
Naujausios
Tautiečių negalima skirstyti į Mus ir JUOS
Vilniuje, Lietuvos Respublikos Seimo Konstitucijos salėje, visą savaitę (balandžio 24–28 dienomis) vyko LRS ir Pasaulio lietuvių komisijos posėdis. Šiaulietis Seimo Kultūros komiteto narys dr. Stasys Tumėnas yra šios komisijos pirmininko pavaduotojas. Taigi, koks Lietuvoje gyvenančių ir jiems atstovaujančio Seimo nario požiūris į minėtos komisijos darbą, ar išgirs Lietuvos valstybės valdžios žmonės posėdžio metu iškeltas problemas, ar mėgins realiai jas spręsti, o ne tik kalbės ir linkčios galva, kad tikrai „širdyje mes visi – lietuviai“. To jau nepakanka, nes katastrofiškai auga emigracija, šiurpina išvykstančiųjų iš Lietuvos skaičiai, liudijantys, kad pastaraisiais metais mūsų šalį kasmet palieka 40–50 tūkstančių tautiečių. Seimo narį Stasį TUMĖNĄ kalbina rašytojas, publicistas Stasys LIPSKIS.
– Komisijoje dirbate pirmą kadenciją. Koks pirmasis įspūdis?
– Ši bendra LRS ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisija yra unikali. Tai vienintelė komisija Seime, kurioje dalyvauja ne tik LRS nariai. Nemaloniai nustebino kai kurių Seimo narių pamąstymai, kad tai nestatutinė komisija, neturinti juridinių galių, negalinti priimti įstatymo lygmens sprendimų ir pan. Man regis, tada mes turėtume galvoti, kad ir visos pasaulyje po Antrojo pasaulinio karo veikusios dešimtys lietuvių organizacijų, pavyzdžiui, Lietuvos išlaisvinimo komitetas, PLB valdyba, PLB Seimas irgi nebuvo statutinės, neturėjo įstatymų galios, o juk jos visos prisidėjo prie Lietuvos „Laisvės bylos“ darbų, veiksmų, žingsnių, atvedusių Lietuvą į 1990-uosius.
Kadangi jau daug metų tyrinėju lietuvių išeivių istoriją, JAV lietuvių kalbos raidą, savo pranešimuose konferencijose minėdavau terminą „atsarginė Lietuva“, turėdamas galvoje tūkstantines išeivijoje leistas studijas kalbos, istorijos, muzikologijos, meno istorijos, politikos klausimais, archyvus Čikagoje, Putname, Kente, nes sovietiniais metais išeivijos šviesuoliai stengėsi išsaugoti ateities kartoms laisvos Lietuvos idėją. Šios komisijos darbo metu iš Šveicarijos lietuvių bendruomenės atstovės Jūratės Caspersen išgirdau dar vieną terminą – „pavaduojanti Lietuva“.
Mano skaičiavimais, šiuo metu pasaulyje gyvena per milijoną lietuvių, ir dar daugiau – lietuvių kilmės asmenų. Į tai privalome atsižvelgti, gerąja prasme panaudoti išeivių patirtį. Tą nežinojimą liudija faktas, kad mažai kas žino, jog po Antrojo pasaulinio karo, 1958 metais rugpjūčio 28–31 dienomis Niujorke vykęs pirmasis PLB Seimas – aukščiausias valdymo organas, kuris šaukiamas kas treji metai, – priėmė PLB Konstituciją ir išrinko pirmąją valdybą (pirmininkas Jonas Matulionis). Seimas sprendžia visus PLB reikalus, aktualius išeivijos santykių klausimus, renka Valdybą, Kontrolės, Konfliktų sprendimo komitetą. Seimo posėdžiuose dalyvauja kraštų Lietuvių bendruomenių, Jaunimo sąjungų pirmininkai. Paskutinis toks Seimas pastarąjį kartą rinkosi Vilniuje 2015 metais. Nuo tada išrinkta ir naujoji pirmininkė D. Henke, gyvenanti Vokietijoje. Taigi kalbame apie du Seimus – išeivijoje ir Lietuvoje.
