
Naujausios
Verksmai dėl „Verksmo“
Vakar Šiaulių dailės galerijoje surengta spaudos konferencija apginti kontroversiškai vertinamą Prisikėlimo aikštės „verkiančią mergaitę“. Skulptoriaus Gintauto Lukošaičio kūrinys – rėkiančio vaiko paauksuota galvytė ant kanalizacijos vamzdžio – esąs iššūkis, „veidrodinis“ Šiaulių mentaliteto atspindys. Ar gali jis patikti/nepatikti?
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt.
Atsakingieji sureagavo
Spaudos konferencijos rengėjai įsivardijo atsakingais už meninio akcento „Verksmas“ pastatymą. Norėjo dar sykį paaiškinti kūrinio koncepciją. Reaguoja į tris mėnesius verdančias aistras ir emocijas, politikų manipuliacijas ir rašomą peticiją dėl skulptūros iškėlimo.
Peticiją pasirašę jau per 700 piliečių mano, jog kūrinio autorius ir atsakingi valdininkai „neteisingai interpretavo šios skulptūros žinutę bei klaidingai pasirinko jos vietą“.
Spaudos konferencijoje dalyvavo meras Artūras Visockas, meninių akcentų konkursą rengusios Dailės galerijos vadovai Roma Atkočiūnienė, menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis, konkurso komisijos pirmininkas.
Kokią žinią siunčia „verkianti mergaitė“, aiškino ir skulptorius, Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto profesorius Romualdas Inčirauskas, filosofas profesorius Gintautas Mažeikis, architektas Šarūnas Sabaliauskas.
Meras A. Visockas pareiškė, jog kaip politikas nesikišo ir nesikiš į meno reikalus. Savivaldybė duos pinigų meniniams akcentams, o spręs meno profesionalai.
Pasidžiaugė, kad „išdrįso“ kartu su žmona nusifotografuoti prie „verkiančios mergaitės“ ir ši nuotrauka „Facebook“ paskyroje sulaukė didžiausio „palaikinimo“.
Telšiuose – pagal architekto planą
R. Inčirauskas pasidalijo, jog Telšiuose meniniai akcentai statomi pagal architektūrinius projektus, iš anksto parinkus vietą. „Lengvo požiūrio nėra – viskas vyksta pagal planą“, – sakė profesorius.
Mažoji plastika, jo požiūriu, turi būti integruota į erdves. Mano, jog didelėje erdvėje gali būti mažesni kūriniai, kaip dabar Šiauliuose.
„Galima sakyti, kad čia erdvė dalyvauja procese, – sakė svečias. – Skulptūra pasiklydusi toje erdvėje – bet būtent tokia jos koncepcija. Ji susišaukia ir su istorija – čia stovėjusiu kareivio paminklu.“
Vertybė – tema diskusijai
G. Mažeikis įsitikinęs, jog G. Lukošaičio kūrinys unikalus, nes formuoja temą, kelia ir išlaiko diskusiją, generuoja idėjas, sukelia savirefleksiją.
„Šiais laikais temos formuojamos nepatinkančios, pilietinės, įkyrios, erzinančios. Kad diskutuojame – tai kūrinio meninės vertės įrodymas“, – teigė filosofas.
Jis priminė, kokios kritikos antplūdžio sulaukė Vilniuje pastatytas „Vamzdis“, o jo autorius skulptorius Vladas Urbanavičius šiemet apdovanotas Nacionaline premija.
„Ir Pikaso paveikslų negalėjo pakęsti, – palygino G. Mažeikis. – Patogumas nėra šiuolaikinio meno įrodymas. Komunikacinis protas sukuria menines erdves. Bus tik G. Lukošaičio sėkmė, jeigu jo skulptūrėlę norės uždrausti. Ją bus galima parduoti į geresnę erdvę – Berlyne ar kitur.“
Jo nuomone, būtent aikštės ir kūrinio mastelių neatitikimas sukuria efektą: „Dėl to niekas pro jį negali praeiti abejingai“.
„Verkianti mergaitė“, G. Mažeikio žodžiais, yra „veidrodinis Šiaulių paveikslas“, „tipinis šiauliečio veidas“.
„Nuo 2008 metų Šiaulius matau tik bliaunančius, jog viskas griūva, viskas blogai,“ – sakė filosafas.
Paaiškinimai
V. Kinčinaitis pabrėžė, jog komisija, išrinkusi kūrinį geriausiu, norėjo sulaukti visuomenės reakcijos. Bet reakcija jau kelia baimių ir reikalauja paaiškinimų.
Kūrinio autorius G. Lukošaitis į „diskusiją“ nesikišo. „Šiaulių kraštui“ po jos tik dar sykį patvirtino, jog „tai – šiuolaikinio meno performansas“. Reakcija į jį autoriaus nejaudina. Kūrinys aikštėje laikinai pastatytas ir jo tolesnis likimas nerūpi: „Pinigus man sumokėjo, tegu sprendžia, kur dėti ar išlydyti.“
„Per 700 pasirašė peticiją? Tai vos 0,8 procento miesto gyventojų – reaguočiau, jeigu 70 tūkstančių pasirašytų“, – teigė menininkas.
Savo iniciatyva į konferenciją-diskusiją atėjęs Vilius Puronas vienintelis turėjo kitokią nuomonę.
„Menas yra melas su savo tiesa, ir šis kūrinys to atspindys, – sakė V. Puronas. – Realybė tokia, kad merai stato ir griauna kūrinius.“
„Šiaulių kraštui“ jis teigė manąs, jog tokie „performansai“ tinka parodų salėse, bet ne reprezentacinėje erdvėje.
„Šiaulių kraštas“ sulaukė ir šiauliečio dailininko Broniaus Rudžio skambučio. Jis stebėjosi, kad spaudos konferencijos rengiamos žurnalistams, o miesto kūrybinių sąjungų diskusija neinicijuojama.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KONCEPCIJA: Spaudos konferencijos dalyviai aiškino, kaip suprasti meninio akcento „Verksmas“ koncepciją.
AUTORIUS: Skulptorius Gintautas Lukošaitis, kurio „verkianti mergaitė“ Prisikėlimo aikštėje kelia audras: „Pinigus sumokėjo, o kur toliau dės – į sandėlį ar išlydys, man nerūpi.“