
Naujausios
Merai be regalijų
V. Juškus svarsto grįžti į politiką
Šiaulietis Vytautas Juškus, buvęs Šiaulių miesto meras 2003–2007 metais, dabar vadovauja Lietuvos miestų merų klubui. V. Juškus neslepia, jog svarsto grįžti į politiką. Interviu „Šiaulių kraštui“ jis klausia, nuo ko priklauso vadovo sėkmė ir kas lemia klaidas? Dalijasi ir žvilgsniu į politinį lauką, artėjant naujiems Savivaldos ir tiesioginiams merų rinkimams.
Pokalbiu su V. Juškumi pradedame rašinių ciklą „Merai be regalijų“.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Darbotvarkę ir šiandien pildo
V. Juškaus namuose pilna karjeros pasiekimų ir pomėgių ženklų. Apdovanojimai, padėkų raštai. Nuotraukos su žymiais žmonėmis, tarp jų – su Prezidentu Algirdu Brazausku, kosmonautu Aleksejumi Leonovu.
Ant sienų ir medžiotojo trofėjai – įspūdingi elnių ragai, medžioklės karaliaus medaliai. Jaunystėje buvo ir autoralininkas, Lietuvos autoralio daugiakovės čempionas.
Buvusiam merui kitais metais sukaks 75 metai, o jo darbotvarkė iki šiol kasdien yra užpildyta – visuomenine veikla, susitikimais, pasitarimais. Vadovauja ne tik Lietuvos miestų merų klubui, bet ir Lietuvos žolės riedulio federacijai.
„Jausčiau diskomfortą, jeigu nieko neveikčiau“, – sako pašnekovas.
V. Juškaus ir darbo, ir politinė karjera buvo turtinga svarbiomis pareigomis. Pradėjęs dirbti darbininku, vėliau tapo didžiausios miesto įmonės – Televizorių gamyklos direktoriumi.
Politinę karjerą pradėjo Seimo nariu 1992 metais, dirbo Seimo Ekonominių nusikaltimų tyrimų komisijos pirmininku. Po to ne vieną kadenciją buvo renkamas į Šiaulių miesto tarybą.
Ilgai buvo vienu iš įtakingiausių Šiaulių miesto socialdemokratų. Prieš ketverius metus paliko partiją, protestuodamas prieš stagnacinę situaciją partijos skyriuje.
Pats rinkosi komandą
– Kaip buvote išrinktas meru? Kuo 2003-2007 metų miesto Tarybos kadencija buvo išskirtinė?
– Išskirtinė buvo tuo, kad tuomet pirmą kartą Taryba buvo išrinkta ketverių metų kadencijai. O man – kad išrinktas meru galėjau pats pasirinkti komandą.
Iš pradžių Vaclovas Volkovas buvo išrinktas meru, bet liberalai centristai užprotestavo ir teismas rinkimus pripažino neteisėtais.
Kaip Socialdemokratų frakcijos, o ji buvo didžiausia, seniūnas du kartus teikiau V. Volkovo kandidatūrą, bet ji vis nebuvo palaikyta. Tada kitų frakcijų seniūnai iškėlė sąlygą: „Jeigu, Juškau, eini, tai palaikome tavo kandidatūrą.“ Bet ir aš turėjau sąlygą: „Komandą suformuosiu pats“. Kai prikiša į postus nekompetentingų žmonių, tai žinai, kad teks tik vargti.
Vicemeru pasirinkau šviesaus atminimo Kazimierą Šavinį, jis buvęs Seimo narys, susisiekimo viceministras, o pagal profesiją – kelininkas. Reikėjo būtent tokio pavaduotojo – ir turinčio ryšių, ir specialisto.
Su K. Šaviniu buvome sutarę: jis dirba su Kelių direkcija, su tais, kurie į eilutę siūlo įrašyti miestui pinigus, o mano reikalas, kad ministras tos eilutės neišbrauktų. Iki tol miestas gatvėms tvarkyti gaudavo apie 1 milijoną – 1,5 milijono litų, o mes su Kazimieru pasiekėme 12–13 milijonų litų.