Savaitės metu kilo idėja 2018 metais surengti bendrą abiejų Seimų posėdį. Tam kažkodėl nebuvo pritarta, ir vis dėlto buvo priimta rezoliucija kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybę, kad į Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimo renginių programą būtų įtrauktas renginys „Pasaulio lietuvių vienybės diena – sujunkime Lietuvas“, kuris turėtų įvykti kitų metų liepos 1 d. Vilniaus Rotušės aikštėje.
– Savaitės metu buvo perskaityta apie 50 pranešimų. Jūs skaitėte pranešimą ir dalyvavote diskusijoje „Ar migruojanti Lietuva taps sugrįžtančia Lietuva?“. Kokios pagrindinės pranešimo mintys?
– Išsakiau mintis, kad tai nėra retorinis klausimas, tai turi tapti realybe. Faktas, kad realybė yra skaudoka, bet esu optimistas, tikiu, kad migruojanti, emigruojanti, reemigruojanti Lietuva taps grįžtančia, tad keltini klausimai: kaip, kada, kodėl?
Valstybė, mano galva, turi veikti šiomis kryptimis: dirbti su besirengiančiais išvykti, su išvykusiais, su besirengiančiais grįžti, su paliktais tų, kurie išvyko.
Akcentavau, kad nėra teisinga, kai pagrindine emigracijos priežastimi mes laikome ekonominę situaciją, nors iš tiesų turime visą kompleksą priežasčių. Mažas atlyginimas yra labiausiai matomas rodiklis, bet jis tėra vienas iš daugelio faktorių. Kraupūs emigracijos skaičiai pirmiausia liudija žmonių požiūrį į valstybę, į jos socialinę, ekonominę, kultūrinę, mokslo etc. politiką. Žmonės nemato savo vietos gimtoje šalyje, jie netiki, kad čia gali sukurti asmeninę gerovę.
Antra, dirbtinai supriešinami likusieji Lietuvoje ir iš jos išvykusieji. Pirmieji yra neva patriotai, o antrieji – sotesnio kąsnio ieškojai. Tai pernelyg supaprastintas stereotipinis vaizdinys, nes tikrovė kur kas sudėtingesnė. Laisvas darbuotojų judėjimas Europos Sąjungoje yra viena pamatinių vertybių, o žmogus turi teisę rinktis savo gyvenimo kelią. Ekonominė migracija rodo, kad mes Lietuvoje neruošiame žmonių konkuruoti globalioje rinkoje, o tai didelė valstybės klaida. Pilietybės išsaugojimo problema taip pat turi būti sprendžiama atsižvelgiant į valstybės ir jos piliečių interesus.
– Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga prieš rinkimus daug kalbėjo apie socialinės, ekonominės atskirties mažinimą, regionų politiką. Ar tai aptarėte savo pranešime?
– Taip, liberalioji rinkos ekonomika Lietuvoje padarė milžinišką atotrūkį tarp turtingųjų ir skurstančiųjų. Mes nesugebėjome įvesti progresinių mokesčių, taikyti mokestinių lengvatų smulkiajam ir vidutiniam verslui, nenorėjome atsižvelgti į regionų specifiką. Turėjome ir privalome būti lankstesni, spręsdami pajamų nelygybės problemą, kuri jau yra virtusi grėsme nacionaliniam saugumui.
Lietuvoje svarbų negatyvų vaidmenį vaidina vidinė migracija. Tušti Lietuvos regionai tapo Vilniaus donorais, bet Lietuva juk nėra tik Vilnius, Kaunas ir Klaipėda. ES parama nepasiekė Lietuvos regionuose gyvenančių žmonių, kure nemato perspektyvų, yra nusivylę ir dažnai abejingi. Sutvarkytos miestelių viešosios erdvės, bet jos nereikalingos, nes yra tuščios. Išorinis erdvių grožis slepia vidinę žmonių tuštumą. Lietuvoje didžioji dalis žmonių mėgina tik išgyventi. Jie neturi galimybių aktyviai ir visavertiškai dalyvauti šalies kultūros, meno gyvenime. Tenkinamasi dažnai didžiosios kaimynės popkultūra, kuri skatina nostalgiją praeičiai.
