
Naujausios
Mūsų miesto „soboras“
Mūsų miesto cerkvikės klausimu vietos spaudoje jau buvo anksčiau kalbėta. Aš sumojau dar kartą iškelti tą patį klausimą – viena dėl to, kad jis manomas mūsų miesto taryboje kelti, antra, kad šis klausimas yra taip svarbus šiauliečiams.
Apie šios cerkvės atsiradimą miesto aikštėje ir jos tikslus, kaip minėjau kadaise, jau buvo rašyta, bet prie progos nors trumpai ir dabar priminsiu.
Numalšinus rusų valdžiai antrąjį sukilimą Žemaičiuose, kaip ženklą savo didybės ir drauge atsidėkodoma Dievui už malonę, suteiktą nuveikiant žemaičius, užgrobė dalį miesto aikštės ir pastatė šią cerkvę. Pašventinimas jos įvykęs būk 1864 m., kaip tik dar tuo laiku, kol nesupuvo stulpai kartuvių ir rinkoje tebestovėjo plakimo staklės. Su šios cerkvės autoritetu drauge buvo rišama Rusijos carų didybė ir pravoslavų tikybos prestižas vietos žmonių akyse.
Kad privertus žemaičius pagerbti savo „Soborą“ pastatė šalia cerkvikės sargybą su nagaikomis – vargas kuris drąsuolis nenusiimdavo eidamas pro šalį kepurės. Tam tekdavo per galvą nagaika ir atsidurdavo parai kitai cypėje. Ir vis tik kerštingas žemaitis primušamas kepurės nenorėjo kelti.
Nuo 1864 m. nubėgo daug vandens ir kerštingo žemaičio vaikai baigia pamiršti nagaiką, o „Soboras“ mūsų gražiausioje aikštėje ir šiandien stūkso. Daugiau kaip pusšimtį metų šis „Soboras“ „u Zapadnom kraju“ ugdė mūsų didžiausiai nelaimei šiaurės okupantų dvasią kovai prieš ramų žemaitį. Tat nestebėtina, jei šiandien Šiaulių visuomenė nerimauja žiūrėdama į šį sunkios mūsų vergijos simbolį, į jos gyvą paminklą...
Taigi dėl šio „Soboro“ gal nedaug kam priseitų lieti ašaras. Estetikos atžvilgiu irgi nė kiek nukentėtų miestas, jei vietoj šios šventovės išdygtų graži miesto rotušė ar muziejus. Dabar gi mūsų gražusis skveras už šventoriaus mūro, retkarčiais užkimusios varpo čiaudėjimas suerzina varnų debesis ir atgyja baisybė klaikių klyksmų.
Jei jau nuplovimui šios „paščiosnos“ priseitų vietoje kraujo išlieti bent kiek litrų, tai vietos gyventojai dėl to nesupyktų ant savo tėvų, kad tik grąžinta būtų miestui aikštė ir atstatyta įžeista garbė.
Pamatysime... „T.K.“
„Momentas“, 1930 m. Nr. 3.
„Splendid Palace“ parduotas
Šiauliuose moderniškiausia kino patalpa „Splendid Palace“, subankrutavus jos laikytojams Rubinšteino ir Fogelsono Co., šiomis dienomis iš viešų varžytinių visas turtas parduotas Aleksandrui Švabinskui, kuris mūsų bendradarbiui papasakojo, kad norįs sulig paskutiniais technikos reikalavimais sutvarkyti ir įrengti salę, sceną, mano statyti gerus paveikslus.
A.Švabinskas yra geras komersantas, kuris pajėgs taip įrengti „Splendid Palace“, kad jame būtų jauku šiauliečiams praleisti laisvalaikį.
Manoma, kad „Splendid Palace“ bus naujo Šiaulių teatro užuomazga.
„Momentas“, 1929 m. Nr. 25.
Šiaulių miesto istorinės nuotrupos
Šiandien Šiauliai – didelis ir gražus miestas, gyventojų skaičiumi užimąs trečią vietą kitų Lietuvos miestų tarpe, svarbus pramonės centras, susisiekimo mazgas plentais ir geležinkeliais. Tačiau gamtos grožio atžvilgiu jis labai nuskriaustas. Arti miesto nėra miškų nei upių; per keletą varstų aplinkui sliūkso nuobodi lyguma, kurioje nematyti nė vieno krūmo. Tik mažas, drumzlinas ežerėlis telkšo miesto pašonėje, viduriu miesto vingiuoja „mikroskopinis“ Rudės upelis, kurį ir pavasarį vištos lengvai gali perbristi. Ir mieste medžių negausu: kelios dešimtys klevų, kaštonų ir liepų sudaro parką, o buv. cerkvės šventoriaus medeliai vaidina „poilsio skvero“ vaidmenį. Bet ir dėl tų šiauliečiai nuolat kovoja su... varnomis, nes sparnuočiai savinasi medžių šakas poilsiui, o piliečiai nori ilsėtis medžių paunksnėje.
