Vietoj kvadratinių metrų – mokinys

Vietoj kvadratinių metrų – mokinys

Vie­toj kvad­ra­ti­nių met­rų – mo­ki­nys

Šiau­liuo­se mo­kyk­los at­si­kvėps – jų tink­lo ma­žin­ti ne­si­ren­gia­ma, ne­bent pa­čios iš­tuš­tė­tų. Mies­to Ta­ry­bai gruo­dį bus tei­kia­mas bend­ro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­kos 2016–2020 me­tų pla­nas. Kas­met ko­ne tūks­tan­čiu ma­žė­jęs mo­ki­nių skai­čius su­sto­jo ties 13 tūks­tan­čių ri­ba. Prog­no­zuo­ja­ma, jog toks iš­liks dar pen­ke­rius me­tus.

„Šiau­lių kraš­tui“ nau­ją­jį pla­ną ko­men­tuo­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė, Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

– Ar pla­ne nu­ma­to­mi mo­kyk­lų jun­gi­mai?

– Tik vie­nas. Nuo 2017 me­tų rug­sė­jo Sut­ri­ku­sios klau­sos vai­kų ug­dy­mo cent­ro mo­ki­niai bus in­teg­ruo­ti į Lo­go­pe­di­nę mo­kyk­lą, ku­rio­je bus įsteig­tos kur­čių­jų kla­sės. Cent­re yra tik 16 mo­ki­nių, dau­gu­ma – ne mies­to vai­kai. Da­lį jų tė­vai iš­veš į Pa­ne­vė­žio, Kau­no kur­čių­jų mo­kyk­las. Cent­ro pa­tal­po­se ati­da­ry­tu­me lop­še­lį-dar­že­lį.

– Su kuo sie­ja­ma mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­ka?

– Su ug­dy­mo priei­na­mu­mu ir ko­ky­be. Ne į mo­kyk­lų plo­tą ar cen­tus de­da­mas ak­cen­tas – į mo­ki­nį. Ko­kią da­ro pa­žan­gą, ko­kias so­cia­li­nes kom­pe­ten­ci­jas įgi­jo baig­da­mas mo­kyk­lą.

– Ar pa­si­tei­si­no anks­tes­nių pla­nų pro­gno­zės?

– Vi­siš­kai pa­si­tei­si­no. 2005 me­tais bu­vo 22 tūks­tan­čiai mo­ki­nių. Pla­na­vo­me, kad ma­žės iki 12–13 tūks­tan­čių. Tuo­me­ti­nis me­ras Ge­na­di­jus Mik­šys ste­bė­jo­si, iš kur to­kie skai­čiai?

Da­bar tu­ri­me 13 tūks­tan­čių mo­ki­nių. 2012 me­tais bu­vo 36 bend­ro ug­dy­mo mo­kyk­los, da­bar – 33. Prog­no­zuo­ja­me, jog 2020 me­tais bus 12,8 tūks­tan­čio mo­ki­nių, jei­gu ne­pa­si­keis iš­vy­ki­mo srau­tai.

Kas­met apie 100 vai­kų iš­vyks­ta iš mies­to – ne­bū­ti­nai į už­sie­nį, ir į ki­tus mies­tus. Rei­kia tė­vus iš­lai­ky­ti mies­te, ta­da ir vai­kų bus.

Šis pla­nas – tre­čia­sis. Daug jau pa­da­rė­me, dau­giau nei ki­tos sa­vi­val­dy­bės. Vi­siš­kai iš­gry­nin­ti mo­kyk­lų ti­pai, ne­be­li­ko vi­du­ri­nės mo­kyk­los ti­po.

2015 me­tais ak­re­di­tuo­tos "San­tar­vės" ir Spor­to gim­na­zi­jos, ku­rios dar bu­vo vi­du­ri­nės.

– Ko­kia ma­žų mo­kyk­lų per­spek­ty­va?

– Ne­siū­lo­me ma­žų mo­kyk­lų už­da­ry­ti. Išs­kir­ti­nį sta­tu­są tu­ri „San­tar­vės“ gim­na­zi­ja, Nor­mun­do Val­te­rio jau­ni­mo mo­kyk­la, Suau­gu­sių­jų mo­kyk­la. Neop­ti­ma­lios yra ir Zok­nių, Rė­ky­vos, V. Ku­dir­kos pro­gim­na­zi­jos.

Bet jos mik­ro­ra­jo­nuo­se yra vie­nin­te­lės, to­dėl rei­ka­lin­gos. Ypač ma­žiems vai­kams svar­bu, kad ne­rei­kė­tų to­li ei­ti į mo­kyk­lą.

Šios mo­kyk­los re­mia­mos iš 6 pro­cen­tų mo­ki­nio krep­še­lio lė­šų, ku­rias Sa­vi­val­dy­bė tu­ri tei­sę per­skirs­ty­ti. Jų pa­kan­ka, to­dėl ga­li­me ma­žas pa­kraš­čio mo­kyk­las iš­lai­ky­ti.