– Prakalbote apie vertybinius kultūros dalykus, o kaip tas problemas reikėtų spręsti kasdieninėje praktikoje?
– Žmonės emigruoja, nes Lietuvoje nepriartėjome prie vakarietiško bendravimo modelio darbe, šeimoje, kolektyve, nes tebedominuoja ne pagarbos ir dialogo, bet smurto ir reikalavimų kultūra. Psichologinė, emocinė įtampa slegia žmones, o tai skatina vidinę motyvaciją emigruoti.
Lietuvoje neatsirado vidurinioji klasė, kuri paprastai lemia valstybės gerovę. Viduriniosios klasės atsiradimas turi būti valstybės prioritetas. Skurdo visuomenė tik didins ekonominę ir socialinę atskirtis. Būtent šiandien mes turime vykdyti efektyvią reemigracijos politiką, skatindami šalies piliečių grįžimą į gimtąją šalį, tikintis, kad jie investuos savo sukauptus ekonominius, socialinius, kultūrinius kapitalus. Tai ne tik padidins biudžeto įplaukas, bet svarbiausia, kad keis žmonių mąstymą, diegs vakarietišką kultūros sampratą, įtvirtins naujos gyvenimo kokybės modelį.
Visuomenės senėjimo problema ateityje Lietuvoje taps dar skaudesnė. Jau dabar mes turime galvoti ne tik apie socialinės sistemos pertvarką, bet ir privalome keisti požiūrį į seną, neįgalų ar sunkiai išgyvenantį senolį. Turime ne „nurašyti“ senelius, bet jiems padėti; privalome sugrąžinti juos į visavertį gyvenimą, perimti jų žinias ir patirtį, kurti dialogą tarp kartų. Kiek senelių augina vaikus, kai jų tėvai pluša užsienyje? Akivaizdu, kad jau suardyta socialinė šeimos struktūra. O dar mūsų laukia daugiakultūrės šeimos modelis, integracijos procesai ir tarpkultūrinis dialogas, nuo kurio dabar mes tik vaikiškai bėgame.
Per 27-erius nepriklausomybės metus mūsų mentalitetas mažai pakito, nes dalis žmonių tebelaukia stebuklingos valstybės rankos, dovanų, darbų ir pinigų. Turime nelaukti, o veikti patys, bet valstybės pareiga yra netrukdyti ir kiek įmanoma palaikyti.
– Savo pasisakymuose posėdžių metu kalbėjote apie „sugrįžimų formas“. Ką turėjote galvoje?
– Manau, kad dažnai suprimityvintai kalbame apie sugrįžimą namo, tą procesą suprantant tik kaip tiesioginį, fizinį sugrįžimą, susodinus į lėktuvą visą šeimą. Būtina skatinti kitas sugrįžimo namo formas, pavyzdžiui, į(si)traukti tautiečius, gyvenančius išeivijoje, į savivaldybių įmonių tarybas; į(si)traukti į bendrus dvišalius projektus, taip viliojant užsienio kapitalą į Lietuvą; skatinti užsienyje savo mentalitetu, proto ištekliais kuriančius menininkus bei mokslininkus sugrįžti į Lietuvą parodomis, koncertais, knygomis.
Štai su Šveicarijos lietuvių bendruomenės pirmininke J. Caspersen sutarėme Šiauliuose šių metų rugpjūčio mėnesį surengti Šveicarijos lietuvių bendruomenės kilnojamąją fotografijų parodą „Lietuvių Šveicarija“, skirtą Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečiui. Dabar tarsiuosi su kuria nors Šiaulių galerija dėl tokios parodos eksponavimo galimybės mūsų mieste.
– O kokios pagrindinės kliūtys, jūsų galva, išeiviams sugrįžti į Lietuvą?