Tik vieną pavaduotoją turėjau ir neįsivaizduoju, kam reikalingi du vicemerai, kaip dabar? Kartą K. Šavinis buvo man prisipažinęs, jog neturi nė ką veikti. Sako, duok darbo. Tada darėme skvero prie Savivaldybės rekonstrukciją, sakau, patikrink, kaip darbai vyksta. Tai jis privertė net plyteles perdėti, visus nelygymus išlyginti – atkreipkit dėmesį, kaip viskas ten gražiai sudėliota.
Genadijų Mikšį, kurį pažinojau kaip gerą gamybininką, pasirinkau Administracijos direktoriumi. O Justinas Sartauskas sutiko dirbti direktoriaus pavaduotoju.
– Ką įvardytumėte, kaip savo sėkmę, dirbant meru?
– Sugebėjimą pasirinkti kvalifikuotą komandą ir sukurti žmogiškus santykius.
– Ne darbus į pirmą vietą iškeliate?
– Ne. Pirmoje vietoje yra žmogiški santykiai. Sėkmė priklauso nuo to, kokią komandą šalia susirenki. Tai tiesiog vadovo abėcėlė. Iš viso, kur tik esu dirbęs, nesu nusivylęs tais, kuriuos buvau pasirinkęs.
Teisininkė Dovilė Žukauskienė, kurią priėmiau dirbti mero patarėja, tada buvo tik baigusi teisės studijas, magistrė. Vėliau dirbo su visais merais, išrinktais po manęs. Po pirmojo pokalbio jai pasakiau, kad pradeda dirbti. Nustebo: „Juk manęs nepažįstate?“
Pasakiau, jog jos užduotis – mane apsaugoti, kad nepažeisčiau įstatymų. Ir per ketverius metus nė vieno nepažeidžiau.
Manau, jog mero užduotis ir taip organizuoti darbą, kad visi žinotų, kas vyksta mieste, ir nebūtų jokių interpretacijų. Kasdien darbus aptardavome ir dalindavomės.
Mero santykiai su Taryba svarbūs. Jis negali ignoruoti jos nuomonės – jis yra vienas iš Tarybos narių. Manau, ši taisyklė galioja ir tiesiogiai rinkėjų rinktam merui. Klaida laikyti save aukščiau visų ir viską išmanančiu.
Man visada buvo svarbi ir specialistų nuomonė. Niekada savo nuomonės pirmas neišsakydavau. Padlaižių, kurie skubės pritarti, visada buvo, remsies jais – klaidų neišvengsi.
Ypač stengdavausi eiti į mažus kolektyvus, pas tuos, pas kuriuos niekas neidavo. Dėmesys žmonėms yra labai svarbu. Svarbu, kad meras nebūtų arogantiškas.
Eidavau pėsčias į darbą. Prie Savivaldybės, matau, šluoja gatvę žmogus, pasiveikinome, paspaudėm viens kitam rankas, pasikalbėjom. Man atrodė, kad niekas to nematė. Pasirodo matė, po to išgirdau, matai, meras ir su valytoju sveikinasi.
– Sakoma, jog per V. Juškaus merystę mieste kilo statybos, o pats kokius svarbiausius darbus išvardytumėte?
– Centrines miesto gatves išasfaltavome, Tilžės gatvės atkarpą link Rygos, pietiniam aplinkkeliui tiesti buvo gauti pinigai. Pirmoji Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvaro dalis buvo atnaujinta, rekonstruotas skverelis prie Savivaldybės, jos pastatas granituotas, nuo to laiko ir gėlės ant pastato kabinamos.
Tai, kad ardys tą skverelį – kažkoks nesuvokiamas marazmas. Jeigu savo pinigais reikėtų tai daryti, tai tokių nesąmonių nebūtų. Bet dabartiniai politikai leidžia sau tokią prabangą – ardyti sutvarkytą, žmonių pamėgtą skverelį, į kurį buvo sudėtos nemenkos miesto lėšos.
„Šiaulių vandenų“ tinklų atnaujinimo projektas, dėl kurio dabar rausiamos gatvės, tada dar planuotas. Tik tuomet gatves remontuodami laikėmės kitokio principo. Bulvare, pavyzdžiui, rangovas turėjo atnaujinti visus požeminius tinklus – vandens, šilumos, ryšių, tik po to uždengti naują dangą. O dabar juk iš paskos tuoj eis šilumininkai.