Ta­čiau jei­gu pro­gim­na­zi­ja ne­be­tu­rės 350 mo­ki­nių, o gim­na­zi­ja – 300 mo­ki­nių, ga­li bū­ti reor­ga­ni­zuo­ja­ma, jun­gia­ma, lik­vi­duo­ja­ma.

Neop­ti­ma­lioms mo­kyk­loms da­bar lė­šų stin­ga 2–2,5 mė­ne­sio. Jei­gu pus­me­čiui pri­stigs pi­ni­gų, tu­rė­si­me kaž­ką da­ry­ti. Ne­lai­ky­si iš­tuš­tė­ju­sių pa­tal­pų – rei­kės ar­ba kaž­ką įkel­ti, ar­ba jung­ti mo­kyk­las.

– Ko­kie už­da­vi­niai ke­lia­mi?

– Svar­biau­sias reikalavimas – ly­gios ga­li­my­bės gau­ti ko­ky­biš­ką ir įvai­ria­pu­sį ug­dy­mą.

Rei­kia op­ti­mi­zuo­ti mo­ki­nių skai­čių kla­sė­se, su­kur­ti mo­ki­nio pa­žan­gos ma­ta­vi­mo sis­te­mą.

Da­bar 82,4 pro­cen­to pra­di­nių kla­sių tu­ri tiek mo­ki­nių, kiek nu­sta­ty­ta pa­gal mo­ki­nio krep­še­lio me­to­di­ką. 5–8 kla­sė­se mo­ki­nių skai­čiaus vi­dur­kio lai­ko­si 44 pro­cen­tai mo­kyk­lų, 9–10 kla­sė­se – 75 pro­cen­tai, tik 11–12 kla­sė­se mo­ki­nių skai­čius 100 pro­cen­tų ati­tin­ka nu­sta­ty­tą vi­dur­kį.

Kei­si­me priė­mi­mo tvar­ką, kad ne­bū­tų kla­sė­je dau­giau kaip 30 mo­ki­nių. Kai dau­giau pri­si­ren­ki, dau­giau pi­ni­gų tu­ri, o ki­tiems ne­lie­ka.

– Nau­ja val­džia svars­to mo­ki­nio krep­še­lį at­šauk­ti ir fi­nan­suo­ti kla­ses. Ką apie tai ma­no­te?

– Vis tiek bus krep­še­lis, skai­čiuo­ja­mas pa­gal mo­ki­nių skai­čių. Kon­ku­ren­ci­ja dėl vai­ko gal ir su­ma­žė­tų, bet at­si­ras­tų ki­tų da­ly­kų.

Pen­kios sa­vi­val­dy­bės da­rė eks­pe­ri­men­tą. Jis ro­do, kad ra­jo­nų ma­žoms mo­kyk­loms to­kia kla­sių fi­nan­sa­vi­mo me­to­di­ka bū­tų ge­ra. Bet di­džių­jų mies­tų mo­kyk­loms ji ne­pa­lan­ki. Jei­gu kla­sė­je dau­giau nei 25 mo­ki­niai – ma­žė­ja pi­ni­gų.

– Kaip ma­tuo­si­te pa­žan­gą?

– La­bai svar­bu su­kur­ti in­di­vi­dua­lią mo­ki­nio pa­žan­gos ma­ta­vi­mo sis­te­mą.

Pa­gal mo­kyk­lų duo­me­nis, apie 70 pro­cen­tų mo­ki­nių da­ro pa­žan­gą – tiek per me­tus iš­lai­kė mo­ky­mo­si ly­gį ar­ba pa­ge­ri­no re­zul­ta­tus. No­ri­me, kad 90 pro­cen­tų mo­ki­nių da­ry­tų pa­žan­gą.

80 pro­cen­tų mo­kyk­lų da­ly­vau­ja sa­va­no­riš­kuo­se ži­nių pa­tik­ri­ni­muo­se pa­gal stan­dar­ti­zuo­tus tes­tus, sie­kis – kad da­ly­vau­tų 95 pro­cen­tai.

Ak­cen­tuo­ja­me lie­tu­vių kal­bos ir ma­te­ma­ti­kos mo­ky­mą. Šiais me­tais abi­tu­rien­tų iš­lai­ky­to lie­tu­vių kal­bos vals­ty­bi­nio eg­za­mi­no vi­du­ti­nis ba­las bu­vo 49,1 ba­lo, sie­kis – 50 ba­lų, ma­te­ma­ti­kos bu­vo 47,4 ba­lo, no­ri­me, kad bū­tų 49 ba­lai.

46 pro­cen­tai gim­na­zi­jų kla­sių tu­ri kar­je­ros pla­nus, sie­kis – 75 pro­cen­tai.

Rei­kia ne tik tu­rė­ti kom­piu­te­rius, iš­ma­nią­sias len­tas, bet ir jais nau­do­tis. Skait­me­ni­nė­mis prie­mo­nė­mis da­bar kar­tą per sa­vai­tę nau­do­ja­si 70 pro­cen­tų mo­ky­to­jų, o tu­rė­tų nau­do­tis bent 95 pro­cen­tai – mo­ki­niai len­kia mo­ky­to­jus.

