
Naujausios
Tytuvėnų vasaros festivalis vilios ne tik muzika, bet ir eilėmis
Birželio 21 dieną, sekmadienį, prasidės dvyliktasis Tytuvėnų vasaros festivalis. Apie festivalio programą, kriterijus renkantis kūrinius ir atlikėjus pasakojo festivalio meno vadovas, dirigentas, Lietuvos nacionalinės premijos laureatas Robertas Šervenikas.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Įvairios erdvės, skirtingi renginiai
Festivalio renginiai vyks Tytuvėnų bernardinų bažnyčios ir vienuolyno ansamblyje, Kelmės, Baisogalos ir Kurtuvėnų dvarų sodybose, Kelmės bažnyčioje.
Kamerinės muzikos gerbėjų laukia dvi vokalinės muzikos programos Baisogalos dvare. Kurtuvėnų dvaro sodyboje vasaros išdaigų nestigs programoje „Kabaretas“ su ansambliu „Nepaklusnieji“, o viešnia iš Sankt Peterburgo Marijos teatro (Rusija) Nadiežda Chadževa dainuos amerikietiškas dainas. Tytuvėnuose, vienuolyno kieme, aktorius Rolandas Kazlas skaitys poeto Vlado Šimkaus eiles.
Žiūrovai festivalyje, kuris tęsis iki rugpjūčio 22 dienos, išvys tris premjeras: Remigijaus Šileikos oratoriją „Tavo žodžiai – šviesa mano takui“, Birutės Marcinkevičiūtės-Mar režisuotą H. Ibseno dramą „Nora“ ir monospektaklį „Sofijos portretai. Tytuvėnai“, skirtą dailininkės Sofijos Romerienės 130 metų jubiliejui.
„Programa įvairi. Kiekvienai vietai esame paruošę tą programą, kurią ten būtų galima atlikti“, – sako festivalio meno vadovas.
Festivalyje koncertuos klausytojų simpatijas jau pelnę kolektyvai: Lietuvos ir Klaipėdos kameriniai orkestrai, choras „Brevis“. Su orkestrais gros svečiai: fleitininkas Tobias Carron iš Švedijos ir trimitininkas iš Londono karališkosios filharmonijos orkestro Bo Fuglsang.
„Beje, teko atsisakyti kai kurių projektų, nes nepajėgiame visko įgyvendinti ir dėl laiko, ir dėl finansinės situacijos. Nors ji nėra bloga. Esu labai dėkingas Kultūros tarybai, nes ji skyrė festivaliui lėšų, taip pat Kelmės rajono savivaldybei, mūsų festivalio globėjui Jonui Jagminui, kuris visada domisi programa ir aktyviai dalyvauja festivalyje“, – sako R. Šervenikas.
Pradžios koncertas vyks Tytuvėnų bažnyčios ir vienuolyno ansamblyje. Johano Sebastijano Bacho ir jo sūnaus Karlo Pilipo Emanuelio Bacho kūrinius atliks Klaipėdos kamerinis orkestras (vad. Mindaugas Bačkus), diriguos R. Šervenikas.
Klausytojų į didmiesčio ir provincijos neskirsto
– Jau dvyliktus metus esate Tytuvėnų festivalio meno vadovas. Ar paprasta kaskart sudaryti naują programą, parinkti kūrinius, nustebinti žiūrovą?
– Nesinori daryti atsitiktinių koncertų, kviesti atsitiktinių atlikėjų. Sudėtingumas susijęs su keletu dalykų. Pirma, rudenį planuoji programą, galvoji, kas galėtų būti, o pavasarį paaiškėja, kiek yra pinigų. Tuomet idėjos dar kartą gerai peržiūrimos ir lieka tiek, kiek galime sau leisti.