Per tą kadenciją ir arena, ir autobusų stotis buvo statytos.
Nė vieno sprendimo nesigaili
– Bet iki šiol kritikuojamos ir autobusų stoties nuomos, ir arenos koncesijos sutartys. Ar ką darytumėte kitaip?
– Kai pradėjau dirbti meru, senąją autobusų stotį jau radau parduotą. Virė diskusija, kur naują statyti – gal prie geležinkelio stoties, o kitas variantas – stovėjimo aikštelė prie viaduko, dėl to net seną vandentiekio bokštą atpirkom.
Per vieną posėdį politikai buvo net įpareigoję mane kreiptis į teismą dėl restitucijos – autobusų stoties susigrąžinimo. Nors dauguma tų pačių Tarybos narių buvo balsavę už stoties pardavimą. Klausiau, tai ką teisme turėsiu pasakyti, kad jus išprievartavo?
Galėjome įsivelti į teisminius ginčus 4–5 metams ir visiškai užkonservuoti situaciją. Tuomet kilo mintis paskambinti estams, kurie, nusipirkę ir nugriovę seną autobusų stotį, statė „Saulės miestą“. Ar negalėtų integruoti autobusų stoties į savo pastatą? Sako, be problemų. Ir Taryba tokiai galimybei pritarė.
Ta stotis sąlyginai mums nieko nekainavo. Statytojus tik atleidome 10 metų nuo žemės ir turto mokesčio. Jeigu patys būtume statę, būtume daug daugiau išlaidų turėję.
Tuometinių „Busturo“ bendrovės vadovų prašiau suskaičiuoti, kiek kainuoja stoties išlaikymas ir palyginti su paprašyta nuomos suma. Išėjo net šiek tiek pigiau, nes nebereikėjo tiek darbuotojų stočiai aptarnauti. Skaičiavimai buvo pateikti Tarybai ir ji sutiko.
– Ar matote kokių savo klaidų?
– Lietuvoje vienas žmogus yra neklystantis – ponia Prezidentė. O antras – Juškus (juokiasi). Rimtai kalbant, nesigailiu nė vieno savo sprendimo.
Iš šiandieninės perspektyvos žiūrint atgal, gal dėl autobusų stoties ir galėjo būti kitokie sprendimai. Bet anuomet tas sprendimas buvo geras. Su arena – tas pats.
Areną pirmieji Lietuvoje pastatėme ir statėme už europinius pinigus, gavome 49,3 milijono litų ES lėšų. Dar 15 milijionų litų išprašiau iš A. Brazausko Vyriausybės.
Niekas tada dar nebuvo gavęs europinių pinigų ir skubėjome patekti į tą traukinį. Reikėjo projekto, o vienintelis šalyje architektas Eugenijus Miliūnas buvo suprojektavęs Kaunui 10 tūkstančių vietų areną. Pasikvietėme jį pristatyti tą projektą ir galimybes pritaikyti jį Šiauliams.
Tada mąsčiau, ar pasiteisins stiklo arena? Jeigu viskas bus gerai, tai visi bus prisidėję, jeigu bus blogai – bus kaltas tik meras. Nors buvo tik pasitarimas, bet paprašiau, kad Tarybos nariai balsuotų – ir visi vienbalsiai nubalsavo už tą projektą.
Pamenu, E. Miliūnas buvo nustebęs, kad Kaune kelerius metus negalėjo projekto pramušti, o čia viskas sprendėsi iš karto.
Dėl arenos koncesijos sutarties absoliučiai jokios kaltės nejaučiu. Vėlgi reikia įvertinti buvusį laikmetį. Rinkome informaciją, kaip arenos veikia kitose Europos šalyse. Visur jos buvo savivaldybių dotuojamos. Lenkijoje analogiškai 5 tūkstančių vietų arena buvo dotuojama 1 milijonu zlotų.