Ug­dy­mo prie­mo­nėms at­nau­jin­ti vi­du­ti­niš­kai ten­ka tik 3 pro­cen­tai mo­kyk­los biu­dže­to lė­šų. Bent vie­nu pro­cen­tu tu­ri bū­ti dau­giau ski­ria­ma.

No­ri­me, kad 30 pro­cen­tų ma­žė­tų pra­leis­tų pa­mo­kų skai­čius. Pra­di­nė­je mo­kyk­lo­je vie­nas vai­kas per me­tus vi­du­ti­niš­kai pra­lei­džia 46 pa­mo­kas, pro­gim­na­zi­jo­je – 55, gim­na­zi­jo­je – 85, spe­cia­lio­jo­je mo­kyk­lo­je – 60 pa­mo­kų.

Jei­gu gim­na­zis­tas 85 pa­mo­kas pra­lei­džia, tai mo­kyk­los ne­lan­ko be­veik tris sa­vai­tes per me­tus.

Pa­mo­kos pra­lei­džia­mos ir dėl li­gos, bet net šiuo at­ve­ju rei­kia žiū­rė­ti, ką daryti – gal mo­kyk­los ap­lin­ko­je ar šei­mo­je kaž­ko trūks­ta?

– Ko­kios ki­tos sie­kia­my­bės?

– Lie­tu­vo­je ne­for­ma­lio­je veik­lo­je da­ly­vau­ja ma­žiau nei pu­sė mo­ki­nių, Šiau­liuo­se – 75 pro­cen­tai. Ro­dik­lis ge­ras, bet ne­tu­rė­tu­me su­sto­ti.

Kas ket­vir­tas mo­ki­nys dar ne­da­ly­vau­ja ne­for­ma­lio­je veik­lo­je. Ma­no­me, kad jų da­lis nuo 25 pro­cen­tų tu­ri su­ma­žė­ti iki 15.

So­cia­li­nė veik­la taip pat svar­bi. Tik apie 30 pro­cen­tų mo­ki­nių yra užim­ti so­cia­li­ne veik­la, sie­kis – 70 pro­cen­tų.

Vi­so­se mo­kyk­lo­se mo­ki­niams tu­ri bū­ti ug­do­mi ir gy­ve­ni­mo įgū­džiai, da­bar tai da­ro 70 pro­cen­tų mo­kyk­lų.

Ge­ros mo­kyk­los kon­cep­ci­ja api­ma mo­ki­nių ini­cia­ty­vos ska­ti­ni­mą. Tik 12 mo­kyk­lų yra įgy­ven­di­nu­sios mo­ki­nių ini­cia­ty­vas, o vi­sos tu­rė­tų bent po vie­ną per me­tus įgy­ven­din­ti.

– Ar ži­no­mas mo­ki­nių ir tė­vų po­žiū­ris į mo­kyk­lą?

– Da­ro­mos ap­klau­sos. 97 pro­cen­tai tė­vų ir 88 pro­cen­tai mo­ki­nių la­bai ge­rai ir ge­rai ver­ti­na sa­vo mo­kyk­lą. Bet no­ri­me, kad pa­si­ten­ki­ni­mas mo­kyk­la di­dė­tų, kad ją ge­rai ver­tin­tų 95 pro­cen­tai vai­kų ir 99 pro­cen­tai tė­vų.

Pa­žan­gos ata­skai­tas skel­bia 75 pro­cen­tai mo­kyk­lų – vi­sos tu­rė­tų skelb­ti.

– Ko­kia mo­ky­to­jų si­tua­ci­ja, ar jų iš tie­sų per daug?

– Grei­tai mo­ky­to­jų ims trūk­ti. Jie sens­ta, o jau­nų mo­ky­to­jų yra ma­žai.

Tu­ri­me 1 400 mo­ky­to­jų, ku­rie dir­ba pir­maei­lė­se pa­rei­go­se. Jų am­žiaus vi­dur­kis – 49 me­tai.

Jau­nes­ni nei 25 me­tų mo­ky­to­jai su­da­ro tik 0,7 pro­cen­to, o iš vi­so iki 39 me­tų yra tik apie 20 pro­cen­tų mo­ky­to­jų. Bran­duo­lys – 45–59 me­tų mo­ky­to­jai, ku­rių yra dau­giau nei pu­sė.

60–64 me­tų mo­ky­to­jų – be­veik 8 pro­cen­tai, o 65 me­tų ir vy­res­nių – 1 pro­cen­tas.

Ypač gim­na­zi­jo­se daug mo­ky­to­jų yra pa­sie­kę 59–60 me­tų, ir di­rek­to­riai bi­jo, kas bus, kai jie išeis.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Vio­le­ta Dams­kie­nė, Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja, pa­brė­žia, jog per­tvar­ka sie­ja­ma su mo­ki­nio da­ro­ma pa­žan­ga.