– „Sugrįžtanti Lietuva“ bus ne tik metafora, bet realybė, jei visų pirma bus suvoktas vertybinis požiūris, kurį turėtų pagaliau perprasti ne tik išvykusieji, bet visų pirma priimantys įstatymus mūsų politikai, Seimas, Vyriausybė. Priminsiu, kad mūsų garbinga Konstitucija buvo rengiama, kai Lietuvoje dar buvo sovietinė kariuomenė, taigi buvo kitas geopolitinis kontekstas, tada reikėjo daugiau svertų, saugiklių apsaugoti nacionalinį saugumą. O dabar užsispyrę laikomės nepajudinamos pozicijos, kad reikia keisti Konstituciją, būtinai rengti referendumą, tarsi mūsų Konstitucijoje nėra 12 straipsnio, kuriame parašyta, kad „Lietuvos Respublikos pilietybė įgyjama gimstant ir kitais įstatymo nustatytais pagrindais“.
Taigi, tarsi negirdima, kad yra pasiektas visuotinis politinis sutarimas, kai teisiškai galima gimimu išsaugoti įgytą pilietybę. Manau, kad mūsų teisininkai turėtų labiau galvoti ir ieškoti konkrečių sprendimų, kad būtų apsaugotos LR nepilnamečių piliečių pilietinės teisės, jeigu jie išvyko (buvo išsivežti tėvų) į užsienio valstybes ir įgijo kitos valstybės pilietybę dar neturėdami teisinio veiksnumo, tai yra iki pilnametystės. Čia klausimai, į kuriuos būtina rasti teisinius atsakymus. Noriu pabrėžti, kad čia nekalbama apie abejotinus atvejus, kalbama apie tai, kad Lietuvai per didelė prabanga žeminti tokius mūsų žmones kaip Žydrūnas Ilgauskas ir pan.
Kita vertus, suteikiame pilietybę čiuožėjai, kuri jau po metų pasirenka garsinti kitą valstybę. Be to, dar puikiai prisimename naujosios Lietuvos istorijos fenomeną, kai rėmėmės ne Konstitucijos tekstais, o Konstitucijos „dvasios“ pažeidimais.
Norėčiau tikėti, kad Lietuvoje bus labiau išgirstas mūsų tautiečių, gyvenančių užsienyje, balsas. Forumo metu visą savaitę teko bendrauti su nauju bičiuliu – JAV lietuviu, pulkininku leitenantu, Vietnamo karo veteranu Kęstučiu Eidukoniu, daug metų buvusiu ir ekspertu Centrinės ir Pietų Amerikos šalyse, kur jis padėjo keisti tų valstybių ekonominį, socialinį modelį, vedantį į šalies progresą. Deja, pulkininko patarimų nelabai nori girdėti Lietuvos politikai, ekonomistai, nors jis siūlo konkrečius kelius, kaip rūpintis, kad išeiviai grįžtų į Lietuvą, siūlo variantus, kaip pasirūpinti „Brexit“ įkaitais tapusiais tautiečiais Jungtinėje Karalystėje, kurių per 50 000 jau galvoja apie Lietuvos pilietybės atsisakymą dėl nepalankių įstatymų.
Liūdna, kad ponas K. Eidukonis jaučiasi Lietuvoje kaip Kasandra – graikų mitų herojė, Trojos žynė, buvusi dievų apdovanota gebėjimu pranašauti bloga. Lietuviškas tos istorijos variantas būtų štai koks: „Savam kaime pranašas nebūsi.“ Pulkininko nuomone, jei su išeiviais kalbėsime tik apie cepelinus, kačiukus, saugias temas, nejudėsime į priekį.
Tikiuosi, kad nebeskirstysime lietuvių į MUS ir JUOS ir bendromis pastangomis (at)kursime naują, stiprią, vieningą Lietuvą ir kad svetur ar čia gyvendami jausimės viena Lietuva.
Redakcijos nuotr.
Stasys Tumėnas: „Per 27-erius nepriklausomybės metus mūsų mentalitetas mažai pakito, nes dalis žmonių tebelaukia stebuklingos valstybės rankos, dovanų, darbų ir pinigų.“