
Naujausios
Vilnius diskutavo dėl paminklo Lukiškių aikštėje. Vėliau visa Lietuva įsitraukė į diskusiją, kuris paminklas teisingiau atspindėtų Laisvės kovas – Vytis ar partizanų bunkeris. Problema neišspręsta iki šiol. Panašu, kad aikštė liks visiškai be paminklo.
Kelmė paminklą Laisvei pastatė prieš daugelį metų. Dėl to, koks jis turėtų būti, niekas per daug ir nediskutavo. Provincijos žmonės pasikliovė rajono vadų ir paminklo kūrėjų skoniu.
Diskusijos kilo po to, kai paminklas jau buvo pastatytas. "Nei šioks, nei toks, – tuomet kalbėjo miesto ir rajono gyventojai. – Pieno bidonų rinkinys."
Paminklas netiko ir labiau išlavintam skoniui. Metalas dvelkia šalčiu. Be to, pastatytas priešais didingą bažnyčią Laisvės simbolis atrodo labai kuklus ir mažytis.
Pro šalį autobusais važiuojantys prašalaičiai ir daugelis mieste ilgiau užsibūnančių svečių iš viso nesupranta, kad tai paminklas Laisvei. Laisvės jame tik tiek, kiek sau leido improvizuoti paminklo kūrėjas.
Po paminklo pastatymo pašurmuliavę ir padiskutavę kelmiškiai dabar aprimo. Pro paminklą praeina nė nekreipdami į jį dėmesio. Nes jame tiesiog nėra nei monumentalumo, kurio verta lietuvių kova už laisvę, nei gilesnės, visiems suprantamos prasmės. Nebent ji suprantama tik pačiam autoriui.
Bet kadangi paminklas sukurtas ir pastatytas, tegu stovi. Negi dabar griausi?
Beje, Kelmės kultūrininkai buvo pasistvėrę naują idėją – miesto centre, nedidukėje Atgimimo aikštėje, pastatyti kitą ryškesnį monumentą Laisvei. Tautos stiprybę vaizduotų stilizuotas ąžuolas. Būtų buvęs gražus Laisvės įprasminimas. Bet pastaruoju metu kalbos apie tai nurimo. Biudžete trūksta lėšų.
Kalbant apie monumentus Tautos laisvei, visuomet daugiausia diskusijų sulaukia, koks simbolis tinkamiausias Laisvei įprasminti.
Menininkai, su visa pagarba jiems ir jų talentui, gali pasiūlyti pačių netikėčiausių variantų, nes jie pasaulį mato savaip. Bet miestų aikštes puošiantys monumentai skirti Tautos laisvei.
Taigi, simbolį turėtų suprasti visa tauta. Ir priimtinas tas simbolis turėtų būti visai tautai, o ne tik viešųjų pirkimų komisijoms. Juolab, kad ir jos negali būti objektyvios ir dėl išmanymo stokos, ir kartais, deja, dėl pažinčių, blato, giminystės ryšių ar kitokios rūšies nepotizmo.
Kartais už didelę kainą gali būti įbrukamas visai niekam tikęs kūrinys. Juk Laisvė prigimdė ne tik gražų būrį tikrų talentingų menininkų, bet ir gausybę menininkus vaidinančių. Jie prisidengia modernaus meno etikete ir leidžia sau kvailinti meno vartotojus.
Vienoje modernaus meno parodoje, kurioje kaip meno kūrinys buvo pateikti betono bortelis su pritvirtintais ratukais, iš kartono išpjaustyta kažkokios būtybės figūra ir dar keletas akcentų, jų autorių paklausiau, kas yra jų meno vartotojas. Jie parodė į susirinkusiųjų būrelį tarp kurių buvau ir aš pati, ir pasakė: "Jūs visi". Neiškenčiau neištarusi, jog antrą kartą į tokią parodą neičiau. Bet mane tuoj pat sudrausmino vietos kultūrininkas, leidęs suprasti, jog apie modernųjį meną reikia specialaus išmanymo.
Ką gi, prieš apžiūrėdama parodą buvau išklausiusi paskaitos apie nūdienos moderniosios skulptūros kryptis ir sroves. Žinojau, jog yra ir tokia absurdo kryptis. Bet nuo to žinojimo nepradėjau kaip meno kūriniu labiau žavėtis betoniniu borteliu su ratukais. Taip kaip nesižaviu ir Kelmėje pastatytu paminklu Laisvei.
Absurdas mūsų gyvenime apskritai nėra populiarus. Gyvenimas per trumpas, kad absurdiškiems dalykams galėtum gaišti laiką. Bet absurdo yra – to nenuneigsi.
Laisvę gali pavaizduoti ir realistiškai, ir simboliškai ir istoriškai. Žmonės, susikibę rankomis Baltijos kelyje. Lietuvis, einantis prieš tanką, Sausio tryliktąją. Laisvę gali simbolizuoti ir paukščio skrydis. Ir gimstantis kūdikis. Suplėšytas senasis žemėlapis ir šalia naujas. Laisvė gali turėti daug vardų ir daug veidų. Bet ar tikrai jai būtinai reikalingi paminklai?
Juolab, kad universalų ir drauge unikalų paminklą sukurti tikrai nelengva. Juk kiekvienas laisvę įsivaizduojame kitaip. Vieni – kaip laisvą judėjimą po Europą. Kiti – kaip galimybes dirbti Lietuvai ir savo šeimai. Treti – kaip galimybę pasinaudoti Europos lėšomis. Ketvirti – kaip galimybę klestėti kitų sąskaita. Penkti – kaip sąžinės ir tikėjimo laisvę. Šešti – kaip laisvę į visokias anomalijas. Septinti – kaip perliejimą šaltu vandeniu. Ir tik nedaugelis – kaip didžiulę atsakomybę.
O iš tiesų pirmiausia mes turėjome laisvėje subręsti Laisvei. Išsiauginti laisvę savo protuose ir širdyse kaip sveiką, laimingą kūdikį, kuriuo turėtume pagrindo didžiuotis.
Ir monumentus tuomet statytume ne abstrakčiai Laisvės idėjai, o laisvam, bet atsakingam ir teisingam gyvenimui.
Pirmiausia mes turėjome laisvėje subręsti Laisvei.