Į koncesijos sutartį buvo įrašyta, jeigu arena dirba pelningai, tai mokestis mažinamas. Vienintelę klaidą tuometinis Administracijos direktorius G. Mikšys padarė, kad pakeitė vieną nuostatą pagal Ūkio ministerijos reikalavimą, bet dėl jos pakeitimo negrįžo su sutarties projektu į Tarybą.
Arena nebuvo nuostolinga, bet nemažą pelno dalį koncesininkas investavo į tą pačią areną. Koncesijos priežiūros taryba kiekvienais metais privalėjo peržiūrėti veiklos rodiklius ir pritarti arba nepritarti koncesininko investicijoms. Jeigu Savivaldybė to nedarė, tai jos pačios problema.
Tiesioginių rinkimų pliusai ir minusai
– Baigiasi tiesiogiai rinktų merų pirmoji kadencija. Jūsų nuomone, ką Šiauliams davė tiesioginiai rinkimai?
– Tiesioginiai merų rinkimai davė ir pliusų, ir minusų. Pliusas, kad žmonės patys renka merą.
Šiauliuose žmonės tikėjosi, štai išrinksime nepartinį merą, bus mūsų atstovas, partijoms nepavaldus. Bet žmonės neįvertino vieno dalyko – pretendento į merus patirties.
Senos demokratijos šalyse nėra tokių dalykų, kad į tokias pareigas ateitum, neperėjęs karjeros laiptelių, o pas mus galima.
Didžiulis minusas, kad Lietuvoje ne tik meru, bet ir premjeru galima dirbti be jokios vadovavimo patirties. Per nepriklausomybės atgavimo laikotarpį net du kartus premjerais tapo universiteto laborantai. Todėl Lietuva ir murkdosi.
Šiauliuose su tiesioginiais mero rinkimais daugiau demokratijos neatsirado. Viena vertus, atėjo į merus žmogus be jokios vadybinės patirties, o antra – visiškai su teise susipykęs.
Pažiūrėkite, plaukimo mokyklos direktorių V. Belovą teismas trečią kartą grąžina į darbą, o meras su savo teisininkų komanda vėl sprendimą skundžia.
Kai kaltininkas sumokėtų neteisėtai atleistiesiems savo pinigais, tai gal atsikvošėtų. Dabar, kas Savivaldybės ar mero buvo atleistas ir nuėjo į teismą, tai arba buvo sudarytos taikos sutartys ir sumokėti tūkstančiai eurų, arba bylinėjamasi, nors bylos 100 procentų pralošiamos. Pralošusi Savivaldybė ne tik sumoka už priverstines pravaikštas, bet dar masę pinigų išleidžia samdomiems advokatams.
Merų klube kalbamės, jog būtinos Savivaldos įstatymo pataisos.
Šiuo metu, jeigu meras pažeidžia įstatymą, Konstituciją, priesaiką, jo atšaukti praktiškai neįmanoma. Teismui priėmus sprendimą, kad pažeidė, klausimas turi grįžti į savivaldybės tarybą, o nubalsuoti už apkaltą turi trys penktadaliai tarybos narių.
Šiauliuose niekaip tų trijų penktadalių balsų nesurinksi – kitaip Šiaulių meras seniai būtų sulaukęs apkaltos.
Todėl merų klubas siūlome Seimui priimti pataisą: Vyriausiajam administraciniam teismui priėmus sprendimą, jog meras pažeidė įstatymą, iš karto atimamas mandatas.
Seimo narių atžvilgiu taip pat turėtų būti. O kaip dabar išėjo su Mindaugu Basčiu? Konstitucinis Teismas priėmė sprendimą, kad jis pažeidė Konstituciją, o Seimas nenubalsavo už jo apkaltą.
Apie rinkimus ir pasirinkimus
– Ką įžvelgiate politiniame lauke prieš artėjančius Savivaldos rinkimus, koks pasirinkimas laukia rinkėjo?
– Manau, ne tik Savivaldos rinkimai, bet ir Prezidento rinkimai bus sudėtingi.
Prezidentė Dalia Grybauskaitė ne taip seniai buvo visiškai suniekinusi partijas, o dabar atvirkščiai – paskutiniame savo metiniame pranešime pareiškė, jog reikia stiprinti partijas. Iš tiesų, partijos yra valstybės politinės sistemos ir demokratinio vystymosi pagrindas.