1699 m. Šiauliuose stovėjo Augusto II atkviesta saksų kariuomenė, kuri ne tik plėšė miestą, bet ir marą užnešė. Skaudžią baudžiavą kentėjo šiauliečiai 1825–32 m., kai Šiaulių ekonomiją valdė vokietis generolas Hermanas Rehbinderis. Tada jo įsakymu kasdien buvo nuplakama rykštėmis po 40–50 baudžiauninkų ir miesčionių. Dar tebėra užsilikę plakimo suoleliai, ant kurių Rehbinderio tijūnai kutavojo šiauliečius. Dar žiauresnis buvo ekonomas Otto Damelis, kurį 1831 m. sukilėliai pakorė smuklės tarpvartėj. Kiti ekonomai pabėgo į Kuršą, kad pasislėpti nuo šiauliečių keršto. Ežero krante, senosiose kapinaitėse, iš kurių dabar kasamas žvyras, tebėra ekonomo Damelio apleistas kapas. Pasakojama, kad naktimis čia vaidenasi ekonomo dvasia ir šūkaudama slankioja pagal ežerą...
D. Karo metu vokiečių patrankų sviediniai ir tyčių padegimai sunaikino 70 proc. visų miesto trobesių. Juodas dienas gyveno šiauliečiai 1916–18 metais, kai miestą valdė hauptmanas Prachtas, leitn. Morsbachas ir Heine. Pasakojama, kad pastarasis Šiaulių valdovas buvęs tas pats Heine, kurį 1930 m. naciai sušaudė kartu su kap. Roehmu.
Senieji šiauliečiai gerai prisimena įsakymą, liečiantį duoną. „Kiekvienam gyventojui paskirta dienai po 125 gramus miltų arba 170 gramų duonos. Arbatinėse prekiauti duona galima tik po nedaug. Duoną reikia čia pat suvalgyti, namo išsinešti draudžiama.“ To meto arbatinės laikytojas, dabar modernaus restorano savininkas, pasakojo įdomų nuotykį. Gavo jis 6 kepalus duonos ir pradėjo pardavinėti. Staiga į arbatinę įsiveržė „miesto galva“, dviejų žandarų lydimas ir liepė padaryti kratą. Šeimininko žmona vieną kepalą paslėpė ant krūtinės po baltiniais. Tačiau įžvalgus okupantas nepatikėjo moters „sunkia padėtimi“ ir įsakė žandarams ją nurengti visų žmonių akivaizdoje. Vyras puolė gelbėti žmoną nuo gėdos, bet gavo smūgį per galvą. „Nusikaltėlė“ vienais baltiniais buvo varoma per visą miestą į kalėjimą, kur iškalėjo 14 dienų, o vyrui uždėjo piniginę pabaudą – 300 ostmarkių ir 50 rusų aukso rublių.
Pabaudos kvitą šiaulietis laiko „atsiminimui“.
Skaudžiai nukentėjo Šiauliai nuo bermontininkų gaujų 1919 m. Šie „kovotojai“ išplėšė iždinę, paštą, miesto valdybą, fabrikus ir kitas įstaigas, Gubernijos priemesty susprogdino sandėlius, turgavietėje sušaudė keletą ramių gyventojų ir du kartu be jokios priežasties apšaudė miestą iš patrankų.
Tų metų lapkričio 22 d. šiauliečiai patyrė tokias šiurpias egzekucijas, kokių ligi šiol nežinojo visas kultūringas pasaulis. Vokiečių kariai (Virgoličio ir Veichmano dalinių) prie Keblių sugaudė kelioliką ramių gyventojų ir kautynių metu pastatė juos savo grandynės priešakyje. Vienas tos inkvizicijos dalyvis dabar laiko mažą krautuvėlę ir savo svečiams dažnai parodo kulkų suskvarbytą švarkelį bei ilgas vadžias, kuriomis tie kankiniai buvo surišti egzekucijos metu. Tada šis vyrukas buvo tik 24 metų, tačiau po keletos valandų į namus grįžo pražilęs.
Salduvės Juras
„Sekmadienis“, 1937 m.
Stilius ir kalba netaisyti. Parengta iš Viliaus Purono senosios spaudos publikacijų rinkinio.