Galvojant, fantazuojant, svajojant apie kiekvieną kitą festivalį visados yra tam tikros ribos. Šiais laikais surasti rėmėjų, ypač regionams ir ypač klasikinės muzikos festivaliams yra labai sunku. Esu čia dvylika metų ir žinau, kaip tai nelengva.
Festivalio programa susideda pagal tas vietoves, kuriose bus koncertai. Kurtuvėnuose galima sau leisti lengvesnį, pramoginį žanrą. Kitose vietovėse geriau skamba rimtoji, kamerinė, vokalinė, instrumentinė muzika.
– Ar atlikėjai mielai sutinka dalyvauti festivalyje?
– Nesu sulaukęs nė iš vieno atlikėjo, užsienio ar Lietuvos, atsakymo, kad nenoriu atvažiuoti. Yra tam tikros aplinkybės, dėl kurių negali atvažiuoti. Visi turi didelį norą. Ir tų atlikėjų, kurie norėtų atvažiuoti, ypač mūsų šalies, yra dar daugiau, nei mes galime pakviesti. Negalime įgyvendinti visų savo planų ir užmojų.
Visados norisi atvežti solistų, kurie jau buvę festivalyje ir naujų. Žiūrime, ar tai dera su jų tvarkaraščiu, ar tai dera su mūsų finansinėmis galimybėmis.
– Esate ne tik Tytuvėnų festivalio, bet ir Ch. Frenkelio vilos vasaros festivalio meno vadovas. Ar skiriasi kriterijai rengiant programą vienam ir kitam festivaliui?
– Tai visiškai skirtingi festivaliai. Ch. Frenkelio vilos festivalyje dauguma koncertų vyksta lauke. Stengiamės orientuotis į tą muziką, kuri gali skambėti lauke. Jeigu grosime kūrinius, kurie skirti salei, publika liks nusivylusi, nes muzika neskambės.
Ch. Frenkelio vilos festivalis tradiciškai atsidaro liepos 6 dieną koncertu, skirtu Valstybės dienai paminėti. Čia visados man reikia spręsti rebusus, kaip padaryti koncertą iš turimų kolektyvų, turimų lėšų, ką pasikviesti ir kaip padaryti, kad būtų ir lietuviška, ir patriotiška, ir įdomu, ir kad žmonės pajustų malonumą.
Nėra lengva. Juolab kad publika festivalį jau atradusi ir pamėgusi, norisi, kad publikos susidomėjimas nenuslūgtų.
– Ar skiriasi repertuaras didmiesčio ir provincijos publikai?
– Vilniaus klausytojas irgi yra skirtingas. Yra klausytojų, kurie labai mėgsta šiuolaikinę muziką, kiti jos visiškai nemėgsta.
Mūsų festivalio programa yra orientuota į klausytoją, kuris domisi rimtąja, klasikine muzika, džiazu, kuris mėgsta klausytis pučiamųjų ar kamerinio orkestro, kuriam patinka vokalas.
Niekad nesiorientuoju į tai, kad Šiauliuose ar Baisogaloje klausytojas mažiau supranta. Gal jis ir mažiau supranta, bet dėl to nereikia neleisti jam klausyti tokios muzikos.
Mūsų festivalio misija ir yra žmonėms atvežti pasiklausyti kitokios, rimtosios, muzikos. Rimta muzika nebūtinai turi būti dramatiška ar liūdna, ji gali būti ir labai linksma.
Klausytojas, kuris galbūt pirmą kartą atsitiktinai pateko į koncertą, susidomės atlikėju ar kompozitoriumi, prasiplės jo akiratis ir kitą kartą jis jau norės ateiti.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
VADOVAS: Lietuvos operos ir baleto teatro muzikos vadovas, dirigentas, Tytuvėnų ir Ch. Frenkelio vilos vasaros festivalių meno vadovas Robertas Šervenikas: „Kiekvieno festivalio programos sudarymas man visados pakankamai sudėtingas. Nesinori daryti atsitiktinių koncertų, kviesti atsitiktinių atlikėjų.“