. Ga­liu eg­zis­tuo­ti kaip no­riu. Tu­riu pa­si­rin­ki­mo ga­li­my­bę: ga­liu skai­ty­ti, klau­sy­ti, kal­bė­ti ir ta­py­ti ką no­riu“.

Si­mo­nos SI­MO­NA­VI­ČĖS nuo­tr.

PO­VEI­KIS: Ta­py­to­jas Be­nas Ale­jū­nas pa­ro­do­je „Eg­zo­das“ (gr. Exo­dos – išė­ji­mas) nu­ta­pė išė­ju­sias, ta­čiau jam įta­ką pa­da­riu­sias as­me­ny­bes: mu­zi­kan­tus, ra­šy­to­jus, me­ni­nin­kus.

RAK­TAS: Di­de­lio for­ma­to dar­buo­se frag­men­tiš­kai vaiz­duo­ja­mi žmo­nių po­rtre­tai, ku­riuos žiū­ro­vai tu­ri pa­tys at­pa­žin­ti pa­gal pa­va­di­ni­me pa­teik­tą var­do rak­ti­nį žo­dį.