Bet partijos nepopuliarios, turi daugybę vidinių problemų. Jeigu, kaip pavyzdžiui, mano buvusios partijos skyriaus pirmininkas E. Žakaris sugeba nekreipti dėmesio į savo padėjėjų padarytus nešvarius dalykus, tai koks tokios partijos autoritetas gali būti?
Šiauliuose nematau nė vienos stiprios partijos. Konservatoriai – susiskaldę, socialdemokratai – susiskaldę dar labiau. Liberalus smukdo per visą Lietuvą einantis labai blogas fonas dėl buvusio lyderio politinės korupcijos bylos. „Darbiečiai“ nieko rimto nebeturi. Šiauliuose, sako, į merus kels kaunietį, įdarbintą Savivaldybėje.
Šios kadencijos politikai stebina tuo, kad prisikvietė dirbti ne šiauliečių – lyg Šiauliuose nebūtų gabių specialistų.
Nors gal ir neturėtų stebinti, nes meras Artūras Visockas atėjo iš viso be jokios komandos. Be to, girdėjau, kad jau aiškina, kad per rinkimus nieko ir nežadėjęs. Tai tiesiog manipuliavimas žmonėmis, naudojimasis dalies rinkėjų neišprusimu.
Šalia partijų toliau formuosis rinkimų komitetai, ir ne vienas. Seime jau pateikta įstatymo pataisa ir jai po pateikimo pritarta, jog rinkimų komitetai galės jungtis su partijomis iki rinkimų.
– Kam tai naudinga?
– Manau, taip „valstiečiai“ siekia užvaldyti pirmiausia didžiųjų miestų, kuriuose jie nėra stiprūs, merų postus. Jau pareiškė, kad Kaune palaikys dabartinį merą Visvaldą Matijošaitį, kuris per praeitus rinkimus ėjo su rinkimų komitetu. Šiauliuose, manau, taip pat bus daroma. Tam pačiam A. Visockui, manau, būtų sudėtinga vienam vėl eiti – vien dėl jo juridinių minusų, už kuriuos visi mokame.
– Neretai rinkėjas sako, jog neturi, ką rinkti, neis į rinkimus. Ką apie tai manote?
– Jeigu žmonės neis balsuoti, bus blogai. Kaip galima daugiau turėtų ateiti, tada galbūt išsikristalizuos ir tinkamesnis kandidatas į merus. O jeigu neisime, tai nekeikime valdžios, kuri bus išrinkta.
– Ar negalvojate susigrąžinti mero regalijų?
– Man jau eina 75 metai, mano laikas – jau praeitis. Turi ateiti jauni žmonės, ir ne tik jauni, bet ir pasirengę tam darbui.
Bet galvoju grįžti į politiką. Pretenduočiau tik į Tarybos narius, nes, kaip sako Valentinas Mazuronis, „užkniso“ tas įstatymų nesilaikymas.
– Koks jausmas, kai nebesi valdžioje, kai esi laisvas nuo atsakingų pareigų ?
– Ne dėl valdžios dirbi, o dėl užimtumo. Nė dienos nebuvau bedarbis, ir dabar turiu daug visuomeninių pareigų.
O mero regalijos man nebuvo sunkios. Karjeroje man įdomiausios buvo mero ir Premjero patarėjo pareigos, kai dirbau Premjero Gedimino Kirkilo patarėju savivaldybių klausimais.
Man patiko ten, kur buvo daug darbo. Kai atėjau į televiziją dirbti direktoriumi, tai negalėjau ramiai gyventi, nes nebuvo, kas veikti.
Tik, kai esu apkrautas darbu, jaučiu prasmę.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
V.Juškaus darbotvarkė dabar užpildyta visuomeniniais darbais, susitikimais – yra sutikęs padėti ir vienam pretendentui į prezidentus.
Vytautas Juškus teigia: „Didelė problema, kad į merus dabar galima ateiti be jokios vadovavimo patirties ir reikalų išmanymo.“
Nuotrauka iš merystės laikų: su Algirdu Brazausku (kairėje), kai jis ėjo Premjero pareigas, – po rekonstrukcijos atidaroma Tilžės gatvės atkarpa.